Ervaringen met aannemers

Lol. Dit is het vervolg:
Uiteindelijk toch maar terug naar Firma 1 geweest. Die firma 2 kon namelijk de boom in met hun plotse prijsstijging

Firma 1 is dus komen opmeten. Offerte opgesteld vorige week. Gisteren een mailtje: "Ja, we hebben nog eens prijs gevraagd aan Renson en dat is toch een speciaal doek die meer geld kost dan dat we voorzien hadden." :wtf: :wtf:

Seriously?! De tweede op een rij?! In dat geval is firma 2 terug de goedkoopste. Maar die heb ik intussen al afgewezen. :rofl:

Wat voor circus is dat eigenlijk?! Heel die aannemerswereld op particulier niveau. Eén groot circus met de aannemers als incompetente clowns. En de bouwheren als publiek.
Welke doek heb je gevraagd misschien? En mag ik misschien de grootte van de screen weten en welk type? Ik zit hier te denken van ook een screen te laten hangen.
 
Eigenlijk kan uw aannemer daar niks meer tegen doen, gezien een getekende offerte bindend is.

Ask me how I know :sop:

Over de irritaties ivm geen offertes krijgen: vergeet niet dat de meeste aannemers maar een man alleen zijn of met misschien een knecht of 2. De zaakvoerder is dan 99% van de keren mee op de werf en moet al die papieren nog achteraf doen.
Wij zijn hier met 4, ik maak de offertes. Wij krijgen zo veel aanvragen dat het bij ons minstens 2 weken wachten is op een offerte. Meeste aanvragen hebben een deadline en ik werk eigenlijk constant tegen die deadlines aan.

Er is zó veel opvolging met de huidige projecten dat het gewoon te druk is. Dan zwijg ik nog over prospecties die regelmatig te lang blijven liggen wegens tijdsgebrek.
De root cause hiervan is dan gewoon zakelijk mismanagement. Als je het te druk hebt om je werk correct uit te voeren en tegelijk nieuwe werken op een redelijke manier te vergaren en in te plannen, dan zit het gewoon fout met de zaak. Ofwel neem je meer personeel aan, ofwel schaal je terug.

Collega's voeren daarom dan ook meestal een patiënten stop in. Geen reden waarom iets gelijkaardigs in de bouw ook niet kan.
 
Because money?….

Zoals al eerder aangehaald in de particuliere aannemerij zitten maar een paar witte raven ,de rest tja….

Pas een werf uitgevoerd voor familie. Omdat ik er niet onderuit geraakte…. Maakt 1 van mijn werknemers daar voor 700€ schade waarvan ik meteen aangeef dat we dit van de rekening afhouden of verzekering laten oplossen. ( al het drama dat daarbij komt)

Opnieuw les geleerd, bij een fabriek zet ik werknemers weg aan 1000€ Omzet per dag. Wat zit ik in godsnaam toch mensen te “helpen” in de privé.
Je kan niet doortellen je word de hele tijd gemicromanaged door de klant.
 
Because money?….

Zoals al eerder aangehaald in de particuliere aannemerij zitten maar een paar witte raven ,de rest tja….

Pas een werf uitgevoerd voor familie. Omdat ik er niet onderuit geraakte…. Maakt 1 van mijn werknemers daar voor 700€ schade waarvan ik meteen aangeef dat we dit van de rekening afhouden of verzekering laten oplossen. ( al het drama dat daarbij komt)

Opnieuw les geleerd, bij een fabriek zet ik werknemers weg aan 1000€ Omzet per dag. Wat zit ik in godsnaam toch mensen te “helpen” in de privé.
Je kan niet doortellen en je word de hele tijd gemicromanaged door de klant.
Ik weet niet wat je exact doet maar vind je het gek? Een groot deel van de aannemers denkt dat ze zomaar wat kunnen doen en dat klanten dat allemaal zomaar moeten slikken... als aannemers eens allemaal (of toch het grootste deel) hun werk deftig zouden uitvoeren volgens de regels van goed vakmanschap (en volgens offerte) dan zou dat micromanaging niet nodig zijn, maar spijtig genoeg is dat niet de wereld waarin we leven.

We hebben hier ook nen dakdekker gehad die 3 keer is kunnen terugkomen... schijtevies was die vent op ons en hij het godverdomme geen recht. We vragen vooraf nog:
"zorgen jullie er voor dat er isolatie komt boven op de snelbouwsteen zodat de dakisolatie aansluit op de spouwisolatie? Anders doen we dat zelf nog voor ze het dak dicht leggen... nu kunnen we er nog aan"
Bouwfirma: "Jaja, wij doen dat altijd"
... Just geen kloten, da had die vent gedaan. Dak dicht gelegd, fuck isolatie. "Ja, voor da klein beetje, da maakt geen verschil". :angry: Gast, ik steek geen 24cm isolatie in mijn dak om dan mega koudebruggen te hebben tussen mijn dak en mijn muur.

Als aannemers dat soort stoten uitsteken, kan je mensen dan echt kwalijk nemen dat ze wantrouwig zijn?

Mensen die privé aannemingen laten uitvoeren doen dat met zuurverdiend geld. Het is niet omdat er in de bedrijfswereld geld in brand wordt gestoken (BAK-KEN zelf) dat particulieren dit ook zomaar moeten beginnen doen...
 
.

Pas een werf uitgevoerd voor familie. Omdat ik er niet onderuit geraakte…. Maakt 1 van mijn werknemers daar voor 700€ schade waarvan ik meteen aangeef dat we dit van de rekening afhouden of verzekering laten oplossen. ( al het drama dat daarbij komt)
Ik snap uw punt niet echt, als uw bedrijf fouten maakt is het toch logisch dat je ze oplost of vergoedt?
 
Ja inderdaad maar het zo’n beetje de combinatie van een werkje dat ertussen geramd werd, want ahja alle materialen hebben we zelf al besteld, en blijkbaar moet je een aannemer 6 maand op voorhand vastleggen. (Wat ze niet doorhadden)

En je brieft u werknemer om werkwijze A te doen, maar door gemoei van de klant hebben ze werkwijze F verzonnen waarop ik meteen f*ck nee zou gezegd hebben….

Had gewoon meteen moeten zeggen nope, geen tijd dit jaar..

Grootste frustratie is dat je daar schade maakt op een werf van 2000€ terwijl ik die werknemer aan een veelvoud had kunnen wegzetten.

Ga de omzet aan particuliere markt nu definitief naar 0% brengen.

Wat hoort een particulier eigenlijk het liefste bij een prijsvraag?
1) helaas hebben we voor 2024 geen tijd.
2) in bijlage onze offerte van 95 000€ voor het vervangen van uw deurklink.
3 helaas kunnen we u geen offerte aanbieden wegens drukte?

Dat laatste is het beleefste, maar laat wel ruimte voor nog meer zinloze communicatie, van de werken zijn pas over 6 maand, maak toch maar offerte.
 
Laatst bewerkt:
Optie 1 of 3.

In geval van 1, kan je perfect zeggen, ok boek ons dan maar voor 2024 (of niet) en voor optie 3 moet je dan niet meer antwoorden als ze vragen het toch te doen want je hebt uw antwoord gegeven.

Ik heb er onlangs zo eentje gehad, 'kunnen geen offerte geven voor November, contacteer ons als je nog niemand gevonden hebt'. Ok, goed dan weten we waar we staan.
 
Nee, zo werkt het niet. (half z'n botten werk doen marcheert nergens)
We werken al 20 jaar voor 70% dezelfde klanten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Mweh, tussen de lijnen door lees ik dat ge bij een groot bedrijf uw werk veel duurder kunt doen, half z'n botten af kunt leveren, en toch geen commentaar krijgt en de factuur wordt netjes betaald.

Kan zijn dat ik mis ben, maar zo komt het wel over.
Zou ik zo niet durven zeggen.
Het zal eerder zijn dat ze het wel gezien hebben en er niet meteen iets van gaan zeggen maar het wel in het achterhoofd houden voor de volgende keer. Indien het volgende keer van 't zelfde is, bedankt voor bewezen diensten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ja inderdaad maar het zo’n beetje de combinatie van een werkje dat ertussen geramd werd, want ahja alle materialen hebben we zelf al besteld, en blijkbaar moet je een aannemer 6 maand op voorhand vastleggen. (Wat ze niet doorhadden)

En je brieft u werknemer om werkwijze A te doen, maar door gemoei van de klant hebben ze werkwijze F verzonnen waarop ik meteen f*ck nee zou gezegd hebben….

Had gewoon meteen moeten zeggen nope, geen tijd dit jaar..

Grootste frustratie is dat je daar schade maakt op een werf van 2000€ terwijl ik die werknemer aan een veelvoud had kunnen wegzetten.

Ga de omzet aan particuliere markt nu definitief naar 0% brengen.

