ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Heb e-id. Ik werk niet voor het Belgisch consultaat, daar zit het hiaat vrees ik.
ah, je bent dus geen Belgisch fiscaal inwoner. Dan wordt het wat moeilijker, vrees ik.

Ze gaan niet ieder land accepteren. VS bijvoorbeeld is hoogstwaarschijnlijk nogo.

Als het toch kan op Bolero, dan ga je zo'n attest nodig hebben van het land waar je inwoont. Want anders betaal je onnodig TOB belasting. En de bank is verplicht om dat te vragen.
En je moet dan wel rekening houden dat hetgeen wat hier staat in dit topic vooral toepasselijk is voor Belgisch fiscale inwoners.

Laatst bewerkt:
Tiens, is die Bolero ETF-playlist nieuw?
Makerlaarsloon aan 2,50 EUR, dat was tijdje geleden toch 7,50 EUR?

Bij mijn laatste storting niet meer zo op gelet (1x/quarter)

Pas op, het is 2,5 euro tot order van 250 euro, dan 5 euro tot order van 1.000 euro, en dan 7,5 tot 2.500 zoals vroeger en verder ook zoals vroeger: https://www.bolero.be/nl/lp/2023-etf-playlist
Je bent globaal gezien nog steeds duurder af met die goedkopere tarieven dan eenmalig 7,5 te betalen voor een order van 2.500.

Een tijd terug heb ik een aantal fondsen (grootbank) gekregen van ouders via schenking - deze maand heb ik deze fondsen eens naast de wereldindex geplaatst - niet geheel onverwacht vastgesteld dat de performance inferieur is aan MSCI World - er zit ook een stukje obligaties is maar deze heb ik niet meegenomen in de vergelijking. Samenstelling van de fondsen is grosso modo een globaal fonds + Europees fonds aangevuld met wat accenten in technologie, water, medisch ...

De beheerskosten liggen op 1,5-1,8%: een dure aangelegenheid dus

In September heb ik een afspraak bij de bank waar ik wellicht zal aankondigen alles te verkopen en te herbeleggen. Aangezien ik het zelf niet verantwoord vind om ook dit deel kapitaal actief te gaan beleggen zou ik dit stuk in één of meerdere ETF's willen plaatsen - hoe zouden de ervaren ETF beleggers hier tewerk gaan:

- Welke ETF's
- lump sum
- maandelijks gespreid gedurende 2 jaar
...

Doel is kapitaalopbouw op langere termijn

Ik ben nog maar een goed jaar aan het beleggen in ETF's, dus geen 'expert'.

Persoonlijk zou ik thematische ETF's mijden omdat deze meestal gebaseerd zijn op 'hypes'.
Ik heb in het verleden maar 1 thematische ETF gekocht en dat is de VanEck Semiconductor omdat ik hier persoonlijk wel in geloof.

Ik zou kijken naar een wereldindex à la IWDA (gecombineerd met EMIM) of een VWCE.
Eventueel kan je nog kijken naar een midcap en/of small cap ETF voor verdere diversificatie.

De markt is wa wispelturig, dus ik zou geen lump sum doen maar eerder DCA.
Als er toch eens een crash zou komen dan kan je eventueel je inleg voor die maand wat verhogen.

Een tijd terug heb ik een aantal fondsen (grootbank) gekregen van ouders via schenking - deze maand heb ik deze fondsen eens naast de wereldindex geplaatst - niet geheel onverwacht vastgesteld dat de performance inferieur is aan MSCI World - er zit ook een stukje obligaties is maar deze heb ik niet meegenomen in de vergelijking. Samenstelling van de fondsen is grosso modo een globaal fonds + Europees fonds aangevuld met wat accenten in technologie, water, medisch ...

In September heb ik een afspraak bij de bank waar ik wellicht zal aankondigen alles te verkopen en te herbeleggen. Aangezien ik het zelf niet verantwoord vind om ook dit deel kapitaal actief te gaan beleggen zou ik dit stuk in één of meerdere ETF's willen plaatsen - hoe zouden de ervaren ETF beleggers hier tewerk gaan:

- Welke ETF's
- lump sum
...

Het geld is nu al belegd en surft al mee op de golven van de markt. Als je het dan ergens anders in steekt kan je niet echt van een lump sum investment spreken vind ik.

Ik persoonlijk zou dat geld gewoon linea recta en in zijn totaliteit in IWDA smijten. Dat is er even van uit gaan dat je niet op het punt staat een huis ofzo te kopen.

Als die schenking nu ook gewoon al IWDA was, zou je dan ook verkopen en opnieuw maandelijks beleggen?

Maar als jij beter slaapt van te spreiden over 2/5/10 jaar, moet je dat doen.

- Welke ETF's
- lump sum
...

DCA over 2 jaar lijkt me beter voor je gemoedsrust op korte / middellange termijn, zoals de markt nu volatiel kan zijn. Of maandelijks de juiste frequentie is, hangt ook af van hoeveel je dan maandelijks zou beleggen, welke vaste kost je bij elke aankoop betaalt en wat je intussen doet met de opbrengst van de verkochte fondsen (het kan beter zijn bv. elke paar maanden 1 fonds in zijn geheel te verkopen, dat bedrag in een ETF te steken, etc. dan het geld een paar maanden onbelegd laten)

IWDA gecombineerd met EMIM komt eigenlijk neer op VWCE. Persoonlijk heb ik een pak meer vertrouwen in de established markets (vooral dan de VS) dus IWDA, gezien de politieke instabiliteit van veel van die emerging markets en het feit dat die de laatste 10 jaar serieus underperformen.

