Ik lees hier al een tijdje mee en heb sinds kort mijn Bolero account aangemaakt. Ik begin een aantal zaken te snappen maar veel zaken zijn nog redelijk abstract.
Er is zo ontzettend veel info (zowel op the interwebs als hier) dat ik door de bomen het bos amper nog zie, vooral qua ETF mogelijkheden. Maar ik wil dit me niet laten tegen houden en er alvast zoveel mogelijk over leren.
Mijn doel is lange termijn; een soort van pensioensparen. Ik ben van plan om ongeveer tot aan die leeftijd voor een vast bedrag aan te kopen, waarschijnlijk per 3 maanden. Ik dacht te beginnen met een 100-tal euros en zo jaarlijks wat omhoog te gaan. Dus initieel was het plan om gewoon IWDA oid te gaan kopen elke maand / 3-maandelijks.
Het eerste waar ik tegen aan loop is dat je bij Bolero geen fractionele ETF's kan aankopen. Voor ik me hier over in las, dacht ik dacht ik dus gewoon perfect 1/10 van een ETF ging kunnen kopen. Niet dus. Als je dan eentje van 800eur op het oog hebt, wat doe je dan? Om de 8 maanden aankopen als je doel was om 100 per maand te investeren? Hoe pakken jullie dat aan? Want zo heb je toch niet echt het DCA effect? Of zijn deze etf's dan gewoonweg niet passend voor mijn investeringsbudget? Ik vraag me gewoon af of er hier toch opties of omwegen zijn.
Ik zie overigens ETF's met zeer hoge rendementen, andere met meer "bescheiden" rendementen. Ik zag er gisteren van 15-20% rendement voorbij komen toen ik mogelijke kanshebbers aan het zoeken was. En dat waren geen thematische ETF's maar eentje van Nasdaq.
Zijn deze dan simpelweg risicovoller om voor de lange termijn aan te kopen? Of andere redenen waarom deze zo hoog gaan? Is het aan- of af te raden deze aan te kopen met mijn profiel?
Of misschien was ik naar rendementen van het laatste jaar aan het kijken, en vergeleek ik appels met peren... Ik kan het helaas niet meteen terugvinden.
(Hopelijk herhaal ik hier niet te veel vragen die reeds passeerden)
IWDA is een prima keuze qua ETF, veel spreiding. Je zou voor zo'n world ETF zeker mogelijkheden moeten vinden die onder de €800 per aandeel noteren, IWDA zelf bv. staat momenteel iets onder de €80 per stuk...
Laat je niet teveel leiden door de hoogste rendementen en al helemaal niet van een korte periode. Mijn simpele manier om naar ETF's te kijken is:
1) wat is de inhoud: wat repliceren ze, welke regio's, sectoren en bedrijven zitten daar in
2) wat is de performance op 5 en 10 jaar vergeleken met IWDA en S&P500
De Nasdaq 100 (de ene Nasdaq ETF is trouwens de andere niet, altijd goed lezen wat ze precies proberen te volgen) doet het bv. de laatste tijd goed omdat er in vergelijking met IWDA veel meer gewicht in Tech zit, ruim 50% met grote posities in Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia (samen al ongeveer 30% van die index). Dus wanneer die het goed doen, stijgt zo'n Nasdaq 100 ETF snel en gaat er nog meer gewicht in die bedrijven liggen.
Maar je zit met een relatief grote positie in elk van die bedrijven wat de koers volatieler maakt dan bv. een IWDA waar diezelfde 4 bedrijven samen maar ~15% voorstellen en Tech eerder 20-25% is dan meer dan 50%
Gelijkaardig, is Nasdaq meer dan 90% US, terwijl dat bij IWDA eerder 70% is. Daar zijn voor- en tegenstanders van: meer geografische spreiding betekent meer spreiding van het risico, al doet de US (S&P500 als maatstaf) het al heel lang beter dan IWDA waar er 30% in andere mature markten zit zoals Europa, Japan,... die het typisch minder goed doen dan de US.
Warren Buffet bv. die wel weet waarover hij spreekt, heeft een grote voorkeur voor de S&P500 als brede index met een goed rendement. Zie ook de discussie enkele pagina's terug in deze thread over S&P500 vs. IWDA vs. VWCE (VWCE komt neer op IWDA + nog EM = emerging markets, maar die doen het de laatste 10-15 jaar in verhouding ook slecht)
Standaarddeviatie en bèta (zie bv. "portefeuille kenmerken" in deze link:
https://www.ishares.com/nl/particul.../251882/ishares-msci-world-ucits-etf-acc-fund) geven je trouwens een idee van de volatiliteit, dan kan je vergelijken hoe dat zich verhoudt tegenover een IWDA of S&P500.
Wat ik ook belangrijk vind voor de lange termijn: koop liefst een ETF van een grote ETF provider zoals Blackrock (ishares) of Vanguard, minder risico dat er met die provider iets verkeerd loopt dan bij een kleine speler, wanneer er nog eens een beurscrash of iets dergelijks komt.
Laatste punt, voor lange termijn heb ik ook een voorkeur voor ETF's met fysieke replicatie in plaats van synthetische, omwille van het lagere risico (fysieke ETF's hebben effectief de onderliggende aandelen gekocht, dus simpel gezegd als de markt crasht, lopen die in verhouding minder risico dan synthetische ETF's die op iemand anders moeten vertrouwen om de onderliggende aandelen te kunnen kopen/verkopen)
Kort samengevat: kies een brede index zoals S&P500, IWDA, VWCE van een grote provider.