ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Is het nu ook niet zo dat mensen zullen eerder thematische ETF's kiezen omdat die thema's op dat moment zoals AI juist hot zijn? Maar dan riskeer je dat je juist op een top gaat kopen. Want als jan en alleman over AI spreekt dan is de kans veel groter dat het een hype is die overwaait.
In feite is het de kunst om die thema's te vinden juist voor ze hot worden.
IWDA is minder onderhevig aan trends en volgt gewoon de algemene markt.

Nu denk ik wel dat AI als sector op termijn alleen maar zal groeien, het was maar als voorbeeld om te illustreren. Niks stijgt in rechte lijn, meestal volgt er wel eens een crash als de markt nog niet volwassen genoeg is voor het weer stijgt.

We kunnen hier een IWDA fanclub beginnen

Liever een S&P500 fanclub :p

Is het nu ook niet zo dat mensen zullen eerder thematische ETF's kiezen omdat die thema's op dat moment zoals AI juist hot zijn? Maar dan riskeer je dat je juist op een top gaat kopen. Want als jan en alleman over AI spreekt dan is de kans veel groter dat het een hype is die overwaait.
In feite is het de kunst om die thema's te vinden juist voor ze hot worden.
IWDA is minder onderhevig aan trends en volgt gewoon de algemene markt.

Nu denk ik wel dat AI als sector op termijn alleen maar zal groeien, het was maar als voorbeeld om te illustreren. Niks stijgt in rechte lijn, meestal volgt er wel eens een crash als de markt nog niet volwassen genoeg is voor het weer stijgt.

Ik denk dat je gelijk hebt. En hoewel ik wel geloof dat AI nog veel potentieel heeft als sector, is de kans reëel dat
1) er al heel veel in de huidige koersen ingecalculeerd is, als je de stijging van een aantal van die onderliggende aandelen ziet
2) veel van die thematische fondsen niet noodzakelijk zoveel inzicht hebben dat ze de juiste bedrijven kunnen uitkiezen die voor de volgende revolutie / evolutie in AI zullen zorgen, waardoor de "natuurlijke selectie" van iets zoals IWDA of S&P500 waarbij de groeiaandelen steeds zwaarder wegen vaak beter werkt dan hun stock picking. Zeker omdat gigantisch veel bedrijven zichzelf promoten in de context van AI, maar er zullen maar een beperkt aantal zijn die echt voor een doorbraak (en zeker een doorbraak in hun aandelenkoers) zorgen.

Idem met bv. water, ik geloof best dat dat nog meer een hot topic wordt, maar hoe selecteren die fund managers op zo'n gigantisch breed thema een paar handenvol bedrijven om juist te zeggen "die gaan het meest winnen bij schaarser wordend water"?

Ik heb nu een aantal VWCE ETF's gekocht. Maar ik begrijp nog niet goed hoe het accumulating effect zich manifesteert. Het betekent dat de dividenden die normaal worden uitgekeerd worden geherinvesteerd in meer ETF. Maar hoe gaat zich dat tonen? Zie ik dan gewoon een grotere stijging in de waarde van de ETF t.o.v. vergelijkbare distributing ETF's? Als ik vergelijk met de VWRL, is die waarde toch gelijkaardig. Of moet ik kijken niet naar de absolute waarde, maar het groeipercentage?

Die Lyxor ETF doet het wel bijna consequent slechter dan MSCI Info Tech met behoorlijk grote verschillen, dus als je meer gewicht in Tech zou verkiezen lijkt dat een beter alternatief. Of gewoon voor IWDA gaan, dat is op lange termijn veiliger dan proberen een bepaalde sector uit te kiezen :)
MSCI Info Tech heeft wel ca. 40% exposure aan AAPL en MSFT, het kan zijn dat je dit wil maar hier ben je je best wel van bewust. Op dat vlak heeft EQQQ meer spreiding, met een hoogste gewicht van rond de 10%, voor AAPL dan.

MSCI Info Tech heeft wel ca. 40% exposure aan AAPL en MSFT, het kan zijn dat je dit wil maar hier ben je je best wel van bewust. Op dat vlak heeft EQQQ meer spreiding, met een hoogste gewicht van rond de 10%, voor AAPL dan.

Terecht punt, dat is natuurlijk wel het ding met een Tech ETF. Als je een bredere spreiding / minder risico wil, ben je beter af met een bredere ETF, vandaar de populariteit van IWDA en andere World ETF's.

Ik heb nu een aantal VWCE ETF's gekocht. Maar ik begrijp nog niet goed hoe het accumulating effect zich manifesteert. Het betekent dat de dividenden die normaal worden uitgekeerd worden geherinvesteerd in meer ETF. Maar hoe gaat zich dat tonen? Zie ik dan gewoon een grotere stijging in de waarde van de ETF t.o.v. vergelijkbare distributing ETF's? Als ik vergelijk met de VWRL, is die waarde toch gelijkaardig. Of moet ik kijken niet naar de absolute waarde, maar het groeipercentage?
Van vwce (en iwda ook) is er een distribuerende en accumulerende variant dacht ik. Die hebbe' exact dezelfde samenstelling.

Kijk eens naar het verschil in het koersverloop :)

(spoiler: je buikgevoel is juist)

Domme vraag misschien maar...
Weet er iemand of je kan beleggen via bolero wanneer je geen inwoner meer bent van een gemeente in België? Ik heb me uitgeschreven uit het bevolkingsregister van mijn gemeente en ben ingeschreven in het Belgisch consulaat in het land waar ik woon en werk.
Ben uiteraard wel gewoon Belg maar vroeg me af of domicilie/inschrijving bevolkingsregister ook een invloed heeft hier op ?

Weet er iemand of je kan beleggen via bolero wanneer je geen inwoner meer bent van een gemeente in België? Ik heb me uitgeschreven uit het bevolkingsregister van mijn gemeente en ben ingeschreven in het Belgisch consulaat in het land waar ik woon en werk.
Ben uiteraard wel gewoon Belg maar vroeg me af of domicilie/inschrijving bevolkingsregister ook een invloed heeft hier op ?
Lijkt mij enkel aan het Belgisch rijksregister gelinkt te zijn, dus zou moeten lukken via eID/itsme.

Van waar komt dit opeens?
Vooral niet vergeten wat een forse stijging we dit jaar al gezien hebben.
- Eind Juli was de S&P500 19,5% omhoog. De 2e beste start in 25 jaar.
- In Juli ging de Dow Jones 13 dagen op rij hoger, enkel in 1897 was ging het 14 dagen op rij omhoog.

Het werd dus weleens tijd dat er wat lucht uit ging. Een terugval 5 a 10% gebeurt ook quasi jaarlijks.

Vooral niet vergeten wat een forse stijging we dit jaar al gezien hebben.
- Eind Juli was de S&P500 19,5% omhoog. De 2e beste start in 25 jaar.
- In Juli ging de Dow Jones 13 dagen op rij hoger, enkel in 1897 was ging het 14 dagen op rij omhoog.

Het werd dus weleens tijd dat er wat lucht uit ging. Een terugval 5 a 10% gebeurt ook quasi jaarlijks.
Ik had het over @SomeDude zijn uitspraken. Imo is het gewoon toch normaal dat het op en neer gaat. Dus snapte ik ook niet dat @somed die opmerking maakte alsof niemand hem verteld had dat het ook eens kan zakken.

Ik had het over @SomeDude zijn uitspraken. Imo is het gewoon toch normaal dat het op en neer gaat. Dus snapte ik ook niet dat @somed die opmerking maakte alsof niemand hem verteld had dat het ook eens kan zakken.
Ahzo. Ja, we hebben ook al een decennium van stijging achter de rug. Voor hetzelfde geld is het de komende 5 jaar geld in de ETF steken met minimale return. Maar als je er balls deep in zit en het stijgt dan 30%, en het zakt er nooit meer onder. Dan is het alle dagen hoeren, cocaïne en freeway cola!

Ahzo. Ja, we hebben ook al een decennium van stijging achter de rug. Voor hetzelfde geld is het de komende 5 jaar geld in de ETF steken met minimale return. Maar als je er balls deep in zit en het stijgt dan 30%, en het zakt er nooit meer onder. Dan is het alle dagen hoeren, cocaïne en freeway cola!
Dan zakt mijn broek toch af hoor.

Je hebt toch nog altijd een e-id?

Als ze vragen stellen over je fiscaal inwonersschap, moet je aan de FOD Financiën een attest vragen van bewijs van fiscaal inwonerschap. gezien dat je werkt voor een Belgisch consultaat in het buitenland, blijf je fiscaal inwoner van België *.

*Enfin, er zijn wel wat uitzonderingen en regels hierop maar ik zou hopen dat de personeelsdienst van je werkgever dat kan vertellen :p.

Je hebt toch nog altijd een e-id?

Als ze vragen stellen over je fiscaal inwonersschap, moet je aan de FOD Financiën een attest vragen van bewijs van fiscaal inwonerschap. gezien dat je werkt voor een Belgisch consultaat in het buitenland, blijf je fiscaal inwoner van België *.

*Enfin, er zijn wel wat uitzonderingen en regels hierop maar ik zou hopen dat de personeelsdienst van je werkgever dat kan vertellen :p.
Heb e-id. Ik werk niet voor het Belgisch consultaat, daar zit het hiaat vrees ik.

Terug
Bovenaan