Wat hoort een particulier eigenlijk het liefste bij een prijsvraag?
1) helaas hebben we voor 2024 geen tijd.
2) in bijlage onze offerte van 95 000€ voor het vervangen van uw deurklink.
3 helaas kunnen we u geen offerte aanbieden wegens drukte?

Dat laatste is het beleefste, maar laat wel ruimte voor nog meer zinloze communicatie, van de werken zijn pas over 6 maand, maak toch maar offerte.
Mijn zus kreeg recent iemand over de vloer die enkel nog bij particulieren werkt via referentie.
Dus echt "Hey, bij mijn collega X uit Gent heb je vorig jaar Y gedaan, ik zou iets soortgelijks willen doen. Is een prijsofferte mogelijk?" Die krijgen een antwoord met een afspraak in.
Wie geen referentie kan voorleggen, krijgt dus "neen, sorry, wegens de grote vraag werken we bij particulieren enkel nog via referentie."
 
Wat hoort een particulier eigenlijk het liefste bij een prijsvraag?
1) helaas hebben we voor 2024 geen tijd.
2) in bijlage onze offerte van 95 000€ voor het vervangen van uw deurklink.
3 helaas kunnen we u geen offerte aanbieden wegens drukte?
4) wij zijn momenteel gestopt met het bedienen van de particuliere markt.

(En haal het ook van de website, ...)
 
Vandaag fles champagne gehad. Eigenlijk om er te zijn en te willen beginnen :p moet het eigenlijke probleem morgen nog oplossen.

Jonge kerel laat zwembad renoveren, terras aanleggen (2 firma's) en blijkt dat het volop lekt.
Firma zwembad zegt dat het niet kan, de firma van de tegels zal de buis kapot gereden hebben.
Firma tegels zegt kan niet. Niks kapot gedaan.

Paar zwembad bouwers gebeld, van zodra die horen dat het hun bad niet is haken die af.

Is via via bij mij gekomen, zaterdag gaan kijken en vandaag al de tegels gaan uitschieten en problemen gevonden. Firma zwembad 2 koppelingen die lekken aan de skimmers.
Firma tegels buis kapot gereden aan inspuiters en aaneen gezet met ducktape (kid you not).

Ik heb dat gedaan voor die kerel omdat dat een jonge gast was, heeft hem veel geld gekost en gaat trouwen en dat feest is binnen 2 weken in die tuin... Nu is dat een groene poel dat zwembad. Dus die wou ik wel even uit de nood helpen :p

Mag ondertussen warmtepomp plaatsen en in het najaar alle technieken vernieuwen. Mooie marges daarop dus uiteindelijk win-win
 
Wat hoort een particulier eigenlijk het liefste bij een prijsvraag?
1) helaas hebben we voor 2024 geen tijd.
2) in bijlage onze offerte van 95 000€ voor het vervangen van uw deurklink.
3 helaas kunnen we u geen offerte aanbieden wegens drukte?

Dat laatste is het beleefste, maar laat wel ruimte voor nog meer zinloze communicatie, van de werken zijn pas over 6 maand, maak toch maar offerte.
Ik heb van de week een mail gekregen van een bezetter die zei dat ze vol zitten tot en met mei 2023.
Dat ze geen tijd hebben om mij mee in de planning te steken (had een planning meegegeven). Maar toch bedankt dat je aan ons dacht.

Dat vind ik als particulier goed.
Hij moet zijn tijd niet steken in een offerte op stellen en ik kan hem ineens schrappen van de lijst.
 
Laatst bewerkt:
Ja inderdaad maar het zo’n beetje de combinatie van een werkje dat ertussen geramd werd, want ahja alle materialen hebben we zelf al besteld, en blijkbaar moet je een aannemer 6 maand op voorhand vastleggen. (Wat ze niet doorhadden)

En je brieft u werknemer om werkwijze A te doen, maar door gemoei van de klant hebben ze werkwijze F verzonnen waarop ik meteen f*ck nee zou gezegd hebben….

Had gewoon meteen moeten zeggen nope, geen tijd dit jaar..

Grootste frustratie is dat je daar schade maakt op een werf van 2000€ terwijl ik die werknemer aan een veelvoud had kunnen wegzetten.

Ga de omzet aan particuliere markt nu definitief naar 0% brengen.

Wat hoort een particulier eigenlijk het liefste bij een prijsvraag?
1) helaas hebben we voor 2024 geen tijd.
2) in bijlage onze offerte van 95 000€ voor het vervangen van uw deurklink.
3 helaas kunnen we u geen offerte aanbieden wegens drukte?

Dat laatste is het beleefste, maar laat wel ruimte voor nog meer zinloze communicatie, van de werken zijn pas over 6 maand, maak toch maar offerte.
Wat is het probleem met opties 1 en 3?

