Energieleveranciers

Dt is wat me erg stoort in de energiewereld. Het SLP profiel. Zelfs met een digitale meter blijven ze hieraan vasthouden in tegenstelling tot wat je zou denken. Er is wel geopperd dat dit “binnenkort” zal afgeschaft worden wanneer zo goed als iedereen een digitale mete heeft. Dan gaan ze effectief kijken wanneer je wat verbruikt. De enige contracten die hieraan ontsnappen zijn de dynamische. We hebben nog een lange weg te gaan..
Klopt, want je hebt bv mensen die december, januari, februari naar Tenerife gaan...
 
Tem eind vorig jaar had ik nog "nooit" een vast contract gehad. Maar een paar pientere mensen op dit forum schreeuwden de laatste dagen van september 2021, moord en brand (dat de prijzen wel eens heel hard zouden stijgen).

Ik kreeg toen plots schrik en ik heb toen het zekere voor het onzekere genomen, en voor elektriciteit toen "3 jaar" vast genomen (mijn beste beslissing ooit, dat scheelt voor mij "letterlijk" duizenden eurokes, om ooit nog beter te doen moet ik al 5 cijfers en het reservegetal bij de lotto winnen). Voor gas heb ik dat toen niet gedaan (later spijt van gehad).

Finaal bleken die mensen (bedankt hiervoor, maar ik heb geen idee meer wie die mensen hier waren), 200% gelijk gehad te hebben.
Momenteel heb ik dus zowel voor elektriciteit en gas vast. (In maart vorig jaar ook het zekere voor het onzekere genomen, daar ook geluk mee gehad, want toen was de prijs al verdubbeld maar viel de schade al bij al nog goed mee).

Gaan de meeste onder jullie nog steeds voor een vast tarief (optifix) of is een variabal beter/worth the risk?
Ik vind het een moeilijke .. het blijft een gok wat de toekomst gaat doen.

Voor elektriciteit is het voor mij gemakkelijk: Mijn huidig vast tarief is nog steeds lager dan de laagste variabele tarieven van de huidige markt.

Voor gas, is het nu 60 cent lager dan wat ik nu heb. Maar ik ga nog even wachten tot april. Ik verlies door te wachten daar worst case +-6€ mee
((0.6* 82%)*120m³/10.x). Maar als de prijzen in april NIET stijgen, maar gelijkblijven of dalen, dan ga ik toch wel wisselen van contract.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tits
Gaan de meeste onder jullie nog steeds voor een vast tarief (optifix) of is een variabal beter/worth the risk?
Ik ga sowieso voor vast. In mei verloopt mijn huidig jaarlijks contract. De vaste prijzen op dit moment liggen iets lager dan mijn huidig contract. Ik denk dat ik een dezer toesla, en het zekere voor het onzekere neem. Een variabell contract voor mij is een no-go...
 
Gaan de meeste onder jullie nog steeds voor een vast tarief (optifix) of is een variabal beter/worth the risk?

Ligt eraan. Verhuis nu naar een woning met zonnepanelen en terugdraaiende teller. De prijs ia dus niet zo belangrijk meer momenteel.
Voor gas wordt er 5000-6000kWh per jaar verbruikt. Dan is een paar cent/kWh ook niet spannend. Ben dus bij optifix gebleven.
 
Uitgerekend. Als je steevast de 1e van de maand elke keer instapte op de nieuwe Optifix kom je van januari tot nu op een kleine 4 c€/kWh verschil. Inderdaad met een SLP van 46.5% voor Q1 is dat bijna de helft van je totale jaarverbruik dat je 4 c€ per kWh meer betaalde.

Zekerheid is duur.
Zekerheid was enkel duur als je niet op tijd naar een nieuw vast contract overgeschakeld bent. De meesten hier waren in Mrt '22 overgeschakeld naar Optifix en die prijs is zeer lang goedkoper of ongeveer gelijk geweest qua prijs dan de variabele contracten. Deze mensen hadden dan weer totaal geen energiestress deze winter, want de energiefactuur bleef relatief betaalbaar en ze wisten hoeveel geld ze opzij moesten houden. Variabel blijft hoedanook een gok (die op dit moment goedkoper is, maar niemand weet wat komende maanden zal geven) en velen houden niet van gokken voor levensnoodzakelijke zaken, dus dan is een vast contract een vanzelfsprekende keuze (dan weet je +- wat je per jaar zal betalen en kan je je daarop voorzien).
 