En inderdaad, veel van die thematische fondsen doen het op langere termijn gewoon slechter dan een IWDA ETF, vaak heb je nog hogere kosten. Om nog maar te zwijgen van de vraag hoe die portfolio managers de juiste bedrijven kunnen picken in een breed thema zoals water...

Stel nu dat ik 50k heb die ik binnen 2-2,5 jaar wil verbrassen aan een leuke EV met solid state batterijen.
Dat geld staat nu te verdampen op een spaarrekening.
Wat doe ik het best dat geld tot ik van plan ben het te spenderen?

Stel nu dat ik 50k heb die ik binnen 2-2,5 jaar wil verbrassen aan een leuke EV met solid state batterijen.
Dat geld staat nu te verdampen op een spaarrekening.
Wat doe ik het best dat geld tot ik van plan ben het te spenderen?
Staatsbon. 2,5 jaar is te kort om in een ETF te investeren, pas vanaf een investeringstermijn van 10 jaar zou ik in een ETF investeren wegens de volatiliteit. Als je nu een ETF koopt en volgend jaar is het COVID-24 dan ga je een speedpedelec moeten kopen met uw geld :)

Hoeveel kopen jullie elke maand bij? En is dat afhankelijk van jullie spaarritme dat meer liquide moet zijn? Ik heb nu voor 400 EUR VWCE ingekocht, maar ik denk dat ik vanaf nu elke maand 100 euro toevoeg.

Hoeveel kopen jullie elke maand bij? En is dat afhankelijk van jullie spaarritme dat meer liquide moet zijn? Ik heb nu voor 400 EUR VWCE ingekocht, maar ik denk dat ik vanaf nu elke maand 100 euro toevoeg.

Betaal je niet heel veel aan transactiekosten (als % van je aankoop) als je per €100 koopt?
Dan zou ik het eerder spreiden en om de zoveel maanden een groter bedrag kopen, de opportuniteitskost van een paar maanden gemiste winst zal in veel gevallen opwegen tegen de lagere aankoopkost.

Betaal je niet heel veel aan transactiekosten (als % van je aankoop) als je per €100 koopt?
Dan zou ik het eerder spreiden en om de zoveel maanden een groter bedrag kopen, de opportuniteitskost van een paar maanden gemiste winst zal in veel gevallen opwegen tegen de lagere aankoopkost.
VWCE kan je 1x per maand aankopen met een transactiekost van €1 bij Degiro denk ik.
Ook al is de kost maar 1 euro, je gooit 1% van je geld weg als je iedere maand 1x koopt.

VWCE kan je 1x per maand aankopen met een transactiekost van €1 bij Degiro denk ik.
Ook al is de kost maar 1 euro, je gooit 1% van je geld weg als je iedere maand 1x koopt.
Niet relevant v.w.b. de bedragen waarvan hier sprake, maar ter info: je kan meerdere keren per maand een transactie doen (uit de kernselectie), waarbij je enkel de eerste keer 1€ betaalt, als de andere transacties in dezelfde richting zijn en voor >1000€.

Ik koop elke maand voor 17430 euro bij.

Vandaar dat mijn aankopen niet getriggerd worden :(

Ik koop in schijven van 2500 euro. Heb ik 2500 euro aan de kant staan die ik kan missen dan koop ik voor dat bedrag iwda.

Dit jaar heb ik maandelijks voor 1000-1200 aangekocht (buiten 2 maanden waarin ik extra kosten had).
Voor volgend jaar ga ik nestorius zijn tactiek doen (niet noodzakelijk iwda)

Spreiden over min. 5 jaar. (Bron: Buffett)

Bedoeling is om over een gemiddelde financiële cyclus in te stappen.
En dat is niet 1 of 2 jaar.

Ik snap het concept van spreiden wel maar tegelijk lijkt deze me toch ook contra-intuïtief...

Die 20k start over 5 jaar spreiden is een inleg van 4k/jaar (niet bepaald een "groot" bedrag) en gemiddeld 10k waarmee je 2,5 jaar niet kan accumuleren. Dan zou ik toch eerder spreiden over enkele maanden of een jaar, eerder dan 5 jaar?

Laatst bewerkt:
Die 20k start over 5 jaar spreiden is een inleg van 4k/jaar (niet bepaald een "groot" bedrag) en gemiddeld 10k waarmee je 2,5 jaar niet kan accumuleren.
Ja, maar de bedoeling is om het gemiddelde resultaat van de markt te halen over een bepaalde periode, met random instapmoment.
Dan moet je in principe spreiden over de cyclus.

En een beetje tegen het index principe: zeker vandaag zou ik gespreid instappen.
Indexen staan skyhigh.
En het zou me niet verwonderen dat je de komende 10 jaar bij bv sp500 enkel het dividend als rendement hebt. (Cfr 1999-2012), gezien de huidige waarderingen en rentevoeten.

Dan zou ik toch eerder spreiden over enkele maanden of een jaar, eerder dan 5 jaar?
Enkele maanden/een jaar omvat nooit een cyclus, zelfs geen half deel.

Terug
Bovenaan