ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Maar heel het gedachtegoed is toch dat de economie op lange termijn zal groeien? Met ups & downs, maar groei op de lange termijn.

Als je dan kan kiezen tussen 10k lump sum inleggen aan pakweg €75 per ETF, dan ga je toch gemiddeld genomen ook goedkoper af zijn dan 10j lang €1000 inleggen?

In het gedachtegoed dat op lange termijn de prijzen stijgen, zal de gemiddelde aankoopprijs toch ook hoger dan die €75 moeten zijn?

(Indexatie erbuitengelaten, vanzelfsprekend)

Maar heel het gedachtegoed is toch dat de economie op lange termijn zal groeien? Met ups & downs, maar groei op de lange termijn.

Als je dan kan kiezen tussen 10k lump sum inleggen aan pakweg €75 per ETF, dan ga je toch gemiddeld genomen ook goedkoper af zijn dan 10j lang €1000 inleggen?

In het gedachtegoed dat op lange termijn de prijzen stijgen, zal de gemiddelde aankoopprijs toch ook hoger dan die €75 moeten zijn?

(Indexatie erbuitengelaten, vanzelfsprekend)

Aandelenkoersen zijn nog volatieler dan prijzen, en hebben de neiging om meer te dalen :p

Het risico van 10K lump sum in te leggen is als er in de paar jaar erna een stevige crash komt, dat het gemakkelijk 5 jaar of langer kan duren voor je zelfs maar op breakeven komt.

Voorbeeld aan de hand van de S&P500:
- in 1999-2000 schommelt die tussen de $1300 en $1500, crasht door de .com bubble die barst
- het duurt tot 2006-2007 voor dat niveau terug bereikt wordt... en dan krijg je de bankencrisis
- het duurt tot 2012-2013 voor dat niveau terug bereikt wordt
Dus heb je de pech van alles in 1999-2000 in te leggen, lag je gemiddelde aankoopprijs tussen $1350 - 1450 en haal je 13 jaar lang enkel verlies en op de beste momenten eens break-even
Had je gespreid over 1999-2008 aangekocht, lag je gemiddelde aankoopprijs rond de $1220 = 10 - 20% rendement op het moment dat de pechvogel op 0% komt.

Ja, maar de bedoeling is om het gemiddelde resultaat van de markt te halen over een bepaalde periode, met random instapmoment.
Dan moet je in principe spreiden over de cyclus.

En een beetje tegen het index principe: zeker vandaag zou ik gespreid instappen.
Indexen staan skyhigh.
En het zou me niet verwonderen dat je de komende 10 jaar bij bv sp500 enkel het dividend als rendement hebt. (Cfr 1999-2012), gezien de huidige waarderingen en rentevoeten.

Enkele maanden/een jaar omvat nooit een cyclus, zelfs geen half deel.
Mbt gespreid inleggen: er zijn daar wat onderzoeken rond geweest over welke termijnen optimaal zijn en uw bedrag jarenlang spreiden wordt nooit aangeraden omdat er gewoon te veel geld te lang niet belegd wordt en het is net die "time in the market" die het hem doet. Zie hieronder:

"A Vanguard study[4] concluded that lump sum investing has historically produced higher returns two thirds of the time when the DCA plan was implemented over 12 months. Lump sum was also more favorable when the analysis used risk-adjusted returns.[4] DCA plans with longer timelines have worse results. A related Vanguard publication[5] notes that if a DCA plan was implemented over 36 months, lump sum investing produced higher returns approximately 92% of the time. In addition, over a 12-month period, the maximum downside potential of DCA was higher than the maximum upside potential.[5]" (https://www.bogleheads.org/wiki/Dollar_cost_averaging)

Mbt gespreid inleggen: er zijn daar wat onderzoeken rond geweest over welke termijnen optimaal zijn en uw bedrag jarenlang spreiden wordt nooit aangeraden omdat er gewoon te veel geld te lang niet belegd wordt en het is net die "time in the market" die het hem doet. Zie hieronder:

"A Vanguard study[4] concluded that lump sum investing has historically produced higher returns two thirds of the time when the DCA plan was implemented over 12 months. Lump sum was also more favorable when the analysis used risk-adjusted returns.[4] DCA plans with longer timelines have worse results. A related Vanguard publication[5] notes that if a DCA plan was implemented over 36 months, lump sum investing produced higher returns approximately 92% of the time. In addition, over a 12-month period, the maximum downside potential of DCA was higher than the maximum upside potential.[5]" (https://www.bogleheads.org/wiki/Dollar_cost_averaging)
Maar je kan ook pech hebben en op een "verkeerd" moment lump sum instappen. Dat is op lange termijn financieel gezien misschien geen probleem, maar kan bij de doorsnee belegger wel voor ongerustheid zorgen, wat op zijn beurt dan weer tot overhaaste/slechte beslissingen kan leiden.

Ik zou niet onderschatten hoeveel emoties van belang zijn, zeker bij doorsnee beleggers die niet per se de kennis hebben om alles altijd rationaal te analyseren.

Veel van die onderzoeken maken verkeerde assumpties.
Ik zie daar ook bv. staan 'risk adjusted returns'.
Dat triggered mij al, want dat betekent dat de excelridders aan het werk geweest zijn :-)
En Vanguard consultants zijn trouwens betrokken partij...

Buffett zegt gespreid instappen met een lump sum (hij heeft het zelfs over 5 a 10 jaar...), en de onderliggende reden waarom is duidelijk.

Als iedereen anders wil doen dan wat Buffett zegt, mij goed.
Ik geef het maar mee :-)

Maar hij heeft een beetje ervaring en een beetje kennis over het onderwerp, is totaal onafhankelijk in dat advies, en staat gekend om 'de kleine man' te proberen helpen.

Doe met die info wat je wil :-)

Veel van die onderzoeken maken verkeerde assumpties.
Ik zie daar ook bv. staan 'risk adjusted returns'.
Dat triggered mij al, want dat betekent dat de excelridders aan het werk geweest zijn :)
En Vanguard consultants zijn trouwens betrokken partij...

Buffett zegt gespreid instappen met een lump sum (hij heeft het zelfs over 5 a 10 jaar...), en de onderliggende reden waarom is duidelijk.

Als iedereen anders wil doen dan wat Buffett zegt, mij goed.
Ik geef het maar mee :)

Maar hij heeft een beetje ervaring en een beetje kennis over het onderwerp, is totaal onafhankelijk in dat advies, en staat gekend om 'de kleine man' te proberen helpen.

Doe met die info wat je wil :)
Ja hoor, Bogle himself zegt ook 4 à 5 jaar:

Maar zowel Buffett als Bogle zeggen ook dat ze alles in de S&P zouden steken en geen ex-US bedrijven nodig hebben. Dat gaat ook in tegen de moderne adviezen om wereldwijd te spreiden en over US vs EX-US worden tot de dag van vandaag nog steeds oneindige discussies gehouden. Idem met ander advies, bv 3-fund portfolio met obligaties (ook Bogle), wie doet dat nog? Your age in bonds, wat?

Ik denk persoonlijk dat een kleine belegger met een beperkt kapitaal dat hij/zij wil beleggen er meer deugd van heeft om het op een korte termijn (< 1 jaar) in de beurs te gooien en er dan niet meer naar om te kijken dan om het proces jarenlang te rekken. De beste belegger is een dode belegger. Mijn vriendin is zo, als ik haar er niet aan herinner dat ze maandelijks wat geld moet overschrijven naar haar beleggingsrekening zou ze het niet doen omdat ze er niet mee bezig is. Die gaat waarschijnlijk betere resultaten halen dan ik.

Maar zowel Buffett als Bogle zeggen ook dat ze alles in de S&P zouden steken en geen ex-US bedrijven nodig hebben.
Klopt.
Dat gaat ook in tegen de moderne adviezen om wereldwijd te spreiden en over US vs EX-US worden tot de dag van vandaag nog steeds oneindige discussies gehouden.
Ik zie niet wat de discussie is?

Wie geeft die 'moderne' adviezen?
Een paar internetdude's die een extreem eenvoudig onderwerp ingewikkeld willen maken om slim te lijken en hun website/socialmedia populair te maken?

Buffett (en Bogle) zeggen S&P500.
Daarmee weet je genoeg zou ik denken...

Zelfde discussies 5, 10 en 15 jaar geleden.
Hoeveel rendement hebben die emerging market spreiders al aan hun kloten...?

Klopt.

Ik zie niet wat de discussie is?

Een paar internetdude's die een extreem eenvoudig onderwerp ingewikkeld willen maken om slim te lijken en hun website/socialmedia populair te maken?

Buffett (en Bogle) zeggen S&P500.
Daarmee weet je genoeg zou ik denken...

Zelfde discussies 5, 10 en 15 jaar geleden.
Hoeveel rendement hebben die emerging market spreiders al aan hun kloten...?

