Dat kan niet he
Als er in pakweg iwda 10 sectoren zitten dan kunnen 10 aparte ETF's niet allemaal lager rendement hebben(als gewicht van de spelers hetzelfde is)
Eigenlijk moet je ook naar de TER kijken maar ik heb dat ook nog niet gedaan, morgen eens kijken van wat ik heb![]()
Ga er maar van uit dat de meeste van die thematische ETF's (na kosten) een lager rendement hebben dan IWDA. Thematisch betekent niet noodzakelijk dat ze 1 sector eruit kiezen, je hebt er ook die zich richten op tja... thema's zoals ESG, water, AI, kleine emerging markets, enz. De lijst is eindeloos.
En ondanks dat het soms zinnige thema's zijn, is de achterliggende stock picking heel vaak niet goed genoeg om de gewone index te kloppen over langere periodes. Ik ben ook niet verbaasd dat die fund managers niet de kristallen bol hebben om nét die bedrijven eruit te pikken die binnen die thema's voor een doorbraak zorgen en dat dan nog eens in een doorbraak in hun aandelenkoers kunnen omzetten.
Tegenwoordig zullen trouwens 8 of 9 op de 10 sectoren een lager rendement hebben dan IWDA, omdat heel veel van het rendement uit de tech sector komt.
(als gewicht van de spelers hetzelfde is)