ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Moet je ook een beurstaks betalen als je je ETF's verkoopt op Degiro? De ETF's zijn inderdaad goed gestegen vandaag (eindelijk), en vraag me of het nu een goed moment is om te cashen. Nuja, je hebt nooit een glazen bol natuurlijk.

Waarom zou je ETF's verkopen, is de bedoeling niet van die juist op lange termijn bij te houden?

Want de markt proberen te timen door te verkopen en opnieuw aan te kopen is zo goed als onmogelijk om consequent te doen.

@Noctilucus omdat ik het geld binnen nu en een aantal maanden nodig heb, zou ik het dus in deze tijdspanne verkopen.
In dat geval, niet twijfelen en verkopen. Geld dat je nu in handen hebt ben je zeker van, het kan binnen een paar maand 10% hoger of 10% lager staan. Als je het bedrag weet wat je nodig hebt, altijd voor de zekerheid kiezen.

Ik start ook met ETFs en ga toch voor Bolero gaan i.p.v. DeGiro.

Ik twijfel nog tussen deze twee, die op de ETF playlist staan van Bolero:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc)

Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Accumulating

De Vanguard is kleiner in fund size en aankoop.

Bedoeling is om 5 maandelijks ongeveer €2500 (tot die prijs is het €7.5 kosten voor de transactie) aan te kopen.

Voor te starten zou ik onmiddellijk al een basisinleg willen doen van €20k.

Q1: welke van de twee zouden jullie kiezen?

Q2: basisinleg onmiddellijk voor dat bedrag aankopen of ook wat meer spreiden om bv. binnen een termijn van 2 jaar die inleg in de ETF te hebben?

Ik start ook met ETFs en ga toch voor Bolero gaan i.p.v. DeGiro.

Ik twijfel nog tussen deze twee, die op de ETF playlist staan van Bolero:

iShares Core S&P 500 UCITS ETF (Acc)

Vanguard S&P 500 UCITS ETF (USD) Accumulating

De Vanguard is kleiner in fund size en aankoop.

Bedoeling is om 5 maandelijks ongeveer €2500 (tot die prijs is het €7.5 kosten voor de transactie) aan te kopen.

Voor te starten zou ik onmiddellijk al een basisinleg willen doen van €20k.

Q1: welke van de twee zouden jullie kiezen?

Q2: basisinleg onmiddellijk voor dat bedrag aankopen of ook wat meer spreiden om bv. binnen een termijn van 2 jaar die inleg in de ETF te hebben?
Q1: De iShares (CSPX) want volgens mij kan je die Vanguard niet kopen op Euronext waardoor je €15 transactiekost zal betalen.
Q2: mijn mening is dat basisbedrag verdelen over een jaar

Spreiden over min. 5 jaar. (Bron: Buffett)

Bedoeling is om over een gemiddelde financiële cyclus in te stappen.
En dat is niet 1 of 2 jaar.

Ik was aan een soortgelijke investering aan het denken maar dan 2 (of 3) maandelijks te investeren voor zo'n 1000€.
Op 1000€ zit je op 0,5% transactiekosten; bij 2500€ op 0,3%.
Ok, je kosten liggen hoger, maar door iets frequenter aankopen te doen dan kan je normaal meer inspelen op high's en low's, niet?

Ik was aan een soortgelijke investering aan het denken maar dan 2 (of 3) maandelijks te investeren voor zo'n 1000€.
Op 1000€ zit je op 0,5% transactiekosten; bij 2500€ op 0,3%.
Ok, je kosten liggen hoger, maar door iets frequenter aankopen te doen dan kan je normaal meer inspelen op high's en low's, niet?
Veel succes, tenzij je een glazen bol heb kan je nooit met zekerheid zeggen dat je momenteel op een high of low zit.

Mijn excuses voor de stomme vragen, maar er is echt een overgrote hoeveelheid aan info en een samenvattend antwoord zou mooi zijn.

Ik heb zo een 400 euro per maand dat ik zou willen beleggen. Ik wil nog uitzoeken welke ETF’s, maar mijn vraag gaat voornamelijk over de frequentie en rendement. Zoals ik begrijp zijn er accumulerende ETF’s die het geld herbeleggen (waar je geen 30% op betaalt) en uitkerende ETF’s waar de consensus in België is dat het de moeite niet waard is wegens belastingen.

Mijn vraag is hoe het rendement van een accumulerende ETF gerealiseerd wordt. Betalen die maandelijks/jaarlijks uit? Ik veronderstel van niet aangezien het terug herbelegd wordt. Dan veronderstel ik dat het rendement gehaald wordt uit de meerwaarde van de ETF bij verkoop. Maar ik zie hier verschillende posts staan dat je de ETF zo lang mogelijk houdt. Wat is “zo lang mogelijk”? Kan ik bij een mooi jaarrendement na een jaar terug verkopen als ik dat geld nodig heb?

