Ervaringen met aannemers

Dat is natuurlijk het klassieke verhaal van veel (ver)bouwers die willen besparen door zelf de materialen aan te kopen maar het wel door een professional te laten plaatsen. En voor de goede orde, ik doe dat ook af en toe, maar dan vnl omdat ik door mijn job echt goedkoop aan de materialen kan geraken.

Maar een stielman verdient zijn boterham voor een groot deel door de goede prijzen die hij krijgt bij zijn leveranciers en bouwstoffers. Als die winst wegvalt is het niet meer dan logisch dat hij, zeker voor "kleine" werkjes en oppervlaktes, dubbel en dik doorrekent in het uurloon.

Meestal komt dit daarom in totaal, tenzij je zoals gezegd zelf heel goedkoop aan uw materialen geraakt, niet eens veel of vaak goedkoper uit dan gewoon alles door die stielman te laten doen.
Wat is daar nu logisch aan ?
Ge betaalt die mannen omdat ze werken, niet omdat ze materiaal bestellen hé

Ik heb hier altijd de keuze gehad, materiaal zelf bestellen of via hun
de prijs voor de werken bleef gewoon netjes hetzelfde.
Enige verschil, als er teveel of te weinig was dan wast mijn probleem en kon ik het zelf oplossen + afval was ook voor mij dan

Dat ze marge pakken erop mij niet gelaten, dat is de kost van het gemak voor mij
Maar nie opeens uw uurloon omhoog omdat ge die marge kwijt zijt, dan gaat ge maar in een ander zijn zakken zitten
 
Normaal betaal je dezelfde prijs als eindklant. De aannemer heeft gewoon nog een extra korting als marge. Dus waarom zou je het niet doen? Liever aan de winkel geven dan?

En bijkomend koop je aan 21% terwijl dat bij de aannemer misschien aan 6% kan. Dan zou je zelfs meer betalen door zelf te kopen. En inderdaad zelf verantwoordelijk voor beschikbaarheid, hoeveelheden,...

Enige reden die ik kan verzinnen is omdat je zelf rechtstreeks dezelfde korting als de aannemer kan fixen.
 
Wat is daar nu logisch aan ?
Ge betaalt die mannen omdat ze werken, niet omdat ze materiaal bestellen hé

Ik heb hier altijd de keuze gehad, materiaal zelf bestellen of via hun
de prijs voor de werken bleef gewoon netjes hetzelfde.
Enige verschil, als er teveel of te weinig was dan wast mijn probleem en kon ik het zelf oplossen + afval was ook voor mij dan

Dat ze marge pakken erop mij niet gelaten, dat is de kost van het gemak voor mij
Maar nie opeens uw uurloon omhoog omdat ge die marge kwijt zijt, dan gaat ge maar in een ander zijn zakken zitten
Hoezo niet logisch?

Dus als de aannemer 100 kan verdienen als hij én het mag uitvoeren én de materialen mag leveren of hij kan maar 50 verdienen omdat hij de materialen niet mag aanleveren, welk werkje denkt ge dat die aannemer het liefste gaat doen? Want het werk blijft helemaal hetzelfde.
 
Grappig wel dat het langs de ene kant normaal moet zijn dat een autochtone aannemer 60 per uur moet kunnen rekenen maar als het buitenlanders zijn is het plots teveel. Zegt wel genoeg :)

Ja klopt. Ik had het specifiek over de typische buitenlander die 'alles' kan en 9/10 alles in het zwart uitvoert. Laat staan een Belgisch btw nr heeft. Dan is dat idd overpriced.

Heeft overigens niets met racisme oid te maken. Dat vloerder 'yilmaz' 60eur rekent om te komen vloeren met zijn Belgische onderneming en correct ingeschreven werknemers heb ik geen enkel probleem mee
 
Ik denk dat er genoeg "belgen" zijn die evengoed in de categorie vallen van "'alles' kan en 9/10 alles in het zwart uitvoert" om die categorie niet als "buitenlander" te bestempelen. Laat staan dat "vloerder 'yilmaz'" niet gewoon een derde generatie belg is.
 
Wij hebben om een stuk muur te laten voegen, drie verschillende voegers laten komen voor een offerte. Geen enkele van de drie was jonger dan 50 jaar, is dit een compleet uitstervende stiel ofzo?
Is alleszins 1 van de minst interessante stielen imo. Ik heb dat al een paar keer gedaan en is gewoon verstand op nul en gaan, puur bandwerk. Hierdoor is het qua inkomen ook gene vetten.
Laatste jaren zijn er ook veel meer gelijmde gevels of crepi.
 
Normaal betaal je dezelfde prijs als eindklant. De aannemer heeft gewoon nog een extra korting als marge. Dus waarom zou je het niet doen? Liever aan de winkel geven dan?

En bijkomend koop je aan 21% terwijl dat bij de aannemer misschien aan 6% kan. Dan zou je zelfs meer betalen door zelf te kopen. En inderdaad zelf verantwoordelijk voor beschikbaarheid, hoeveelheden,...

Enige reden die ik kan verzinnen is omdat je zelf rechtstreeks dezelfde korting als de aannemer kan fixen.
Hij mag van mij die extra korting als marge ook nog hebben hoor, of hoe je het noemt.

Het ging er mij eerder over dat het uurloon opeens omhoog zou gaan omdat @Zalenski het materiaal nog heeft liggen.

Ik had bv. een offerte van mijn dakwerker voor een oversteek af te werken (werk en materiaal apart)
Toen bleek dat we nog isolatieplaten overhadden van de bouw heb ik hem die laten gebruiken, toch nie meer moeten betalen dan op de offerte stond

De tuinaannemer heeft me ook niet extra gevraagd omdat ik nog een wachtbuis had liggen in de kelder en hij die mocht gebruiken
 
Hij mag van mij die extra korting als marge ook nog hebben hoor, of hoe je het noemt.

Het ging er mij eerder over dat het uurloon opeens omhoog zou gaan omdat @Zalenski het materiaal nog heeft liggen.

Ik had bv. een offerte van mijn dakwerker voor een oversteek af te werken (werk en materiaal apart)
Toen bleek dat we nog isolatieplaten overhadden van de bouw heb ik hem die laten gebruiken, toch nie meer moeten betalen dan op de offerte stond

De tuinaannemer heeft me ook niet extra gevraagd omdat ik nog een wachtbuis had liggen in de kelder en hij die mocht gebruiken
Ja nee die voorbeelden van jou zijn wel niet helemaal correct hé. Je had al offerte en/of ze waren al bezig, dan gaan ze idd niet plots zeggen dat het duurder wordt omdat je daar toevallig nog wat isolatie of een buis liggen hebt.

Maar wanneer je, zoals @Zalenski, offerte vraagt enkel voor het plaatsen voor die isolatie en EPDM gaat dat uurloon sowieso hoger uitvallen dan mochten ze offerte mogen maken voor leveren en plaatsen. En dat blijkt ook, want het is ook gewoon vrij duur wanneer je dat per m² uitrekent, enkel voor het werk.

Edit/ wat die oversteek betreft, als reeds op voorhand werd besproken dat eventueel de materialen door jou zullen aangeleverd worden en hij zijn prijs heeft opgesplitst, mag je er al vanuit gaan dat in zijn prijs voor enkel het werk al wat extra marge verrekend was.
 
Weet iemand in hoeverre je verplicht bent een factuur te betalen waar je niet mee akkoord gaat en waarvan je ook niets ondertekent hebt?

Het zit namelijk zo: wij hebben een aantal maanden problemen met onze ketel die niet meer snel genoeg kan opwarmen bij het gebruik van warm water -> resultaat heel korte doucheperiodes.

Er is ondertussen via een firma al 3 keer een technieker langs geweest en er zijn ondertussen al zowat alle onderdelen in de ketel vervangen zonder enig resultaat. 3 keer technieker en aantal onderdelen = 780€. Nu heb ik na elke klus een document ondertekend dat die persoon is langsgekomen.

Nu is er nog steeds geen oplossing en blijven we dezelfde problemen voorhebben dus ik bel nogmaals naar die firma en leg hen duidelijk uit dat ik niet nogmaals een technieker over de vloer wil die met de natte vinger weer heel de ketel gaat uiteen halen en ten minste op de hoogte is van de voorgaande interventies. Ze beloven mij dat ze financieel een aanpassing zullen doen en sturen nogmaals een technieker.

Hij komt weer volledig uit de lucht gevallen en zit weer 3 uur te sleutelen zonder resultaat. Hij belooft me terug te komen met een erkende technieker van Viessmann zelf om samen het probleem te bekijken. Nu na deze interventie heb ik niet ondertekend waardoor ik er vanuit ging dat de boekhouding wel een tegemoetkoming zou doen omwille van alle voorgaande interventies maar nu krijg ik deze week opeens een nieuwe factuur in mijn mailbox van nog eens 300€... Wat ik echt absurd vind en eigenlijk weiger te betalen.

Ondertussen is die technieker van Viessmann ook geweest, totaal niet op de hoogte of ingelicht over het probleem en zonder technieker van de firma zoals beloofd... Nog steeds het probleem niet opgelost en ik vermoed dat er daar ook nog wel eens een factuur van zal toekomen :wallbash:.

Dus nogmaals kort mijn vraag. Als er geen document opgemaakt en ondertekend is na een interventie kunnen ze je dan verplichten te betalen?
 
Communicatie blijft toch iets waar men niet van wakkerligt heb ik de indruk.

Dus, onze dakwerker. Na zeer lang wachten uiteindelijk vorige keer (juni) gehoord dat het dan toch voor augustus zou zijn, en de materialen al besteld waren en het dus zeker was. Ze gingen toch niet op verlof dus hij zou de laatste week van juli/bouwverlof eens passeren om alles nog eesn te bekijken.

Uiteraard niemand gehoord of gezien. 3 dagen terug mail gestuurd om te vragen of er nieuws was, eergisteren gebeld: voicemail. Gisteren opnieuw gebeld:
"Ahja gij had ons al eens proberen bereiken zeker? Ja alles is besteld hoor maar hebben er nog niets van gehoord dusja ik wist niets dus kon ik niet antwoorden, maar ik verwacht een van de volgende dagen wel iets te horen."

Want dat op mail zetten is te moeilijk natuurlijk.
 
Vraagje aan de mensen in branche.. Zolang ze effectief niet opnemen is elke dag (proberen) bellen geen probleem lijkt me?

In het begin was ik 'beleefd' en belde of stuurde ik mss elke week een sms tot ik ze te pakken had, maar als ze niet reageren op welk moment begint het er over te gaan? :p
 
Oh kijk eens aan

- gebeld midden april
- bezoek eind april
- offerte midden mei
- extra vragen 17 mei
- antwoord op die extra vragen eind juli
- niet echt duidelijk, meer vragen dus
- nu wil hij eens samenzitten volgende week >.>

4 maand -_- En maar 37 telefoontjes
 
Niet bij mij, maar bij mijn zus. Ze gingen alle ramen, buitendeuren en veranda vervangen op 5 dagen tijd. Ik zei "da kan nie". Jawel jawel, zeker!
Zus zoekt voor die week een ander verblijf, hoewel ik nog eens zei van: "ge zoekt beter voor 2-3 weken". Neenee, ze zeggen dat het klaar zal zijn!

Nu, de week is om, ze zijn wel stipt op tijd begonnen, maar ze zijn wel nog maar halfweg de werken. :laugh:
Wie had dat gedacht? :unsure:
 
Niet bij mij, maar bij mijn zus. Ze gingen alle ramen, buitendeuren en veranda vervangen op 5 dagen tijd. Ik zei "da kan nie". Jawel jawel, zeker!
Zus zoekt voor die week een ander verblijf, hoewel ik nog eens zei van: "ge zoekt beter voor 2-3 weken". Neenee, ze zeggen dat het klaar zal zijn!

Nu, de week is om, ze zijn wel stipt op tijd begonnen, maar ze zijn wel nog maar halfweg de werken. :laugh:
Wie had dat gedacht? :unsure:
Nuja eerlijk, als je als leek dit vraagt aan de stielman die er zogezegd in gespecialiseerd is, zou je daar in een ideale wereld toch op mogen vertrouwen.