15 jaar geleden kon je met sommige emerging markets misschien nog een mooi rendement halen, de afgelopen 10 jaar was inderdaad alleen maar triestig.
Wat ook niet te verwonderen is met o.a. de vastgoedbubbel en de staatsinmenging in China, corruptie van kop tot teen in Brazilië, over Rusland kunnen we sowieso beter zwijgen. 🙄
Van India heb ik eigenlijk geen idee.

En diezelfde discussie is ook al lang aan de gang over Europa tegenover US, want “de Europese aandelen staan in verhouding lager gewaardeerd”.
Maar dat de grote klappers en bv. de techreuzen waarop de groei van de laatste 10 jaar of langer zwaar steunt bijna uitsluitend in de S&P500 zitten, het Europees beleid bedrijven meer tegenwerkt dan helpt,… daar wordt precies niet naar gekeken. En de Amerikaanse economie heeft al vaker bewezen van sneller terug op te veren dan de Europese na een crash.

Hoe kan ik het makkelijkst zien of bijhouden hoe mijn ETF het doet per jaar.
Ik zie in de degiro app wel een totaal % van 11,65%, maar dat is gewoon GAK vs huidige koers vermoed ik.

Maar puur op mijn inleg, op hetgeen ik er in steek. Niet gewoon het algemeen rendement van een jaar of kwartaal.
Want dat weet niet op welke punten ik in dat jaar bijgekocht heb.

Ik lees hier al een tijdje mee en heb sinds kort mijn Bolero account aangemaakt. Ik begin een aantal zaken te snappen maar veel zaken zijn nog redelijk abstract.

Er is zo ontzettend veel info (zowel op the interwebs als hier) dat ik door de bomen het bos amper nog zie, vooral qua ETF mogelijkheden. Maar ik wil dit me niet laten tegen houden en er alvast zoveel mogelijk over leren.

Mijn doel is lange termijn; een soort van pensioensparen. Ik ben van plan om ongeveer tot aan die leeftijd voor een vast bedrag aan te kopen, waarschijnlijk per 3 maanden. Ik dacht te beginnen met een 100-tal euros en zo jaarlijks wat omhoog te gaan. Dus initieel was het plan om gewoon IWDA oid te gaan kopen elke maand / 3-maandelijks.

Het eerste waar ik tegen aan loop is dat je bij Bolero geen fractionele ETF's kan aankopen. Voor ik me hier over in las, dacht ik dacht ik dus gewoon perfect 1/10 van een ETF ging kunnen kopen. Niet dus. Als je dan eentje van 800eur op het oog hebt, wat doe je dan? Om de 8 maanden aankopen als je doel was om 100 per maand te investeren? Hoe pakken jullie dat aan? Want zo heb je toch niet echt het DCA effect? Of zijn deze etf's dan gewoonweg niet passend voor mijn investeringsbudget? Ik vraag me gewoon af of er hier toch opties of omwegen zijn.

Ik zie overigens ETF's met zeer hoge rendementen, andere met meer "bescheiden" rendementen. Ik zag er gisteren van 15-20% rendement voorbij komen toen ik mogelijke kanshebbers aan het zoeken was. En dat waren geen thematische ETF's maar eentje van Nasdaq.
Zijn deze dan simpelweg risicovoller om voor de lange termijn aan te kopen? Of andere redenen waarom deze zo hoog gaan? Is het aan- of af te raden deze aan te kopen met mijn profiel?
Of misschien was ik naar rendementen van het laatste jaar aan het kijken, en vergeleek ik appels met peren... Ik kan het helaas niet meteen terugvinden.

(Hopelijk herhaal ik hier niet te veel vragen die reeds passeerden)

Laatst bewerkt:
@Kode9 Bekijk eens de tarieven van Bolero. Je betaalt €2,5 makelaarsloon t.e.m. €250 stortingen en daarboven €5 (voor een specifieke selectie, anders is het €7,5 t.e.m. stortingen van €2500). Zelfs al koop je voor €300 euro aan, zit je nog aan 1,67%, wat naar mijn mening niet weinig is. Ik denk dat je beter af bent met een Degiro dan een Bolero. De overige vragen laat ik aan anderen over.

Ik lees hier al een tijdje mee en heb sinds kort mijn Bolero account aangemaakt. Ik begin een aantal zaken te snappen maar veel zaken zijn nog redelijk abstract.

Er is zo ontzettend veel info (zowel op the interwebs als hier) dat ik door de bomen het bos amper nog zie, vooral qua ETF mogelijkheden. Maar ik wil dit me niet laten tegen houden en er alvast zoveel mogelijk over leren.

