Ervaringen met aannemers

Waarom kunnen de meeste aannemers nooit eens iets van de eerste keer volledig afwerken?

Onze garage werd betegeld, al het materiaal was geleverd. Nu hebben ze de volledige garagevloer gedaan, en de dag nadien gevoegd, maar voor de plinten komen ze nog eens terug 'later'. Ondertussen is die later al twee weken geleden. Ik zou graag mijn garage beginnen inrichten want ik heb van die industriële rekken besteld die ik ga bevestigen tegen de muur. Maar zolang ze nog moeten terugkomen voor de plinten kan ik die rekken dus niet plaatsen of vullen met materialen, ik zit dus in mijn garage als het ware 'gegijzeld'. Dat pallet met de plinten en de overschot van die tegels hebben ze ook lekker handig vlak voor mijn poort geplaatst.

Loodgieter heeft de installatie voor 90% afgewerkt. Hij moet enkel nog eens terugkomen om ergens een veiligheidsklep te plaatsen. Zo lang die veiligheidsklep er niet staat kan ik dus geen warm water nemen... Met foefjes zoals 'het is nog niet binnen' moeten ze bij mij ook niet meer afkomen, want alles wat zogezegd niet te verkrijgen is kon ik via eender welke webshop onmiddellijk bestellen (ik heb zelfs contact opgenomen met die shops om zeker of het stuk wel echt op voorraad was).

Mijn ervaring is dat dit vooral voorvalt bij aannemers die volledig alleen werken. Die maken volop offertes en beginnen op zoveel mogelijk werven tegelijk maar het duurt soms maanden eer die iets volledig afgewerkt hebben. Vlot bereikbaar zijn ze ook allerminst. Ik gun de kleine zelfstandige graag iets, maar de grotere firma's met een planningsdienst die je altijd kan bereiken en die zelf over een stock beschikken kunnen toch veel sneller en vlotter schakelen.
 
Waarom kunnen de meeste aannemers nooit eens iets van de eerste keer volledig afwerken?

Onze garage werd betegeld, al het materiaal was geleverd. Nu hebben ze de volledige garagevloer gedaan, en de dag nadien gevoegd, maar voor de plinten komen ze nog eens terug 'later'. Ondertussen is die later al twee weken geleden. Ik zou graag mijn garage beginnen inrichten want ik heb van die industriële rekken besteld die ik ga bevestigen tegen de muur. Maar zolang ze nog moeten terugkomen voor de plinten kan ik die rekken dus niet plaatsen of vullen met materialen, ik zit dus in mijn garage als het ware 'gegijzeld'. Dat pallet met de plinten en de overschot van die tegels hebben ze ook lekker handig vlak voor mijn poort geplaatst.

Loodgieter heeft de installatie voor 90% afgewerkt. Hij moet enkel nog eens terugkomen om ergens een veiligheidsklep te plaatsen. Zo lang die veiligheidsklep er niet staat kan ik dus geen warm water nemen... Met foefjes zoals 'het is nog niet binnen' moeten ze bij mij ook niet meer afkomen, want alles wat zogezegd niet te verkrijgen is kon ik via eender welke webshop onmiddellijk bestellen (ik heb zelfs contact opgenomen met die shops om zeker of het stuk wel echt op voorraad was).

Mijn ervaring is dat dit vooral voorvalt bij aannemers die volledig alleen werken. Die maken volop offertes en beginnen op zoveel mogelijk werven tegelijk maar het duurt soms maanden eer die iets volledig afgewerkt hebben. Vlot bereikbaar zijn ze ook allerminst. Ik gun de kleine zelfstandige graag iets, maar de grotere firma's met een planningsdienst die je altijd kan bereiken en die zelf over een stock beschikken kunnen toch veel sneller en vlotter schakelen.
Herkenbaar.
Die plinten zou je eventueel nog zelf kunnen zetten, dat is echt moeilijkste werk niet :) Dat kan je dan ook van hun factuur aftrekken.
Als je hun dat doorgeeft "Aangezien het materiaal hier ligt en jullie het niet komen plaatsen zal ik het in eigen beheer doen en bedrag x van de factuur aftrekken" dan zullen ze wel sneller daar zijn of ze allesinds aan de telefoon krijgen.

Dat met het materiaal heb ik hier ook met de keukenbouwer gezien, de dampkap die wij hadden besteld was uit productie en hij had dan maar het vervangmodel meegebracht (wel een reeks lager) ipv de rechtstreekse vervanger uit dezelfde reeks.
Op google gezocht, hier in de regio 1 winkel gevonden die die in stock had en hem gezegd dat ik gerust met hem tot daar wou rijden om ze meteen te gaan afhalen.

Maar als je die dagen natuurlijk niet thuis bent staat het geïnstaleerd en zijn ze weg, en krijg ze dan nog maar eens terug...

Met de plakker hetzelfde. Wou altijd zeer vroeg beginnen dus elke dag om 5u half 6 moest de garage poort hier openstaan.
Om dan regelmatig van de buren te horen dat hij gewoon iets kwam halen en terug vertrok of zelfs helemaal niet kwam opdagen of pas na de middag.
Bleek dat hij nog een werf had aangenomen met meerdere appartementen dus veel m² en gemakkelijk kon cashen daar.

1 dag de poort gesloten gelaten toen ik wist dat al zijn materiaal hier binnen stond en op hem gewacht 's morgens op duidelijk te maken dat als hij het niet zou afwerken hij ook nietmeer aan zijn materiaal zou geraken.
Die heb ik nadien evenlang aan het lijntje gehouden met zijn factuur, excuus feestdag, excuus de bank moest nog geld overmaken, telefoon niet oppakken.

En toch zou ik nog opnieuw willen bouwen :biglaugh: alleen moet ik dan op zoek naar een andere partner
 
Waarom kunnen de meeste aannemers nooit eens iets van de eerste keer volledig afwerken?

Onze garage werd betegeld, al het materiaal was geleverd. Nu hebben ze de volledige garagevloer gedaan, en de dag nadien gevoegd, maar voor de plinten komen ze nog eens terug 'later'. Ondertussen is die later al twee weken geleden. Ik zou graag mijn garage beginnen inrichten want ik heb van die industriële rekken besteld die ik ga bevestigen tegen de muur. Maar zolang ze nog moeten terugkomen voor de plinten kan ik die rekken dus niet plaatsen of vullen met materialen, ik zit dus in mijn garage als het ware 'gegijzeld'. Dat pallet met de plinten en de overschot van die tegels hebben ze ook lekker handig vlak voor mijn poort geplaatst.

Loodgieter heeft de installatie voor 90% afgewerkt. Hij moet enkel nog eens terugkomen om ergens een veiligheidsklep te plaatsen. Zo lang die veiligheidsklep er niet staat kan ik dus geen warm water nemen... Met foefjes zoals 'het is nog niet binnen' moeten ze bij mij ook niet meer afkomen, want alles wat zogezegd niet te verkrijgen is kon ik via eender welke webshop onmiddellijk bestellen (ik heb zelfs contact opgenomen met die shops om zeker of het stuk wel echt op voorraad was).

Mijn ervaring is dat dit vooral voorvalt bij aannemers die volledig alleen werken. Die maken volop offertes en beginnen op zoveel mogelijk werven tegelijk maar het duurt soms maanden eer die iets volledig afgewerkt hebben. Vlot bereikbaar zijn ze ook allerminst. Ik gun de kleine zelfstandige graag iets, maar de grotere firma's met een planningsdienst die je altijd kan bereiken en die zelf over een stock beschikken kunnen toch veel sneller en vlotter schakelen.
Herkenbaar, zo was dat hier ook met de ramen. De laatste afwerking, plaatsen van knoppen voor de rolluiken en spleten dichten, was dan ook "als het paste, binnenkort hoor". Om dan uiteindelijk eens zonder verwittigen voor de deur te staan.

Ondanks veel gezaag over de dakwerker (wegens ons 2+ jaar laten wachten en altijd uit te stellen), ben ik van die zijn manier van werken dan wel weer content. Die is hier zijn kraan komen plaatsen op een vrijdagnamiddag om dan de week erop er gewoon aan te beginnen tot het af was.
 
Die plinten zou je eventueel nog zelf kunnen zetten, dat is echt moeilijkste werk niet :)
Ik heb een hekel aan siliconen spuiten :shy:

Nog een voorbeeld trouwens. Ze zijn hier in de loop van de maand september verspreid over enkele dagen wat graafwerken komen doen. Die tuinaannemer is hier in totaal vier keer aan het werk geweest, en vier keer waren dat andere werkmannen die zo wat flexi-jobben voor hem. We zijn nu ondertussen een dikke maand na de laatste werken en ik heb van die aannemer niets meer gehoord, ook geen factuur ontvangen. Die werken waren overigens in regie en het lijkt mij geen type dat strikte timesheets van zijn werkvolk bijhoudt, ik vraag me dan ook af welk bedrag hij op die factuur die ik ooit zal krijgen gaat plakken.
 
Aannemers die zonder reden (dus niet dat ze de hele tijd op en af moeten met materiaal) een ganse dag mijn garagepoort en binnendeuren laten open staan zodat mijn woning na een dag afgekoeld was tot 17°C. Als je dat achteraf weer moet ophalen met een warmtepomp en vloerverwarming kost dit redelijk wat energie.
 
Aannemers die zonder reden (dus niet dat ze de hele tijd op en af moeten met materiaal) een ganse dag mijn garagepoort en binnendeuren laten open staan zodat mijn woning na een dag afgekoeld was tot 17°C.
De gasten met dat soort nonchalance verwerven meteen een plekje op mijn zwarte lijst voor het volgend project.
 
Ik heb een paar jaar geleden een keuken gekocht en laten installeren door Meneer Muyle (Dovy).
De dag van de levering komt en ze zetten alle kasten binnen.
Een paar uur later komt de installateur af en die kijkt precies wat raar naar alles die daar staat.
Zegt die opeens : "Ja alles moet opnieuw gemaakt worden. Dit is allemaal voor de vuilbak"
Ze hadden in de fabriek het laminaat (of whatever) waar de planken/kasten mee bekleed worden achterstevoren in de machines gestoken waardoor de lichtjes poreuze kant naar buiten zat.

Wonder boven wonder staat diezelfde vrachtwagen daar 2 dagen later om alles op te halen en deze keer de correct gelamineerde kasten te leveren. Toch wel straf dat ze dat op zo'n korte tijd konden in orde krijgen.

Uiteindelijk toch wel content dat ik Dovy gekozen heb. Ja inderdaad nogal duur maar kwaliteit is goed en als er iets niet ok is dan is er geen discussie wordt dat gewoon in orde gebracht.
 
Ik heb een paar jaar geleden een keuken gekocht en laten installeren door Meneer Muyle (Dovy).
De dag van de levering komt en ze zetten alle kasten binnen.
Een paar uur later komt de installateur af en die kijkt precies wat raar naar alles die daar staat.
Zegt die opeens : "Ja alles moet opnieuw gemaakt worden. Dit is allemaal voor de vuilbak"
Ze hadden in de fabriek het laminaat (of whatever) waar de planken/kasten mee bekleed worden achterstevoren in de machines gestoken waardoor de lichtjes poreuze kant naar buiten zat.

Wonder boven wonder staat diezelfde vrachtwagen daar 2 dagen later om alles op te halen en deze keer de correct gelamineerde kasten te leveren. Toch wel straf dat ze dat op zo'n korte tijd konden in orde krijgen.

Uiteindelijk toch wel content dat ik Dovy gekozen heb. Ja inderdaad nogal duur maar kwaliteit is goed en als er iets niet ok is dan is er geen discussie wordt dat gewoon in orde gebracht.
Straf ook dat die plaatser er effectief iets over zegt. Op veel plekken zou het zijn van "niet mijn job" en gewoon plaatsen. Of dat je dit als koper maar zelf moet controleren/weten/zien.
 
Ik heb een paar jaar geleden een keuken gekocht en laten installeren door Meneer Muyle (Dovy).
De dag van de levering komt en ze zetten alle kasten binnen.
Een paar uur later komt de installateur af en die kijkt precies wat raar naar alles die daar staat.
Zegt die opeens : "Ja alles moet opnieuw gemaakt worden. Dit is allemaal voor de vuilbak"
Ze hadden in de fabriek het laminaat (of whatever) waar de planken/kasten mee bekleed worden achterstevoren in de machines gestoken waardoor de lichtjes poreuze kant naar buiten zat.

Wonder boven wonder staat diezelfde vrachtwagen daar 2 dagen later om alles op te halen en deze keer de correct gelamineerde kasten te leveren. Toch wel straf dat ze dat op zo'n korte tijd konden in orde krijgen.

Uiteindelijk toch wel content dat ik Dovy gekozen heb. Ja inderdaad nogal duur maar kwaliteit is goed en als er iets niet ok is dan is er geen discussie wordt dat gewoon in orde gebracht.
Ik ken persoonlijk wel wat volk daar en die dragen kwaliteit wel hoog in het vaandel hoor. Imo zal die installateur gewoon naar de bureau gebeld hebben en iemand zal daar stante pede uw keuken in de machine mogen ingeven om die direct te zagen, frezen, te lamineren en te assembleren. Die maken gerust een keuken helemaal opnieuw op een dag hoor.
 
Straf ook dat die plaatser er effectief iets over zegt. Op veel plekken zou het zijn van "niet mijn job" en gewoon plaatsen. Of dat je dit als koper maar zelf moet controleren/weten/zien.
Dat is het voordeel van voor een baas werken. Klant primeert op uw baas zijn jaarrekening, dus je kan elk probleem gewoon aangeven.
 
Hier alvast niet tevreden ivm het plaatsen van een amuminium poort. Offerte gehandtekend begin maart waarbij de firma aangeeft binnen 7 weken te plaatsen, ze zijn al eens langsgeweest paar maanden geleden voor de palen te zetten, konden toen vleugels nog niet zetten omdat de trekker er nog niet was (deze is besteld wel via andere firma door hun). Paar weken daarna nadat ik hem weer had geinformeerd ivm plaatsing wil hij afspreken en zegt hij me dat hij de samenwerking met zijn partner is moeten stoppen en dat die mijn poort heeft gepikt. Ma geen probleem hij werkt nog samen met andere mensen en die gaan mijn poort opnieuw maken (we zitten dan in begin september).
Vorige week komen ze aan, kunnen ze de poort weer nie plaatsen omdat er een verkeerde opmeting was en ze past er nie tussen. Ondertussen heb ik id camionette de vleugels gezien en zie dat deze niet gemaakt zijn volgens specs offerte. Ze heb en groeven gefreesd ih blad ma nie zo breed/diep zols op een foto wa ik hun had laten zien en ze hadden bevestigd da ze dit zo konden maken.
Via sms geeft em toe da dit aparte kokers zijn ipv frezingen in een alu blad. En da ze dit nie zo kunnen maken.

Ga nu aangetekend schrijven maken omda ik men poort wil zoals op offerte, of een ander model in zijn cataloog wa ons wel aanstaat.
Iemand tips ivm deze aanpak, eventuele verdere stappen? Op zich is met die mens wel te praten denk ik want antwoord tot nu toe wel altijd via sms ma t heeft nu wel lang genoeg geduurd en zeker als het nie is zoals we wouden.
 
