Ervaringen met aannemers

Ramendude die na meer dan een jaar de zijkanten komt afwerken. Gaat er (na 100x bellen) vandaag zijn tussen 8 en 9. Het is nu 9.36, geen ramenmens te zien natuurlijk. Weer een dag om in het dagboek te schrijven! :love: :love: :love: 🌈 🌈 🌈 :woohoo: :woohoo:

Hopelijk heb je nog niet de volledige factuur betaald gezien nog niet alles in orde is :oi22:
 
In de aanhoudende historie met de dakwerker (getekende offerte uit 2020, blijft maar uitstellen) ging het zeker voor de bevalling van mijn vrouw gebeuren. In augustus had hij dan zogezegd zijn pannen vergeten te bestellen, maar na veel vijven en zessen had hij nog praktisch dezelfde gevonden maar dat ging extra kosten (truc om een offerte van 2 jaar oud nog wat aan te passen aan de huidige prijzen gok ik).

Hij is komen kijken of zijn kraan kon staan begin september, en dan door de bevalling heb ik er niet achtergezeten en uiteraard niets gehoord (ging voor vorige week zijn, ongeveer). Dan eind vorige week nog eens proberen te bereiken, uiteraard geen antwoord. Vandaag krijg ik zijn vrouw aan de lijn: natuurlijk is het aan ons op de planning, maar het regent hé!

Ik ga mij echt moeten inhouden als die hier (nog) verschijnt.
Regen = weerverlet of kan dat zijn hé. Vriesweer is een andere potentiële.

Is geldige reden om dat in de planning op te schuiven. Toch voor een dakwerker.
 
Regen = weerverlet of kan dat zijn hé. Vriesweer is een andere potentiële.

Is geldige reden om dat in de planning op te schuiven. Toch voor een dakwerker.
Gohja moesten we 2020 zijn zou ik me daar niet in opwinden, maar na meer dan twee jaar me aan het lijntje te houden zou ik toch denken dat je op een simpel bericht om te vragen naar de startdatum zou kunnen antwoorden dat er teveel regen wordt voorspeld.
 
Gohja moesten we 2020 zijn zou ik me daar niet in opwinden, maar na meer dan twee jaar me aan het lijntje te houden zou ik toch denken dat je op een simpel bericht om te vragen naar de startdatum zou kunnen antwoorden dat er teveel regen wordt voorspeld.

Als je klantvriendelijk bent, dan kan je en zul je dat doen. Als je meer klanten hebt dan je weet waar uw hoofd staat, en het ene telefoontje na het andere krijgt, dan begrijp ik wel eens dat men, terwijl men de anderen aan het opschuiven is uw berichtje of telefoontje over het hoofd ziet.

Sowieso weet je dat je al zolang wacht, dat uw werken ergens tussendoor zullen gepland worden. Dat is de realiteit... andere klanten krijgen dan de voorkeur.
 
Als je klantvriendelijk bent, dan kan je en zul je dat doen. Als je meer klanten hebt dan je weet waar uw hoofd staat, en het ene telefoontje na het andere krijgt, dan begrijp ik wel eens dat men, terwijl men de anderen aan het opschuiven is uw berichtje of telefoontje over het hoofd ziet.

Sowieso weet je dat je al zolang wacht, dat uw werken ergens tussendoor zullen gepland worden. Dat is de realiteit... andere klanten krijgen dan de voorkeur.
Ik vind dat je nogal begripvol bent voor iemand die een zaak heeft maar kennelijk niet kan plannen of communiceren. Begin september kreeg ik van zijn eigen vrouw (wiens nummer het officiële nummer van de zaak is, voor een reden denk ik) nog de raad om hem te blijven bellen zodat hij het niet vergat. Allezja.

En ik snap ook niet echt wat er aanvaardbaar moet zijn aan een soort "first in, last out".
 
Ik vind dat je nogal begripvol bent voor iemand die een zaak heeft maar kennelijk niet kan plannen of communiceren. Begin september kreeg ik van zijn eigen vrouw (wiens nummer het officiële nummer van de zaak is, voor een reden denk ik) nog de raad om hem te blijven bellen zodat hij het niet vergat. Allezja.

En ik snap ook niet echt wat er aanvaardbaar moet zijn aan een soort "first in, last out".

Ik ben begripvol, omdat dit de realiteit is. Je kan u opjagen in de realiteit en uzelf frustreren. Of je kan u daarbij neerleggen en gewoon opnieuw bellen. Ik vind het gezonder om mij daar niet in op te jagen...

Wat ik aanvaardbaar vindt aan een soort van first in, last out. Is dat ik de aannemer de vraag stel of ik prioriteit krijg of ergens een gaatje moet opvullen. Als ik de vraag niet gesteld heb, dan kan ik moeilijk klagen over het feit dat de aannemer het regelt zoals het voor hem het meest praktische uitkomt.
Uiteindelijk wordt een prijszetting voor iets op zo'n manier opgesteld. En een aannemer aanvaardt ook een werk met dat idee in zijn hoofd. Geen boetes, uiterste datum, uitvoeringstermijn opgenomen in het contract, geen poot om op te staan. En zelfs met zo'n datum zijn er zaken die heirkracht zijn en als aanvaardbaar gesteld worden. En weerverletdagen zijn nu eenmaal zo'n voorbeeld.

Opnieuw, dat jij dat niet plezant vindt of dat dit u frustreert begrijp ik perfect. Maar oplossen doet dat allemaal niets. Enkel schaden kan dat u...
 
Ik ben begripvol, omdat dit de realiteit is. Je kan u opjagen in de realiteit en uzelf frustreren. Of je kan u daarbij neerleggen en gewoon opnieuw bellen. Ik vind het gezonder om mij daar niet in op te jagen...

Wat ik aanvaardbaar vindt aan een soort van first in, last out. Is dat ik de aannemer de vraag stel of ik prioriteit krijg of ergens een gaatje moet opvullen. Als ik de vraag niet gesteld heb, dan kan ik moeilijk klagen over het feit dat de aannemer het regelt zoals het voor hem het meest praktische uitkomt.
Uiteindelijk wordt een prijszetting voor iets op zo'n manier opgesteld. En een aannemer aanvaardt ook een werk met dat idee in zijn hoofd. Geen boetes, uiterste datum, uitvoeringstermijn opgenomen in het contract, geen poot om op te staan. En zelfs met zo'n datum zijn er zaken die heirkracht zijn en als aanvaardbaar gesteld worden. En weerverletdagen zijn nu eenmaal zo'n voorbeeld.

Opnieuw, dat jij dat niet plezant vindt of dat dit u frustreert begrijp ik perfect. Maar oplossen doet dat allemaal niets. Enkel schaden kan dat u...
Het weerverlet is echt wel niet het probleem hier hoor, de offerte is van april 2020, dát is het probleem. Doorheen deze periode van meer dan twee jaar heb ik er geregeld mee gebeld en heb ik altijd maar beloftes gehad dat het voor "na de winter", "voor de zomer", "na de zomer", "na de volgende winter", enz. was.

Wanneer dan de datum van de laatste belofte in zicht komt, en je vraagt eens voor een update, vind ik een mail/belletje/SMS met de woorden "je staat in de planning maar het regent" nu wel maar normaal. Dat heel de balans tussen vraag en aanbod is scheefgegroeid en daardoor enige vorm van communicatie of klantvriendelijkheid niet meer nodig is, maakt ook mijn zaak niet uiteindelijk.
 
Laatst bewerkt:
De realiteit is dat je tegenwoordig als klant nul, niks hefbomen hebt tov een aannemer.

Contract eisen met boetes, uiterste data, termijnen, etc? --> Geen kat die dat werk gaat willen komen doen.

Niet (grote delen) op voorhand willen betalen? -> zie hierboven

Het werk is niet goed gedaan? --> Veel chance om ze terug te doen komen eens je betaald hebt. Behalve als het een heel groot bedrijf is gaan die mannen gewoon liever failliet en beginnen opnieuw.

Werken met een aannemer is zoals iets gedaan proberen krijgen van de overheid, ze hebben weinig tot geen incentieven om u goed te helpen want ze weten dat je toch nergens anders heen kan. En in beide gevallen leidt dat tot arrogantie en incompetentie.
 
De realiteit is dat je tegenwoordig als klant nul, niks hefbomen hebt tov een aannemer.

Contract eisen met boetes, uiterste data, termijnen, etc? --> Geen kat die dat werk gaat willen komen doen.

Niet (grote delen) op voorhand willen betalen? -> zie hierboven

Het werk is niet goed gedaan? --> Veel chance om ze terug te doen komen eens je betaald hebt. Behalve als het een heel groot bedrijf is gaan die mannen gewoon liever failliet en beginnen opnieuw.

Werken met een aannemer is zoals iets gedaan proberen krijgen van de overheid, ze hebben weinig tot geen incentieven om u goed te helpen want ze weten dat je toch nergens anders heen kan. En in beide gevallen leidt dat tot arrogantie en incompetentie.
Dit, het maakt dat ik veel zaken eigenlijk liever uitstel ook al heb ik er het geld voor. Het is altijd zo'n calvarietocht om die mensen 1) tot bij jou te krijgen op een afgesproken tijdstip, 2) dan nog een offerte te zien, en 3) ja fuck you offerte getekend we zien wel.

Laat staan inderdaad als je niet tevreden zou zijn van de werken.

Ook moet dat dak gewoon eerst worden gedaan voor we aan andere zaken beginnen zoals misschien gevelisolatie of zonnepanelen. Zo schuift alles natuurlijk de lange baan op. Toen hij afkwam met zijn verhaaltje over die pannen, en dat hij toch wat meer ging moeten rekenen of "hij deed het niet", had ik ook graag geantwoord dat ik al twee winters meer stookkosten heb door zijn getreuzel, maar wat maakt het uit, ik moet die mens gewoon tevreden houden.
 
Begrijpbaar, maar sommige zaken vind ik wel niet abnormaal.

Contract met boetes? Is gewoon belachelijk. Het is niet omdat je de betalende partij bent dat je zo'n zaken kunt eisen. Het is niet omdat je betaalt dat je u meer moet permitteren.

Geen voorschotten...Jah wat wil je? Ik doe dat niet genoeg eigenlijk. Maar wel verstaanbaar toch? Als je verschillende werven hebt en alles altijd moet voorschieten? Dan moet je een serieus kapitaal hebben. En dan nog gebruik je uw kapitaal liever voor andere zaken.

Ik ben hier nu 3 dagen bezig bij een klant en heb al voor +20.000eur materiaal liggen op die werf. Al betaald aan de leverancier, want die facturen komen tegenwoordig ook sneller dan de levering..
 
Begrijpbaar, maar sommige zaken vind ik wel niet abnormaal.

Contract met boetes? Is gewoon belachelijk. Het is niet omdat je de betalende partij bent dat je zo'n zaken kunt eisen. Het is niet omdat je betaalt dat je u meer moet permitteren.

Geen voorschotten...Jah wat wil je? Ik doe dat niet genoeg eigenlijk. Maar wel verstaanbaar toch? Als je verschillende werven hebt en alles altijd moet voorschieten? Dan moet je een serieus kapitaal hebben. En dan nog gebruik je uw kapitaal liever voor andere zaken.

Ik ben hier nu 3 dagen bezig bij een klant en heb al voor +20.000eur materiaal liggen op die werf. Al betaald aan de leverancier, want die facturen komen tegenwoordig ook sneller dan de levering..
Ook begrijpbaar van uw kant. Probleem is gewoon dat té vaak het geleverde werk op geen kloten trekt.

En het probleem daar is volgens mij dat teveel mensen met nuttige capaciteiten te snel naar niet-technische opleidingen gestuurd worden, waardoor er minder stielmannen zijn, en de zaakvoerders die stielman zijn, vissen in een lege vijver naar personeel.
 
Laatst bewerkt:
Begrijpbaar, maar sommige zaken vind ik wel niet abnormaal.

Contract met boetes? Is gewoon belachelijk. Het is niet omdat je de betalende partij bent dat je zo'n zaken kunt eisen. Het is niet omdat je betaalt dat je u meer moet permitteren.

Geen voorschotten...Jah wat wil je? Ik doe dat niet genoeg eigenlijk. Maar wel verstaanbaar toch? Als je verschillende werven hebt en alles altijd moet voorschieten? Dan moet je een serieus kapitaal hebben. En dan nog gebruik je uw kapitaal liever voor andere zaken.

