Ervaringen met aannemers

Ik ben als industrieel ingenieur bouwkunde mijn eigen woning aan het renoveren en ik vind dat echt zot plezant.
Had nooit verwacht dat ik dat allemaal kon, maar heb alle afbraakwerken gedaan, riolering gestoken, nieuwe vloerplaat/fundering vlechten en betonneren,... Super leuk om eens in de praktijk te doen wat ik anders gewoon coördineer.

Als je dan nog constant hoort dat particuliere klanten amper deftig volk vinden voor zo een werken ben ik sterk aan het twijfelen om klein aannemerke te worden voor mensen die een renovatie doen :unsure:. Het geeft mij alleszins veel meer werkvreugde dan de bureaujob die ik nu doe en waar je veel meer werkdruk en gezever over je heen krijgt (projectleider voor grote projecten).

Stof tot nadenken...
 
Ik ben als industrieel ingenieur bouwkunde mijn eigen woning aan het renoveren en ik vind dat echt zot plezant.
Had nooit verwacht dat ik dat allemaal kon, maar heb alle afbraakwerken gedaan, riolering gestoken, nieuwe vloerplaat/fundering vlechten en betonneren,... Super leuk om eens in de praktijk te doen wat ik anders gewoon coördineer.

Als je dan nog constant hoort dat particuliere klanten amper deftig volk vinden voor zo een werken ben ik sterk aan het twijfelen om klein aannemerke te worden voor mensen die een renovatie doen :unsure:. Het geeft mij alleszins veel meer werkvreugde dan de bureaujob die ik nu doe en waar je veel meer werkdruk en gezever over je heen krijgt (projectleider voor grote projecten).

Stof tot nadenken...
Idem hier. Het is bijzonder leuk is je het zelf uitzoekt en daar dan ook nog in slaagt.
Recentelijk zelf een zonnepaneel installatie gebouwd inclusief batterijbank gebouwd en geconfigureerd.
Binnenkort installeer ik zelf mijn airco systeem en pers ik zelf alles af. Het scheelt gemakkelijk 50% van een normale factuur en na de werken heb je al de tools nog. Dat komt zeker nog van pas. :)
Waar jij mee bezig bent lijkt me wel nog niet zo simpel? Dat zijn precies wel werken die je niet alleen (op een veilige manier) kan doen?
Zit je ook niet in met het feit dat je zeer lang aan het werk zal zijn als je alles zelf wil doen?
Je wil ook niet 10 jaar op een werf wonen.
 
Ik ben als industrieel ingenieur bouwkunde mijn eigen woning aan het renoveren en ik vind dat echt zot plezant.

Stof tot nadenken...

En dan zet ge u 's avonds laat in de zetel met ne zure rug van het harde werk en het bouwstof nog in uw haar en dan begint uw partner te zagen dat ze "nix aan u heeft" want zij is ondertussen naar de Ikea geweest en "ge zijt ni eens komen kijken naar haar nieuwe boekenkast en tapijt"

Allez zo was da bij mij toch.
 
Allemaal perfect vallabele redenen om je "deadline niet te respecteren " en mocht ik dan van mijn tak gemaakt hebben, was de kans toch ook groot dat ik plots geen loodgieter meer had... 😬

Ik denk dat de meeste mensen daar dan ook helemaal geen probleem mee hebben.

Gewoon niet opdagen, blijven uitstellen (zonder reden),... dat zijn zaken die eigenlijk niet door de beugel kunnen (maar wel gewoon gebeuren).


Heeft helemaal niks met een machtspositie of dergelijke te maken. Rare kronkel die je daar toch maakt hoor.

Door vraag > aanbod heb je als consument/klant nu eenmaal weinig leverage. Als een aannemer/stielman voor de 100ste keer zijn kat stuurt (bv. zoals bij @Sylverscythe) dan heb je een aantal keuzes: je staat op je strepen waardoor je grote kans hebt dat men gewoon nooit meer komt (want genoeg andere projecten) en je op zoek mag gaan naar een ander (en dus weer helemaal achteraan de wachtlijst belandt). Of je ondergaat de grillen van de stielman en de werken gebeuren wanneer meneer dat wilt (en uw planning valt dus in duigen).

Zoals je zelf aangeeft, ligt dat natuurlijk in eerste instantie aan de betrokken aannemer zelf. Als je er een goede uitkiest, is dat de kans dat dat gebeurt veel kleiner. Een goeie stielman is echter drukbezet/duurder, zodat de "cowboys" ook nog veel werk in hun schuif krijgen met alle gevolgen van dien.

Ik heb altijd de regel dat ge die mannen wat in de watten legt met waar die in 90% van de gevallen van houden: eten en drinken. Voor grotere werken of als ik er zelf niet ben, staat er buiten onder een overkapping een frigo klaar met frisdranken (fris water, cola, fanta, fruitsapjes...), een kist met wat koeken, senseo toestelletje. Helpt dat veel, ik weet het feitelijk niet. Ik vind het evengoed een elementaire vorm van respect en heb de indruk dat ge die dan ook terug krijgt. Zeker bij grotere firma's met veel volk in loondienst, dat zijn niet de best betaalde jobs en die mannen werken in weer en wind.

Idem als kazhan: eten en drinken, aangepast aan het seizoen.

Ik doe exact hetzelfde en op zicj zelfs met veel plezier. Anderzijds zijn dat toch wel absurde toestanden: bovenop de prijs die je betaalt (waar je zelf hard voor moet werken), moet je de mannen nog eens goed soigneren/verwennen met eten en drank want anders loop je het risico dat ze er hun voeten aanvegen. Natuurlijk overdreven voorgesteld, maar zijn er nog andere sectoren waar je zo uw broek moet afsteken als klant? :unsure:.

En als laatste: wees niet te pietluttig. Die mannen doen hun job maar maken geen kunstwerk.


Op zich ook akkoord, alleen moet de afwerking gewoon wel in orde zijn. Moet je natuurlijk wel goede afspraken over maken (en zorgvuldig zijn in met wie je samenwerkt).
 
Idem hier. Het is bijzonder leuk is je het zelf uitzoekt en daar dan ook nog in slaagt.
Recentelijk zelf een zonnepaneel installatie gebouwd inclusief batterijbank gebouwd en geconfigureerd.
Binnenkort installeer ik zelf mijn airco systeem en pers ik zelf alles af. Het scheelt gemakkelijk 50% van een normale factuur en na de werken heb je al de tools nog. Dat komt zeker nog van pas. :)
Waar jij mee bezig bent lijkt me wel nog niet zo simpel? Dat zijn precies wel werken die je niet alleen (op een veilige manier) kan doen?
Zit je ook niet in met het feit dat je zeer lang aan het werk zal zijn als je alles zelf wil doen?
Je wil ook niet 10 jaar op een werf wonen.

Valt goed mee. 1 keer een inschattingsfout gemaakt bij een betonnen balk die volledig fout naar beneden kwam en op 10cm van mijn scheenbeen lande. Als dat er op was was het gedaan met werken.. Verder weet ik perfect hoe iets draagt, wat wanneer weg kan/moet/... weinig risico aan omdat je heel gefaseerd stript. Heb de sleutels nu 4 maand en de woning is volledig gestript en staat klaar voor heropbouw. Voor metselwerk / nieuwe draagvloer/ plakwerk/... Gebruik ik het netwerk dat ik op mijn job heb opgebouwd. eenvoudige dingen zoals elentrik ga ik ook zelf trekken, is iets dat iedereen kan, ook daar regelt iemand die ik ken eendraadschemas en voorbekabeling van het bord.
Ben echt verschoten van de prijzen die particulieren normaal betalen, dus ben zeer blij dat ik wat mensen ken en aan aannemingsprijzen kan verbouwen..

