Ervaringen Biddit

MrFiend

Active member
Wij zien op zoek naar een woning en komen daarbij vaak het platform Biddit tegen. Als ik de website bekijk en wat informatie opzoek lijkt dit wel een heel handig platform te zijn. Ik heb wel al wat voor -en nadelen gelezen.
Nu vroeg ik af of hier mensen zijn die al een woning via Biddit gekocht hebben en hoe dat ervaren is. Eventuele pijnpunten/voor -en nadelen dat jullie ondervonden hebben?

Ter info: https://www.biddit.be/nl/catalog/landing
 
Veel naar gaan kijken regio Leuven.
- Als het iets of wat fatsoenlijk is zal er ook een fatsoenlijke prijs geboden worden. Koopjes doen zit er niet meteen in. Veel dingen x3 zien gaan van startprijs.
- Of het is complete bagger & niemand doet een bod.

Dus als je eerlijk met jezelf kan zijn en ongeveer kan inschatten waar de prijs zal gaan landen op het einde van de bieding zeker de moeite, maar laat je niet vangen / verdoe geen tijd met te denken dat je iets veel goedkoper zal vinden dan ouderwets onderhandelen.

+ vergeet niet dat de verkoper niet gebonden is aan eender welk bod & zich altijd kan bedenken.
 
Ik vind het platform eigenlijk nergens op slaan. Zelf ook een huis op het oog gehad, geboden, hoogste bod gehad.
Verkoper vond het te weinig dus ging niet akkoord --> Geen verkoop.

Echter als koper is je bod wel bindend, dus hou daar zeker rekening mee. Vind het idee van een veiling nogal achterhaald als de verkopende partij op het einde van de veiling gewoon kan zeggen 'nee voor die prijs verkoop ik het niet'. Kan je het evengoed gewoon via gesloten envelopsysteem gaan verkopen, komt basically op hetzelfde neer.

Maar zoals @kilghard al aangaf; echt koopjes doe je meestal niet, het is gewoon een iets andere manier van werken.
 
We zitten zeker niet op dat platform om te hopen op een "koopje". Wij zoeken in regio Gent en dus moet je héél snel beslissen. Via Biddit heb je wat meer tijd om alles deftig te bekijken. En zijn de biedingen transparant.
Het is inderdaad een nadeel dat het alleen van de bieder bindend is..maar goed, dat is nu eenmaal hoe het werkt zeker.

Onlangs een huis gaan bezoeken waar de vrederechter beslist over een al dan niet verkoop aan de hoogste prijs.
 
Ik vind het platform eigenlijk nergens op slaan. Zelf ook een huis op het oog gehad, geboden, hoogste bod gehad.
Verkoper vond het te weinig dus ging niet akkoord --> Geen verkoop.

Echter als koper is je bod wel bindend, dus hou daar zeker rekening mee. Vind het idee van een veiling nogal achterhaald als de verkopende partij op het einde van de veiling gewoon kan zeggen 'nee voor die prijs verkoop ik het niet'. Kan je het evengoed gewoon via gesloten envelopsysteem gaan verkopen, komt basically op hetzelfde neer.

Maar zoals @kilghard al aangaf; echt koopjes doe je meestal niet, het is gewoon een iets andere manier van werken.

Dat is toch logisch? Stel dat je een huis privaat te koop zet en je krijgt drie boden. Waarom zou je dan verplicht zijn aan het hoogste bod te verkopen?

Gesloten omslag is de kanker van de vastgoedmarkt.
 
Dat is toch logisch? Stel dat je een huis privaat te koop zet en je krijgt drie boden. Waarom zou je dan verplicht zijn aan het hoogste bod te verkopen?

Gesloten omslag is de kanker van de vastgoedmarkt.
Ik ben zelf ook totaal geen voorstander van gesloten omslag. Zeker als bepaalde makelaars/eigenaars zich niet echt aan de regels houden. Een goede vriend van mij is makelaar en zegt dat er veel cowboys tussen lopen. Maar goed, dat is een andere discussie.
 
