Ervaringen met aannemers

Ik had het ook niet specifiek over jou. Maar het is wel een algemene indruk die ik heb.

Ik doe dat nu ondertussen al lang genoeg en heb al honderden werken gedaan en honderden klanten bezocht en gesprekken etc. En je zou daar toch van opkijken hoe de perceptie soms is.

En dan is dat bij mij ook vrij simpel. Als je u te goed voelt om uw handen vuil te maken, dan zal ik mijn handen wel vuil maken voor u. Maar dat gaat 1000€ voor een dag kosten.

Hier zitten genoeg it freelancers die ook in die grootorde vergoed worden voor hun prestaties. En ik zie ook niet meteen in waarom iemand die iets 'maakt' met zijn handen niet zoveel mág verdienen.
Ik denk dat je bij een eerste bezoek ook al weet welk vlees je in de kuip hebt. De "Ah! Meneer komt toch nog eens af! Mijne tijd kost geen geld of wat?!? Kijk, het is simpel, a en b moeten gebeuren." Versus: "Aaah, super! Ik heb er totaal geen verstand van, maar zou x of y mogelijk zijn volgens jou? Ik denk dat jij de haalbaarheid veel beter in kan schatten?"

Ik vermoed dat persoon 2 sneller een offerte zal krijgen dan persoon 1 en misschien dat persoon 1 zijn offerte ietsje meer naar boven wordt afgerond dan die bij persoon 2?
 
Ik had het ook niet specifiek over jou. Maar het is wel een algemene indruk die ik heb.

Ik doe dat nu ondertussen al lang genoeg en heb al honderden werken gedaan en honderden klanten bezocht en gesprekken etc. En je zou daar toch van opkijken hoe de perceptie soms is.

En dan is dat bij mij ook vrij simpel. Als je u te goed voelt om uw handen vuil te maken, dan zal ik mijn handen wel vuil maken voor u. Maar dat gaat 1000€ voor een dag kosten.

'te goed voelen'. Is dat met alles dan zo dat je zelf niet kan? Als jij naar een dokter gaat moet die dan denken dat jij je te goed voelde om te studeren? Of als je naar de bakker gaat? Of.. gelijk wat? Vreemde redenering.

Hier zitten genoeg it freelancers die ook in die grootorde vergoed worden voor hun prestaties. En ik zie ook niet meteen in waarom iemand die iets 'maakt' met zijn handen niet zoveel mág verdienen.
Mja, er is ook niemand die echt klaagt over hoeveel men verdient. Wel over de gebrekkige service

Als ik een project aflever dan is er een lijst met tests en zaken die afgetikt moeten worden voor er betaald wordt. Dat wordt getest en item per item afgegaan en als daar iets niet werkt of ook maar 1 document ontbreekt wordt er niet betaald. Moet je eens bij een aannemer proberen..

Een voorschot voor materialen is te begrijpen ( die materialen zijn dan ook de klant hun eigendom), maar voor werkuren?

Hetgene dat mij meest irriteert is gewoon het vlakaf liegen. Ik heb hier 10+ firma's gehad voor een offerte te maken. Tot nu toe 1 prijs gehad, hopelijk morgen de 2de, eentje heeft vlakaf gezegd dat hij het niet zag zitten ( goed!). Al de andere ? "Over een week of 2" Ipv gewoon te zeggen dat je geen goesting hebt..
 
Ik denk dat je bij een eerste bezoek ook al weet welk vlees je in de kuip hebt. De "Ah! Meneer komt toch nog eens af! Mijne tijd kost geen geld of wat?!? Kijk, het is simpel, a en b moeten gebeuren." Versus: "Aaah, super! Ik heb er totaal geen verstand van, maar zou x of y mogelijk zijn volgens jou? Ik denk dat jij de haalbaarheid veel beter in kan schatten?"

Ik vermoed dat persoon 2 sneller een offerte zal krijgen dan persoon 1 en misschien dat persoon 1 zijn offerte ietsje meer naar boven wordt afgerond dan die bij persoon 2?

Ja natuurlijk. 95% van de gevallen bij mij is via-via en dan is dat allemaal prima en er is ook een goede verstandhouding. Ik maak zo goed als nooit voorschot facturen, zelf geen 5%. Dus dat zegt genoeg over een blijk van vertrouwen waarin we werken uiteindelijk. Factuur na uitvoering werken.