Voor de zware dingen zoals asbest golfplaten trommel ik wel altijd iemand op die wil komen helpen
 
Liggen ze qua prijs echt ver uit elkaar?
Onzekere timing zou voor mij een reden zijn om optie B te bekijken. (quality, on budget, on time, en optie A scoort blijkbaar zeer onzeker voor "on time"). Zeker als ge afhankelijkheden hebt naar werken die erna moeten plaatsvinden.
Het scheelde 15-20k excl BTW.
Nu, onze architect heeft de 2de goedkoopste gebeld (die dat in november kan beginnen) en hem de dag zelf uitgenodigd. Die aannemer was was hopeloos opzoek naar werk..en nu de bouw stilaan op zn gat komt te vallen is dat natuurlijk welkom voor hem.
De architect heeft openlijk de offertes van concurrenten getoond. De avond zelf heeft de architect een nieuwe offerte gekregen vn die man. Verschil in prijs met de goedkoopste: 1000€ en hij kan 4-5mnd vroeger beginnen. Dus komt super mooi uit.
Wel leuk dat onze architect de moeite heeft gedaan er nog achter te zitten en te pushen voor een lagere prijs.
 
Het scheelde 15-20k excl BTW.
Nu, onze architect heeft de 2de goedkoopste gebeld (die dat in november kan beginnen) en hem de dag zelf uitgenodigd. Die aannemer was was hopeloos opzoek naar werk..en nu de bouw stilaan op zn gat komt te vallen is dat natuurlijk welkom voor hem.
De architect heeft openlijk de offertes van concurrenten getoond. De avond zelf heeft de architect een nieuwe offerte gekregen vn die man. Verschil in prijs met de goedkoopste: 1000€ en hij kan 4-5mnd vroeger beginnen. Dus komt super mooi uit.
Wel leuk dat onze architect de moeite heeft gedaan er nog achter te zitten en te pushen voor een lagere prijs.
Ene die op werk zit te wachten en zomaar 15k van zijn prijs kan afdoen
Ik zou zo iemand meteen laten links liggen eerlijk gezegd.
 
Ene die op werk zit te wachten en zomaar 15k van zijn prijs kan afdoen
Ik zou zo iemand meteen laten links liggen eerlijk gezegd.
Blijkbaar zat er een groot verschil in prijs op bepaalde materialen.
Aannemer A had een goedkoper merk vb. Terwijl Aannemer B een "premium" merk had.
90% van de prijzen kwamen overigens overeen met de goedkope. Het waren hier en daar wat postjes
 
Ik heb altijd de regel dat ge die mannen wat in de watten legt met waar die in 90% van de gevallen van houden: eten en drinken. Voor grotere werken of als ik er zelf niet ben, staat er buiten onder een overkapping een frigo klaar met frisdranken (fris water, cola, fanta, fruitsapjes...), een kist met wat koeken, senseo toestelletje. Helpt dat veel, ik weet het feitelijk niet. Ik vind het evengoed een elementaire vorm van respect en heb de indruk dat ge die dan ook terug krijgt. Zeker bij grotere firma's met veel volk in loondienst, dat zijn niet de best betaalde jobs en die mannen werken in weer en wind.

Ik voorzie altijd blikjes, koffie, koeken en als het werk gedaan is pils.

Die mannen scheppen allemaal 2500 netto. Sowieso.
 
Blijkbaar zat er een groot verschil in prijs op bepaalde materialen.
Aannemer A had een goedkoper merk vb. Terwijl Aannemer B een "premium" merk had.
90% van de prijzen kwamen overigens overeen met de goedkope. Het waren hier en daar wat postjes
Aah dat is incl materiaal.

Voor onze bouw kreeg ik enkel facturen van de aannemer voor zijn werk en facturen van de bouwmaterialen leverancier voor de materialen.
 
Aah dat is incl materiaal.

Voor onze bouw kreeg ik enkel facturen van de aannemer voor zijn werk en facturen van de bouwmaterialen leverancier voor de materialen.
Idd incl materiaal :).
Den deze vraagt wel een voorschot op facturen. De goedkoopste ni. Nu, boeit eigenlijk niet..betalen moeten we toch.
En we weten wel niet hoe lang em gaat doen over de ruwbouw open. De goedkoopste deed het op 1-1,5maand incl fundering.
Anderzijds: worst case doet em er nog 5 maand over en is em qua timing gelijk met de goedkoopste.
 
Ik kan het niet genoeg herhalen, maar de enige leverage die je als klant hebt is geld.
Zorg dat je nooit alles betaald hebt op voorhand en indien mogelijk zo weinig mogelijk voorschot geeft.

