Ergernissen over al dan niet snelheidslimieten

DatumTijdstipSnelheid (km/h)Bedrag in euro
16/058:076689
17/057:516689
22/058:005553
22/0516:506689
23/057:406583
24/057:526689

De eerste brief kwam 5 juni binnen dus ik weet niet wat de periode 25/05 t/m 04/06 nog zal brengen kwa boetes.

Vind je echt dat op die manier beboeten terecht is?
Zou het niet beter zijn , er zelfs van uit gaande dat je bewust te snel rijdt en je dus zelfs van "slechte wil" zou zijn (wat niet het geval is), dat je veel eerder weet dat je daar geflitst kan worden en alsnog je snelheid veel eerder aanpast? Laat staan dat je onbewust te snel rijdt omdat de baan en de omstandigheden zo aanvoelen dat je daar aan 66 km/h veilig kan rijden. 't is geen bochtige bebouwde kom met trottoirs en huizen tot tegen de straat.

Is idd een boete voor maandag, eentje voor dinsdag, twee voor woensdag want flits in 2 richtingen... maar allemaal met 3 weken vertraging.

Ik weet of dat "niet weten hoe snel ge moogt" is. Ge wordt geacht dat te weten ja, maar we zijn mensen en we maken fouten. Daarom dat ge ook een boete kunt krijgen, wat ff vloeken is maar goed, lesje geleerd. En na die boete moet ge maar uw gedrag aanpassen.
Maar als ge onbewust een fout maakt en ge wordt daar niet op een redelijke termijn op gewezen maar na 3 weken krijgt ge de opsomming, da's het doel voorbij gaan. Ook al zal dat volgens de wet elke keer opnieuw de beslissing zijn om te snel te rijden, als ge er stomweg niet bij stil staat dat ge te snel rijdt, in hoeverre is dat dan een beslissing?

Dit is trouwens de 50km/u baan, echt gevaarlijk daar hoor, 65 rijden :sarcastic: Ik begrijp dat de "natuurlijke snelheid" die ge daar zou aannemen hoger ligt dan 50km/h
Amai, een kaarsrechte baan met een gescheiden fietspad waar zijstraten geen voorrang hebben én buiten de bebouwde kom? Dat zou toch gewoon 70km/u moeten zijn

De eerste brief kwam 5 juni binnen dus ik weet niet wat de periode 25/05 t/m 04/06 nog zal brengen kwa boetes

Dat lijken me toch snelheden die doen uitwijzen ze heus wel wist dat de snelheid 50/u was (en niet 70/u). Dat is dan heel zuur maar uiteindelijk wel terecht (of die limiet van 50/u op die plaats terecht is, dat is natuurlijk nog een andere discussie). Hier thuis een tijd terug op een week tijd ook twee boetes gehad omdat m'n vriendin 2 x in twee verschillende straten geflitst was in zone 50 in een straal van 5km ofzo van thuis. Plaatsen waarvan ze het dus wist wat de limiet was (maar akkoord, ge zit daar al snel eens over), alleen pech gehad het periode was waarin men veel controles had uitgevoerd.

Op een andere baan in de buurt hebben ze tijd terug de snelheid van 70 naar 50 per uur verlaagd. In zo'n situatie vind ik dat preventie wél mag ipv metéén daar beginnen te flitsen en beboeten (en die preventie hebben ze ook wel gedaan).

De eerste brief kwam 5 juni binnen dus ik weet niet wat de periode 25/05 t/m 04/06 nog zal brengen kwa boetes.

Vind je echt dat op die manier beboeten terecht is?
Zou het niet beter zijn , er zelfs van uit gaande dat je bewust te snel rijdt en je dus zelfs van "slechte wil" zou zijn (wat niet het geval is), dat je veel eerder weet dat je daar geflitst kan worden en alsnog je snelheid veel eerder aanpast? Laat staan dat je onbewust te snel rijdt omdat de baan en de omstandigheden zo aanvoelen dat je daar aan 66 km/h veilig kan rijden. 't is geen bochtige bebouwde kom met trottoirs en huizen tot tegen de straat.
Zou dat beter zijn. Ja. Zou het nog beter zijn moesten ze ipv te flitsen iedereen even uit het verkeer halen en aanspreken. Zeker.

Maar, dat is niet realistisch. Iemand moet die gegevens controleren voordat je die boete krijgt. Dat heeft nu eenmaal een zeker doorlooptijd. En dan heb je de keuze, ofwel beboet je iemand die consistent te snel rijdt, ofwel zeg je dan "ja, ge krijgt enkel de eerste boete, ook al doe je al heel de tijd iets fout". Dan vind ik de eerste optie de logische.

Dat lijken me toch snelheden die doen uitwijzen ze heus wel wist dat de snelheid 50/u was (en niet 70/u). Dat is dan heel zuur maar uiteindelijk wel terecht (of die limiet van 50/u op die plaats terecht is, dat is natuurlijk nog een andere discussie). Hier thuis een tijd terug op een week tijd ook twee boetes gehad omdat m'n vriendin 2 x in twee verschillende straten geflitst was in zone 50 in een straal van 5km ofzo van thuis. Plaatsen waarvan ze het dus wist wat de limiet was (maar akkoord, ge zit daar al snel eens over), alleen pech gehad het periode was waarin men veel controles had uitgevoerd.

Op een andere baan in de buurt hebben ze tijd terug de snelheid van 70 naar 50 per uur verlaagd. In zo'n situatie vind ik dat preventie wél mag ipv metéén daar beginnen te flitsen en beboeten (en die preventie hebben ze ook wel gedaan).
Boetes moeten blijkbaar binnen de 14 dagen verstuurd worden.
Net even de datums bekeken, wat ook niet helpt is dat de leasemaatschappij de boete nog 10 dagen bijhoudt alvorens naar onze HR door te sturen.

Zou dat beter zijn. Ja. Zou het nog beter zijn moesten ze ipv te flitsen iedereen even uit het verkeer halen en aanspreken. Zeker.

Maar, dat is niet realistisch. Iemand moet die gegevens controleren voordat je die boete krijgt. Dat heeft nu eenmaal een zeker doorlooptijd. En dan heb je de keuze, ofwel beboet je iemand die consistent te snel rijdt, ofwel zeg je dan "ja, ge krijgt enkel de eerste boete, ook al doe je al heel de tijd iets fout". Dan vind ik de eerste optie de logische.
Dan gaat het puur om het geld. Want bij enkel de eerste boete zou het rijgedrag reeds bijgestuurd worden.

Dan gaat het puur om het geld. Want bij enkel de eerste boete zou het rijgedrag reeds bijgestuurd worden.
Wat voor redenering is dit nu? Graag wat op uitwijden.

Als je weet dat als je geflitst wordt, dat je dan daar 14 dagen geen boete zou van krijgen. Wat zou daar het effect van zijn? Geloof je nu echt dat mensen in die periode erna dan bewust hun snelheid gaan aanpassen als ze dat zouden weten?

De administratiekost om voor elke boete te gaan kijken hoeveel andere boetes die persoon op die plek al gehad heeft, is enorm. Het automatische proces is gewoon veel simpeler

Als je op het moment zelf een flits zou zien afgaan zou je vanaf dan braaf de limiet rijden en betaal je 1 boete.

Maar goed, zelfs burgers zijn precies hard voor elkaar en zien elkaar graag streng gestraft voor een kleine misstap. Er is daar niet als een zot te snel gereden hé. Ocharme 66km/h op een kaarsrechte baan met gescheiden fietspaden en middenlijn. Een snelheid waarvan je niet eens door hebt dat je mss te snel rijdt.

Als je weet dat als je geflitst wordt, dat je dan daar 14 dagen geen boete zou van krijgen. Wat zou daar het effect van zijn? Geloof je nu echt dat mensen in die periode erna dan bewust hun snelheid gaan aanpassen als ze dat zouden weten?
Ge kunt het zelfs omdraaien. Als je maar 1x geflitst kan worden per 14 dagen, waarom zou je dan inhouden in die 14 dagen...

De administratiekost om voor elke boete te gaan kijken hoeveel andere boetes die persoon op die plek al gehad heeft, is enorm. Het automatische proces is gewoon veel simpeler
Emailadres en/of gsm nummer noteren bij de geregistreerde bestuurder. Sneller en goedkoper dan alles af te printen en met postbodes te bezorgen.

Als je op het moment zelf een flits zou zien afgaan zou je vanaf dan braaf de limiet rijden en betaal je 1 boete.

Maar goed, zelfs burgers zijn precies hard voor elkaar en zien elkaar graag streng gestraft voor een kleine misstap. Er is daar niet als een zot te snel gereden hé. Ocharme 66km/h op een kaarsrechte baan met gescheiden fietspaden en middenlijn. Een snelheid waarvan je niet eens door hebt dat je mss te snel rijdt.
Bekijk ook de 'Edit' van mijn post.

Hoe rap moeten ze een boete dan verzenden? zelfs als dit binnen 1 week verzonden werd, had je voor al die dagen een boete gehad. Nu ja, 3 weken is wel traag, maar als je na een week nog altijd niet weet of iets zone 50 of 70 is, mankeert er iets aan de manier waarop je je in het verkeer begeeft.

(voorlopig) 6 boetes in de bus, allemaal van dezelfde week. Woon-werk verkeer (van de madam). Ergens een nieuwe flitspaal in gebruik genomen.
Er kunnen nog een aantal boetes onderweg zijn gezien er 3 weken vertraging op zit en er heel die tijd vermoedelijk sneller is gereden dan toegestaan.
50km/u op een kaarsrechte baan met stippellijn, aparte fietspaden..

Je kan wel zeggen ja te snel gereden elke keer, betaal het maar. Maar dit voelt toch een beetje onfair aan.
Moest er nu die dag zelf nog een mail of smske binnenkomen van "ge zijt geflitst, rij eens wat trager" (of gewoon die ouderwetse flits is ook erg effectief) dan was dat ongetwijfeld direct gebeurd ipv met 3 weken vertraging een brief te krijgen en ondertussen, zonder het te beseffen, te snel te blijven rijden en boetes opstapelen.
Vloeken, betalen, direct weten dat ge trager moet rijden.. seems fair.

Er zijn meer van die zaken in het nieuws gekomen de laatste tijden. Is er iets bekend van uitspraken hieromtrent?
Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten, maar helemaal correct verloopt dit nu toch ook niet vind ik.
Helemaal niets onfair aan. Je hebt de regels met de voeten getreden, je wordt er nu voor bestraft. Het enige wat niet correct is, is dat je allicht heel vaak op die baan ongestraft te snel hebt kunnen rijden. Hopelijk houden jullie je in de toekomst wel aan de regels, ook wanneer er geen flitspalen e.d. zijn.

Ook volstrekt onnozel om te beginnen over "we wisten niet dat je daar maar 50 mag rijden", "iedereen maakt wel eens fouten", "niet beseft dat we te rap reden", als je aangeeft al 6 boetes binnen te hebben en verwacht dat je er de afgelopen 3 weken altijd te rap gereden hebt. Als je niet in staat bent om verkeersborden te zien of te herkennen, hoor je niet op de baan. Je kan een keertje een verkeersbord missen, 6 keer op een week tijd (en allicht ook nog veel vaker, toen er nog niet geflitst werd)?

Ik kan alleen maar toejuichen dat pakkans omhoog gaat. Nu nog de straffen voor veelplegers ook naar omhoog, en wie weet komen we er nog.

Dit is trouwens de 50km/u baan, echt gevaarlijk daar hoor, 65 rijden :sarcastic: Ik begrijp dat de "natuurlijke snelheid" die ge daar zou aannemen hoger ligt dan 50km/h

Tsjah, via streetview is nochtans duidelijk te zien dat na de bebouwde kom de zone 50 staat aangegeven, alsook het punt waar de zone 50 eindigt. In omgekeerde richting hetzelfde, er staat duidelijk een bord waar de zone '50' begint.

De 'natuurlijke' snelheid doet er niet echt toe want je vrouw doet dit traject elke dag, meerdere keren soms, en wéét dus waar de zone 50 begint en eindigt. Dat ze er voor kiest om toch sneller te rijden is gewoon een berekende gok ('want ze flitsen daar toch nooit') waar ze nu veel geld voor gaat moeten afdokken.

Ik betwist ook niet dat het nonchalant is van haar. Ik kaart gewoon dat het erg lullig is om daar in een veelvoud van de waarde van de overtreding van op de hoogte gebracht te worden. Ik probeer uit te leggen waarom. Als we allemaal als machines denken is de uitkomst inderdaad, per overtreding een boete. Klaar.

Maar de toon hierboven is niet echt de manier waarop ik graag dit onderwerp bespreek. Het betreft hier geen crimineel die we het liefst zo hard mogelijk gestraft zien, maar het overtreden van een aan de zeer lage kant zijnde snelheidslimiet dat op een menselijkere manier zou afgehandeld kunnen worden met hetzelfde resultaat als gevolg.

Ik betwist ook niet dat het nonchalant is van haar. Ik kaart gewoon dat het erg lullig is om daar in een veelvoud van de waarde van de overtreding van op de hoogte gebracht te worden. Ik probeer uit te leggen waarom. Als we allemaal als machines denken is de uitkomst inderdaad, per overtreding een boete. Klaar.

Maar de toon hierboven is niet echt de manier waarop ik graag dit onderwerp bespreek. Het betreft hier geen crimineel die we het liefst zo hard mogelijk gestraft zien, maar het overtreden van een aan de zeer lage kant zijnde snelheidslimiet dat op een menselijkere manier zou afgehandeld kunnen worden met hetzelfde resultaat als gevolg.
En hoe ga je het verschil maken als beleidsmaker tussen persoon 'ik had het niet door dat hier een flitspaal stond en ga mijn gedrag aanpassen OMDAT hier een flitspaal staat', persoon 'ik had niet door dat de snelheid hier beperkt was tot 50' en persoon 'ik had het door en blijf koppig te snel rijden omdat ik toch maar één boete zal krijgen ongeacht hoeveel keer ik geflitst wordt op 14 dagen'?

Als je kijkt naar het gebruik van waze ed. Lijkt het me dat er al genoeg manieren zijn om er onderuit te geraken als hardrijder. Lijkt me niet dat men hier extra aan tegemoet aan moet komen.

De discussie dat sommige snelheidsbeperkingen belachelijk zijn, vind ik een andere discussie. Ik vind dat ook soms, en zal mezelf ook soms betrappen op te snel rijden. Maar dan kom ik achteraf niet klagen.

Het 'als machines denken' is wel een belangrijk onderdeel van de rechtstaat. Ik heb liever niet dat we boetes overlaten aan willekeur.

Ik kom ook niet klagen over 1 boete, wel over het feit dat er niet bewust te hard gereden werd en dit nu op een erg harde manier ons gepresenteerd wordt.
En ik begrijp maar al te goed dat volgens de letter van de wet elke nieuwe rit een nieuwe "beslissing" is om te snel te rijden.
Ik heb het hier dan ook over het redelijke/menselijke in deze situatie.

Ik heb geen pasklare oplossing voor je stelling, rekening houdend met de trage manier van werken die nu gehanteerd wordt. Wat in ons geval zou gelden is vanaf het moment dat je weet dat je de overtreding begaat je je gedrag aanpast. Daarna kan je niet meer van "per ongeluk" spreken op dagbasis.

Dus een snelle notificatie via mail of sms. Hell, zelfs liever elke keer de boete verdubbelen binnen een bepaalde termijn, als men zeker is dat je niet gewoon een menselijke fout maakt, maar je bewust te snel gaat rijden.

Ik kom ook niet klagen over 1 boete, wel over het feit dat er niet bewust te hard gereden werd en dit nu op een erg harde manier ons gepresenteerd wordt.
En ik begrijp maar al te goed dat volgens de letter van de wet elke nieuwe rit een nieuwe "beslissing" is om te snel te rijden.
Ik heb het hier dan ook over het redelijke/menselijke in deze situatie.

Ik heb geen pasklare oplossing voor je stelling, rekening houdend met de trage manier van werken die nu gehanteerd wordt. Wat in ons geval zou gelden is vanaf het moment dat je weet dat je de overtreding begaat je je gedrag aanpast. Daarna kan je niet meer van "per ongeluk" spreken op dagbasis.

Dus een snelle notificatie via mail of sms. Hell, zelfs liever elke keer de boete verdubbelen binnen een bepaalde termijn, als men zeker is dat je niet gewoon een menselijke fout maakt, maar je bewust te snel gaat rijden.
Begrijp me ook niet verkeerd. Ik heb ook wel begrip voor de situatie en ga akkoord dat voor het uiteindelijke doel iedereen ook gebaat is bij een snellere verwittiging /melding.

Ik dacht ook dat men bezig was om te kijken of men een dergelijk systeem kon inrichten.

Terug
Bovenaan