Energieleveranciers

Optifix maart 2022 op 8.8 cent / kwh en Optifix maart 2023 op 8.2 cent / kwh. Toch maar switchen dan :).

Ik ga het voorlopig ff op safe houden. Gasverbruik komende maanden gaat toch minimaal zijn. Tis ongeveer 1 cent duurder dan huidige variabel. Maar die 100 euro per jaar extra is me wel de gemoedsrust waard. Heeft me heel wat geld bespaard afgelopen winter.
Gewoon switchen. Ben je weer voor 2 jaar gerust.
 
Optifix maart 2022 op 8.8 cent / kwh en Optifix maart 2023 op 8.2 cent / kwh. Toch maar switchen dan :).

Ik ga het voorlopig ff op safe houden. Gasverbruik komende maanden gaat toch minimaal zijn. Tis ongeveer 1 cent duurder dan huidige variabel. Maar die 100 euro per jaar extra is me wel de gemoedsrust waard. Heeft me heel wat geld bespaard afgelopen winter.

Tenzij je weinig verbruikt, zal het wel veel meer zijn dan 100 Euro per jaar tot nu toe.
 
Tenzij je weinig verbruikt, zal het wel veel meer zijn dan 100 Euro per jaar tot nu toe.
Tot volgende winter ligt je verbruik toch laag en dan kan je nog steeds overstappen. Dus kies zonder twijfel voor de zekerheid van Optifix.
 
Je werkelijk verbruik binnen een periode telt niet, wel de coefficient SLP. Ook maart telt voor 15,5% van je jaarverbruik.

Maar ik denk dat velen zich de laatste maanden hebben mispakt met Optifix tegenover direct. Vooral omdat direct prijzen niet gekend zijn tot einde maand.

Voor februari was de Optifix prijs bijvoorbeeld 9,4 cent tegenover bijvoorbeeld Engie Direct dat 7,2 cent was.
Maar zelfs als je meteen op 1 februari wisselde en reeds Optifix januari had, betaalde je nog steeds 21 dagen 12,7 cent.
Uitgerekend was Optifix februari gemiddeld bijna 12 cent of bijna 5 cent duurder per kWh.

Voor maart staat Engie direct nu op 6,5 cent, maar de maand is nog jong.
 
Met een vast contract zoals Optifix maakt de SLP niets uit he. Voor al het verbruik betaal je toch het zelfde tarief.

Dus nu switchen naar Optifix en eventueel tegen de winter naar een lager contract of variabel gaat niet de grote kost zijn.
De zekerheid is me nu veel meer waard dan het voordeligste tarief.
 
Met een vast contract zoals Optifix maakt de SLP niets uit he. Voor al het verbruik betaal je toch het zelfde tarief.

Dus nu switchen naar Optifix en eventueel tegen de winter naar een lager contract of variabel gaat niet de grote kost zijn.
De zekerheid is me nu veel meer waard dan het voordeligste tarief.
Het maakt wel degelijk uit, en net zoals @Raa uitlegt: je zit telkens minstens 21 dagen aan een hoger tarief. Deze dagen (want winter) tellen meer mee door die SLP profielen die de wintermaanden een hoger percentage toeschrijven van je totaal verbruik.
De mensen die sinds december eigenlijk een variabel contract hebben zitten steevast 5 cent goedkoper dan de Optifixers (als @Raa's berekening klopt). Dat is intussen meer dan de helft van de prijs!

Dit is ook logisch: waarom zouden die vaste contracten anders dalen maand over maand?
Die Optifix prijzen dalen maar nadat de maand over is. En dan kan je op die lagere prijs intekenen, maar die gaat pas 3 weken later in. Terwijl in die maand (of zo ging het toch in januari en februari) de prijs al gezakt was.

Natuurlijk is het een ander verhaal als de prijzen terug beginnen stijgen... hoewel: je hebt diezelfde vertraging dan aan jouw kant staan. Dus, doorheen de lopende maand volg je de dagprijzen wat op; je ziet wat lijkt op een significante, niet-tijdelijke stijging. Je kan tot het eind van de maand tegen het "goedkope" tarief intekenen. Met dan wel nog 21 dagen van mogelijke stijgingen de volgende maand. Maar je kan evengoed na 14 dagen die switch opzeggen (werkt dat ook zo bij een tariefwissel? Geen idee eigenlijk).
Dusja, je zit nu eigenlijk "objectief" (voor zover dit niet allemaal gokwerk is) beter bij een goedkope maandelijks variabele zoals Engie Direct of Luminus Basic (pas op, deze is trimesterieel, maar je kan hier dan wel een maandelijkse afrekening op vragen. Wat dit geeft weet ik hopelijk snel te vertellen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Raa
De mensen die sinds december eigenlijk een variabel contract hebben zitten steevast 5 cent goedkoper dan de Optifixers (als @Raa's berekening klopt). Dat is intussen meer dan de helft van de prijs!

Uitgerekend. Als je steevast de 1e van de maand elke keer instapte op de nieuwe Optifix kom je van januari tot nu op een kleine 4 c€/kWh verschil. Inderdaad met een SLP van 46.5% voor Q1 is dat bijna de helft van je totale jaarverbruik dat je 4 c€ per kWh meer betaalde.

Zekerheid is duur.
 
Ik ben ook net overgestapt van Optifix januari naar Optifix maart. Vond het precies al wel de moeite.
Op 10/03 start hier de "Optifix Februari".

"Optifix Maart" is alweer ietsje goedkoper geworden... Kan je zomaar overschakelen van "Optifix Maand A" naar "Optifix Maand B"?
 
Tuurlijk. Gewoon doen.
OK, dan ga ik dat zeker in 't oog houden... Wij zitten nu in opzeg van Luminus Comfy tot en met 09/03 en de nieuwe Optifix begint te lopen op 10/03. Ik kan nu de pagina om contracten te wijzigen dus niet meer openen... Maar dan ga ik ook zeker omschakelen naar de Optifix van maart... Scheelt toch alweer kleine 200 euro op jaarbasis in ons verbruik.
 
Neen. Er worden alleen afrekeningen opgemaakt als de netbeheerder meterstanden doorgeeft aan een leverancier. Netbeheerders zijn niet op de hoogte van welk type contract je hebt bij een leverancier en hoe vaak je wisselt. In augustus zal Fluvius een nulverbruik doorgeven aan Luminus. Luminus zal je dan aanrekenen van 08/2022 - 03/2023 aan het optifix dat je had en van 03/2023 - 08/2023 aan het nieuwe contract dat je kiest.

Aangezien Luminus een nulverbruik doorkrijgt van Fluvius zal er aan beide periodes dan ook 0 verbruik worden toegewezen.
Het probleem is dat het geen 0 verbruik is. Ik heb telkens iets van een 1750 kw verbruik op een jaar omdat mijn zonnepanelen niet genoeg opbrengen. Heel moeilijk om zoiets op te zoeken op Google,telkens kom ik uit dat ik een eindafrekening ga moeten betalen🤔. Kan er iemand mij een link geven waar dit bovenstaande bevestigd kan worden? Want veranderen en toch nog moeten afrekenen komt mij vele malen duurder uit dan mijn jaar uit te doen met mijn dure optifix. Mijn terug draaien moet nog volledig beginnen☹️.
 
Het is tegenwoordig ook niet meer gemakkelijk om te gaan vergelijken.
Ik ben van Ecopower voor de crisis weg gegaan omdat hun injectievergoeding veel te laag was en zat heel 2022 goed met een Comfy vast contract van Luminus. Nu is dit verlopen en zit Luminus met de laagste injectietarieven, waardoor ik wou overschakelen naar Engie of Energie.be. Beetje balen dat Ecopower geen nieuwe klanten meer aannam, omdat hun injectievergoeding (vast 20 cent) nu veel hoger is dan de rest.

Nu gaan ze blijkbaar het toch weer verlagen vanaf mei. Je hebt dan een goede maart en april misschien nog gehad, maar dan is het weer even rekenen. Tegen dan gaat volgens mij 11 cent ook vrij royaal zijn ivm de rest.
 
Iemand die bij Engie zit en zijn basispakket voor de maanden jan, feb en ma al heeft ontvangen?
Ik nog niet.

ENGIE zal het totale bedrag van deze tegemoetkoming in één keer (automatisch) toekennen op één van je energiefacturen tussen begin maart 2023 en 31 maart 2023. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.




Engie zal het bedrag van het federaal basispakket zoveel als mogelijk verrekenen met de eerste elektriciteits- en/of gasfactuur die we opmaken vanaf begin maart 2023 (en uiterlijk tegen 31 maart 2023).


Dit kan zowel over een tussentijdse factuur of een (slot)afrekening gaan.


Indien je in de periode tussen begin maart en 31 maart 2023 geen factuur krijgt (vb. je ontvangt 3-maandelijkse voorschotten of je hebt geen contract meer na 31 december 2022 en je ontving al je slotfactuur), betalen we het federaal basispakket uit via een aparte creditnota, en dit ten laatste op 31 maart 2023.
 
Het probleem is dat het geen 0 verbruik is. Ik heb telkens iets van een 1750 kw verbruik op een jaar omdat mijn zonnepanelen niet genoeg opbrengen. Heel moeilijk om zoiets op te zoeken op Google,telkens kom ik uit dat ik een eindafrekening ga moeten betalen🤔. Kan er iemand mij een link geven waar dit bovenstaande bevestigd kan worden? Want veranderen en toch nog moeten afrekenen komt mij vele malen duurder uit dan mijn jaar uit te doen met mijn dure optifix. Mijn terug draaien moet nog volledig beginnen☹️.

Artikel 4.3.48 of 4.3.57 en ik zeg het al op voorhand "tariefwissel" houdt omschakeling van dag/nacht naar dag of omgekeerd.
Als je 1750 kWh op een jaar verbruikt gaat dat verbruik opgesplitst worden.

Uitleg over hoe het verbruik verdeeld wordt vind je hier. Het is een uitleg over variabele tarieven, maar het principe is hetzelfde.

Waar vind jij dan de uitleg dat er een eindafrekening gemaakt moet worden als je bij eenzelfde leverancier van contract verandert?
 
Het is tegenwoordig ook niet meer gemakkelijk om te gaan vergelijken.
Ik ben van Ecopower voor de crisis weg gegaan omdat hun injectievergoeding veel te laag was en zat heel 2022 goed met een Comfy vast contract van Luminus. Nu is dit verlopen en zit Luminus met de laagste injectietarieven, waardoor ik wou overschakelen naar Engie of Energie.be. Beetje balen dat Ecopower geen nieuwe klanten meer aannam, omdat hun injectievergoeding (vast 20 cent) nu veel hoger is dan de rest.

Nu gaan ze blijkbaar het toch weer verlagen vanaf mei. Je hebt dan een goede maart en april misschien nog gehad, maar dan is het weer even rekenen. Tegen dan gaat volgens mij 11 cent ook vrij royaal zijn ivm de rest.

Hoeveel kWh wek je op op een jaar en hoeveel was het verschil Ecopower - Comfy vast?
 
Iemand die bij Engie zit en zijn basispakket voor de maanden jan, feb en ma al heeft ontvangen?
Ik vroeg er onlangs zelf ook nog achter. Het antwoord is neen

Je moet wel inloggen als klant om deze link te kunnen openen maar er staat daar
"Binnenkort verwerken we de informatie voor het federaal basispakket voor januari, februari en maart 2023"

Dwz dat Engie dit nog moet toevoegen. Ik verwacht dat dit in de loop van deze maand zal gebeuren.

In principe hebben de energieleveranciers tijd tem 17 april om de premie uit te betalen (als jij er recht op hebt)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan