phate_13
Well-known member
En als het nooit zakt naar die waardes heb je niet belegd met dat geld...Bv. voor IWDA. Stel je koopt maandelijks voor 500€. Indien IWDA zou zakken naar +/- 67€ (zie grafiek IWDA waarom) koop je eenmalig 1000€ extra bij. Daarna weer maandelijks aan 500€ bijkopen. Komt IWDA op een bepaald moment aan +/- 55€, koop je bv. eenmalig 2000€ extra bij. Daalt het verder naar +/- 40-44, koop je bv. 4000€ eenmalig extra bij. Zakt het nog verder naar bv. 35€ (zeg niet dat dit onrealistisch is), koop je bv. eenmalig 8000€ bij… Kwestie van niet te vlug en teveel ineens extra in te leggen. Je moet zien dat je een grote daling kunt volhouden. Afhankelijk van wat je kunt, dien je je plan te maken…
Jij gaat nu immers cash aan de kant houden om te kunnen beleggen op deze prijspunten.
De IWDA onder de 35 is van 2016 geleden. Ik zal, om u tegemoet te komen, niet zeggen dat het onrealistisch is dat dit terug aangetikt wordt. Maar ik ga wel zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat dit in een korte termijn zal gebeuren, en dat het financieel geen goede beslissing zal zijn om 8k aan de kant te houden voor 'what if'
(En eigenlijk zelfs 15k in totaliteit om bij de andere prijspunten, de 1k, 2k en 4k, ook te investeren.)
Laatst bewerkt:
. Ik heb altijd cash achter de hand (minstens 6-12 keer maandelijkse kosten). Ik zou het eerder dom vinden indien je al je cash in aandelen stopt.
. Wat niet wil zeggen dat ik niet maandelijks aan DCA doe, dat is een ander verhaal.
.