En dan heb je nog de eikels. Maar die offerte gaat inderdaad erover zijn. Of ik laat weten geen interesse te hebben. Heb al voor hele rijke mensen gewerkt die extreem ambetant zijn en hun dag niet kunnen beginnen zonder 'iets' van opmerking te geven. Als ik daar op die moment ook meer dan normaal op verdien interesseert me dat ook geen bal. Iedereen ook blij...

Maar 'rijk' en 'eikel' is daarom zeker geen link. En mijn prijs is niet hoger omdat ik ergens toekom waar een Bentley op de oprit staat. Iedereen hetzelfde
 
'te goed voelen'. Is dat met alles dan zo dat je zelf niet kan? Als jij naar een dokter gaat moet die dan denken dat jij je te goed voelde om te studeren? Of als je naar de bakker gaat? Of.. gelijk wat? Vreemde redenering.


Mja, er is ook niemand die echt klaagt over hoeveel men verdient. Wel over de gebrekkige service

Als ik een project aflever dan is er een lijst met tests en zaken die afgetikt moeten worden voor er betaald wordt. Dat wordt getest en item per item afgegaan en als daar iets niet werkt of ook maar 1 document ontbreekt wordt er niet betaald. Moet je eens bij een aannemer proberen..

Een voorschot voor materialen is te begrijpen ( die materialen zijn dan ook de klant hun eigendom), maar voor werkuren?

Hetgene dat mij meest irriteert is gewoon het vlakaf liegen. Ik heb hier 10+ firma's gehad voor een offerte te maken. Tot nu toe 1 prijs gehad, hopelijk morgen de 2de, eentje heeft vlakaf gezegd dat hij het niet zag zitten ( goed!). Al de andere ? "Over een week of 2" Ipv gewoon te zeggen dat je geen goesting hebt..

Ja dat begrijp ik niet.
Als ik een zwembad plaats en het is niet goed. Plooi in de liner bv, dan word ik niet betaald hoor.

Dan ligt de fout toch bij jezelf dat, ondanks gebrekkig werk, je toch gewoon een factuur betaalt? Hou dan 10% achterwege en laat dat fixen. Als dat gegrond is kan dat toch geen probleem zijn?

Nogmaals, je kiest dan blijkbaar voor een firma met gebrekkige service. Waarom kies je die? Geen referenties gezien? De goedkoopste? Je moet je toch ergens op baseren?

Ik kan me dat allemaal toch niet 100% voorstellen. Het feit dat je geen offerte krijgt is toch imo een teken dat die aannemer om een of andere reden dat werk niet wil doen. Of niet voor jou wil werken. Kutwerk dat niets mag kosten, gewoon onmogelijke eisen, toch een eikel, ... Het moet toch iets zijn? Als ik geen tijd heb om uit te voeren zeg ik dat al op voorhand hoor, dan kom ik zelf niet kijken. Dat is iedereen zijn tijd verdoen, dus dat lijkt me ook niet de reden?
 
Ik had het ook niet specifiek over jou. Maar het is wel een algemene indruk die ik heb.

Ik doe dat nu ondertussen al lang genoeg en heb al honderden werken gedaan en honderden klanten bezocht en gesprekken etc. En je zou daar toch van opkijken hoe de perceptie soms is.

En dan is dat bij mij ook vrij simpel. Als je u te goed voelt om uw handen vuil te maken, dan zal ik mijn handen wel vuil maken voor u. Maar dat gaat 1000€ voor een dag kosten.

Hier zitten genoeg it freelancers die ook in die grootorde vergoed worden voor hun prestaties. En ik zie ook niet meteen in waarom iemand die iets 'maakt' met zijn handen niet zoveel mág verdienen.
Ik denk dat je langs beide zijden wel eikels en profiteurs zal tegenkomen. En ik heb ook collega's die neerkijken op "het werkvolk", maar dat is meestal nogal misplaatst IMO.