Hier alvast niet tevreden ivm het plaatsen van een amuminium poort. Offerte gehandtekend begin maart waarbij de firma aangeeft binnen 7 weken te plaatsen, ze zijn al eens langsgeweest paar maanden geleden voor de palen te zetten, konden toen vleugels nog niet zetten omdat de trekker er nog niet was (deze is besteld wel via andere firma door hun). Paar weken daarna nadat ik hem weer had geinformeerd ivm plaatsing wil hij afspreken en zegt hij me dat hij de samenwerking met zijn partner is moeten stoppen en dat die mijn poort heeft gepikt. Ma geen probleem hij werkt nog samen met andere mensen en die gaan mijn poort opnieuw maken (we zitten dan in begin september).
Vorige week komen ze aan, kunnen ze de poort weer nie plaatsen omdat er een verkeerde opmeting was en ze past er nie tussen. Ondertussen heb ik id camionette de vleugels gezien en zie dat deze niet gemaakt zijn volgens specs offerte. Ze heb en groeven gefreesd ih blad ma nie zo breed/diep zols op een foto wa ik hun had laten zien en ze hadden bevestigd da ze dit zo konden maken.
Via sms geeft em toe da dit aparte kokers zijn ipv frezingen in een alu blad. En da ze dit nie zo kunnen maken.

Ga nu aangetekend schrijven maken omda ik men poort wil zoals op offerte, of een ander model in zijn cataloog wa ons wel aanstaat.
Iemand tips ivm deze aanpak, eventuele verdere stappen? Op zich is met die mens wel te praten denk ik want antwoord tot nu toe wel altijd via sms ma t heeft nu wel lang genoeg geduurd en zeker als het nie is zoals we wouden.

Belangrijk detail:
Staat op die offerte een omschrijving die gedetailleerd genoeg is om dat te kunnen koppelen aan die foto?
Met andere woorden; kan je aantonen dat hij niet plaatst wat op zijn offerte staat?

Ik vind aangetekend schrijven altijd wat triest en echt de laatste stap, maar alleen jij kan inschatten of je beter gewoon nog eens belt of er 'meer' nodig is.
 
Op de offerte staat 1 vd 2 foto's erbij. Enkel staat er op de offerte dat het gefreesd zou zijn in vol blad, terwijl als je het zoals op de foto wilt dit niet mogelijk is. Dus daar heb je wel een conflict. Langs de andere kant ga ik er van uit da als hij 2 foto's ziet van een poort (1 waar je de hele poort ziet en 1 een detail van het patroon) da hij wel dan moet weten hoe hij dit moet maken. Ik moet da toch nie weten... Kan ze anders evengoed zelf maken eh.
Aangetekend schrijven is idd laatste stap, maar k heb het gevoel da hij nu deze poort aan mij wil verslijten en k wil gewoon hetgeen ik voor getekend heb. Heb voorgesteld voor eventueel andere poort in motief wa we dan wel ok vinden maar nog geen antwoord van gekregen.
 
Vanmiddag telefoon van die van de verwarming
"Het is om te zeggen dat er om half3 - 3u iemand bij u is voor het onderhoud van de ketel"

Ik zeg aah veel chance dan, want er is niemand thuis, wij zijn ook werken.
"Ah oei, ja goh, oei. Tja dan moet ik u als laatste opzetten rond kwart voor 5"

Wat dacht ge? Dat ik full-time op hem thuis zat te wachten?

Dus om half 5 zorg ik dat ik thuis ben. Hoelaat komt die? Half 7 komt die aan!
"Ja ik ben eerst thuis gaan eten"

Awel dat wou ik ook net gaan doen ja.
De evenaar loopt precies gewoon door hun gat
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan