Energieleveranciers

Ik kom ook van Optifix Maart voor gas én elek. Voorlopig is enkel gas voordeliger (0,6 c€), Elektriciteit is dat niet door de veranderde formule van de injectietarieven.
We hebben op dit moment geen zonnepanelen en het tarief voor nacht is toch wel ferm naar beneden gegaan. Dat maakt het voor mij dan weer voordeliger.
 
Ik ben zonet overgeschakeld van Optifix februari naar Optifix maart. Nu, ik was de prijzen aan het vergelijken bij 'mijn contract' en had de indruk dat de prijzen weer fors naar beneden zijn gegaan. Bleek dat ik daar nog mijn prijzen zie van januari, maar volgens het contract zou dit moeten ingegaan zijn 21 februari.

Of komt dat omdat het grootste deel van mijn recente factuur nog op de prijzen van januari zat?
Ik kan trouwens mijn voorschotfactuur nog niet aanpassen, omdat in februari ik een afrekening zou moeten krijgen. Enig idee wanneer die zou komen? Februari is wel nog maar 2 dagen gepasseerd, maar ik zou wel mijn voorschot willen gaan aanpassen want die is nog gebaseerd op Optifix augustus :rolleyes:
 
We hebben op dit moment geen zonnepanelen en het tarief voor nacht is toch wel ferm naar beneden gegaan. Dat maakt het voor mij dan weer voordeliger.
Vergeet niet dat de distributietarieven op nachttarief nu hetzelfde zijn als dagtarief.
Zonder zonnepanelen is de nieuwe Optifix sowieso wel interessanter.
 
Alles overgezet en gaat eind deze maand in. Nu kan ik natuurlijk nog gaan bellen want ze hebben dat opeens naar een domiciliëring gezet. Gaan we niet doen.
 
Inderdaad. Heb het ook via chat nagevraagd. Enkel als je Luminus verlaat voor een andere leverancier wordt de volledige vaste vergoeding aangerekend. Als je binnen Liminus blijft pro rata. Dit geldt ook als je nog geen jaar klant bent.
Ik ben eind 2022 1,5 maand klant geweest bij lumineus optifix voor ik weer teruggegaan ben naar engie direct en de vaste vergoeding was ook pro rata als ik me niet vergis.
 
Ik ben zonet overgeschakeld van Optifix februari naar Optifix maart. Nu, ik was de prijzen aan het vergelijken bij 'mijn contract' en had de indruk dat de prijzen weer fors naar beneden zijn gegaan. Bleek dat ik daar nog mijn prijzen zie van januari, maar volgens het contract zou dit moeten ingegaan zijn 21 februari.

Of komt dat omdat het grootste deel van mijn recente factuur nog op de prijzen van januari zat?
Ik kom momenteel ook dezelfde issue tegen. Wel nog niet overgeschakeld naar Optifix maart, maar ik zie voor mij nog steeds de contracten van gas (Optifix januari) en elektriciteit (Optifix augustus) staan. Zou voor beiden al vanaf 21/02 Optifix februari moeten zijn.

Begin deze week de helpdesk gecontacteerd en zij konden me meegeven dat er technische problemen zijn rond de correcte overschakeling van contracten en dat dit zo snel mogelijk ging opgelost worden door collega's (+ met terugwerkende kracht toegepast worden op verbruik vanaf 21/02). Momenteel is dat spijtig genoeg nog steeds niet opgelost (ik bel volgende week wel nog eens).

Dus best ook zelf even contacteren denk ik.
 
Net de afrekening van Luminus gekregen.
3057 euro terugkrijgen, wordt betaald voor 21/03 :). We hadden al 2300 euro op de energierekening van voorgaande jaren, We gaan 3-4 jaar voort kunnen met dat bedrag en de nieuwe prijzen :).
Mogelijk heb ik uw vorige posts gemist qua context ma je weet toch dat je bank hebt gespeeld voor Luminus he?
Blij zijn dat je zoveel geld terug krijgt betekent enkel dat je altijd veel te veel hebt betaald en hen gratis geld hebt gegeven :oink:
 
@Renegadexxripxx ik meen me te herinneren dat jij me hiermee geholpen hebt vorige keer...
Als ik kijk naar de komende injectievergoeding van ecopower van 11cent/kWh, komt het wat op een status qua uit voor mij of ik nu de digitale teller zou aanvragen of bij mijn terugdraaiende teller zou blijven.

Wat zou jij doen in dat geval?
 
Mogelijk heb ik uw vorige posts gemist qua context ma je weet toch dat je bank hebt gespeeld voor Luminus he?
Blij zijn dat je zoveel geld terug krijgt betekent enkel dat je altijd veel te veel hebt betaald en hen gratis geld hebt gegeven :oink:
Aangezien hij geen idee had hoeveel gas hij minder kon verbruiken zonder aan comfort in te boeten, heeft hij het zekere voor het onzekere genomen en zijn voorschotten gehouden op het verbruik van de winter ervoor. Dus evengoed was zijn besparing in gasverbruik maar een fractie geweest en had hij nauwelijks iets terug getrokken.
 
Mogelijk heb ik uw vorige posts gemist qua context ma je weet toch dat je bank hebt gespeeld voor Luminus he?
Blij zijn dat je zoveel geld terug krijgt betekent enkel dat je altijd veel te veel hebt betaald en hen gratis geld hebt gegeven :oink:

I know, net zoals de staat elk jaar een fameuze gratis lening krijgt. I could care less, het is niet dat 3k over 6 maanden (want we betalen pas van Oktober zoveel te veel) zoveel zou opgebracht hebben...
 
@Renegadexxripxx ik meen me te herinneren dat jij me hiermee geholpen hebt vorige keer...
Als ik kijk naar de komende injectievergoeding van ecopower van 11cent/kWh, komt het wat op een status qua uit voor mij of ik nu de digitale teller zou aanvragen of bij mijn terugdraaiende teller zou blijven.

Wat zou jij doen in dat geval?
Moet je niet betalen als je zelf digitale teller aanvraagt?
 
Dus met een vast contract veranderen naar een vast contract binnen Luminus moet je niet eerst een eindafrekening maken? Ik zit nog met die optifix van augustus maar kan hem niet afzeggen omdat ik moet wachten tot deze zomer zodat mijn teller weer op 0 staat (zonnepanelen+analoge teller) nu afrekenen zou mij evenveel kosten als mijn geschat verbruik (die hoger is dan mijn opbrengst van de panelen)

Neen. Er worden alleen afrekeningen opgemaakt als de netbeheerder meterstanden doorgeeft aan een leverancier. Netbeheerders zijn niet op de hoogte van welk type contract je hebt bij een leverancier en hoe vaak je wisselt. In augustus zal Fluvius een nulverbruik doorgeven aan Luminus. Luminus zal je dan aanrekenen van 08/2022 - 03/2023 aan het optifix dat je had en van 03/2023 - 08/2023 aan het nieuwe contract dat je kiest.

Aangezien Luminus een nulverbruik doorkrijgt van Fluvius zal er aan beide periodes dan ook 0 verbruik worden toegewezen.
 
@Renegadexxripxx ik meen me te herinneren dat jij me hiermee geholpen hebt vorige keer...
Als ik kijk naar de komende injectievergoeding van ecopower van 11cent/kWh, komt het wat op een status qua uit voor mij of ik nu de digitale teller zou aanvragen of bij mijn terugdraaiende teller zou blijven.

Wat zou jij doen in dat geval?

Dat is koffiedik kijken. Die injectievergoeding is variabel.

Het voordeel van een terugdraaiende teller, indien je effectief zonnepanelen hebt, is dat stel dat de gasprijzen nog omhoog gaan. Dat je voor de status quo kost, en als uw teller toch xk kwh achteruitgedraaid is op jaarbasis, dat je dat potje kan gebruiken om eventueel met een elektrisch vuurtje bij te verwarmen op een locatie). Of voor een mobiele airco als het eens super warm is.

Anders gezegd, voor mij is die terugdraaiende teller een comfort dat je er niet op moet letten.

Als je zou zeggen van kijk ik mis een bom winst. Dan zou ik zeggen ik zou er eens over nadenken. Als het status quo blijft, dan zie ik de meerwaarde niet om er van wakker te liggen. Zeker niet omdat als je eens de beslissing genomen hebt, dan kan je niet terug op het moment dat die beslissing tegenslag biedt. En er is geen meerwaarde tegen het moment dat je verplicht wordt.

Maar, opnieuw, dat is mijn beslissing. En mijn keuze. Ik ben u niet. En jij bent mij niet ;p.
 
@Renegadexxripxx ik meen me te herinneren dat jij me hiermee geholpen hebt vorige keer...
Als ik kijk naar de komende injectievergoeding van ecopower van 11cent/kWh, komt het wat op een status qua uit voor mij of ik nu de digitale teller zou aanvragen of bij mijn terugdraaiende teller zou blijven.

Wat zou jij doen in dat geval?
In welk jaar zijn die zonnepanelen gelegd? Want je zou eventueel nog recht kunnen hebben op de premie voor omschakeling naar digitale meter.
 
Optifix maart 2022 op 8.8 cent / kwh en Optifix maart 2023 op 8.2 cent / kwh. Toch maar switchen dan :).

Ik ga het voorlopig ff op safe houden. Gasverbruik komende maanden gaat toch minimaal zijn. Tis ongeveer 1 cent duurder dan huidige variabel. Maar die 100 euro per jaar extra is me wel de gemoedsrust waard. Heeft me heel wat geld bespaard afgelopen winter.
 
Terug
Bovenaan