Ik ben hier nu 3 dagen bezig bij een klant en heb al voor +20.000eur materiaal liggen op die werf. Al betaald aan de leverancier, want die facturen komen tegenwoordig ook sneller dan de levering..
Gohja, laat ons eerlijk zijn, als vraag/aanbod wel in balans waren zijn boetes of een verbod op voorschotten niet nodig. Uiteraard moet je als zelfstandige ook nog een zaak kunnen runnen, dus ik heb wel begrip voor wat je zegt. Het probleem is dat in een markt zoals ze vandaag is eigenlijk al de macht bij één zijde zit.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind een voorschot op het materiaal ook eigenlijk maar normaal. Voorschot op nog te presteren uren is zever imho. Ik heb in maart een aannemer gevraagd om deuren bij mij te komen plaatsen (gewoon omdat ik er zelf geen tijd/zin in had) en hij vroeg me of hij toen al een voorschot mocht sturen om de deuren te bestellen in functie van prijsvastheid van de offerte.
Nu, ik had het voordeel wellicht dat ik hem persoonlijk ken en het plaatsen voor mij ook geen haast had.
 
Als je klantvriendelijk bent, dan kan je en zul je dat doen. Als je meer klanten hebt dan je weet waar uw hoofd staat, en het ene telefoontje na het andere krijgt, dan begrijp ik wel eens dat men, terwijl men de anderen aan het opschuiven is uw berichtje of telefoontje over het hoofd ziet.
Op mails reageert 95% van de (eenmans) aannemers niet dus moet je wel gaan bellen ook. Ik vind dat zelf ook altijd om ambetant om te moeten doen. Bel je tijdens de dag zijn ze aan het werk ergens dus wil je eigenlijk niet storen. Maar 's avonds of in het weekend wil ik dan ook weer niet bellen want die mensen moeten ook rust kennen...
 
Ook begrijpbaar van uw kant. Probleem is gewoon dat té vaak het geleverde werk op geen kloten trekt.

En het probleem daar is volgens mij dat teveel mensen met nuttige capaciteiten te snel naar niet-technische opleidingen gestuurd worden, waardoor er minder stielmannen zijn, en de zaakvoerders die stielman zijn, vissen in een lege vijver naar personeel.

De kwaliteit van het geleverde werk staat daar uiteindelijk los van. Handenarbeid is geen computercode, er is niemand die exact hetzelfde werkt als een ander. Dus verschil is eigenlijk 100% logisch. Kaf van het koren scheiden door referenties, prijs, reviews,.. moet toch enigszins kunnen.

Personeel is inderdaad nog een stap moeilijker. Ik heb er hier zo 10 gehad op een gegeven moment. Nu nog 3 met mezelf incl. Loopt allemaal veel beter en ik verdien even veel/weinig :p logischer wijs is mijn prijs wel duurder nu. Ik moet minder werk hebben dus ik kan wat meer kiezen. Maar goed, m.i. krijgen de mensen kwalitatief werk. Eergisteren nog telefoon s'avonds van een klant die later thuis kwam, ik was al weg. Dat het boven verwachting was afgewerkt. Dus die is blij, en ik ben blij. En dat heeft hem misschien een paar 100€ meer gekost...maar die heeft voor een volledige zwemvijver niet 1 keer iets moeten opmerken of verlof nemen of...

Gohja, laat ons eerlijk zijn, als vraag/aanbod wel in balans waren zijn boetes of een verbod op voorschotten niet nodig. Uiteraard moet je als zelfstandige ook nog een zaak kunnen runnen, dus ik heb wel begrip voor wat je zegt. Het probleem is dat in een markt zoals ze vandaag is eigenlijk al de macht bij één zijde zit.

Ja goed, 'probleem' veroorzaakt door de mensen zelf. Want iedereen moet gaan studeren tot iedereen Einstein is. Als ik in mijn werkkledij naar Delhaize ga zouden ze de rayon mijden waar ik sta. (Misschien wat overdreven, maar het zal soms toch niet veel schelen). Dat werkt dan omgekeerd ook, dat ik weinig medelijden heb voor klanten in die zin dat ze dan maar moeten betalen. Soms misschien te veel.
 
Ja goed, 'probleem' veroorzaakt door de mensen zelf. Want iedereen moet gaan studeren tot iedereen Einstein is. Als ik in mijn werkkledij naar Delhaize ga zouden ze de rayon mijden waar ik sta. (Misschien wat overdreven, maar het zal soms toch niet veel schelen). Dat werkt dan omgekeerd ook, dat ik weinig medelijden heb voor klanten in die zin dat ze dan maar moeten betalen. Soms misschien te veel.
Dat gaat in twee richtingen, als je gestudeerd hebt ben je in sommige kringen meteen verdacht of maakt men zich vrolijk over je vermeend gebrek aan "echte" ervaring. Ik zie niet echt in waarom je mensen zonder respect zou moeten behandelen gebaseerd op hun studies, of gebaseerd op maatschappelijke tendensen.

Ik heb door een gebrek aan stimulus van thuis uit en later theoretische studies nooit veel met mijn handen leren doen, en ben me ervan bewust dat ik daardoor wel voor alle werken meer ga betalen omdat ik ze niet zelf doe. Maar dat je daarom maar met mensen hun voeten mag spelen omdat ze op je zouden neerkijken, goh, klinkt voor mij toch vooral als rot gedrag goedpraten hoor. Ik hoop dat de politie niet zo redeneert, want het zijn uiteindelijk toch "de mensen" die criminele feiten blijven plegen, dus we moeten voor "de mensen" weinig medelijden hebben.

En weet je, ik wil zelfs betalen, daar ligt zoals je kon lezen het probleem niet.
 
Hoe kiezen jullie eigenlijk jullie aannemers uit? Hier ook bezig met nieuwbouw en we werken uitsluitend samen met aannemers waarvan we referenties hebben uit onze persoonlijke kring. Tot hier toe nul komma nul gedoe gehad 🤞
 
Hoe kiezen jullie eigenlijk jullie aannemers uit? Hier ook bezig met nieuwbouw en we werken uitsluitend samen met aannemers waarvan we referenties hebben uit onze persoonlijke kring. Tot hier toe nul komma nul gedoe gehad 🤞
Ik vraag ook altijd rond. Voornamelijk op lokale fb-groepen.
Ook zo gedetailleerd mogelijk vragen. Vb niet: "ik zoek een loodgieter" maar "welke loodgieter is vertrouwd met boiler/hoogrendementsketel van het merk X?"
Ook voor mijn tuinman specifiek gevraagd naar iemand die aan te raden was om een metalen omheining te plaatsen.
Doorgaans krijg je een 10-tal namen waarvan 2 of 3 duidelijk meermaals terugkeren. 😁
 
Dat gaat in twee richtingen, als je gestudeerd hebt ben je in sommige kringen meteen verdacht of maakt men zich vrolijk over je vermeend gebrek aan "echte" ervaring. Ik zie niet echt in waarom je mensen zonder respect zou moeten behandelen gebaseerd op hun studies, of gebaseerd op maatschappelijke tendensen.

Ik heb door een gebrek aan stimulus van thuis uit en later theoretische studies nooit veel met mijn handen leren doen, en ben me ervan bewust dat ik daardoor wel voor alle werken meer ga betalen omdat ik ze niet zelf doe. Maar dat je daarom maar met mensen hun voeten mag spelen omdat ze op je zouden neerkijken, goh, klinkt voor mij toch vooral als rot gedrag goedpraten hoor. Ik hoop dat de politie niet zo redeneert, want het zijn uiteindelijk toch "de mensen" die criminele feiten blijven plegen, dus we moeten voor "de mensen" weinig medelijden hebben.

En weet je, ik wil zelfs betalen, daar ligt zoals je kon lezen het probleem niet.

Ik had het ook niet specifiek over jou. Maar het is wel een algemene indruk die ik heb.

Ik doe dat nu ondertussen al lang genoeg en heb al honderden werken gedaan en honderden klanten bezocht en gesprekken etc. En je zou daar toch van opkijken hoe de perceptie soms is.

En dan is dat bij mij ook vrij simpel. Als je u te goed voelt om uw handen vuil te maken, dan zal ik mijn handen wel vuil maken voor u. Maar dat gaat 1000€ voor een dag kosten.

Hier zitten genoeg it freelancers die ook in die grootorde vergoed worden voor hun prestaties. En ik zie ook niet meteen in waarom iemand die iets 'maakt' met zijn handen niet zoveel mág verdienen.
 
Terug
Bovenaan