Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

eigenlijk wel grappig hoe er altijd gepraat wordt over bepamperen en soft beleid, maar dan willen we wel dat ons handje vastgehouden wordt in het verkeer doordat trajectcontroles worden aangeduid en we niet gestraft mogen worden als we te rap rijden, maar we tijd moeten krijgen om ons gedrag te veranderen. FYI: ge hebt een rijbewijs: dat is een teken dat ge weet welke snelheden ge moogt.
Is er verbetering nodig in het verkeer en beleid: sure, zoals aangehaald, sommige borden staan echt gewoon op plaatsen waardoor er grote kans is dat ge ze mist of dat ze verwarring creëren. Maar kom zeg, trajectcontroles aanduiden, das gewoon een mooie geste van de overheid imo. Rij gewoon uw snelheid en dan moet ge niet vrezen dat ge een boete gaat krijgen. Als ge buiten bebouwde kom of op de autosnelweg al niet meer wat de max. snelheid is, dan geef je maar beter uw rijbewijs af.
Ik vind dat sommigen hier toch wel omgekeerd denken. 't is al spijtig dat men trajectcontroles moet plaatsen omdat sommigen het maar niet willen leren. 't is nog altijd de overtreder die in fout gaat he, niet de overheid. Zelfs al is het money, money, money: hou u aan de regels en er is geen money voor de overheid. Zelfs al is het een cashgrab van de overheid, tzijn de mensen die ervoor zorgen dat de overheid die cashgrab gelegenheid heeft.
Ik vraag me ook af wat het nut is van het aanduiden van de trajectcontrole. De gigantische paal met camera's is niet duidelijk genoeg?
Het misinterpreteren van dat onderzoek vind ik ook heel vreemd "ja, er moeten borden staan, want mensen reageren daar op door trager te rijden, zonder borden niet". Heel het punt van trajectcontroles is net de bewustwording dat je altijd gecontroleerd wordt op uw snelheid...

Ik vraag me ook af wat het nut is van het aanduiden van de trajectcontrole. De gigantische paal met camera's is niet duidelijk genoeg?
Het misinterpreteren van dat onderzoek vind ik ook heel vreemd "ja, er moeten borden staan, want mensen reageren daar op door trager te rijden, zonder borden niet". Heel het punt van trajectcontroles is net de bewustwording dat je altijd gecontroleerd wordt op uw snelheid...
Sommige mensen worden niet graag bewust van het feit dat je altijd gecontroleerd wordt, omdat ze niet constant gecontroleerd willen worden.
En dat heeft niet per se iets te maken met harder rijden dan toegelaten. Maar gewoon uw leven leiden zonder dat er constant camera's op uw vingers zitten te kijken.

Sommige mensen worden niet graag bewust van het feit dat je altijd gecontroleerd wordt, omdat ze niet constant gecontroleerd willen worden.
En dat heeft niet per se iets te maken met harder rijden dan toegelaten. Maar gewoon uw leven leiden zonder dat er constant camera's op uw vingers zitten te kijken.
Er zijn nu toch ook al overal ANPR camera's? Het is niet dat die trajectcontrole data doorstuurt he?

't is nog altijd de overtreder die in fout gaat he, niet de overheid.
't is nog altijd de overheid die zal bepalen wie de overtreder is. Niet de mensen. En jij bent misschien akkoord met het snelheidsbeleid waar je niet akkoord gaat met een ander beleid wat ik dan weer totaal oké zou vinden.

Zeggen dat je gewoon moet doen wat de overheid zegt en dat alles dan wel goed komt, ja....

Afgelopen zaterdag op een afstand van +-700meter

1 auto door het rood
1 auto die voorrang van rechts neemt waar het er gene is
1 auto geparkeerd bij de bakker op het fietspad
3 fietsers (in de andere richting) op de rijbaan ipv het fietspad (reden onbekend)
1 automobilist aan het telefoneren

Politie? Die stond een paar 100m verder te flitsen toen het van zone 70 naar zone 50 ging
Ene die nog 60 uitbolt in die zone 50 is veel minder gevaarlijk dan elk van bovenstaande, maar prioriteiten zeker

eigenlijk wel grappig hoe er altijd gepraat wordt over bepamperen en soft beleid, maar dan willen we wel dat ons handje vastgehouden wordt in het verkeer doordat trajectcontroles worden aangeduid en we niet gestraft mogen worden als we te rap rijden, maar we tijd moeten krijgen om ons gedrag te veranderen.
Eerlijk gezegd vind ik dat evengoed zo'n "ik moet rebelleren want mijn leven is te makkelijk" houding. Er is reden dat onze maatschappij is zoals ze is, mensen hebben altijd gekozen voor meer "bepamperen", enkel werd dat vroeger nog een zorg/welvaartsstaat genoemd waar regels moesten gerespecteerd worden.
't is nog altijd de overheid die zal bepalen wie de overtreder is. Niet de mensen. En jij bent misschien akkoord met het snelheidsbeleid waar je niet akkoord gaat met een ander beleid wat ik dan weer totaal oké zou vinden.

Zeggen dat je gewoon moet doen wat de overheid zegt en dat alles dan wel goed komt, ja....
Uit wie bestaat de overheid juist, want ik heb vorige zaterdag nog een nationale politicus in de supermarkt gezien en die leek me nogal menselijk, ja....

Euh, zeg ik ergens dat we blij moeten zijn met die bende ANPR camera's?
Dit.

Ze zouden toch gebruikt worden om de misdaad te bestrijden en niet voor trajectcontrole?

Maar ineens, de aap uit de mouw.

Hoelang wordt die data trouwens bewaard? Ook als je niet te snel rijdt registreert men, Hoelang? Waar? Inzage?

Den Belg is toch weinig kritisch.

Maar de politiek zegt dan wel tegen privé bedrijven dat ze allerlei formulieren moeten laten invullen en vakjes laten aanvinken door de consument.
Van de overheid nog geen informatie ontvangen waar en hoe ze data verwerken.

Ik vraag me nu wel iets af.

Als je meermaals geflitst wordt in zone 30 (door 1 of meerdere flitspalen), terwijl je gewoon heel die tijd rondrijdt in zone 30 zonder ooit het bordje einde zone 30 tegen te komen (Bijvoorbeeld omdat je de weg aan het zoeken bent en daardoor ligt te sukkelen en regelmatig rechtsomkeer maakt) = dat is toch MAAR één beslissingsmoment, juist?

Want ondanks dat je heel die zone te hard hebt gereden, heb je maar 1x een bordje tegen gekomen en nadien nooit meer.

Als je dat bordje gemist hebt waardoor je continue 50 rijdt ipv 30 dan is het anders toch heel oneerlijk dat uw brievenbus (nok)vol bonnetjes ligt? :tongue:

Laatst bewerkt:
Ik vraag me nu wel iets af.

Als je meermaals geflitst wordt in zone 30 (door 1 of meerdere flitspalen), terwijl je gewoon heel die tijd rondrijdt in zone 30 zonder ooit het bordje einde zone 30 tegen te komen (Bijvoorbeeld omdat je de weg aan het zoeken bent en daardoor ligt te sukkelen en regelmatig rechtsomkeer maakt) = dat is toch MAAR één beslissingsmoment, juist?

Want ondanks dat je heel die zone te hard hebt gereden, heb je maar 1x een bordje tegen gekomen en nadien nooit meer.

Als je dat bordje gemist hebt waardoor je continue 50 rijdt ipv 30 dan is het anders toch heel oneerlijk dat uw brievenbus (nok)vol bonnetjes ligt? :tongue:
Je kan zelfs 2x geflitst worden op een rondpunt als je gewoon toertjes rijdt...
Ik had vroeger zo'n plek waar je via een veldweg in een bebouwde kom terecht kwam zonder een bord te zien. In theorie mocht je daar dan 90 (toen was het nog 90). Maar in praktijk moet je niet zo dom zijn om dat ook te doen...

Ik had vroeger zo'n plek waar je via een veldweg in een bebouwde kom terecht kwam zonder een bord te zien. In theorie mocht je daar dan 90 (toen was het nog 90). Maar in praktijk moet je niet zo dom zijn om dat ook te doen...
Dat hangt er vanaf of het duidelijk is dat het bebouwde kom is. Indien niet, dat win je dit voor de rechtbank.

Maar als het duidelijk is dat het bebouwde kom is dan zal de rechter kurkdroog melden dat je dit had kunnen opmerken en dat je altijd je snelheid dient aan te passen naar gelang de situatie.

Je kan zelfs 2x geflitst worden op een rondpunt als je gewoon toertjes rijdt...
Wettelijk valt hier toch iets over te zeggen?

Stel er staat een bordje 50km/u.
je rijdt het rondpunt op en je rijdt 70km/u --> FLITS! 100% terecht.
Nu rijd je een tweede keer over het rondpunt = een nieuw beslissingsmoment he
Wettelijk moet er dan een 'nieuw' bordje 50km/u staan of je mag er dan 70km/u rijden.
Maar dat bordje kom je dan dus niet tegen. FLITS! Die tweede flits is -in theorie- dan onterecht.
Want geen nieuw bord. :biglaugh:

Nu goed, voor uitzonderingen moet je maar naar de rechter stappen .. en hopen dat ie goed gezind is.

Houd je gewoon aan de snelheid en doe geen gekke dingen, en je hebt al die shit niet ;)

Wettelijk valt hier toch iets over te zeggen?

Stel er staat een bordje 50km/u.
je rijdt het rondpunt op en je rijdt 70km/u --> FLITS! 100% terecht.
Nu rijd je een tweede keer over het rondpunt = een nieuw beslissingsmoment he
Wettelijk moet er dan een 'nieuw' bordje 50km/u staan of je mag er dan 70km/u rijden.
Maar dat bordje kom je dan dus niet tegen. FLITS! Die tweede flits is -in theorie- dan onterecht.
Want geen nieuw bord. :biglaugh:

Nu goed, voor uitzonderingen moet je maar naar de rechter stappen .. en hopen dat ie goed gezind is.