Zoals anderen al gezegd hebben, denk ik niet dat het probleem ligt bij het feit dat zo'n dingen geld kosten. Tenzij je ver boven de marktprijs zou vragen is dat nu eenmaal normaal. Dat wil ook niet zeggen dat ik mij daarvoor te goed voel trouwens, maar dat ik vertrouw op het feit dat iemand met zekere vaardigheden en ervaring dat beter zal kunnen. Ik vind dat nogal een vreemde kijk op de klanten die ook jij nodig hebt eigenlijk.

Het probleem stelt zich bij het gebrek aan service en betrouwbaarheid. Ik denk dat je nogal onderschat hoeveel zicht een typische klant heeft op die zaken op voorhand. Die dakwerken waarop ik hier foeter werd me zo aangeraden door de vader van een vriendin (die aannemer is) en een andere vriend die er tevreden van was. Maar ik weet het niet, dat kwam de pandemie en "all bets are off" ofzo.
 
Ja dat begrijp ik niet.
Als ik een zwembad plaats en het is niet goed. Plooi in de liner bv, dan word ik niet betaald hoor.

Dan ligt de fout toch bij jezelf dat, ondanks gebrekkig werk, je toch gewoon een factuur betaalt? Hou dan 10% achterwege en laat dat fixen. Als dat gegrond is kan dat toch geen probleem zijn?
Maar als ze genoeg marge hebben en stellen van 'ok los het maar op en hou uw 10%' dan zit je met rommel waar je met moeite iemand voor gaat vinden die het wil komen oplossen en je bent 90% kwijt.

Nogmaals, je kiest dan blijkbaar voor een firma met gebrekkige service. Waarom kies je die? Geen referenties gezien? De goedkoopste? Je moet je toch ergens op baseren?

Degene die effectief antwoorden en willen komen? (Iets van beggers en choosers) Het is niet exact hetzelfde als in België natuurlijk, we wonen hier veel minder op een hoop, dus ik denk dat er mss 10 relevant aannemers binnen een straal van 15 km wonen. ( degene buiten die radius vertelden me dat het te ver was in deze tijden van hoge benzine prijzen >.< ) Van de 10 heeft de helft gezegd dat ik niks moet verwachten voor eind 2023. Dus de andere 5 zijn opgedaagd en dan nog een een vijftal die zowat semi relevant zijn. Degene waar ik nu op wacht is ons aangeraden door andere mensen van de gemeente hier die er tevreden over waren.

Ik kan me dat allemaal toch niet 100% voorstellen. Het feit dat je geen offerte krijgt is toch imo een teken dat die aannemer om een of andere reden dat werk niet wil doen. Of niet voor jou wil werken. Kutwerk dat niets mag kosten, gewoon onmogelijke eisen, toch een eikel, ... Het moet toch iets zijn? Als ik geen tijd heb om uit te voeren zeg ik dat al op voorhand hoor, dan kom ik zelf niet kijken. Dat is iedereen zijn tijd verdoen, dus dat lijkt me ook niet de reden?
Ik vermoed dat voor mijn huidige project het probleem is dat het te moeilijk is. Ik kom niet af met ik wil deze 3 dingen. Meer van wat is uw beste oplossing voor al deze zaken? En een niet-standaard huis dat een niet-standaard oplossing vereist. De offerte van de ene die effectief antwoordde was 12+ blz.
 
Hoe kiezen jullie eigenlijk jullie aannemers uit? Hier ook bezig met nieuwbouw en we werken uitsluitend samen met aannemers waarvan we referenties hebben uit onze persoonlijke kring. Tot hier toe nul komma nul gedoe gehad 🤞
Hier zijn ze stuk voor stuk referenties van de architect. Maakt het meestal ook makkelijker om offertes te krijgen.
 
Architect had 4-5 aannemers beschikbaar. Sommigen kunnen november/december beginnen..anderen begin volgend jaar. De goedkoopste kan begin volgend jaar.
Gisteren (binnen de termijn) aan de architect bevestigd dat we voor de goedkoopste wouden gaan. Hij vond het ook een goeie keuze etc.
Vandaag belt em "Ja ik heb de aannnemer aan de lijn gehad. Er is een probleem..hij heeft net zelf een privé project opgestart en tzou hem beter uitkomen als em uw project niet moet doen. Nuja..als ge echt niet anders wilt, zal hij het wel doen hoor. Maar ik zal intussen de 2de goedkoopste contacteren en vragen dat em zijn prijs laat zakken..zo hebt ge ook een optie B" (optie B kan in november beginnen)

Nu weten we zelf niet echt wat kiezen. Optie A is ook niet goed gestart natuurlijk.. En nu heb ik misschien schrik dat em begin 2023 zegt "Ja sorry..kheb eigenlijk geen tijd. Kga uw project annuleren"
 
Begrijpbaar, maar sommige zaken vind ik wel niet abnormaal.

Contract met boetes? Is gewoon belachelijk. Het is niet omdat je de betalende partij bent dat je zo'n zaken kunt eisen. Het is niet omdat je betaalt dat je u meer moet permitteren.

Wel een beetje een vreemde redenering. Vanuit jouw perspectief: stel dat een klant je factuur x weken, maanden,.. te laat betaalt. Dan is het toch niet abnormaal dat je interesten aanrekent op het uitstaande bedrag? Of permiteer je u dan ook te veel als facturerende partij? Als er een wanprestatie is, dan mag daar gewoon een gevolg aan worden gekoppeld.

Soit, er lopen gewoon veel bandieten rond die de goede naam van de andere, goede aannemers bederven. Natuurlijk niet fijn om over dezelfde kam te worden geschoren, dat snap ik zeker.
 
Wel een beetje een vreemde redenering. Vanuit jouw perspectief: stel dat een klant je factuur x weken, maanden,.. te laat betaalt. Dan is het toch niet abnormaal dat je interesten aanrekent op het uitstaande bedrag? Of permiteer je u dan ook te veel als facturerende partij? Als er een wanprestatie is, dan mag daar gewoon een gevolg aan worden gekoppeld.

Soit, er lopen gewoon veel bandieten rond die de goede naam van de andere, goede aannemers bederven. Natuurlijk niet fijn om over dezelfde kam te worden geschoren, dat snap ik zeker.

Tuurlijk, daar gaat het ook niet over.
Een wanprestatie mag je van mij in elke mogelijke vorm betwisten. Al is het in de rechtbank.
Werk moet goed uitgevoerd worden. Punt.

Waar ik het niet mee eens ben is dat je vóór de aanvang van de werken zelf al eisen begint te stellen inzake start werken en oplevering en dat verbinden aan boetes? Reden voor mij om heel het werk links te laten liggen iig.
 
Tuurlijk, daar gaat het ook niet over.
Een wanprestatie mag je van mij in elke mogelijke vorm betwisten. Al is het in de rechtbank.
Werk moet goed uitgevoerd worden. Punt.

Waar ik het niet mee eens ben is dat je vóór de aanvang van de werken zelf al eisen begint te stellen inzake start werken en oplevering en dat verbinden aan boetes? Reden voor mij om heel het werk links te laten liggen iig.

Is nu niet zo raar uiteindelijk. Is gewoon indekken tegen cowboys. Zolang jij geen cowboy bent heb jij daar geen last van. Maar je, als bouwheer, moet er dan ook mee om kunnen dat er hierdoor aannemers zijn, die geen cowboy zijn, die dit aan zich voorbij laten gaan.

Uiteindelijk doet een overheid niets anders. En veel SOD firma's doen het ook zo.
 
Waar ik het niet mee eens ben is dat je vóór de aanvang van de werken zelf al eisen begint te stellen inzake start werken en oplevering en dat verbinden aan boetes? Reden voor mij om heel het werk links te laten liggen iig.
Je kan dat toch moeilijk na de aanvang van de werken doen?

Allez ik weet dat je nu spreekt vanuit de 'wat gaat ge doen, je hebt ons toch nodig, losers' mentaliteit spreekt. En zolang dat het geval is sta je sterk natuurlijk.

Maar in welke andere context werkt zoiets? Stel dat je iets bestelt bij uw bakker of een traiteur ofzo. En die zegt dat je niet moet afkomen met een afhaaltijd te eisen. Misschien is het eten er voor de communie, misschien ook niet. Of een kapper die halverwege uw kapbeurt zegt van 'zeg ik zal over een week wel voort doen.. misschien'.

Dat gezegd zijnde, ik heb voor de derde keer te horen gekregen dat de offerte er morgen zal zijn ! We zullen zien
 
Maar in welke andere context werkt zoiets? Stel dat je iets bestelt bij uw bakker of een traiteur ofzo. En die zegt dat je niet moet afkomen met een afhaaltijd te eisen. Misschien is het eten er voor de communie, misschien ook niet. Of een kapper die halverwege uw kapbeurt zegt van 'zeg ik zal over een week wel voort doen.. misschien'.
Gadget werkt nu wel buiten, hij moet dus rekening houden met de weersomstandigheden ook. Daar heeft hij nul de botten controle over en niet elk werk kan in eender welke weersomstandigheden.

Eind vorig jaar moest mijn loodgieter hier +-2 dagen komen werken. Eerste afgesproken startdatum: "Sorry Mulan, ik zit met een klant in Geraardsbergen die geen verwarming heeft en haar wisselstuk is toegekomen. Ik ga der vandaag niet geraken." Da's kak voor mij, maar ik wil evengoed als ik geen verwarming heb in november dat ik voorrang krijg natuurlijk.
2de datum die we hadden afgesproken: "mijn collega heeft corona, jouw werk is er eentje dat ik niet alleen kan, sorry!"
Allemaal perfect vallabele redenen om je "deadline niet te respecteren " en mocht ik dan van mijn tak gemaakt hebben, was de kans toch ook groot dat ik plots geen loodgieter meer had... 😬
 
Je kan dat toch moeilijk na de aanvang van de werken doen?

Allez ik weet dat je nu spreekt vanuit de 'wat gaat ge doen, je hebt ons toch nodig, losers' mentaliteit spreekt. En zolang dat het geval is sta je sterk natuurlijk.

Maar in welke andere context werkt zoiets? Stel dat je iets bestelt bij uw bakker of een traiteur ofzo. En die zegt dat je niet moet afkomen met een afhaaltijd te eisen. Misschien is het eten er voor de communie, misschien ook niet. Of een kapper die halverwege uw kapbeurt zegt van 'zeg ik zal over een week wel voort doen.. misschien'.

Dat gezegd zijnde, ik heb voor de derde keer te horen gekregen dat de offerte er morgen zal zijn ! We zullen zien

Vreemde voorbeelden... Bij je bakker maak je een (mondelinge?) afspraak en je hoopt dat hij inderdaad je taart zal bakken? Of maak jij ook contracten met boete clausules bij de bestelling van je pistolets?

Idem met je kapper. Maar in dat voorbeeld zit je al bij je kapper... logisch dat die een kort werkje van 30min dan afmaakt natuurlijk. Het gaat over je afspraak bij je kapper inboeken. Of koppel je hier wederom boetes aan?

Heeft helemaal niks met een machtspositie of dergelijke te maken. Rare kronkel die je daar toch maakt hoor.

Boetes bij grote projecten (die financiële kraters hebben als iets niet tijdig af is) of overheden (wegens organisatorisch complexe oplossingen) kan ik me in vinden.
 
Begrijpbaar, maar sommige zaken vind ik wel niet abnormaal.

Contract met boetes? Is gewoon belachelijk. Het is niet omdat je de betalende partij bent dat je zo'n zaken kunt eisen. Het is niet omdat je betaalt dat je u meer moet permitteren.

Geen voorschotten...Jah wat wil je? Ik doe dat niet genoeg eigenlijk. Maar wel verstaanbaar toch? Als je verschillende werven hebt en alles altijd moet voorschieten? Dan moet je een serieus kapitaal hebben. En dan nog gebruik je uw kapitaal liever voor andere zaken.

Ik ben hier nu 3 dagen bezig bij een klant en heb al voor +20.000eur materiaal liggen op die werf. Al betaald aan de leverancier, want die facturen komen tegenwoordig ook sneller dan de levering..
Ik ga binnen het jaar mijn volledig dak laten vernieuwen, zo groot mogelijke dakkappellen laten installeren, gevels isoleren etc. door een bedrijf met wel wat volk.
Wat kan ik het beste doen om die gasten die op mijn dak komen werken wat content te houden zodat ze (hopelijk) hun kloten niet vegen aan de werken?
 
Ik ga binnen het jaar mijn volledig dak laten vernieuwen, zo groot mogelijke dakkappellen laten installeren, gevels isoleren etc. door een bedrijf met wel wat volk.
Wat kan ik het beste doen om die gasten die op mijn dak komen werken wat content te houden zodat ze (hopelijk) hun kloten niet vegen aan de werken?
een deftige firma zoeken :)
 
Ik ga binnen het jaar mijn volledig dak laten vernieuwen, zo groot mogelijke dakkappellen laten installeren, gevels isoleren etc. door een bedrijf met wel wat volk.
Wat kan ik het beste doen om die gasten die op mijn dak komen werken wat content te houden zodat ze (hopelijk) hun kloten niet vegen aan de werken?

Gratis sigaretten.
 
Ik ga binnen het jaar mijn volledig dak laten vernieuwen, zo groot mogelijke dakkappellen laten installeren, gevels isoleren etc. door een bedrijf met wel wat volk.
Wat kan ik het beste doen om die gasten die op mijn dak komen werken wat content te houden zodat ze (hopelijk) hun kloten niet vegen aan de werken?

Ik heb altijd de regel dat ge die mannen wat in de watten legt met waar die in 90% van de gevallen van houden: eten en drinken. Voor grotere werken of als ik er zelf niet ben, staat er buiten onder een overkapping een frigo klaar met frisdranken (fris water, cola, fanta, fruitsapjes...), een kist met wat koeken, senseo toestelletje. Helpt dat veel, ik weet het feitelijk niet. Ik vind het evengoed een elementaire vorm van respect en heb de indruk dat ge die dan ook terug krijgt. Zeker bij grotere firma's met veel volk in loondienst, dat zijn niet de best betaalde jobs en die mannen werken in weer en wind.
 
Ik ga binnen het jaar mijn volledig dak laten vernieuwen, zo groot mogelijke dakkappellen laten installeren, gevels isoleren etc. door een bedrijf met wel wat volk.
Wat kan ik het beste doen om die gasten die op mijn dak komen werken wat content te houden zodat ze (hopelijk) hun kloten niet vegen aan de werken?
Idem als kazhan: eten en drinken, aangepast aan het seizoen.
Verder: behandel ze als mens. Goeiemorgen, goeienavond, bedankt, tot morgen!

Heb je irritaties: bespreek ze zonder aanvallend te zijn: "wordt dat nog verder afgewerkt? Wanneer denk je dat dit opgeruimd zou zijn want..."
Speel ook kort op de bal en geef feedback, ook de negatieve aan de JUISTE persoon. Soms weet je snel wie de projectleider is, soms is het ook niet duidelijk. Maar daarvoor moet je dagelijks de werken controlerende of laten controleren door iemand die er wat van kent.

En als laatste: wees niet te pietluttig. Die mannen doen hun job maar maken geen kunstwerk.
 
Architect had 4-5 aannemers beschikbaar. Sommigen kunnen november/december beginnen..anderen begin volgend jaar. De goedkoopste kan begin volgend jaar.
Gisteren (binnen de termijn) aan de architect bevestigd dat we voor de goedkoopste wouden gaan. Hij vond het ook een goeie keuze etc.
Vandaag belt em "Ja ik heb de aannnemer aan de lijn gehad. Er is een probleem..hij heeft net zelf een privé project opgestart en tzou hem beter uitkomen als em uw project niet moet doen. Nuja..als ge echt niet anders wilt, zal hij het wel doen hoor. Maar ik zal intussen de 2de goedkoopste contacteren en vragen dat em zijn prijs laat zakken..zo hebt ge ook een optie B" (optie B kan in november beginnen)

Nu weten we zelf niet echt wat kiezen. Optie A is ook niet goed gestart natuurlijk.. En nu heb ik misschien schrik dat em begin 2023 zegt "Ja sorry..kheb eigenlijk geen tijd. Kga uw project annuleren"
Liggen ze qua prijs echt ver uit elkaar?
Onzekere timing zou voor mij een reden zijn om optie B te bekijken. (quality, on budget, on time, en optie A scoort blijkbaar zeer onzeker voor "on time"). Zeker als ge afhankelijkheden hebt naar werken die erna moeten plaatsvinden.
 
Terug
Bovenaan