Ervaringen met aannemers

Bij sommige firma's is het precies al vijf weken bouwverlof... Al sinds juni zijn er twee die ik via geen enkel kanaal te pakken krijg, het enige wat mij nog rest is er gewoon naartoe rijden.
 
De enige manier dat ik mijn dakwerker 1,5 jaar na de offerte bij mij gekregen heb, is door het feit dat ze op mijn woon-werk route lagen. Mocht ik niet elke keer als ik de baas zijn auto zag staan m ‘s avonds, binnen gegaan zijn om te vragen hoe het zat, ze waren nog niet geweest.

Mails, hopeloos. Totaal geen nut. Enkel om een paper trail te hebben.
Telefoon, occasioneel, om gewoon afgescheept te worden met de boodschap dat het voor elk moment is. Regelmatig dat ik zelfs geen voicemail kon achterlaten omdat er al te veel berichten ingesproken waren. Ik was dus niet de enige.

Het erge is dan, nu ze geweest zijn en het werk heel goed gedaan is, ben ik alsnog blij. Op die manier hebben zij dus ook geen incentive om het beter op te volgen. Mensen zijn toch tevreden of hebben geen alternatief.
 
Moet zeggen, tot nu toe is Vochtalert een van de weinigen die deftig zijn. Snel werk, met respect voor het huis, zelfs opgewassen na de werken. Nu hopen dat het probleem ook wegblijft.
 
Ik begin mijn geduld toch ook wat te verliezen met een tuinaannemer die mij al maanden aan het lijntje houdt. Al sinds mei zegt die tegen mij 'volgende week', hoe moeilijk kan het zijn om een agenda of een planning te gebruiken? Hij moet trouwens gewoon iets komen uitvoeren, dus hij moet niet wachten op materiaal ofzo.
 
Ik begin mijn geduld toch ook wat te verliezen met een tuinaannemer die mij al maanden aan het lijntje houdt. Al sinds mei zegt die tegen mij 'volgende week', hoe moeilijk kan het zijn om een agenda of een planning te gebruiken? Hij moet trouwens gewoon iets komen uitvoeren, dus hij moet niet wachten op materiaal ofzo.

Daar zit er ook heel veel variatie op qua kwaliteit en nakomen van planning. Over die die ik gekozen heb, kon ik zeker niet klagen op dat vlak, integendeel.
Zijn onderaannemers voor elektriciteit en tuinhuis daarentegen... :rolleyes:
 
Ik begin mijn geduld toch ook wat te verliezen met een tuinaannemer die mij al maanden aan het lijntje houdt. Al sinds mei zegt die tegen mij 'volgende week', hoe moeilijk kan het zijn om een agenda of een planning te gebruiken? Hij moet trouwens gewoon iets komen uitvoeren, dus hij moet niet wachten op materiaal ofzo.
Had dat ook toen wij een offerte vroegen om onze bomen te kappen op de bouwgrond.
2 mensen aangesproken. Ene is zeer rap gekomen en ging een offerte sturen. Heb de offerte na 2 herinneringen nog niet ontvangen.
De andere heb ik nooit gezien en kreeg rap een offerte nadat hij de grond was gaan bezoeken.
Intussen zijn we 5 maand na offerte aanvraag..van persoon 1 heb ik nog niets ontvangen. Nu..niet dat het boeit, want de bomen zijn intussen al weg :tongue: .


Idem met offertes van de keuken. Zit daar zo'n kleine KMO tussen..dacht ik "we zullen de kleintjes ook eens steunen en we vragen er een offerte aan. We hadden al een prijs gekregen van een andere keukenbouwer en zaten aan 70k excl korting...dus geen kleine keuken.

januari 2022: We stappen de showroom binnen en zeggen wat we een offerte wensen. We spreken met de eigenares zelf! We tonen een keuken bij een concurrent en willen die namaken..maar dan goedkoper. "Aaah dat komt goed uit. Merk X werkt met schrijnwerker Y..en die werken eigenlijk ook voor ons. Ik heb daar in maart-april een meeting met die vertegenwoordiger en ik zal u dan een prijs geven."
Maart-april 2022: Geen antwoord...Ik ga er ook niet bewust achter horen (we zitten nog ver de effectieve uitvoering. De werf is zelfs niet eens begonnen)
Mei 2022: "Ja hallo met X (die eigenares dus). Hebt gij nog altijd intresse in die offerte of moeten we niks meer doen?"..zo precies alsof ik de vertragende factor ben in het verhaal.
Ik "Euh..ja we hebben nog interesse...u ging terug naar ons komen met tekeningen en een offerte..We hebben nooit iets ontvangen hé"
Zij "Ja idd, kheb binnen 2 weken een meeting met vertegenwoordiger x en ik kom terug tot bij u. Goed voor u?"
Intussen: niks meer van die vrouw gehoord..weird as fuck gewoon. Twijfel zelfs om een negatieve review te plaatsen genre "In januari een offerte gevraagd. Na meerdere mondelinge akkoorden van jullie zijde heb ik na 8 maanden nog steeds niets mogen ontvangen"
Het geeft mij gewoon geen goesting meer om nog voor die offerte bij hen te vragen. Als het al zo lang duurt om prijs te vragen, wat zal het zijn om hem te plaatsen?! Maar kwil ze er gewoon op attent maken dat hun commercieel gedrag niet ok is..en dat dan nog van de eigenares.
 
Juli 2020 ingegaan op een offerte om de gevels te renoveren, maar eerste vrije plek in zijn agenda was toen augustus 2022.
Op zo'n lange termijn kan dat wat uitlopen, maar ik hoopte toch dat het voor komende winter klaar zou zijn (er komt ook isolatie bij).
Maar goed, eergisteren kreeg ik telefoon van hem, om te vragen of hij gisteren langs mocht komen voor laatste opmetingen. Opstart voorzien voor 29aug en op aluminium dorpels na rekent hij geen prijsstijgingen door ook al stond op offerte dat hij alles mocht rekenen. Hij vertelde wel dat bij zijn leverancier enkel de aluminium en in mindere mate de isolatie gestegen is. Ik vermoed dat hij gewoon enorm veel voorraad staan heeft of met goede contracten zit, maar ik ben weer content. :cool:

Nu toch al met verschillende aannemers goeie ervaringen gehad, maar dat waren er telkens die ik nog kende van onze vorige woning en die zich dus al bewezen hadden voor ze mochten beginnen hier. :p
 
Firma uit Mechelen hier gisteren onze automatisch houten poort komen zetten, heel content van tot nog toe. Het volk dat hier is komen werken is ook content van.
Met de verhalen van moeilijk te verkrijgen hout en prijsstijgingen zijn ze redelijk op tijd begonnen en was de prijs zoals in de offerte.
 
Arrogantie en slordigheid (bij het opstellen van offertes) gaan blijkbaar hand in hand in de bouw.

Voor onze nieuwbouw zochten we iemand om dakisolatie met dampscherm te plaatsen in een hellend dak, afgewerkt met gyproc. Via via krijg ik gegevens van een dakwerker die ook andere klussen doet zoals totaalrenovaties van zolderkamers.

Enfin, ik maak een duidelijke e-mail met zoveel mogelijk relevante informatie, plannen in bijlage en een situatiefoto van de huidige toestand. Krijg vrij snel antwoord met een offerte om van achterover te vallen: 22K excl. BTW ! Meneer had het verkeerd begrepen, en voor de zolderkamer ook volgende zaken in offerte gestoken: schilderdeuren, metal studs om indelingsmuren te maken, en het bepleisteren van de muren in snelbouwsteen.

Vreemd, wie laat zaken zoals binnendeuren of pleisterwerken bij een nieuwbouw nu over aan een dakwerker, en dan nog enkel voor de zolderverdieping? En die indelingsmuren zijn er al in snelbouwsteen hé, wtf! Ik die dus gebeld om verhaal te halen en geconcludeerd dat die zaken uit de offerte moeten.

Daarnaast ook gewezen op het feit dat de dakisolatie foutief berekend was. Meneer had zomaar even enkel het beschermde volume geïsoleerd van die zolderverdieping, maar er geen rekening mee gehouden dat er dan in de holle ruimtes achter het verticale deel van de gyproc geen isolatie zou zitten, wat zou resulteren in twee koudebruggen vooraan en achteraan het huis van maar liefst 12 vierkante meter in totaal. Eigenlijk had dit al de grootste rode vlag moeten zijn waarbij ik mijn zoektocht beter elders had verdergezet.

Nu goed, iedereen kan eens missen. Met de mantel der liefde werd deze fout bedekt en ik ontving mijn gecorrigeerde offerte (die ik eigenlijk eerst had moeten hebben). We zitten op 14K, waarvan 9K voor de gyprocwerken.

Ondertussen passeert er wat tijd en kom ik in contact met onze stukadoor die mij er op wijst dat die gyprocwerken voor bepaalde technische redenen (speciale situatie) beter door hem gedaan worden. In zijn offerte voor de pleisterwerken van de volledige woning zet hij die gyprocwerken in optie, die maar liefst 1/3 van de prijs zijn dan wat de dakwerker ervoor wilde. Enigste probleem: de stukadoor plaatst geen dakisolatie. De prijs voor de algemene pleisterwerken ligt verder in dezelfde lijn als de 2 offertes die ik van andere stukadoors had ontvangen.

Bon, die stukadoor dus bevestigd voor de volledige offerte.

Ondertussen vraag ik die dakwerker of hij het ziet zitten om dakdoorvoeren te plaatsen op korte termijn voor ventilatie en dergelijke. Hij geeft mij een prijs per dakdoorvoer en ik bevestig meteen. Los daarvan stuur ik hem ook een e-mail dat ik die gyprocwerken voornamelijk om technische redenen uit zijn offerte moet halen, die ondertussen al vervallen was.

Die stuurt een passief agressieve e-mail terug met de mededeling hij reeds een "geste" gedaan heeft op de prijs voor de dakdoorvoeren met de hoop om die andere werken ook binnen te halen (wtf, hoe moet ik dat nu weten?). Door mijn beslissing trekt hij zich echter volledig terug en geeft hij mij de raad dat de stukadoor maar dakdoorvoeren en isolatie moet plaatsen. WTF, kerel? Als ik uw logica volg, moet ik u als dakwerker dan maar het pleisteren van heel mijn huis gunnen zodat u met plezier aan het dak wilt werken?

Nog verder opgevolgd met een telefoongesprek waar de woorden "bouwethiek" dan gevallen zijn, en dat meneer niet handelt met mensen die offertes eindeloos laten aanpassen. Wat een billenkletser, gezien het feit dat hij zelf meerdere joekels van fouten heeft gemaakt. Heb hem er ook op gewezen dat ik nooit om een geste gevraagd heb qua prijs en dat het ene klusje in mijn ogen niet afhangt van het andere. Die eerste offerte was immers vervallen en nooit bevestigd, ondanks de intentie om er toch voor een deel mee verder te gaan. Maar het kalf was duidelijk verdronken, ondanks mijn onderbouwde uitleg bleef hij erbij dat hij hier niks ging aan verdienen. Enerzijds is dit nu een ergernis omdat ik last minute nu nog andere dakwerkers mag zoeken, maar anderzijds ben ik blij dat de maskers hier tijdig gevallen zijn.
 
Eigenlijk meer voor deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/je-ergernissen-van-vandaag.24/page-1586#post-731988

Misschien een goedkope truk om toch nog wat te verdienen op een offerte die ondertussen al zou oud is dat de prijs niet van deze tijd is, of echt gewoon incompetentie, wie zal het zeggen.

Feit is dat ik nu nog kan gaan zien voor andere pannen, en hij het dan (hopelijk) binnen twee weken kan doen aan een meerprijs, en dit wanneer mijn vrouw ongeveer zou moeten bevallen.
 
Als het goed is zeggen we het ook; op minder dan een maand tijd een dakwerker gevonden om m'n (plat) dak af te werken:

jc5lRH6.jpeg
 
Nieuwe achterdeur laten plaatsen. Nog niet alles in orde. Inclusief opmeting zitten we al aan 6 huisbezoeken momenteel. Ik zou niet weten hoe ik dat had kunnen doen zonder thuiswerk
 
Een betere firma contacteren vanaf de eerste keer?

Die zou zijn achterdeur al mogen bijhouden van mij. Als dat 6 plaats bezoeken nodig heeft...hou u dan maar al vast voor de plaatsing.
 
Totaalrenovatie laten doen op mijn huis. Vanalles foutgelopen door gebrekkige communicatie, beslissingen maken achter onze rug en dan maar rap-rap plaatsen zodat het eigenlijk al te laat is. Zaken gewoon flagrant en duidelijk aantoonbaar niet volgens afspraak geplaatst of besteld. Uiteindelijk na veel pogingen om er minnelijk uit te komen geen andere optie gezien dan hem in gebreke te stellen. Zijn reactie was om er onmiddellijk zijn advocate op te gooien. Dan maar dagvaarding gestuurd.

Ik ga het hier niet volledig uit de doeken doen, maar als je écht wil weten hoe sterk aannemers staan in België, moet je er eens eentje voor de rechtbank sleuren. Het zou mij op dit punt - losstaand van het feit dat het hier écht gaat om zaken die zwart op wit op papier aantoonbaar zijn - weinig verbazen als we toch nog het volledige factuurbedrag mogen betalen, hij zijn fouten niet moet rechtzetten of compenseren en hij zelfs los bepaalde afwerking mag laten vallen.
Effekes mijzelf quoten voor een update: ik zat er gelukkig ver naast, maar helaas ook niet zo ver als dat zou moeten.

Veel zaken die gewoon los fout waren, beschouwt de expert nu als "onmogelijk te bepalen" omdat de offerte onduidelijk is opgesteld. Dat er op mail staat "wij willen A" en dat er B in ons huis zit, daar trekken ze zich bij Justitie niet te veel van aan.

Dus, zeer belangrijke tip: zie dat op een of andere manier uw mails in de offerte raken, want mails zijn ondergeschikt aan de offerte ook als ze na de offerte dingen op de offerte aanpassen :unsure:

(oh en a propos, hij moet inderdaad de afwerking niet komen doen en zijn fouten niet rechtzetten. Wel compenseren, deels.)
 
Nog nooit van gehoord of gezien! 🤔
Ligt bij mij op het dak :p. Enkel van toepassing bij platte daken natuurlijk.

Werd vroeger weinig gedaan. Want extra kost, en later ambetanter om te werken als je uw dak wilde herdoen met nieuwe bitumen of nieuwe roofing te branden. Om die reden bestaat er tegenwoordig oa. ook witte roofing...
 
Ligt bij mij op het dak :p. Enkel van toepassing bij platte daken natuurlijk.

Werd vroeger weinig gedaan. Want extra kost, en later ambetanter om te werken als je uw dak wilde herdoen met nieuwe bitumen of nieuwe roofing te branden. Om die reden bestaat er tegenwoordig oa. ook witte roofing...
Misschien wat meer regiogebonden ook? Platte daken genoeg gehad én gezien, maar nog nooit van die stenen gehoord.
 
Terug
Bovenaan