Houd je gewoon aan de snelheid en doe geen gekke dingen, en je hebt al die shit niet ;)
Puur hypothetisch denk ik dat een rond punt nog een twijfelgeval kan zijn omdat elke afrit een "kruispunt" is, en als het dus buiten een zone valt mag je er gewoon terug 70 altijd...

Het gehalte aan moraalridders hier vind ik verbazingwekkend.

Ik persoonlijk rijd altijd te snel, maar met mate (meestal 10km/h, alleen in een schoolzone rijd ik wel meer dan 40 km/h in het weekend of vakanties). Ik heb op 20 jaar tijd 3 of 4 snelheidsboetes gekregen (allemaal minder dan 10km/h te veel). Ik beschouw mezelf dan ook niet als hardrijder, maar ik stoor me geweldig aan de willekeur van snelheidslimieten...

Op zich heb ik dan ook geen problemen met flitspalen en trajectcontroles: dat is een prima manier om geld op te halen. Degenen die sneller willen rijden, kunnen daarvoor kiezen maar moeten ervoor betalen. Ik heb dat er niet voor over.

Ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat al die flitspalen en trajectcontroles héél weinig te maken hebben met verkeersveiligheid. Ik zou graag eens een grafiek zien van het aantal flitspalen/trajectcontroles in de tijd, met daarbij ook het aantal verkeersgewonden en -doden. Ik ben er zeker van dat er geen enkele correlatie is.
Uiteraard gebeuren er wel ongevallen door overdreven snelheid, maar vaak zijn dat extreme gevallen die je toch ook niet zou voorkomen door een flitspaal/trajectcontrole. De meeste slachtoffers vallen door andere zaken (zie hierboven naar wat @Silence zegt) en vooral: gebrekkige verkeersinfrastructuur. Het erge daar is dat men zelfs opzettelijk onveilige verkeerssituaties creëert om toch het autoverkeer maar te remmen.
Bijvoorbeeld de weg van Wakkerzeel naar Wijgmaal. Daar heeft men de weg zo ingericht met afwisselend parkeervakken links en dan weer rechts, zelfs na een bocht. Daar is het dus telkens hopen dat er geen tegenligger komt aangereden terwijl jij het parkeervak voorbij steekt... Dat leidt ook tot gefrustreerde bestuurders die daarna vatbaarder zijn voor ongevallen... Het gebeurt helaas vaak dat men als doel heeft om auto's weg te jagen, ten koste van verkeersveiligheid. De auto's blijven toch komen, en nu moeten ze zich doorheen allerlei constructies navigeren, en dat gaat ten koste van aandacht voor andere zaken...

Een ander voorbeeld: men heeft een trajectcontrole geinstalleerd op de weg tussen Werchter en Rotselaar (zal nu overigens wel niet werken wegens wegenwerken). Dat is een kaarsrechte weg met (weinig gebruikte) fietspaden, zonder zijwegen en daar gebeurden nooit ongelukken. Zeg mij dus niet dat die trajectcontrole daar gezet is om de veiligheid te verhogen...
Maar uit datzelfde dorpje, Werchter, is er ook een weg naar Ninde (Tremelo). Dat is een kronkelende weg, veel gebruikt door schoolgaande fietsende jeugd, maar zonder fietspaden. Supergevaarlijk, ik heb er helaas al een fietser zien aangereden worden. Maar op die weg gebeurt niets...

Laatst bewerkt:

Hier zijn ze er in geslaagd om een trajectcontrole te plaatsen op een stukje van 300 meter lang, die net begint na een stevige drempel waar je echt niet boven de 30 kan rijden, en die eindigt bij een verhoogd T-kruispunt. Op het stukje controle is dan nog een verhoogde verkeersinrichting, en een flauwe bocht waarin altijd auto's geparkeerd staan. Geen zijwegen. Daar is nooit een ongeval gebeurd de laatste decennia. Echt het raden naar waarom dat er staat.

Uit wie bestaat de overheid juist, want ik heb vorige zaterdag nog een nationale politicus in de supermarkt gezien en die leek me nogal menselijk, ja....
Fair point 😅
Ik bedoel natuurlijk dat "De mensen die deel uitmaken van de overheid" wanneer ze een wet maken als overheid zijnde nooit in fout zijn, aangezien zij bepalen wat juist/fout is.

Het is in praktijk eerlijkheidshalve een beetje een mix.

Worden trajectcontroles en flitspalen op bepaalde locaties geplaatst voor de verkeersveiligheid? JA.
Worden trajectcontroles en flitspalen op bepaalde locaties geplaatst zuiver met het doel mensen te kloten en te kunnen beboeten? Ook JA.

Terug
Bovenaan