Mijn doel is lange termijn; een soort van pensioensparen. Ik ben van plan om ongeveer tot aan die leeftijd voor een vast bedrag aan te kopen, waarschijnlijk per 3 maanden. Ik dacht te beginnen met een 100-tal euros en zo jaarlijks wat omhoog te gaan. Dus initieel was het plan om gewoon IWDA oid te gaan kopen elke maand / 3-maandelijks.

Het eerste waar ik tegen aan loop is dat je bij Bolero geen fractionele ETF's kan aankopen. Voor ik me hier over in las, dacht ik dacht ik dus gewoon perfect 1/10 van een ETF ging kunnen kopen. Niet dus. Als je dan eentje van 800eur op het oog hebt, wat doe je dan? Om de 8 maanden aankopen als je doel was om 100 per maand te investeren? Hoe pakken jullie dat aan? Want zo heb je toch niet echt het DCA effect? Of zijn deze etf's dan gewoonweg niet passend voor mijn investeringsbudget? Ik vraag me gewoon af of er hier toch opties of omwegen zijn.

Ik zie overigens ETF's met zeer hoge rendementen, andere met meer "bescheiden" rendementen. Ik zag er gisteren van 15-20% rendement voorbij komen toen ik mogelijke kanshebbers aan het zoeken was. En dat waren geen thematische ETF's maar eentje van Nasdaq.
Zijn deze dan simpelweg risicovoller om voor de lange termijn aan te kopen? Of andere redenen waarom deze zo hoog gaan? Is het aan- of af te raden deze aan te kopen met mijn profiel?
Of misschien was ik naar rendementen van het laatste jaar aan het kijken, en vergeleek ik appels met peren... Ik kan het helaas niet meteen terugvinden.

(Hopelijk herhaal ik hier niet te veel vragen die reeds passeerden)

IWDA is een prima keuze qua ETF, veel spreiding. Je zou voor zo'n world ETF zeker mogelijkheden moeten vinden die onder de €800 per aandeel noteren, IWDA zelf bv. staat momenteel iets onder de €80 per stuk...

Laat je niet teveel leiden door de hoogste rendementen en al helemaal niet van een korte periode. Mijn simpele manier om naar ETF's te kijken is:
1) wat is de inhoud: wat repliceren ze, welke regio's, sectoren en bedrijven zitten daar in
2) wat is de performance op 5 en 10 jaar vergeleken met IWDA en S&P500

De Nasdaq 100 (de ene Nasdaq ETF is trouwens de andere niet, altijd goed lezen wat ze precies proberen te volgen) doet het bv. de laatste tijd goed omdat er in vergelijking met IWDA veel meer gewicht in Tech zit, ruim 50% met grote posities in Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia (samen al ongeveer 30% van die index). Dus wanneer die het goed doen, stijgt zo'n Nasdaq 100 ETF snel en gaat er nog meer gewicht in die bedrijven liggen.
Maar je zit met een relatief grote positie in elk van die bedrijven wat de koers volatieler maakt dan bv. een IWDA waar diezelfde 4 bedrijven samen maar ~15% voorstellen en Tech eerder 20-25% is dan meer dan 50%

Gelijkaardig, is Nasdaq meer dan 90% US, terwijl dat bij IWDA eerder 70% is. Daar zijn voor- en tegenstanders van: meer geografische spreiding betekent meer spreiding van het risico, al doet de US (S&P500 als maatstaf) het al heel lang beter dan IWDA waar er 30% in andere mature markten zit zoals Europa, Japan,... die het typisch minder goed doen dan de US.
Warren Buffet bv. die wel weet waarover hij spreekt, heeft een grote voorkeur voor de S&P500 als brede index met een goed rendement. Zie ook de discussie enkele pagina's terug in deze thread over S&P500 vs. IWDA vs. VWCE (VWCE komt neer op IWDA + nog EM = emerging markets, maar die doen het de laatste 10-15 jaar in verhouding ook slecht)

Standaarddeviatie en bèta (zie bv. "portefeuille kenmerken" in deze link: https://www.ishares.com/nl/particul.../251882/ishares-msci-world-ucits-etf-acc-fund) geven je trouwens een idee van de volatiliteit, dan kan je vergelijken hoe dat zich verhoudt tegenover een IWDA of S&P500.

Wat ik ook belangrijk vind voor de lange termijn: koop liefst een ETF van een grote ETF provider zoals Blackrock (ishares) of Vanguard, minder risico dat er met die provider iets verkeerd loopt dan bij een kleine speler, wanneer er nog eens een beurscrash of iets dergelijks komt.

