Ervaringen met wonen in het buitenland

Lang genoeg om te overwegen om naar daar te verhuizen

Dat is een gangbaar argument wanneer het land niet in oorlog is. Het wordt momenteel bijna dagelijks gebombardeerd en er vallen door die willekeurige bombardementen genoeg onschuldige slachtoffers om daar toch zeer twijfelachtig tegenover te staan om naar daar te verhuizen.

Misschien een vreemd idee, maar waarom komt zij niet naar Belgie tot de oorlog gedaan is? De visumverplichting voor Oekrainers is geweldig versoepeld, ook voor werk is het veel gemakkelijker voor haar om aan de slag te gaan. En daarboven op, 't is hier compleet veilig.

Gij zou naar een land gaan waar ge de taal niet van kent, waar er momenteel oorlog heerst en waar ge het veel moeilijker dan andersom gaat hebben om u te registreren en te werken. Tenzij je uw huidig werk van ginds uit gaat doen, maar gezien dat geen EU-land is gaat dat voor veel bedrijven wel een struikelblok kunnen vormen.

De reden waarom ik bepaalde dingen aanneem, is omdat ge hier achter antwoorden komt zoeken en niet op Oekrainse fora bv.
 
Dat is een gangbaar argument wanneer het land niet in oorlog is. Het wordt momenteel bijna dagelijks gebombardeerd en er vallen door die willekeurige bombardementen genoeg onschuldige slachtoffers om daar toch zeer twijfelachtig tegenover te staan om naar daar te verhuizen.

Misschien een vreemd idee, maar waarom komt zij niet naar Belgie tot de oorlog gedaan is? De visumverplichting voor Oekrainers is geweldig versoepeld, ook voor werk is het veel gemakkelijker voor haar om aan de slag te gaan. En daarboven op, 't is hier compleet veilig.

Gij zou naar een land gaan waar ge de taal niet van kent, waar er momenteel oorlog heerst en waar ge het veel moeilijker dan andersom gaat hebben om u te registreren en te werken. Tenzij je uw huidig werk van ginds uit gaat doen, maar gezien dat geen EU-land is gaat dat voor veel bedrijven wel een struikelblok kunnen vormen.

De reden waarom ik bepaalde dingen aanneem, is omdat ge hier achter antwoorden komt zoeken en niet op Oekrainse fora bv.
Ze heeft al een mooie job, waar ze woont is het relatief veilig en dichtbij de Poolse grens.
Bijkomende studie staat op de planning en ben ook al de taal aan het leren.
De reden dat ik hier kom vragen is omdat er niet veel Belgen/Nederlanders zijn die de omgekeerde beweging hebben gedaan.
 
Ze heeft al een mooie job, waar ze woont is het relatief veilig en dichtbij de Poolse grens.
Bijkomende studie staat op de planning en ben ook al de taal aan het leren.
De reden dat ik hier kom vragen is omdat er niet veel Belgen/Nederlanders zijn die de omgekeerde beweging hebben gedaan.

En welke vragen heb je dan specifiek?
 
Ze heeft al een mooie job, waar ze woont is het relatief veilig en dichtbij de Poolse grens.
Bijkomende studie staat op de planning en ben ook al de taal aan het leren.
De reden dat ik hier kom vragen is omdat er niet veel Belgen/Nederlanders zijn die de omgekeerde beweging hebben gedaan.
Gezien de gemiddeld lagere levensstandaard is het redelijk logisch dat er maar weinig gemengde koppels zich dan uiteindelijk daar vestigen. Zeker nu, tijdens een oorlog, lijkt me dat eerlijk gezegd wat absurd. Ik weet het, het is een gigantisch land en tegen de Poolse grens wonen wil zeggen dat het front enkele "België's" verwijderd is, maar de impact op algemene veiligheid en economie is er, en het is ook moeilijk te zeggen hoe lang nog.

Verder, zeker geen ervaring met naar "die kant" te verhuizen. Ik heb wel in een vorig leven 7 jaar Russisch in avondschool gedaan en er zo ook een paar leren kennen. Oekraïens is een andere taal, maar zeer gelijkend, wat dus wil zeggen dat je dat maar zeer moeilijk op een hoog niveau gaat kunnen (immersie ter plaatse is wel the way to go natuurlijk), dus bereid je voor op een zekere hulpeloosheid. Algemeen zijn Russen, en ik vermoed dus ook hun zustervolk, nogal "nors" naar onze normen. Eigenlijk zeer warme mensen, maar cultureel zijn die gewoon veel afstandelijker voor niet-vrienden. Een Russisch gezegde luidt: "Enkel dwazen lachen naar vreemden". Nu, ergens is dat gewoon oprechter natuurlijk. Maar ik denk wel dat het niet eenvoudig is om er in te burgeren. Ik denk dat een grote factor ook is of je naar een (grote) stad of eerder iets dorpachtig verhuist, als buitenlander zou ik altijd het eerste verkiezen.
 
Er is een gigantisch verschil tussen het feit of je daar moet werken of niet.
Heb je een job die je van op afstand kan doen?
Moet je daar werk zoeken? Dan ga je in 99% van de gevallen minder goed werk hebben of een stuk minder betaald worden dan hier natuurlijk.
Ook sociale zekerheid is minder (of onbestaande, want kut ziekenhuizen), vakantieregeling, werknemersbescherming...

Auto's zijn een heel stuk duurder in de meeste van die landen, alsook Oekraïne.

Ook verzekeringen als burgerlijke aansprakelijkheid ('familiale') kunnen een pain in the ass zijn.
Waar ik zit (EU-land) , bestaat dat zelfs niet.
Ook reisverzekeringen vergoeden maar tot bv. 10k euro, daar waar in België de standaard 250k is of zo.
Internationale verzekeringen kunnen wel een oplossing zijn zoals bv. Globelink travel insurance etc., maar doorgaans een stuk duurder dan in België.

Maar TLDR; : je bent gek als je momenteel van België naar een land in oorlog verhuist.
 
Terug
Bovenaan