ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

@JanusDR , het laatste wat ik wil doen is jouw strategie afkeuren. Maar hier moet ook het besef zijn dat die niet voor iedereen (emotioneel) weggelegd is. Ook al “denken” ze nu van wel. Wat jouw betreft heb ik er alle vertrouwen in dat je de woelige zee gaat kunnen/blijven doorzwemmen. Bij sommige anderen heb ik daar op termijn mijn twijfels over. De voorbije 15 jaar zijn globaal genomen superjaren voor aandelen geweest. Ben benieuwd hoe sommigen blijven investeren als er eens globaal gezien 5 of 10 jaar een daling komt. Zeker als ze dan met hun DCA negatief zouden komen te staan en ze steeds al hun geld daarin gestopt hebben.

@JanusDR , het laatste wat ik wil doen is jouw strategie afkeuren. Maar hier moet ook het besef zijn dat die niet voor iedereen (emotioneel) weggelegd is. Ook al “denken” ze nu van wel. Wat jouw betreft heb ik er alle vertrouwen in dat je de woelige zee gaat kunnen/blijven doorzwemmen. Bij sommige anderen heb ik daar op termijn mijn twijfels over. De voorbije 15 jaar zijn globaal genomen superjaren voor aandelen geweest. Ben benieuwd hoe sommigen blijven investeren als er eens globaal gezien 5 of 10 jaar een daling komt. Zeker als ze dan met hun DCA negatief zouden komen te staan en ze steeds al hun geld daarin gestopt hebben.
Het is net DCA'en als een hersenloze robot dat ervoor zorgt dat je geen 'strategie' en dips moet analyseren en waardoor je meegesleept zou kunnen worden in emoties.

Akkoord dat gelijk welke aandelenbenadering onder druk zal komen te staan als de beurs jaren slecht zou gaan.

Maar dat lijkt me nogal voorspelbaar, gezien de 400 jaar geschiedenis van mania's, panics, en crashes waarbij het nieuws en het gedrag gewoon 'de trend' volgt.

Zal wel zo zijn. Of hij ook alles vertelt is ook maar de vraag.
Trust me on that one.

Ik weet zelfs hoeveel scheten hij gelaten heeft in november 1978.

En situaties kunnen ook veranderen. Dat advies van buffet dateert van 2013.
Hij herhaalt dat om de paar jaar, laatste keer in 2021 of zo.
En dat advies is niet gewijzigd sinds de jaren '70-80 toen dat de eerste keer gegeven werd.

Trust me on that one.

Ik weet zelfs hoeveel scheten hij gelaten heeft in november 1978.

Hij herhaalt dat om de paar jaar, laatste keer in 2021 of zo.
En dat advies is niet gewijzigd sinds de jaren '70-80 toen dat de eerste keer gegeven werd.
Bedankt Janus, ik neem de informatie mee op.

Uit interesse eens gekeken over een periode van 30 jaar S&P500: als je maandelijks 15% meer koopt wanneer de markt gedaald is t.o.v. vorige maand (en dan 10% minder wanneer de markt gestegen is om op hetzelfde geïnvesteerde totaalbedrag uit te komen), ligt je gemiddelde aankoopkost 0,2% lager over die 30 jaar. Verwaarloosbaar verschil dus...

Uit interesse eens gekeken over een periode van 30 jaar S&P500: als je maandelijks 15% meer koopt wanneer de markt gedaald is t.o.v. vorige maand (en dan 10% minder wanneer de markt gestegen is om op hetzelfde geïnvesteerde totaalbedrag uit te komen), ligt je gemiddelde aankoopkost 0,2% lager over die 30 jaar. Verwaarloosbaar verschil dus...
Jammer dat er steeds vergeleken wordt na 1980, het moment dat de intrestvoeten sky high stonden en de aandelenkoersen fors ondergewaardeerd stonden. Na de extreem lage rentevoeten, zijn nu de intrestvoeten de laatste tijd fors gestegen, waardoor er weer even ruimte gaat zijn voor een nieuwe daling van intrestvoeten (maar verwacht dat eerst de economie eerst weer meer in de problemen moet komen en de aandelenkoersen moeten dalen vooraleer en forsere daling van de intrestvoeren optreedt). De aandelenkoersen zijn ook niet meer echt ondergewaardeerd, alhoewel er nog marge is de komende jaren om nog verder door te stijgen, maar de volatiliteit zal waarschijnlijk enorm toenemen. Als je sinds 1900 kijkt, zouden de aandelen jaarlijks gemiddeld 6,9% in waarde gestegen zijn na inflatie. De laatste 15 jaar ligt dat percentage hoger. Lijkt mij logisch dat er dan een “correctie” moet komen om terug het historisch gemiddelde te bekomen.

De aandelenkoersen zijn ook niet meer echt ondergewaardeerd, alhoewel er nog marge is de komende jaren om nog verder door te stijgen, maar de volatiliteit zal waarschijnlijk enorm toenemen.
Hoe weet je dat allemaal, aangezien je een paar weken geleden nog vroeg, bij wijze van spreken, wat een ETF was?

Jammer dat er steeds vergeleken wordt na 1980, het moment dat de intrestvoeten sky high stonden en de aandelenkoersen fors ondergewaardeerd stonden. Na de extreem lage rentevoeten, zijn nu de intrestvoeten de laatste tijd fors gestegen, waardoor er weer even ruimte gaat zijn voor een nieuwe daling van intrestvoeten (maar verwacht dat eerst de economie eerst weer meer in de problemen moet komen en de aandelenkoersen moeten dalen vooraleer en forsere daling van de intrestvoeren optreedt). De aandelenkoersen zijn ook niet meer echt ondergewaardeerd, alhoewel er nog marge is de komende jaren om nog verder door te stijgen, maar de volatiliteit zal waarschijnlijk enorm toenemen. Als je sinds 1900 kijkt, zouden de aandelen jaarlijks gemiddeld 6,9% in waarde gestegen zijn na inflatie. De laatste 15 jaar ligt dat percentage hoger. Lijkt mij logisch dat er dan een “correctie” moet komen om terug het historisch gemiddelde te bekomen.

Ik vond 30 jaar aan data al een representatieve steekproef, zeker omdat het model uit gaat van 30 jaar lang elke maand te kopen wat het startpunt irrelevant maakt. Praktisch was het ook gewoon de grootste dataset waar ik vlot aan geraakte. Mijn punt gaat ook niet over waardering van de koersen maar het feit dat je met meer te kopen wanneer de markt daalt, over lange periodes gemiddeld geen noemenswaardig verschil krijgt met gewoon maandelijks een vast bedrag te beleggen.

Niemand die trouwens zegt dat we terug moeten of zullen gaan naar het historisch gemiddelde sinds 1900 (!) - wat ook maar een gemiddelde is van héél fluctuerende jaren en periodes.

Hoe weet je dat allemaal, aangezien je een paar weken geleden nog vroeg, bij wijze van spreken, wat een ETF was?
Ik beleg al sinds 2009 en volg aandelen sinds toen intensief op. Aan indexbeleggen deed ik toen niet, dus daar hield ik me niet mee bezig. Wist wel wat een ETF was, maar heb mij daar nooit in verdiept. Heb wel al heel wat emotionele trajecten van de beurs doorlopen, heb daar dus ervaring mee. Heb me het principe van indexbeleggen nu ook eigen gemaakt, en leer nog iedere dag bij. Met een holistische visie, out of the box, naar alles kijken is niet slecht. Het kijken naar de reacties op mijn posts in augustus 2022 m.b.t. de gasprijzen toen, gepaard met de reacties en het gelach toen, geven mij een deja vu gevoel, hetgeen mij enkel versterkt in mijn overtuiging 👍. Over enkele jaren kom ik hierop terug 😉. Ik zeg ook niet dat ik een “allesweter” ben, ik neem namelijk alle info van Janus graag in me op, leer iedere dag bij, maar een meeloper en meedoen aan de kuddegeest doe ik ook niet. Hoe groter de kudde, hoe meer mijn buik rammelt aangezien je moet weten dat de massa steeds ongelijk heeft. Hoe meer de koersen overgewaardeerd geraken, hoe hoger het risico. Dus durf ook af en toe out of the box te denken en de positieve aspecten van verschillende methodes in overweging te nemen. Methodes zijn door de decenia heen ook dynamisch en aan herziening of optimalisatie onderhevig. Meestal weet je dat pas achteraf/te laat.

Laatst bewerkt:
Met een holistische visie, out of the box, naar alles kijken is niet slecht. Het kijken naar de reacties op mijn posts in augustus 2022 m.b.t. de gasprijzen toen, gepaard met de reacties en het gelach toen, geven mij een deja vu gevoel, hetgeen mij enkel versterkt in mijn overtuiging 👍.
Dit was letterlijk waarop uw voorspelling van gasprijzen gebaseerd was:

Op beurstechnisch vlak: Als we op wekelijks vlak naar de toppen kijken van oktober en december 2021, en maart 2022, en deze toppen verbinden en doortrekken, komen we bij ongeveer 340€ uit dewelke vandaag bereikt werd en weerstand vormt. Mogelijk/hopelijk hebben we vandaag de (tijdelijke?) top bereikt. Een stevige daling is het laatste uur ingezet. Van 340€ naar 304€ momenteel
Ik voorspelde die niet. Ik zei enkel waar de technische weerstanden/zones lagen (denk ik 🤔, heb geen zin om de post terug te zoeken 😅), en geloof dat ik zei dat er rond 150€ een weerstand lag, en als het daar door zou gaan tot 200€ zou gaan 🤔. Nu is er steun iets boven 60$. Gaat het daar onder ligt de volgende steun rond 30$. Mogelijk dat we nu boven 60$ even een stabilisatie vinden. Breekt het door 60$, lijkt het mij dat we op weg zijn naar 30$ en dat dat dan ook redelijk snel kan gebeuren. Of de prijs (stabiel) onder 30$ blijft/geraakt daar twijfel ik aan door de vrij grote weerstand rond 30€. Dit zijn geen voorspellingen, dit is wat de grafieken als mogelijkheden aangeven.
Gaat technische analyse en kennis van de materie op zich gaan dus hand in hand. Iemand die daar niks van kent zal daar mee blijven lachen, maar zal steeds bij de 95% zitten die de verkeerde keuzes maakt 😉

Dus een industriële commodity heb je voorspeld via "technische analyse", iets waar men al sinds de jaren 1920 mee lacht (zie het finance klassieker boek"where are the customers' yachts').

Wel ja, dan gaan we het hierbij moeten houden, die discussie heb ik al teveel gevoerd. (Zoeken - janusdr - technische analyse)
En die ga ik zeker niet opnieuw voeren met iemand die niet van gedacht gaat veranderen, want denkt dat hij de korte termijn gasprijzen voorspeld heeft.

De 2e post hierboven met “Ik voordpelde die niet…” refereert naar:

Een trader in het nieuws sprak van prijzen tot rond de 150 euro
Kan zijn ja. Niemand weet exact wat gaat gebeuren.
Rond de 160€ ligt een weerstand. Als die fatsoenlijk doorbroken wordt gaan we naar 200€ (Bandbreedte 160-205€). Heeft daarstraks even 164,965€ aangetikt. Nu staat het op 155€. Komende dagen/week kijken of het 160€ kan doorbreken gedurende 2-tal dagen. Denk dat het in dat geval dus naar 200-205 € gaat. We zitten nu volgens mij dus op een (tijdelijke?) stopzetting van de stijging. Even afwachten wat de volgende dagen/week brengt. Nu zitten we aan de bovenkant van de range 100-160€. De volgende range is 160-200/205€. Vervolgens 200/205 - 250€ en tenslotte de vorige top. Denk/hoop dat het bij 200/205€ stopt 🤔
Die 165,965€ was toen een weerstand die niet doorbroken werd. Had niet gezegd dat het persé naar 200€ zou gaan. Moest daarvoor die weerstand doorbreken wat het dus niet deed… Op zo’n waarde zou ik ook nooit in lump sum ingelegd hebben… Enkel aan de onderkant van een range. Je kunt er belachelijk over blijven doen 😉.

De 2e post hierboven met “Ik voordpelde die niet…” refereert naar:

Kan zijn ja. Niemand weet exact wat gaat gebeuren.
Rond de 160€ ligt een weerstand. Als die fatsoenlijk doorbroken wordt gaan we naar 200€ (Bandbreedte 160-205€). Heeft daarstraks even 164,965€ aangetikt. Nu staat het op 155€. Komende dagen/week kijken of het 160€ kan doorbreken gedurende 2-tal dagen. Denk dat het in dat geval dus naar 200-205 € gaat. We zitten nu volgens mij dus op een (tijdelijke?) stopzetting van de stijging. Even afwachten wat de volgende dagen/week brengt. Nu zitten we aan de bovenkant van de range 100-160€. De volgende range is 160-200/205€. Vervolgens 200/205 - 250€ en tenslotte de vorige top. Denk/hoop dat het bij 200/205€ stopt 🤔
Die 165,965€ was toen een weerstand die niet doorbroken werd. Had niet gezegd dat het persé naar 200€ zou gaan. Moest daarvoor die weerstand doorbreken wat het dus niet deed… Op zo’n waarde zou ik ook nooit in lump sum ingelegd hebben… Enkel aan de onderkant van een range. Je kunt er belachelijk over blijven doen 😉.
En als je terugkijkt had het toen maar 1 dag 160€ doorbroken, dus valse uitbraak… Ja ik weet, technische analyse is maar een hulp in het grote geheel. Jammer dat je binnen het principe naar uitzonderingen blijft zoeken… en het idee niet op 1 of andere manier kunt waarderen als een alternatief voor jouw “beste formule”…

Terug
Bovenaan