Een tweede vraag gaat over de frequentie van beleggingen. Ik kan 400 euro per maand beleggen, maar ik heb ook een bijeengespaarde bedrag dat rechtstreeks naar een ETF kan gaan. Wat gebeurt hier het frequentste? Een grote investeringen & forget about it of maandelijkse stortingen?

Alvast bedankt!

Maar ik zie hier verschillende posts staan dat je de ETF zo lang mogelijk houdt. Wat is “zo lang mogelijk”? Kan ik bij een mooi jaarrendement na een jaar terug verkopen als ik dat geld nodig heb?
'Zo lang mogelijk' is voor ieder subjectief, maar ik ben niet van zin om binnen de 5 of zelfs 10 jaar het geld af te halen tenzij uit effectieve nood. Het rente-op-rente effect zorgt er net voor dat ETF's op lange termijn een interessante keuze maakt. Hoe langer je ze laat staan, hoe meer dit effect kan accumuleren op je winst. Hou ook rekening met makelaarstaksen en beurstaksen. Als je binnen het jaar je geld er terug afhaalt kan het goed zijn dat het gewoon een nul-operatie is of erger (hangt ook allemaal af van broker tot broker). Don't invest what you can't afford to lose.
Een tweede vraag gaat over de frequentie van beleggingen. Ik kan 400 euro per maand beleggen, maar ik heb ook een bijeengespaarde bedrag dat rechtstreeks naar een ETF kan gaan. Wat gebeurt hier het frequentste? Een grote investeringen & forget about it of maandelijkse stortingen?
De algemene consensus is om aan DCA te doen (Dollar cost averaging). Hierdoor koop je op een vaste interval effecten aan, zodus tijdens de hoogtes maar ook de laagtes van een koers, waardoor je uiteindelijk de gemiddelde koers volgt van een ETF. De markt timen is nagenoeg onmogelijk en niemand heeft een glazen bol. Of dit voor u beter maandelijks, twee maandelijks, per kwartaal is moet je zelf bepalen adhv wat je kan missen.

Ivm de initiële investering zie citaat van een paar posts hierboven.
Spreiden over min. 5 jaar. (Bron: Buffett)

Bedoeling is om over een gemiddelde financiële cyclus in te stappen.
En dat is niet 1 of 2 jaar.

...

Mijn vraag is hoe het rendement van een accumulerende ETF gerealiseerd wordt. Betalen die maandelijks/jaarlijks uit? Ik veronderstel van niet aangezien het terug herbelegd wordt. Dan veronderstel ik dat het rendement gehaald wordt uit de meerwaarde van de ETF bij verkoop...

Nog even op deze antwoorden: een accumulerende ETF stijgt gewoon in waarde doordat de onderliggende aandelen in waarde stijgen en er niet beslist wordt om een deel van die winst als dividend uit te keren. Dus er is geen uitbetaling, enkel waardestijging.
Praktisch voorbeeld: je 10 ETF's stijgen van €1000 naar €1050 in waarde, je hebt nog altijd 10 ETF's die gewoon meer waard zijn. Zolang je die niet verkoopt, is dat inderdaad winst "op papier", net zoals bij reguliere aandelen.

'Zo lang mogelijk' is voor ieder subjectief, maar ik ben niet van zin om binnen de 5 of zelfs 10 jaar het geld af te halen tenzij uit effectieve nood. Het rente-op-rente effect zorgt er net voor dat ETF's op lange termijn een interessante keuze maakt. Hoe langer je ze laat staan, hoe meer dit effect kan accumuleren op je winst. Hou ook rekening met makelaarstaksen en beurstaksen. Als je binnen het jaar je geld er terug afhaalt kan het goed zijn dat het gewoon een nul-operatie is of erger (hangt ook allemaal af van broker tot broker). Don't invest what you can't afford to lose.

De algemene consensus is om aan DCA te doen (Dollar cost averaging). Hierdoor koop je op een vaste interval effecten aan, zodus tijdens de hoogtes maar ook de laagtes van een koers, waardoor je uiteindelijk de gemiddelde koers volgt van een ETF. De markt timen is nagenoeg onmogelijk en niemand heeft een glazen bol. Of dit voor u beter maandelijks, twee maandelijks, per kwartaal is moet je zelf bepalen adhv wat je kan missen.

Ivm de initiële investering zie citaat van een paar posts hierboven.
Nog even op deze antwoorden: een accumulerende ETF stijgt gewoon in waarde doordat de onderliggende aandelen in waarde stijgen en er niet beslist wordt om een deel van die winst als dividend uit te keren. Dus er is geen uitbetaling, enkel waardestijging.
Praktisch voorbeeld: je 10 ETF's stijgen van €1000 naar €1050 in waarde, je hebt nog altijd 10 ETF's die gewoon meer waard zijn. Zolang je die niet verkoopt, is dat inderdaad winst "op papier", net zoals bij reguliere aandelen.
Erg bedankt voor jullie antwoorden. Om kort samen te vatten: het gaat hier absoluut om een LT investering en geen "quick win", en je rendement haal je uit het feit dat de ETF in waarde stijgt (des te meer omdat je meerwaardes herbelegt) en uiteindelijk na een lange periode terug verkoopt. Klopt dit?

Waarom IWDA EN VWCE?
Ik dacht eens met Belfius VWCE te kopen in plaats van IWDA en heb gemerkt dat je dan een heel pak meer beurstaks betaalt, ik denk dat het 1,32% was in plaats van 0,12% en op een bedrag van 1500 euro scheelt dat toch al iets meer dan 15 euro op uw aankoop en nadien op uw verkoop.
Dat komt doordat VWCE in België geregistreerd staat en IWDA wel in de EER maar niet in België en betaal je op de laatste dus minder beurstaks.
Hangt af bij welke bank ge zit maar als ge dus niet uitkijkt hebt ge dus al vlug 1,2% extra belastingen aan uw been. Wat niet veel lijkt maar na een paar aankopen en verkopen loopt dat wel op.

Stomme vraag misschien, maar ik krijg bij Lynx de melding: De order op IWDA is geweigerd met boodschap: 'U heeft een ongeldige prijs ingevoerd, gelieve er voor te zorgen dat u de decimalen correct heeft ingegeven.'.

Limit order, GTC geldigheid en prijs van 77,3 ingevuld en voldoende cash ter beschikking.

Stomme vraag misschien, maar ik krijg bij Lynx de melding: De order op IWDA is geweigerd met boodschap: 'U heeft een ongeldige prijs ingevoerd, gelieve er voor te zorgen dat u de decimalen correct heeft ingegeven.'.

Limit order, GTC geldigheid en prijs van 77,3 ingevuld en voldoende cash ter beschikking.
mssh eens 77,30 proberen

Indertijd eens een klein gokje gewaagd aan 2 thematische ETF's, namelijk Lyxor Robotics & AI en WisdomTree Cloud Computing.
Beiden zijn op korte tijd relatief goed gestegen (+14% en +18%) waarbij ik toch twijfel om ze te verkopen en dit te herinvesteren in bv een IWDA.

Indertijd eens een klein gokje gewaagd aan 2 thematische ETF's, namelijk Lyxor Robotics & AI en WisdomTree Cloud Computing.
Beiden zijn op korte tijd relatief goed gestegen (+14% en +18%) waarbij ik toch twijfel om ze te verkopen en dit te herinvesteren in bv een IWDA.

Als die Lyxor Robotics deze is (https://www.morningstar.nl/nl/etf/snapshot/snapshot.aspx?id=0P0001ENH6&tab=13&InvestmentType=FE) zou je op langere termijn waarschijnlijk beter af zijn met IWDA: minder fluctuatie en op 3 / 5 jaar (die Lyxor EFT gaat niet verder terug) relatief vergelijkbare performance. Lyxor Robotics zit natuurlijk met meer gewicht in tech en heeft denk ik de laatste tijd ook een serieuze boost gekregen door aandelen zoals Nvidia; dat soort pieken zal je bij IWDA minder hebben door de bredere spreiding.

Die Lyxor ETF doet het wel bijna consequent slechter dan MSCI Info Tech met behoorlijk grote verschillen, dus als je meer gewicht in Tech zou verkiezen lijkt dat een beter alternatief. Of gewoon voor IWDA gaan, dat is op lange termijn veiliger dan proberen een bepaalde sector uit te kiezen :)

Over WisdomTree Cloud Computing kan ik niet veel zeggen, maar de performance op 3 / 5 jaar (zelfde hier, bestaat nog maar ~4,5 jaar) is resp. -20% en +35% tegenover IWDA +45% en +60% dus daar lijkt het zeker een goed plan om je winst te pakken en IWDA aan te kopen.

Bovenstaande is mijn simpele manier om naar veel van die thematische ETF's te kijken:
1) outperformen ze IWDA / S&P500 en
2) waar relevant (bv. AI) outperformen ze de sector waarin ze dat specifieke thema uitkiezen
Bij voorkeur op 5 en 10 jaar als de ETF's al lang genoeg bestaan. Zeker bij tech gerelateerde ETF's zie je vaak de correlatie met IWDA info tech waarbij die thematische ETF's het zelden op lange termijn beter doen...

Terug
Bovenaan