Voor de ENGIE klanten: ik heb contact opgenomen met de klantendienst omdat de info op hun infopagina van de federale energiepremie nogal onduidelijk is: "ENGIE zal het totale bedrag van deze tegemoetkoming in één keer (automatisch) toekennen op één van je energiefacturen tussen begin maart 2023 en 31 maart 2023. Je hoeft hiervoor dus niets te doen." Ik had verwacht de premie te ontvangen op mijn maandelijkse factuur van maart, vandaag de factuur ontvangen maar zonder verrekening van de premie.

Volgens de klantendienst hebben ze de lijst met rechthebbenden nog niet ontvangen van de overheid, en zal de premie verrekend worden d.m.v. een creditnota omstreeks eind maart, of verrekend worden op de voorschotfactuur van april.
 
Zekerheid was enkel duur als je niet op tijd naar een nieuw vast contract overgeschakeld bent. De meesten hier waren in Mrt '22 overgeschakeld naar Optifix en die prijs is zeer lang goedkoper of ongeveer gelijk geweest qua prijs dan de variabele contracten. Deze mensen hadden dan weer totaal geen energiestress deze winter, want de energiefactuur bleef relatief betaalbaar en ze wisten hoeveel geld ze opzij moesten houden. Variabel blijft hoedanook een gok (die op dit moment goedkoper is, maar niemand weet wat komende maanden zal geven) en velen houden niet van gokken voor levensnoodzakelijke zaken, dus dan is een vast contract een vanzelfsprekende keuze (dan weet je +- wat je per jaar zal betalen en kan je je daarop voorzien).
Heb zelf ook Optifix vast, en ben me ervan bewust dat dit momenteel duurder is dan een aantal variabele contracten. Doordat de prijzen blijven dalen is het verschil in €cent/KWh wel steeds kleiner. Denk zelf wel dat de hoge prijzen een hele tijd verleden tijd zullen zijn. Optifix vast zal mijn inziens komende maanden dan nog wel verder mee zakken. Ik blijf bij Optifix.
 
Gaan de meeste onder jullie nog steeds voor een vast tarief (optifix) of is een variabal beter/worth the risk?

Ik heb altijd vaste contracten genomen. Daalt de prijs: gewoon op een nieuw vast contract intekenen. Stijgt de prijs: gewoon niets doen.

Met als kanttekening dat een vast contract een 'premium' heeft tegenover de variabele prijs op dat moment, om het risico van de leverancier in te dekken. In theorie betaal je, over een lange periode bekeken, dus iets meer als je altijd een vast tarief neemt dan wanneer je variabele tarieven neemt. Maar omdat je altijd kostenloos van vast contract kon veranderen was die theoretische meerkost sowieso beperkt.

Nu, met wat ik uitgespaard heb door vorige winter op een vast tarief te zitten kan ik waarschijnlijk wel een paar tientallen jaren die 'premium' betalen. Dus ik blijf gewoon verderdoen zoals ik altijd gedaan heb, en dat is een vast tarief.
Ook niet vergeten: hoe lager de marktprijs, hoe minder hij nog kan zakken en hoe meer ruimte er is om te stijgen. Op een bepaald moment wordt asymmetrisch risico ook een element.


Glazen bol of weet je iets dat wij niet weten?

Gassy baseert zich op technische analyse van de curves dacht ik :crazy:
Feit is dat geen enkele leverancier al weet welke tarieven ze in april gaan aanbieden. Tariefkaarten worden zo laat mogelijk opgemaakt om zo dicht mogelijk op de markt in te spelen.
 
Gassy baseert zich op technische analyse van de curves dacht ik :crazy:
Feit is dat geen enkele leverancier al weet welke tarieven ze in april gaan aanbieden. Tariefkaarten worden zo laat mogelijk opgemaakt om zo dicht mogelijk op de markt in te spelen.
Ook, maar niet enkel dat. Voorbije jaar was het een paniekjaar met hoge prijzen. Dat zet aan tot investeringen, dikwijls “overinvesteringen” dewelke dan op termijn weer lagere prijzen tot gevolg hebben door verhoogd aanbod. Zijn de economische cyclussen. Had je zelfs bij de prijs van mondmaskers 😉.
 
Nu, met wat ik uitgespaard heb door vorige winter op een vast tarief te zitten kan ik waarschijnlijk wel een paar tientallen jaren die 'premium' betalen. Dus ik blijf gewoon verderdoen zoals ik altijd gedaan heb, en dat is een vast tarief.

Ik zie het helemaal omgekeerd: door de afgelopen 16 jaar voornamelijk variabel gezeten te hebben, heb ik ruimschoots de duurdere kosten van het voorbije jaar gecompenseerd. Maar dan echt ruimschoots he.

Ik heb immers mijn meterstanden vandaag nog eens ingegeven, en op dit ogenblik kom ik op een projectie van +- 400 euro meer uit dan de 1800 euro die ik voor de hele hetze ongeveer had als eindafrekening.
Enige caveat: de standaard verwarmingstemperatuur is een halve graad omlaag gezet en de verwarmingstijden zijn iets krapper gezet (half uurtje 's avonds, en in het weekend niet geprogrammeerd maar op basis van wie het eerste opstaat, die zet ze aan).
 
Vandaag weer nieuwe meterstanden ingegeven. Advies om te verlagen naar 188/maand, ik zou op 2600ish euro uitkomen, als ik niets doe zou ik 750 euro terugtrekken volgens huidige situatie.

Nog even het einde van de winter afwachten en dan verlagen.

Gisteravond weer ingegeven.

Geschatte eindafrekening nog maar een goede 2200 euro.
Terugtrekken: al > 1000 euro.
Advies om te verlagen naar 130ish per maand.
 
Bij Enige zie ik nog geen spoor van overheidsmaatregelen voor februari en maart. Ik schakel midden deze maand om, dus ik zou dat graag wat deftig opvolgen. Ook bij een ander profiel dat ik beheer zie ik deze nog niet verschijnen.
 
Bij Enige zie ik nog geen spoor van overheidsmaatregelen voor februari en maart. Ik schakel midden deze maand om, dus ik zou dat graag wat deftig opvolgen. Ook bij een ander profiel dat ik beheer zie ik deze nog niet verschijnen.
Ik vroeg er onlangs zelf ook nog achter. Het antwoord is neen

Je moet wel inloggen als klant om deze link te kunnen openen maar er staat daar
"Binnenkort verwerken we de informatie voor het federaal basispakket voor januari, februari en maart 2023"

Dwz dat Engie dit nog moet toevoegen. Ik verwacht dat dit in de loop van deze maand zal gebeuren.

In principe hebben de energieleveranciers tijd tem 17 april om de premie uit te betalen (als jij er recht op hebt)
 
Bij Enige zie ik nog geen spoor van overheidsmaatregelen voor februari en maart. Ik schakel midden deze maand om, dus ik zou dat graag wat deftig opvolgen. Ook bij een ander profiel dat ik beheer zie ik deze nog niet verschijnen.
Als je naar hun homepage surft staat er bovenaan een oranje balk met een link naar uitleg over die maatregelen... Op die pagina staat dan:

ENGIE zal het totale bedrag van deze tegemoetkoming in één keer (automatisch) toekennen op één van je energiefacturen tussen begin maart 2023 en 31 maart 2023. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.
 
Wie leest nu zo een begeleidende tekst? Ze hadden toch beter een kader bijgemaakt met daarin die info? Dat had vele duidelijker geweest.

Bon, ik had hier wat beter de posts moeten lezen. Waar hangt dat boetekleed?
 
Ook al kon het niet volgens de klantendienst

Voorschotfactuur niet betaald. Staat nu wel bepaald dus van die premie afgetrokken
 
Terug
Bovenaan