Laatste punt, voor lange termijn heb ik ook een voorkeur voor ETF's met fysieke replicatie in plaats van synthetische, omwille van het lagere risico (fysieke ETF's hebben effectief de onderliggende aandelen gekocht, dus simpel gezegd als de markt crasht, lopen die in verhouding minder risico dan synthetische ETF's die op iemand anders moeten vertrouwen om de onderliggende aandelen te kunnen kopen/verkopen)

Kort samengevat: kies een brede index zoals S&P500, IWDA, VWCE van een grote provider.

@Kode9 Bekijk eens de tarieven van Bolero. Je betaalt €2,5 makelaarsloon t.e.m. €250 stortingen en daarboven €5 (voor een specifieke selectie, anders is het €7,5 t.e.m. stortingen van €2500). Zelfs al koop je voor €300 euro aan, zit je nog aan 1,67%, wat naar mijn mening niet weinig is. Ik denk dat je beter af bent met een Degiro dan een Bolero. De overige vragen laat ik aan anderen over.
Klopt.
Ik ben zelf nog maar een goed jaar aan het 'investeren' en ik probeer mijn transactiekosten < 1% te houden.
Recent ook bij Bolero een account geopend; wij zetten zo'n 350€/mnd opzij om te investeren.
Als we +/- 1000€ investeren in IWDA dan zit we rond de 0,5%, daar kan ik mee leven.

Het beste is natuurlijk om te investeren in schijven van 2500€ (= 0,3% kost) maar ik prefereer om ons geld frequenter te investeren om de schommelingen wat meer op te vangen :)

Thanks, maar de keuze voor Bolero was een redelijk bewuste. Het is niet dat ik gewoon voor de bekendste broker ben gegaan of dergelijke. Ik ben hoogstwaarschijnlijk overvoorzichtig, maar heb Degiro toch al wat keren negatief in de spotlight zien staan. Ik heb er gewoon niet zo'n positief gevoel bij. En om daar dan nog 30 jaar een hoop geld in te stoppen... Ik doe dat, voor mijn gemoedsrust, dan liever bij een partij die gebacked is door een grootbank. Mogelijks is er helemaal niets aan de hand bij Degiro en is het risico nihil, ik geef persoonlijk toch liever iets meer uit (of minder winst op lange termijn) bij pakweg een Bolero.
Maar misschien moet ik inderdaad wel eens bekijken hoeveel ik telkens wil aankopen om die transactiekosten zo laag mogelijk te houden, dus bedankt voor de tip!
...

Kort samengevat: kies een brede index zoals S&P500, IWDA, VWCE van een grote provider.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Hier kan ik zeker al wat mee. Ik ga me dan nog wat verder verdiepen in de zaken die je noemt, en een keuze maken :). Ik denk dat ik voor 2 etf's ga gaan, 80% in een gevestigde waarde (IWDA/S&P500) en 20% in eentje dat wat thematischer of gerichter is, met mogelijks hoger rendement.

Klopt.
Ik ben zelf nog maar een goed jaar aan het 'investeren' en ik probeer mijn transactiekosten < 1% te houden.
Recent ook bij Bolero een account geopend; wij zetten zo'n 350€/mnd opzij om te investeren.
Als we +/- 1000€ investeren in IWDA dan zit we rond de 0,5%, daar kan ik mee leven.

Het beste is natuurlijk om te investeren in schijven van 2500€ (= 0,3% kost) maar ik prefereer om ons geld frequenter te investeren om de schommelingen wat meer op te vangen :)
Dat percentage vind ik zelf ook best acceptabel, kans is groot dat ik iets gelijkaardig ga doen!

Ben Felix is toch voorstander van wereldwijde spreiding.
Elk filmpje refereert ook naar wetenschappelijke studies.

Heb ik die gelezen? Nee.
Als ik ze zou lezen, zou ik ze 100% begrijpen? Waarschijnlijk ook nee.

Maar wat hij zegt is een pak minder sensationeel dan de gemiddelde finance youtuber, is mooi onderbouwd en klinkt logisch.

Ik ga dus ook voluit voor IWDA ipv puur SP500.
70% van IWDA is toch USA, dus sowieso is er een grote correlatie.

Voor de geïnteresseerden.

met op lange termijn hoogstwaarschijnlijk lager rendement.
Dat kan niet he
Als er in pakweg iwda 10 sectoren zitten dan kunnen 10 aparte ETF's niet allemaal lager rendement hebben 🙃 (als gewicht van de spelers hetzelfde is)

Eigenlijk moet je ook naar de TER kijken maar ik heb dat ook nog niet gedaan, morgen eens kijken van wat ik heb :laugh:

Terug
Bovenaan