Het lijkt soms wel alsof van zodra je iets van dat soort werk doet je een soort vorm van dyslexie ontwikkelt voor tijdsaanduidingen, en tegelijkertijd ook niet meer met mails of telefoons kan werken.
 
Laatst bewerkt:
Niet bij mij, maar bij mijn zus. Ze gingen alle ramen, buitendeuren en veranda vervangen op 5 dagen tijd. Ik zei "da kan nie". Jawel jawel, zeker!
Zus zoekt voor die week een ander verblijf, hoewel ik nog eens zei van: "ge zoekt beter voor 2-3 weken". Neenee, ze zeggen dat het klaar zal zijn!

Nu, de week is om, ze zijn wel stipt op tijd begonnen, maar ze zijn wel nog maar halfweg de werken. :laugh:
Wie had dat gedacht? :unsure:
Bij mij hebben ze dat gedaan op 2 dagen tijd (zonder veranda)
 
Nuja eerlijk, als je als leek dit vraagt aan de stielman die er zogezegd in gespecialiseerd is, zou je daar in een ideale wereld toch op mogen vertrouwen.

Het lijkt soms wel alsof van zodra je iets van dat soort werk doet je een soort vorm van dyslexie ontwikkelt voor tijdsaanduidingen, en tegelijkertijd ook niet meer met mails of telefoons kan werken.
Akkoord. Maar zij is iemand die blind blijft geloven in zo'n mannen. Ze heeft met haar zonnepanelen, haar elektriciteit en haar CV hetzelfde gehad. Lage prijs = goed. Als ik dan mijn mening geef ben ik mis, want ik ben geen professional. Alleen heb ik nu voor de 4e keer gelijk, maar dat mag ik niet zeggen of 't is ruzie. :laugh:


Bij mij hebben ze dat gedaan op 2 dagen tijd (zonder veranda)
In mijn eerste huis ook, dat waren een 12-tal ramen en 2 deuren. Op 2 ramen na gelijkvloers. Maar zij woont in een bel-etage van 4 hoog, met nog een uitbouw en veranda. Ik geloofde er al geen reet van dat dat op 5 dagen kon, maar ik was verkeerd. Nu blijk ik toch gelijk te hebben, maar ik mag het niet zeggen. :unsure:
 
Oh kijk eens aan

- gebeld midden april
- bezoek eind april
- offerte midden mei
- extra vragen 17 mei
- antwoord op die extra vragen eind juli
- niet echt duidelijk, meer vragen dus
- nu wil hij eens samenzitten volgende week >.>

4 maand -_- En maar 37 telefoontjes
Dat is dus blijkbaar de gouden regel nu. Ze niet gerust laten of ze rammelen met je voeten.

Eind 2020 bij een (gekende en betrouwbare) aannemer aangeklopt voor een totaalrenovatie. Verschillende mails en bezoekjes later...nog steeds niet begonnen. De goesting is totaal op tbh. Nu iemand anders zoeken wil sowieso zeggen dat we heel die sh*t terug door moeten. Heb al zin om het boeltje terug te verkopen...
 
Dat is dus blijkbaar de gouden regel nu. Ze niet gerust laten of ze rammelen met je voeten.

Eind 2020 bij een (gekende en betrouwbare) aannemer aangeklopt voor een totaalrenovatie. Verschillende mails en bezoekjes later...nog steeds niet begonnen. De goesting is totaal op tbh. Nu iemand anders zoeken wil sowieso zeggen dat we heel die sh*t terug door moeten. Heb al zin om het boeltje terug te verkopen...
Da's al altijd de regel geweest denk ik. Ik heb dat geleerd bij mijn eerste woning, maar toen was ik braaf en heb ik afgezien.
Nu denkt mijn vriendin soms dat ik een opdringerige zaag ben, maar we krijgen wel dingen gedaan, en het loopt nog altijd niet over, want als er een klant met een groter winstpercentage ook zaagt, gaan ze eerst naar die.
Alleen over de badkamer was zij dan strenger. Ik geef die mannen altijd een week, maar als het op de badkamer aankwam was een uur al te veel voor haar. :laugh:
 
Terug
Bovenaan