Ervaringen met aannemers

De meeste dakwerkers nemen het precies niet zo nauw met veiligheid enzo.
Best vreemd want tenslotte werken zij toch ook op (soms) serieuze hoogte.

En elke maand verongelukt er wel ergens een dakwerker, dat staat dan meestal bij het regionaal nieuws.
Daarnet, voor een onweer een einde maakte aan de werken voor vandaag, kwam een van de twee "aangevlogen" naar het dak, zittend op een scheve palet met de benen bengelend, terwijl die palet vastgemaakt was aan de kraan van 21 meter hoog. Gohja, zag er wel tof uit.
 
Iemand die een goede referentie heeft voor het plaatsen van aluminium buitenschrijnwerk in Oost-Vlaanderen?
Afhankelijk van uwe kant van Oost-Vlaanderen:
Deze hebben bij mijn ouders en mijn vorige huis alles geplaatst. Heel tevreden van. Niet de goedkoopste (eerder "ietske duurder dan gemiddeld maar zeker niet belachelijke duur") maar mijn pa vond ze heel secuur afwerken.
Nuja, 10j geleden voor het laatst hen nodig gehad dus geen idee van prijzen nu. Wachttijden waren toen al aan de lange kant.
 
Een algemene ergernis eigenlijk..

Afgelopen maand en een half een tiental aannemers over de vloer gehad voor offertes. Voor 5 verschillende zaken (dak, badkamer, ramen/deuren/garagepoort, airco en pelletkachel)

Ik vind het al verschrikkelijk om onbekend volk in m'n huis te hebben, zeker als ik ze dan moet rondleiden op plaatsen waar normaal geen bezoek komt. Afspreken, hopen dat ze komen, zelf zeker thuis zijn, opgeruimd hebben, ... En ze komen meestal na hun werkdag dus op de moment dat we normaal eten.


Maar hoe lang kan da voor sommigen duren om een offerte op te stellen zeg...

Dakwerker 1: ja, binnen 3 a 4 weken gaan we u contacteren zodat ge eens kunt langskomen in ons atelier om de offerte te bespreken. We gaan die niet gewoon doormailen. (dat wordt al een vrij zekere no go tenzij ze duidelijk goedkoper zijn dan de andere)

Dakwerker 2: wachten we ong een week op.

Badkamer kerel: 1e keer langsgeweest 3 weken geleden. Paar dagen terug nog eens geweest om wat extra te bekijken.


Ik wil onze lening bij MijnVerbouwLening voor 1/11 aanvragen zodat we onze zonnepanelen nog kunnen meelenen. Maar dat plan mag al in de vuilbak ondertussen vrees ik. Ik heb ondertussen van elk onderdeel wel 1 offerte uitgezonderd dak.


@YoSHi hier is Tig Ramen langsgeweest. Werd me door verschillende mensen aangeraden. Heel vriendelijke jongen, gaat niets overbodig proberen aansmeren. De offerte van hem was goedkoper dan ik verwacht had.
- Buitendeur 2470x850
- Buitendeur 2400x1000 (+kader 1000extra breed)
- Raam 1700x1450
- Raam 1180x1180 (rond)
- Garagepoort sectioneel met motor


==> Afgerond 9500€
 
Laatst bewerkt:
Zwijg me dervan. Drie algemene aannemers om oude aanbouw te strippen en te renoveren. Niets uitzonderlijks zou je zeggen. Twee waren goed en snel. Vroeg niets uitzonderlijks en was er binnen de week. Maar de derde, jezus, nog steeds niets gehoord na meer dan een maand en hij negeert nu zelfs mails. Tjah, laat dan maar, andere aan't zoeken.

Voor ramen en deuren hebben wij ondertussen De Boever en Van Hecke. Van Hecke kennen we persoonlijk dus gaan we wss gewoon met hen in zee (vriendeprijsje ;) ) maar voor de zekerheid eens bij De Boever navraag gedaan. Op zich is de prijs wel redelijk maar hun algemene voorwaarden zijn gewoon belachelijk:
  1. 90% vooraf betalen voor de plaatsing. 20% bij opmeting en 70% (!) drie weken voor plaatsing
  2. Het risico gaat over naar de klant vanaf levering. Dus als die gasten iets breken is het niet hun verantwoordelijkheid. Sterker nog...
  3. In geen geval zijn zij aansprakelijk voor enige schade aan muren, vloeren of tabletten "en dergelijke" bij het uitbreken van de ramen. Dus als ze niet opletten en te veel wegbreken, oeps.

Niets van diene zever bij Van Hecke (kan ook wel aan het feit liggen dat we ze kennen :p).
 
Hier zijn ze de ramen aan het plaatsen. Als isolatie van de rolluikkasten hadden ze gewoon een isolatieplaat vanvoor erin gestoken.
"Ahja, maar wij doen dat altijd zo". Ja, die vlieger gaat dus niet op. Ik wil bovenaan, onderaan en aan de zijkant van die bak ook isolatie. Ze mogen de helft dus terug uitbreken. Triestig dat ik beter dan hen weet hoe een rolluikkast geïsoleerd moet worden. Blijkbaar ben ik de eerste die commentaar heeft op die manier van werken.

Ik geneer me dus ook niet meer om gewoon op hun vingers te staan kijken en te zeggen hoe ze het moeten doen. Ik ben 1 dag niet thuis tijdens de werken en er gebeuren weeral zo'n dingen.

Wat haat ik die hele bouwsector toch. Het is altijd iets.
 
Hier zijn ze de ramen aan het plaatsen. Als isolatie van de rolluikkasten hadden ze gewoon een isolatieplaat vanvoor erin gestoken.
"Ahja, maar wij doen dat altijd zo". Ja, die vlieger gaat dus niet op. Ik wil bovenaan, onderaan en aan de zijkant van die bak ook isolatie. Ze mogen de helft dus terug uitbreken. Triestig dat ik beter dan hen weet hoe een rolluikkast geïsoleerd moet worden. Blijkbaar ben ik de eerste die commentaar heeft op die manier van werken.

Ik geneer me dus ook niet meer om gewoon op hun vingers te staan kijken en te zeggen hoe ze het moeten doen. Ik ben 1 dag niet thuis tijdens de werken en er gebeuren weeral zo'n dingen.

Wat haat ik die hele bouwsector toch. Het is altijd iets.

Het probleem in heel de bouwsector is shortcuts, iedereen neemt shortcuts, het nemen van shortcuts wordt doorgegeven van generatie op generatie werklieden, want waar leren mensen de stiel, op school? Nee door mee te gaan met andere mensen, die die shortcuts doorgeven aan de jonge generatie. Een bijkomend probleem is het feit dat er nogal rap wordt gedacht: het zal wel goed zijn, het zal wel houden, het zal wel dicht zijn. Tot slot zie je de helft van de zaken niet meer, er komt plakwerk over, er komt chape over, er komt afwerking over, of het zit onder de grond en het zit weg.
 
Hier zijn ze de ramen aan het plaatsen. Als isolatie van de rolluikkasten hadden ze gewoon een isolatieplaat vanvoor erin gestoken.
"Ahja, maar wij doen dat altijd zo". Ja, die vlieger gaat dus niet op. Ik wil bovenaan, onderaan en aan de zijkant van die bak ook isolatie. Ze mogen de helft dus terug uitbreken. Triestig dat ik beter dan hen weet hoe een rolluikkast geïsoleerd moet worden. Blijkbaar ben ik de eerste die commentaar heeft op die manier van werken.

Ik geneer me dus ook niet meer om gewoon op hun vingers te staan kijken en te zeggen hoe ze het moeten doen. Ik ben 1 dag niet thuis tijdens de werken en er gebeuren weeral zo'n dingen.

Wat haat ik die hele bouwsector toch. Het is altijd iets.

Toen wij onze nieuwe ramen lieten zetten woonden we er nog niet, dus ook niet aanwezig op de dag van plaatsing. Er werd toen ook gezegd dat de bestaande rolluikkasten geïsoleerd gingen worden.

Paar jaar later moest ik in zo'n kast zijn omdat een rolluik niet meer goed naar beneden ging, rarara, geen isolatie te vinden. Gaan nakijken op de offerte maar dit stond natuurlijk nergens vermeld. Gebeld naar de firma maar ze wouden dit niet in orde komen zetten. Lesje wel geleerd natuurlijk, ik vraag nu voor alle details op de offerte te zetten zodat er geen discussie over mogelijk is.
 
Het probleem in heel de bouwsector is shortcuts, iedereen neemt shortcuts, het nemen van shortcuts wordt doorgegeven van generatie op generatie werklieden, want waar leren mensen de stiel, op school? Nee door mee te gaan met andere mensen, die die shortcuts doorgeven aan de jonge generatie. Een bijkomend probleem is het feit dat er nogal rap wordt gedacht: het zal wel goed zijn, het zal wel houden, het zal wel dicht zijn. Tot slot zie je de helft van de zaken niet meer, er komt plakwerk over, er komt chape over, er komt afwerking over, of het zit onder de grond en het zit weg.
Die plaatsers hebben dan gevraagd aan hun baas of ze het mochten doen zoals ik vroeg. Baas heeft er zelf niet moeilijk over gedaan, dus die weet ook wel dat het eigenlijk zo hoort.

Ik heb dan uitgelegd aan de plaatsers waarom ik de dingen zo wil en uiteindelijk geven die gasten mij volledig gelijk en zagen ze niet over het extra werk dat ze moeten doen. "Maar op de volgende werf zullen we het waarschijnlijk toch weer op de oude manier moeten doen van den baas hoor"
 
Toen wij onze nieuwe ramen lieten zetten woonden we er nog niet, dus ook niet aanwezig op de dag van plaatsing. Er werd toen ook gezegd dat de bestaande rolluikkasten geïsoleerd gingen worden.

Paar jaar later moest ik in zo'n kast zijn omdat een rolluik niet meer goed naar beneden ging, rarara, geen isolatie te vinden. Gaan nakijken op de offerte maar dit stond natuurlijk nergens vermeld. Gebeld naar de firma maar ze wouden dit niet in orde komen zetten. Lesje wel geleerd natuurlijk, ik vraag nu voor alle details op de offerte te zetten zodat er geen discussie over mogelijk is.
Hier worden geen werken meer uitgevoerd als ik er niet ben. Deze keer was ik er 1 dag niet en het was al van dat. Vanaf nu controleer ik alles en ze mogen vinden van mij wat ze willen. Ik heb het echt volledig gehad met die sector.
 
Ik heb een raam in mijn bad/douchecombinatie. Ze hebben dat volledig afgewerkt in MDF. Zelf het venstertabletje is MDF. "Ja maar meneer, dat gaat vocht opnemen hé, binnen 2 weken is dat al kapot". WAAROM STEEKT GE HET ER DAN GODVERDOMME IN! Ja, ik had voor de volledige woning MDF afwerking gevraagd, maar zelf een beetje nadenken mag toch ook. Allé, dus dat mag er ook weer uit om vervangen te worden door PVC.

Please kill me.
 
Vorige week hier een aannemer die geholpen heeft met het uitbreken van een schouw, een oude douche en beton in de keuken.
Die heeft dat mooi afgewerkt en klaargezet voor de pleistermens en de sanitaire mens, maar die laten nu uiteraard op zich wachten.
Vreselijk nu zonder keuken, zonder douche en zonder woonkamer. Hopelijk geven ze antwoord deze week.
 
Hier zijn ze de ramen aan het plaatsen. Als isolatie van de rolluikkasten hadden ze gewoon een isolatieplaat vanvoor erin gestoken.
"Ahja, maar wij doen dat altijd zo". Ja, die vlieger gaat dus niet op. Ik wil bovenaan, onderaan en aan de zijkant van die bak ook isolatie. Ze mogen de helft dus terug uitbreken. Triestig dat ik beter dan hen weet hoe een rolluikkast geïsoleerd moet worden. Blijkbaar ben ik de eerste die commentaar heeft op die manier van werken.

Ik geneer me dus ook niet meer om gewoon op hun vingers te staan kijken en te zeggen hoe ze het moeten doen. Ik ben 1 dag niet thuis tijdens de werken en er gebeuren weeral zo'n dingen.

Wat haat ik die hele bouwsector toch. Het is altijd iets.
Meestal is dat de oude generatie. Alles is 'goed genoeg', zeker op vlak van isolatie. Mijn rolluikkasten zijn ook helemaal geïsoleerd en luchtdicht, behalve de zijkanten want die kan ik niet meer isoleren.
Die oudere generatie zijn van die gasten die nog zeep in hun metselspecie doen omdat dat langer werkbaar blijft. Dat dat de stevigheid beïnvloedt interesseert hen niet.
 
Hier zijn ze de ramen aan het plaatsen. Als isolatie van de rolluikkasten hadden ze gewoon een isolatieplaat vanvoor erin gestoken.
"Ahja, maar wij doen dat altijd zo". Ja, die vlieger gaat dus niet op. Ik wil bovenaan, onderaan en aan de zijkant van die bak ook isolatie. Ze mogen de helft dus terug uitbreken. Triestig dat ik beter dan hen weet hoe een rolluikkast geïsoleerd moet worden. Blijkbaar ben ik de eerste die commentaar heeft op die manier van werken.

Ik geneer me dus ook niet meer om gewoon op hun vingers te staan kijken en te zeggen hoe ze het moeten doen. Ik ben 1 dag niet thuis tijdens de werken en er gebeuren weeral zo'n dingen.

Wat haat ik die hele bouwsector toch. Het is altijd iets.
Hier een tijd geleden ook een rolluikkast open moeten doen omdat de motor kapot was.

1 plaatje isomo van 2cm was het enige dat er tussen zat qua isolatie.

Kben dat volledig vergeten, Khan daar toch eens voor kijken om dat extra te isoleren. En de andere rolluikkasten ook eens aanpakken.
 
Hier een tijd geleden ook een rolluikkast open moeten doen omdat de motor kapot was.

1 plaatje isomo van 2cm was het enige dat er tussen zat qua isolatie.

Kben dat volledig vergeten, Khan daar toch eens voor kijken om dat extra te isoleren. En de andere rolluikkasten ook eens aanpakken.

Die isomo is typisch jaren 90, early 2000, hier ook zo, heb daar dan een xps plaat ingestoken destijds.
 
Terug
Bovenaan