Wij zijn ne grondwerker aan het zoeken nu... 1 van de 3 die we hebben aangeschreven zegt "niet meer in 2022". Ik heb geantwoord: "We bekijken andere opties. Indien we niks anders (sneller) vinden komen we bij u terug. Alvast bedankt voor u reactie.". Zo moeilijk is dat toch niet?

Zoals ik het lees ben je vooral gefrustreerd dat je werknemer een simpel jobke heeft verprutst en omdat je hem niet rechtstreeks kan 'straffen' reageer je je dan maar ergens anders op af.

Wij hebben het afgelopen jaar met verschillende aannemers gewerkt en alles wat niet via de bouwfirma is uitgevoerd, is eigenlijk vlekkeloos verlopen.
 
Vorig jaar afgesproken om komende augustus de gevels te vernieuwen met extra isolatie, zo hadden we nog tijd voor ramen/deuren.
Vandaag eens gebeld naar die mens om te vragen hoe de planning ondertussen zit: "awel, ge staat nog altijd op augustus e".

Er zijn nog steeds goeie.
 
De ironie is weer groot in het volgende:

Eerst was al mijn condensatieketel kapot gegaan na 1,5 jaar in dienst.
- Ik bel naar mijn installateur. -> "Ah nee, dat is nog in garantie dus je moet bellen naar Vaillant".
- Ik bel naar Vaillant.

Nu blijkt mijn ventilatietoestel ook niet te werken:
- Ik laat dat weten aan de aannemer. Uiteraard weer zero respons. Zero opvolging. Mailen, bellen, aan zijn mouw trekken, ... Hij is na 2 maanden nog steeds niet afgekomen. Maar ik dacht, bij de condensatieketel moest ik ook rechtstreeks naar de fabrikant bellen wanneer die nog in garantie was, dus zal ik dat hier ook alvast parallel doen:
- Ik mail naar Renson: "Ah neen, dat moet via de installateur!". :crazy: "Tenzij je het toestel zelf gekocht hebt, dan is het toch via ons!". :crazy: :crazy:

Weer de bouwsector ten voeten uit hoor: niet reageren, afschuiven van verantwoordelijkheden en 0,0 klantenservice. En dat nota bene voor een toestel die kapot was. Ze zouden door de grond moeten zakken van schaamte en staan springen om een nieuwe te leveren.

Dus eerst pakt die idiote aannemer degoutant hoge marges op de verkoop van dat toestel, om daarna als klant te constateren dat je verdomme niet méér maar MINDER service krijgt dan wanneer ik die gewoon rechtstreeks bij de fabrikant had gekocht. :laugh::laugh::laugh::rofl::rofl:
Aaaaah, den bouw. De sector waar je werkelijk met ALLES wegkomt.

*Zucht*

Renson is toch ook echt een strontfirma. Hun onnozele "Healthbox" houdt nu al maanden mijn oplevering tegen en het indienen van mijn EPB-verslag.
- Eerst talloze pogingen gedaan om te connecteren -> hun wifi-dongle bleek kapot te zijn
- Maanden aan een stuk heeft dat aangesleept om eerst mijn installateur tot hier te krijgen, vast te stellen wat ik al maanden had vastgesteld namelijk dat het niet werkt, doorgeven aan Renson, technieker van Renson tot hier krijgen, weer alle stappen doorlopen tot hij ook moest vaststellen wat ik al maanden had vastgesteld; namelijk dat het niet werkt, ... Godverdomme.
- Andere Wifi-Dongle ingeplugt. Joepie joepie. Ik kan eindelijk alle vervolgstappen uitvoeren. Connecteer het toestel aan mijn thuisnetwerk. Open de app. -> "We ondervinden tijdelijk serverproblemen. Probeer later nog eens opnieuw". Nu al 3 weken aan een stuk.
- Nog maar eens een ticketje gelogd bij de oerslechte klantenservice van Renson. Weer geen enkele telefoonlijn. Neen, ticketjes loggen. Laat me raden: ik zal weer 10 keer alle stappen moeten doorlopen die ik al 100 keer zelf heb gedaan om vervolgens tot de conclusie te komen dat hun stronttoestel opnieuw (of nog altijd) kapot is.

Kunnen we in onze maatschappij geen aparte service-lijnen invoeren voor ingenieurs en technici? Een service-lijn waarbij je altijd rechtstreeks bij de hoogste specialist terechtkomt? Mannekes.
 
Terug
Bovenaan