Vanzelfsprekend!

Maar dan moeten ze eerst tot bij u geraken en op tijd starten met de werken natuurlijk :).
 
Mijn broer is een tuinman en het is zover gekomen dat ik hem nooit meer vraag om iets bij ons te komen doen. Net als 90% van de andere stielmannen waar ik mee gewerkt heb komt die nooit afspraken na, belt hij 10 keer last-minute af en steekt het uiteindelijk op het weer. Ik ben ook gestopt met hem aan te raden, want kwam altijd miserie van.

Ik snap dat niet, zijn afgeleverde werk is uiteindelijk perfect maar elke klant houdt er toch een slecht gevoel aan over wegens extreme nonchalantheid.
 
Mijn broer is een tuinman en het is zover gekomen dat ik hem nooit meer vraag om iets bij ons te komen doen. Net als 90% van de andere stielmannen waar ik mee gewerkt heb komt die nooit afspraken na, belt hij 10 keer last-minute af en steekt het uiteindelijk op het weer. Ik ben ook gestopt met hem aan te raden, want kwam altijd miserie van.

Ik snap dat niet, zijn afgeleverde werk is uiteindelijk perfect maar elke klant houdt er toch een slecht gevoel aan over wegens extreme nonchalantheid.

Dat is toch triestig, zeker omdat hij nog goed werk aflevert...

Er zijn gelukkig ook uitzonderingen, onze aannemer voor de tuin doet normaal ook het tuinonderhoud (allé, de haag snoeien, kwestie dat het een beetje recht is en niet teveel / te weinig); als hij zelf niet kan wegens te druk of vakantie, regelt hij een andere tuinman die dat komt doen. Niet dat ik een probleem zou hebben om een maand of zo te wachten, maar ik vind het wel slim geregeld en een goeie service!
 
Wel na meer dan twee jaar (offerte april 2020) hoorde ik enkele dagen terug plots lawaai buiten. Bleek dat de dakwerker zijn kraan kwam plaatsen, zonder te verwittigen. Ondertussen is het oud dak al weg en zijn ze goed bezig. Lijkt me ook (als leek) dat ze weten wat ze doen en goed werk leveren. Dusja, je kan dan enkel dankbaar zijn dat ze na al die tijd eens komen zeker: Take my money!

Overigens toch echt zot hoe die mannen werken zonder veel veiligheidsvoorzieningen. Vooraan staat een stelling, achteraan hebben ze gewoon drie ladders tegen de gevel gezet en dan via een soort beugel een loopplank dwars daarop gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
We zijn weer in een periode waarin niemand iets laat weten of datums wil of kan geven. Putjes laten plaatsen om riolering te kunnen leggen en aansluiten? Geen reactie. Reeds de termijn van 35 werkdagen overschreden en geen datum. Electricien verschillende keren gemaild en gebeld wanneer ze komen verder doen? "ik laat u morgen iets weten", morgen is intussen alweer een week geleden.

Probleem is vooral ook dat de meeste dingen invloed hebben op nog andere dingen, dus ik kan andere mensen ook weer niets laten weten wanneer die kunnen komen verder doen.

Gewoon heel frustrerend.
 
Overigens toch echt zot hoe die mannen werken zonder veel veiligheidsvoorzieningen. Vooraan staat een stelling, achteraan hebben ze gewoon drie ladders tegen de gevel gezet en dan via een soort beugel een loopplank dwars daarop gemonteerd.
De mannen die onze zonnepanelen legden hadden welgeteld 1 ladder mee.
Nu goed, je kan staan in onze dakgoot maar dan nog.
Goed zot die mannen.
 
Overigens toch echt zot hoe die mannen werken zonder veel veiligheidsvoorzieningen. Vooraan staat een stelling, achteraan hebben ze gewoon drie ladders tegen de gevel gezet en dan via een soort beugel een loopplank dwars daarop gemonteerd.
De meeste dakwerkers nemen het precies niet zo nauw met veiligheid enzo.
Best vreemd want tenslotte werken zij toch ook op (soms) serieuze hoogte.
 
Terug
Bovenaan