Dat is toch logisch? Stel dat je een huis privaat te koop zet en je krijgt drie boden. Waarom zou je dan verplicht zijn aan het hoogste bod te verkopen?

Gesloten omslag is de kanker van de vastgoedmarkt.
Ik vind het niet logisch dat bij een veiling die afgelopen is 1 van de partijen nog zijn staart kan intrekken neen. Dan is dit geen veiling maar een 'normale verkoop', toch?

Uiteraard heb je minimumprijzen die op voorhand besproken kunnen worden, maar van zodra de minimumprijs behaalt is zou de verkoop (naar mijn mening) in een veiling rond gemaakt moeten worden.

"Ik bied €5".
"Ik bied €10".
"Ik bied €15".
"Ik bied €20".
"Eenmaal, andermaal, VERKOCHT!"
*5 minuten laten*: "Het is toch niet verkocht hoor, verkoper wil het toch houden"

Zo zie ik het toch. Maak er geen veilingsite van als het geen veiling is. Als koper heb je alle 'nadelen' en als verkoper alle 'voordelen'. Snap zelf niet dat dit platform overleeft.
 
Ik ben zelf ook totaal geen voorstander van gesloten omslag. Zeker als bepaalde makelaars/eigenaars zich niet echt aan de regels houden. Een goede vriend van mij is makelaar en zegt dat er veel cowboys tussen lopen. Maar goed, dat is een andere discussie.
Wat bedoel je juist met 'niet aan de regels houden'? Dat het hoogste bod niet aanvaard wordt en uiteindelijk gebruikt wordt om anderen er nog eens over te laten bieden?
 
Ik vind het niet logisch dat bij een veiling die afgelopen is 1 van de partijen nog zijn staart kan intrekken neen. Dan is dit geen veiling maar een 'normale verkoop', toch?

Uiteraard heb je minimumprijzen die op voorhand besproken kunnen worden, maar van zodra de minimumprijs behaalt is zou de verkoop (naar mijn mening) in een veiling rond gemaakt moeten worden.

"Ik bied €5".
"Ik bied €10".
"Ik bied €15".
"Ik bied €20".
"Eenmaal, andermaal, VERKOCHT!"
*5 minuten laten*: "Het is toch niet verkocht hoor, verkoper wil het toch houden"

Zo zie ik het toch. Maak er geen veilingsite van als het geen veiling is. Als koper heb je alle 'nadelen' en als verkoper alle 'voordelen'. Snap zelf niet dat dit platform overleeft.
Bij mijn weten kun je een soort van minimumprijs meegeven en als die niet gehaald wordt ben je dus niet verplicht om te verkopen.
 
Wat bedoel je juist met 'niet aan de regels houden'? Dat het hoogste bod niet aanvaard wordt en uiteindelijk gebruikt wordt om anderen er nog eens over te laten bieden?
Klopt. Ze bieden onder gesloten enveloppe maar laten erna toch nog toe om de 2de in de rij hoger te laten bieden dan het originele hoogste bod. Natuurlijk zijn ze zo slim om dit niet op mail te zetten. Je staat als koper ook vrij machteloos.
 
Bij mijn weten kun je een soort van minimumprijs meegeven en als die niet gehaald wordt ben je dus niet verplicht om te verkopen.
Klopt, maar dit is het net. Bij Biddit wordt de minimumprijs belachelijk hoog gezet. Stel een huis van marktwaarde 200k. Zet de minimumopbrengst gewoon op 300k. Indien iemand dan 220k bied maar je wil het toch niet verkopen dan kan dat gewoon.

In eender welke gewettigde en normale veiling mag de minimumprijs niet belachelijk hoog gezet worden want dan is het eigenlijk geen veiling meer maar gewoon sprokkelen van biedingen. Vandaar dat ik het absurd vind.
 
Terug
Bovenaan