Ervaringen wijsheidstanden?

Ik heb een paar jaren terug (op m'n 19/20) een kaakoperatie gehad (bij het ZMACK in het UZA) voor een lichte overbeet (een te smalle bovenkaak), en de chirurg heeft mijn wijsheidstanden tijdens dezelfde ingreep verwijderd (onder narcose, operatie duurde denk ik rond de 3-4 uur). Mijn gezicht zou sowieso al zwaar opgezwollen zijn van die kaakoperatie zelf, maar door de combinatie met die wijsheidstanden liep ik toch wel een 2-tal weken rond met een kop die letterlijk op ontploffen stond. Wel totaal geen pijn gehad, zelfs zonder pijnstillers.

Ik zou het gewoon onder narcose laten doen. Je wordt wel mottig wakker, maar lijkt me toch echt geen plezierige ingreep om wakker te laten doen, zeker aangezien ze redelijk diep/vanachter in uw mond werken en je onbewust altijd wat tegenwerkt (smakken, tongbewegingen, etc.).
En narcose gevaarlijker dan plaatselijke verdoving? Bwah, misschien in Afrika, maar hier geeft narcose echt niet het minste risico, tenzij je 90 jaar oud bent, een rot versleten hart hebt of 500kg weegt.
Reden dat ik net geen narcose kies. Na eerdere operatie serieus moeten overgeven. Dat wil je niet na trekken van je wijsheidstanden ☺️
 
Het trekken van de tand zelf is niet zo'n zware beproeving. Het doet geen pijn. Je merkt uiteraard wel dat de tandarts stevig aan uw tand aan 't trekken is. Hij sleurt u bij wijze van spreken bijna uit uwe stoel.
Het lastigste vond ik het bloeden achteraf, wat bij mij toch een dag of 2 geduurd heeft. En het is raar om daar opeens een gat in je tandvlees te hebben, maar dat groeit op de duur gewoon dicht :)
 
Heb ze ook recent alle 4 laten trekken. Volledige onder narcose en denk ook wel datda de beste manier is. Heb wel serieus veel miserie gehad met die twee onderste. Blijkbaar iets groter dan gemiddeld en zaten goed vast... Ik was om 7u30 s'morgens in het ziekenhuis, om 9 uur de ingreep en mocht naar huis rond 14u.

Heb 2 weken echt veel last gehad en daarmee bedoel ik dat ik den dag niet doorkwam zonder pijnstilling. Elke dag wakker worden met pijn en dan niets deftig kunnen eten... Ben 2kg afgevallen op 10 dagen.


Hopelijk loopt het wat minder pijnlijk bij jou.
 
Ik had er ene die er volledig is door gekomen. Ik gebruikte die tand vroeger om op appels te bijten.
Op een dag *krak!* brak die tand letterlijk in twee.

Ipv naar de tandarts te gaan heb ik die tand gewoon laten steken. Begon die tand op een bepaald moment te zweren.
Ik vertikte het daarna nog steeds om naar de tandarts te gaan.

Ineens een megagrote bult aan de bovenzijde van mijn kaak. De wijsheidstand inclusief de grote wortel was zwaar ontstoken.
Toen zagen mijn ouders dit pas en toen moest ik wel gaan (ik was toen dus nog een tiener)

Ik ben er dan toch mee naar de tandarst geweest en die was niet content omdat ik er zolang mee gewacht had.
Hij heeft letterlijk de etter tijdens meerdere sessies, er letterlijk moeten uitkeuteren. Dat zag er echt niet meer mooi uit. :S

Anyways, ik heb toen heel veel pijn geleden en ik heb echt zwaar afgezien, maar dat was mijn eigen schuld.
Ik heb toch een paar weken afgezien.

Sindsdien ga ik altijd netjes naar de tandarts.

Ter info: Ik heb nog 1 wijsheidstand die er half is door gekomen maar daar heb ik geen last van.
2 wijsheidstanden zijn er nooit door gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan