Ervaringen wijsheidstanden?

NewspaperDogs

New member
Kon hier geen recent topic over vinden, dus heb ik er maar eentje aangemaakt. :unsure:

Moet dus mijn wijsheidstanden laten verwijderen, en ben daar serieus zenuwachtig van. De bovenste twee zijn eigenlijk volledig recht en er is ook plaats, dus ik snap niet goed waarom die niet kunnen blijven staan. Maar soit. Onderste twee staan bijna horizontaal en ook in de buurt van de zenuw natuurlijk, waarvan 1tje er echt tegenaan volgens de CBCT scan.

Iemand ervaringen met die te laten verwijderen als ze al doorgebroken zijn? Ik hoor van iedereen uit persoonlijke kring dat het beter is om het 1x4 te laten doen, onder narcose. Maar als ik het dan opzoek, dan blijkt dat gevaarlijker dan het onder plaatselijke verdoving te doen. 'K ben ook liever wakker en aangekleed om eerlijk te zijn. Ah ja, en weet er iemand hoe lang je dan effectief in het ziekenhuis bent? Ik lees dat die procedure maar een half uur in beslag neemt, maar ik gok dat je dan toch wat langer gaat moeten blijven?
 
Lang lang geleden alle 4 laten verwijderen onder narcose. Niets aan, had ook geen last van de konijnenwangen maar dat is een gelukje 😝.
 
Ik heb ze alle 4 onder volledige verdoving laten verwijderen, waarvan eentje aan het uitkomen was.

Ik wil je geen schrik aanjagen, maar dat was de meest traumatische operatie die ik ooit heb gehad :shutup:. De pijn was voor mij enorm achteraf en ook een hele periode daarna nog last van gehouden.

De procedure duurt inderdaad niet lang en voelt aan als bandwerk in de operatiekamer. Je moet daarna uiteraard wel wakker worden voor je naar huis mag. Daarvoor moet je ook registreren enzovoort, dus reken toch gewoon op een dag.
 
Ook jaren afgewimpeld hier maar heb ze dan vorig jaar in oktober laten verwijderen. Ook alle 4 doorgekomen. Vrij zenuwachtig ook maar had onder narcose, viel super goed mee. Op 3 tellen was ik weg en erna wordt ge wakker alsof er niks gebeurd is. Bovenste gingen vlot, onderste was wat boorwerk aan zeiden ze naderhand.

Erna nog een paar dagen luxe ziekenkas gehad want heb uiteindelijk amper iets van last gehad. 30u later zat ik al op’t gemakske spaghetti te eten 😂

Als’t ging zou ik veel meer dingen onder narcose laten doen ipv een plaatselijke verdoving. Vond da zo chill, niks van stress en gewoon ff ondergaan
 
Kon hier geen recent topic over vinden, dus heb ik er maar eentje aangemaakt. :unsure:

Moet dus mijn wijsheidstanden laten verwijderen, en ben daar serieus zenuwachtig van. De bovenste twee zijn eigenlijk volledig recht en er is ook plaats, dus ik snap niet goed waarom die niet kunnen blijven staan. Maar soit. Onderste twee staan bijna horizontaal en ook in de buurt van de zenuw natuurlijk, waarvan 1tje er echt tegenaan volgens de CBCT scan.

Iemand ervaringen met die te laten verwijderen als ze al doorgebroken zijn? Ik hoor van iedereen uit persoonlijke kring dat het beter is om het 1x4 te laten doen, onder narcose. Maar als ik het dan opzoek, dan blijkt dat gevaarlijker dan het onder plaatselijke verdoving te doen. 'K ben ook liever wakker en aangekleed om eerlijk te zijn. Ah ja, en weet er iemand hoe lang je dan effectief in het ziekenhuis bent? Ik lees dat die procedure maar een half uur in beslag neemt, maar ik gok dat je dan toch wat langer gaat moeten blijven?
Doe het nooit onder volledige narcose. Het blijft een operatie en narcose blijft gevaarlijk. Ikzelf heb het gedaan onder volledige narcose en heb bijna het leven gelaten. Een soort van longoedeem gedaan waardoor mijn longen vol bloedmilkshake zaten. Uw tikker 200 zien gaan terwijl ge gewoon uw arm eens opheft is best wel heftig.
 
Ik heb mijne nog allemaal. Heel tevreden van, malen goed en zijn zeer sterk. Enige minpuntje is dat flossen niet evident is. Four stars ****
 
Hier enkel één moeten laten verwijderen. Ook met weinig goesting. Locale verdoving. 2 volgetatoeerde tandartsen in het ziekenhuis hadden het op 5min geklaard, als het al zolang heeft geduurd. Het geluid van die boor en dat geratel was wel.. intens.

Tandarts raad bij u dus volledig verwijderen van alle 4 aan?
 
Op mijn 14 jaar heb ik ze laten verwijderen, ze waren nog niet doorgekomen. Mijn moeder werkt in de medische wereld en was principieel: als volledige narcose niet per se nodig is, dan vermijd je dat beter. Omdat er nu eenmaal altijd een zeker risico(tje) vasthangt aan volledige narcose.

Ok, 2 x 2 wijsheidstanden laten trekken onder lokale verdoving dus.
"Pak maar uw disc-man mee voor afleiding" zei de chirurg. Na een paar redelijk pijnlijke verdovingsprikken (onder andere in mijn gehemelte) waren ze eraan begonnen. Veel boren, slijpen en trekken. Disc-man op maximaal volume maar ik kon er toch niets van horen. Bloed die uit uw mond spat. Enzovoort. Het hoorde en zag er echt niet gezond uit, maar ik voelde niets...

... tot ik op de terugweg was van het ziekenhuis naar huis en de verdoving begon uit te werken. Toen voelde ik de eerste pijnscheuten opkomen. Direct naar de apotheek gegaan en vanaf toen een paar dagen aan de maximaal voorgeschreven pijnstilling gezeten (Ibuprofen, roze kleur, smartie-achtig van vorm, ik zie ze nog altijd voor me). Mijn kaak begon op te zwellen als een obese hamster. Ik heb bijna een week overleefd op soep, yoghurt en ijsjes.

Je kan je voorstellen dat ik de tweede keer niet veel goesting meer had om nog terug te gaan. Maar bon, het was van moeten. Niet zo'n leuke ervaringen dus.
 
Doe het nooit onder volledige narcose. Het blijft een operatie en narcose blijft gevaarlijk. Ikzelf heb het gedaan onder volledige narcose en heb bijna het leven gelaten. Een soort van longoedeem gedaan waardoor mijn longen vol bloedmilkshake zaten. Uw tikker 200 zien gaan terwijl ge gewoon uw arm eens opheft is best wel heftig.
De kans dat je effectief iets voorhebt tijdens narcose is verwaarloosbaar. Te vergelijken met op een vliegtuig stappen, maar jij hebt in dit geval de pech gehad om wel iets voorgehad te hebben. Maar het is wat extreem om dan te zeggen om het nooit onder narcose te doen.

@NewspaperDogs, je krijgt gewoon een schort aan hoor, het is niet alsof je daar in uw blote moet gaan lopen. Wijsheidstanden trekken is bandwerk voor die mensen. Voor hen is het net makkelijker aangezien ze gewoon kunnen doortrekken als je onder narcose bent.

Je gaat gewoon ‘s ochtends binnen en ‘s avonds ben je terug thuis. En van de procedure heb je ook geen last want je valt gewoon in slaap en een seconde later wordt je precies terug wakker. Want voor u voelt die narcose gewoon alsof je met je ogen knippert.

De pijn achteraf lijkt me iets waar je wat geluk mee moet hebben. Ik heb religieus mijn voorgeschreven pijnstillers om de 3 uur genomen en ijs tegen mijn kaken gehouden. En ik heb zelf, gelukkig, nooit echt felle pijn gehad zoals je vaak hoort. Gewoon een wat ambetant kloppend gevoel.

Ik zou persoonlijk niet weten waarom iemand het onder plaatselijke zou willen doen. 1,5 - 2 uur uw tandarts zien, horen en voelen trekken aan uw tanden? Nee bedankt, dan liever gewoon een dutje doen en het achter de rug hebben.
 
Ik ben vandaag naar de tandarts op controle geweest (na 2 jaar niet geweest te zijn), en blijkbaar is mijn wijsheidstand links boven slecht... Die moet eruit binnen het jaar ongeveer. Ik zie er erg tegenop en heb spijt dat ik mijn gebit niet beter heb verzorgd de afgelopen jaren.
 
4 tegelijk onder plaatselijke verdoving die al doorgebroken waren grotendeels. Niet wachten met medicatie nemen tot het pijn doet maar steeds nemen wat mag. Goed meegevallen
 
De mijn groeide naar buiten toe enorm veel pijn, heb ze gewoon laten trekken bij de tandarts (voor mij geen narcose waard), s'avond nog biefstuk friet gegeten.
 
Is ondertussen al enkele jaren geleden maar destijds in twee keer laten doen onder lokale verdoving. Na de ingreep kan je gewoon naar huis, weliswaar met een opgeblazen wang van de verdoving. De operatie zelf is soms wat eng want je voelt ze echt die tanden breken, bij mij hadden ze wel wat werk daarmee. Of ik veel pijn gehad heb weet ik niet meer, maar sinds het geen traumatische herinnering is ga ik er van uit dat het toen vrij goed meeviel.
 
Had maar 1 wijsheidstand, die er tegen mijn twintigste doorkwam en die is gewoon getrokken bij de tandarts, niet al te veel last of pijn van gehad. Mijn wijsheid zat in ieder geval niet in mijn tanden. 😇😏
 
Ik heb een paar jaren terug (op m'n 19/20) een kaakoperatie gehad (bij het ZMACK in het UZA) voor een lichte overbeet (een te smalle bovenkaak), en de chirurg heeft mijn wijsheidstanden tijdens dezelfde ingreep verwijderd (onder narcose, operatie duurde denk ik rond de 3-4 uur). Mijn gezicht zou sowieso al zwaar opgezwollen zijn van die kaakoperatie zelf, maar door de combinatie met die wijsheidstanden liep ik toch wel een 2-tal weken rond met een kop die letterlijk op ontploffen stond. Wel totaal geen pijn gehad, zelfs zonder pijnstillers.

Ik zou het gewoon onder narcose laten doen. Je wordt wel mottig wakker, maar lijkt me toch echt geen plezierige ingreep om wakker te laten doen, zeker aangezien ze redelijk diep/vanachter in uw mond werken en je onbewust altijd wat tegenwerkt (smakken, tongbewegingen, etc.).
En narcose gevaarlijker dan plaatselijke verdoving? Bwah, misschien in Afrika, maar hier geeft narcose echt niet het minste risico, tenzij je 90 jaar oud bent, een rot versleten hart hebt of 500kg weegt.
 
Hier enkel één moeten laten verwijderen. Ook met weinig goesting. Locale verdoving. 2 volgetatoeerde tandartsen in het ziekenhuis hadden het op 5min geklaard, als het al zolang heeft geduurd. Het geluid van die boor en dat geratel was wel.. intens.

Tandarts raad bij u dus volledig verwijderen van alle 4 aan?
Ik ben meteen naar de stomatoloog geweest, aangezien ik momenteel geen behandelende tandarts heb. Bovenste twee zijn recht en volledig doorgekomen. Daar is ook voldoende plaats. Onderaan totaal niet- die zijn horizontaal doorgebroken. Toch wil die dus dat ik ze er alle 4 uittrek. Maar ik ben zelf natuurlijk geen stomatoloog, dus wss weet die iets wat ik niet weet.

Ik zou persoonlijk niet weten waarom iemand het onder plaatselijke zou willen doen. 1,5 - 2 uur uw tandarts zien, horen en voelen trekken aan uw tanden? Nee bedankt, dan liever gewoon een dutje doen en het achter de rug hebben.
Ik ben banger om dat dutje te doen, dan om daar 2 uur te zitten eerlijk gezegd. Ik heb gehoord van iemand dat ze veel minder rustig aan doen met je als je in slaap bent, en aangezien er hier iets tegen de zenuw zit ... Ze zitten bij mij ook niet zo diep, dus ik hoop dat het geen 1,5- 2 uur zal duren. Gaat ook minder van mijn tijd kosten aangezien ik geen auto ter beschikking heb.

Bedankt voor alle reacties trouwens! 'K zal blijven lezen :')
 
Toch wil die dus dat ik ze er alle 4 uittrek. Maar ik ben zelf natuurlijk geen stomatoloog, dus wss weet die iets wat ik niet weet
Zou ik even toch wat uitleg vragen. Als dat voor de "volledigheid" dient te gebeuren? Of is het voor hun kas te spekken?

Kan je onder plaatselijke verdoving eventueel de 2 onderste laten doen.
 
4 hier onder lokale verdoving enkele jaren geleden.
op 30 minuten was ik precies binnen en buiten, een gemiddelde tandarts afspraak is vervelender.
wel extra complicatie die het gemakkelijker maakte hier: een tijd daarvoor kaak gebroken, dat maakte die wijsheidstanden reeds losser (parafrasering van de artsen toen).
geen pijn gehad, niets. ik vond het bevreemdend omdat iedereen mij waarschuwde voor de pijn achteraf.
 
Heb eind vorig jaar m'n 4 wijsheidstanden laten trekken in het Heilig Hart Ziekenhuis in Leuven, heel tevreden van, ging vlot & bijna geen pijn achteraf. Vervelendste deel waren de hechtingsdraadjes die je nog paar weken kunt voelen zitten in je mond eigenlijk.

Ik had wel echt veel stress voor de narcose en m'n hart ging tekeer als gek en daardoor was ik niet in '1 tel weg' zoals iedereen altijd zegt. Ik denk dat het toch een kleine 10 seconden duurde waarin ik eventjes mezelf precies verzette tegen de verdoving want ik weet nog dat ik de anesthesist hoorde zeggen "dat duurt wel even voor die weg is precies" vlak voor het echt zwart werd.

Geen fan van narcose dus maar ik zou nog minder fan zijn van plaatselijke verdoving. Ik heb snel last van een braakreflex als iemand ver in m'n mond gaat dus de tandarts is sowieso al geen fijne bedoening voor mij.
 
Terug
Bovenaan