Energieleveranciers

Nu, met wat ik uitgespaard heb door vorige winter op een vast tarief te zitten kan ik waarschijnlijk wel een paar tientallen jaren die 'premium' betalen. Dus ik blijf gewoon verderdoen zoals ik altijd gedaan heb, en dat is een vast tarief.

Ik zie het helemaal omgekeerd: door de afgelopen 16 jaar voornamelijk variabel gezeten te hebben, heb ik ruimschoots de duurdere kosten van het voorbije jaar gecompenseerd. Maar dan echt ruimschoots he.

Of je wisselt tussen variabel en vast afhankelijk van de markt. Tot het najaar had ik een zeer competitief vast tarief, nu het meest variabele tarief dat de markt kan bieden voor een terugdraaiende teller.
 
Ik zie het helemaal omgekeerd: door de afgelopen 16 jaar voornamelijk variabel gezeten te hebben, heb ik ruimschoots de duurdere kosten van het voorbije jaar gecompenseerd. Maar dan echt ruimschoots he.

Zo echt ruimschoots zal dat niet zijn. Want je moet dit niet vergeten:

Ook niet vergeten: hoe lager de marktprijs, hoe minder hij nog kan zakken en hoe meer ruimte er is om te stijgen. Op een bepaald moment wordt asymmetrisch risico ook een element.

o8WMl.jpg


Van 2008 - medio 2021 kon de prijs niet veel zakken. Het voordeel vast-variabel in die periode is veel kleiner dan tegenwoordig.
Geen volledig correcte vergelijking, maar om een idee te geven:
Luminus Basic Variabel 06/2019 elek: 6,41 €c/kWh
Luminus Optifix Vast 06/2019 elek: 7,76 €c/kWh

Luminus Basic Variabel 03/2023 elek: 11,24 €c/kWh
Luminus Optifix Vast 03/2023 elek: 25,38 €c/kWh
 
Of je wisselt tussen variabel en vast afhankelijk van de markt. Tot het najaar had ik een zeer competitief vast tarief, nu het meest variabele tarief dat de markt kan bieden voor een terugdraaiende teller.
Tot je natuurlijk vasthangt aan dat variabel tarief en er geen vaste tarieven meer worden aangeboden. Het is een evenwichtsoefening die je natuurlijk zelf moet maken.
 
Zo echt ruimschoots zal dat niet zijn. Want je moet dit niet vergeten:



o8WMl.jpg


Van 2008 - medio 2021 kon de prijs niet veel zakken. Het voordeel vast-variabel in die periode is veel kleiner dan tegenwoordig.

1 variabele wordt dan wel vergeten: de aangeboden kortingen. Via aanbieders.be elk jaar de oefening gemaakt, bijna steevast was een variabele de goedkopere keuze en meestal een beduidend verschil door een contract te sluiten bij wie de grootste kortingen gaf. Verschillen van 150 euro of meer per jaar waren geen uitzondering.
 
Luminus Basic Variabel 03/2023 elek: 11,24 €c/kWh
Luminus Optifix Vast 03/2023 elek: 25,38 €c/kWh
Correctie: die 11,24 is de prijs gebaseerd op een TTF van 94 (4de kwartaal 2022). Deze ligt intussen meer richting de 50-60. Eens ik mijn afrekening krijg voor februari zal ik u weten te zeggen wat de Basic is, maar ik reken snel iets van een 6,6-7.
Ben nog altijd benieuwd of ik pas op het einde van het kwartaal mijn maandafrekening ga krijgen of toch een sneak peak in de maandelijkse waarde van hun kwartaalindex ga krijgen.
 
1 variabele wordt dan wel vergeten: de aangeboden kortingen. Via aanbieders.be elk jaar de oefening gemaakt, bijna steevast was een variabele de goedkopere keuze en meestal een beduidend verschil door een contract te sluiten bij wie de grootste kortingen gaf. Verschillen van 150 euro of meer per jaar waren geen uitzondering.

Er werden ook kortingen voor vaste contracten gegeven hoor.
Ik heb hier een bestand teruggevonden van een vergelijking die ik heb gemaakt in 09/2019 waarbij bij Engie voor 5000 kWh elektriciteit de commodity € 290,92 bedroeg. Dit is inclusief korting, excl. vaste vergoeding. Je gaat mij niet wijsmaken dat het goedkoopste variabel tarief een kostprijs zou hebben van € 140..

Correctie: die 11,24 is de prijs gebaseerd op een TTF van 94 (4de kwartaal 2022). Deze ligt intussen meer richting de 50-60. Eens ik mijn afrekening krijg voor februari zal ik u weten te zeggen wat de Basic is, maar ik reken snel iets van een 6,6-7.
Ben nog altijd benieuwd of ik pas op het einde van het kwartaal mijn maandafrekening ga krijgen of toch een sneak peak in de maandelijkse waarde van hun kwartaalindex ga krijgen.

ja, daarom dat ik zei "Geen volledig correcte vergelijking, maar om een idee te geven"..
Ik probeerde een punt te maken door de verhouding in prijzen 2019 - 2023 weer te geven. De prijs van 2019 was ook een kwartaalgeïndexeerde prijs.
 
Of je wisselt tussen variabel en vast afhankelijk van de markt. Tot het najaar had ik een zeer competitief vast tarief, nu het meest variabele tarief dat de markt kan bieden voor een terugdraaiende teller.

Maar veel eigen inbreng heb je daar toch niet in gehad? Je vast tarief zal gewoon afgelopen zijn, en op dat moment waren er geen nieuwe vaste tarieven meer beschikbaar. De enige bewuste keuze die je gemaakt hebt is naar welk type variabel tarief je bent overgestapt en dat je nu de laatste twee maanden nog niet opnieuw op een vast tarief bent overgeschakeld.
En als de prijs weer zou stijgen ga je ook gewoon snel een vaste prijs vastklikken.

Nu, ik verkies ook vast voor m’n gemak. Ik ken mijn verbruik, ik ken mijn tarief, ik bepaal m’n voorschot en hou mijn eindafrekening klein.

Geen volledig correcte vergelijking, maar om een idee te geven:
Luminus Basic Variabel 06/2019 elek: 6,41 €c/kWh
Luminus Optifix Vast 06/2019 elek: 7,76 €c/kWh

Luminus Basic Variabel 03/2023 elek: 11,24 €c/kWh
Luminus Optifix Vast 03/2023 elek: 25,38 €c/kWh

Met de kanttekening dat je, als je helemaal geoptimaliseerd hebt en elke maand een nieuwe vaste prijs geklikt hebt indien die lager lag dan je vorige vaste prijs, je de basic variabel van 03/2023 zou moeten vergelijken met de laagste optifix van de laatste twee jaar.

Nu goed, er zitten weer verbrekingsvergoedingen aan te komen dus geniet van de optimalisaties die je als eindklant momenteel nog kan doen.
 
Je zei dat ik 1 variabele vergat, maar die variabele heeft nergens invloed op.

Als ik steevast de goedkoopste optie nam, dat voor de overgrote meerderheid van de gevallen een variabele prijs was, en het geen uitzondering was dat het verschil met de volgende goedkoopste optie in de grootte-orde van 150 euro zat... Dat wil niet zeggen dat het elk jaar 150 euro of meer was, dat wil ook niet zeggen dat het elk jaar de variabele prijs was die het goedkoopst was. Maar het wil wel zeggen dat ik over die 16-17 jaar wel mooi voordeel heb gedaan door meestal de variabele prijs te nemen.

Ooit heb ik wel eens een vast tarief van 2 jaar genomen via een groepsaankoop, ergens rond 2012 als ik me goed herinner. Denk wel dat dat de enige keer was.
 
Als ik steevast de goedkoopste optie nam, dat voor de overgrote meerderheid van de gevallen een variabele prijs was, en het geen uitzondering was dat het verschil met de volgende goedkoopste optie in de grootte-orde van 150 euro zat... Dat wil niet zeggen dat het elk jaar 150 euro of meer was, dat wil ook niet zeggen dat het elk jaar de variabele prijs was die het goedkoopst was. Maar het wil wel zeggen dat ik over die 16-17 jaar wel mooi voordeel heb gedaan door meestal de variabele prijs te nemen.

Ooit heb ik wel eens een vast tarief van 2 jaar genomen via een groepsaankoop, ergens rond 2012 als ik me goed herinner. Denk wel dat dat de enige keer was.

Kan je eens meedelen wat je jaarlijks verbruik is?
 
Kan je eens meedelen wat je jaarlijks verbruik is?

Dat is nogal gevarieerd over de jaren heen. Tot 2012 hadden wij nog verwarming op exclusief nachttarief, tussen 2012 en 2016 nog een mix exclusief nachttarief + gas, sinds 2016 enkel gas.

Ruwweg:
- tot 2012: +- 1200 piek, 3000 dal, 8000 excl nacht
- 2012-2016: 1200 piek, 1500 dal, 4000 excl nacht, 10000 gas
- na 2016: 2000 piek, 2000 dal, 14000 gas
 
En als de prijs weer zou stijgen ga je ook gewoon snel een vaste prijs vastklikken.

Natuurlijk, maar daar is het veel te vroeg voor.

Nu, ik verkies ook vast voor m’n gemak. Ik ken mijn verbruik, ik ken mijn tarief, ik bepaal m’n voorschot en hou mijn eindafrekening klein.

Je volste recht. Gemak kost wat meer, maar als je gemak dat extra geld mag kosten is daar niks verkeerd aan. Weet dat je een maand de tijd hebt om terug naar vaste tarieven over te stappen als de markt verslecht.

Ik heb een dichte relatie in mijn job met de globale energiemarkt, daarom dat ik de ZIGDAM prijzen elke dag ken en zie geen grote schokken aankomen.
 
Hier heeft Luminus mijn gaspremie netjes verrekend met de slotafrekening (eind november-december-januari) ten behoeve van de omschakeling naar maandelijkse afrekening vanaf februari.
 
Omdat het grote publiek geen benul heeft van hoe zoiets er aan toe gaat:
Overheid ging mid-februari het geld voor de premies overmaken aan de leveranciers. Overheid heeft nu pas de betalingen effectief overgemaakt. Dus exact hetzelfde verhaal als met de premies voor eind 2022: de overheid bepaalt zelf de deadline waarop ze gaan betalen om die dan vervolgens in de verste verte niet te halen.

Luminus zal een drietal weken een paar honderd miljoen hebben voorgeschoten voor de Belgische overheid. Veel andere leveranciers hadden er al geen vertrouwen in en zullen nu pas beginnen afrekenen naar de eindklanten.
 
Luminus zal een drietal weken een paar honderd miljoen hebben voorgeschoten voor de Belgische overheid. Veel andere leveranciers hadden er al geen vertrouwen in en zullen nu pas beginnen afrekenen naar de eindklanten.

Hier alleszins nog niks gekregen. Ben precies wel de enige?
Overgestapt naar Luminus (Optifix) in december 2022 (aangevraagd in augustus).

Also: blijkbaar betaal ik sinds Optifix Maart via domiciliëring. Kan met niet herinneren dat ik die keuze voorgeschoteld kreeg. Kan ik dat terug aanpassen, want Mijn Klantenzone vind ik daar niet direct iets over terug. Ik kan enkel het rekeningnummer wijzigen.
 
Hier alleszins nog niks gekregen. Ben precies wel de enige?
Overgestapt naar Luminus (Optifix) in december 2022 (aangevraagd in augustus).

Also: blijkbaar betaal ik sinds Optifix Maart via domiciliëring. Kan met niet herinneren dat ik die keuze voorgeschoteld kreeg. Kan ik dat terug aanpassen, want Mijn Klantenzone vind ik daar niet direct iets over terug. Ik kan enkel het rekeningnummer wijzigen.
Hier ook nog niets gekregen.
 
Hier ook nog niets gekregen.
Wordt sinds februari automatisch verrekend met het voorschot, afrekening of eventueel openstaande bedragen. Uiterlijk 18 april 2023 wordt het saldo overgeschreven. Staat allemaal vermeld in de “My Luminus” app onder “Facturen” -> “Openstaande facturen”.
 
Laatst bewerkt:
Wordt sinds februari automatisch verrekend met het voorschot, afrekening of eventueel openstaande bedragen. Uiterlijk 18 april 2023 wordt het saldo overgeschreven. Staat allemaal vermeld in de “My Luminus” app onder “Facturen” -> “Openstaande facturen”.
Staat niets :unsure: We zullen maar nog wat langer afwachten...
 
Terug
Bovenaan