Bij engie niet zag ik.
Maar als dat per kwartier is, dan is het toch niet zo interessant?

Ik heb per jaar meer dan genoeg kWh om mijn broer van stroom te voorzien.
Maar in december is er bijvoorbeeld niks opbrengst en zal hij dus elk kwartier geen stroom van mij krijgen?
Enkel in de zomer wekt ge per kwartier genoeg op om misschien voor 2 man stroom te voorzien.
Klopt, maar ergens logisch he. Anders zou jij op een moment dat je geen stroom opwekt toch stroom kunnen verkopen.
 
Bij engie niet zag ik.
Maar als dat per kwartier is, dan is het toch niet zo interessant?

Ik heb per jaar meer dan genoeg kWh om mijn broer van stroom te voorzien.
Maar in december is er bijvoorbeeld niks opbrengst en zal hij dus elk kwartier geen stroom van mij krijgen?
Enkel in de zomer wekt ge per kwartier genoeg op om misschien voor 2 man stroom te voorzien.
Zo gaat het toch voor uw eigen ook? Jij moet in januari ook stroom inkopen. Je kan niet uw overschotten van in de zomer gebruiken voor de winter.

In de zomer is er vaak overschot op landelijk niveau en in de winter moet er stroom bijgemaakt worden met gas, kernenergie, ... dus die kost meer. Daarom dat we ook niet meer van een terug draaiende teller genieten.
 
Enige heeft hier de verrekening gemaakt voor die subsidie.
Wat een vreemd systeem toch :unsure:... Mijn voorschot van 175 euro per maand is betaald voor maart. Ik krijg nog 415 euro teruggestort én volgens mijn eigen berekeningen ga ik ongeveer nog een 500 euro terugtrekken na mijn eindafrekening deze maand...

De energie crisis hakt erin...

We betalen hier nu in jan: 70 gas + 70 elektriciteit (ze hebben nog niet door dat we panelen hebben) maar krijgen meer energie steun. Ik vermoed dat we in januari ook nog eens 50 euro teruggestort krijgen van PV injectie...

Zinvolle energiesteun. Money well spent en een broodnodige en zeer gerichte ingreep !

ik zit in dezelfde situatie, door al de premies betaal ik nu 300op een jaar ipv 1200-1300 euro wat gewoon ronduit pervers is eigenlijk.
ik snap echt niet waarom ze de premies van jan-feb-maart niet ongedaan gemaakt hebben. Het is echt gratis geld uitgeven, terwijl de prijzen sterk gezakt zijn.
 
ik zit in dezelfde situatie, door al de premies betaal ik nu 300op een jaar ipv 1200-1300 euro wat gewoon ronduit pervers is eigenlijk.
ik snap echt niet waarom ze de premies van jan-feb-maart niet ongedaan gemaakt hebben. Het is echt gratis geld uitgeven, terwijl de prijzen sterk gezakt zijn.

Ik ben het ook niet eens met HOE dat geld werd gegeven, maar de totale stijging van de jaarlijkse afrekening zal ruimschoots het "cadeautje" overstijgen voor VEEL van de Belgische huishoudens die niet konden rekenen op sociaal tarief. De mensen die er "winst" mee hebben gedaan, zijn de uitzondering. En laat ons op BG globaal genomen nu wel met een groep zitten die echt wel tot die uitzondering behoort alleen al omdat een hoger inkomen de kans op een energiezuinige woning drastisch vergroot.
 
Dat maakt het amper interessant.
Veel hebt ge er dus niet aan...
Als je dit als manier zag om de terugdraaiende teller opnieuw in te voeren is het niet interessant nee.

Afrekening gehad van Luminus (optifix, april 2021): in totaal moet ik €550,71 terugkrijgen, maandelijks voorschot was €86,29 voor gas + elektriciteit. Daarnaast had ik al €219,42 teruggekregen in januari, heb ik 3 x voorschot niet moeten betalen wegens basispakket overheid en moet ik de afrekening gas niet betalen wegens basispakket overheid.

Voor 11 maanden ga ik dus €76,1 €176,1 krijgen (€694,03 effectief betaald - €219,42 - €550,71) terwijl ik 1339kwh aan elektriciteit en 2558kwh aan gas heb verbruikt.

Absurd...

Correctie: €176, ik was de €100 verwarmingspremie van augustus vergeten.
 
Laatst bewerkt:
Als je dit als manier zag om de terugdraaiende teller opnieuw in te voeren is het niet interessant nee.

Afrekening gehad van Luminus (optifix, april 2021): in totaal moet ik €550,71 terugkrijgen, maandelijks voorschot was €86,29 voor gas + elektriciteit. Daarnaast had ik al €219,42 teruggekregen in januari, heb ik 3 x voorschot niet moeten betalen wegens basispakket overheid en moet ik de afrekening gas niet betalen wegens basispakket overheid.

Voor 11 maanden ga ik dus €76,1 krijgen (€694,03 effectief betaald - €219,42 - €550,71) terwijl ik 1339kwh aan elektriciteit en €2558kwh aan gas heb verbruikt.

Absurd...
Los van dat dat absurd is, is dat wel een zeer laag verbruik.
 
Of je er nu boven zit of niet, linksom of rechtsom betaal je dat toch terug.
Degene die boven de inkomensgrens zitten betalen da gewoon 2x terug...
Goh ja op die manier.
Dan pakken ze het uit n ander potje zogezegd.
Zolang ze geen speciale code op de aangifte zetten betaal ik dat nie specifiek hè
 
Los van dat dat absurd is, is dat wel een zeer laag verbruik.
Appartement van 2016, boven, onder, links en recht ingesloten, redelijk wat raampartijen aan de zuidkant, waar de woonruimtes zich bevinden.

We wonen met 2, maar werken tot op heden beiden 100% op het werk, geen thuiswerk. De temperatuur staat ingesteld op 21°C op de momenten dat we thuis zijn, in de woonkamer/keuken en badkamer, behalve mid december tot mid januari waar de thermostaat aan het flippen was en 24/7 zorgde voor 22°C.

In wezen doen we niets speciaals om dit verbruik te halen.
 
Appartement van 2016, boven, onder, links en recht ingesloten, redelijk wat raampartijen aan de zuidkant, waar de woonruimtes zich bevinden.

We wonen met 2, maar werken tot op heden beiden 100% op het werk, geen thuiswerk. De temperatuur staat ingesteld op 21°C op de momenten dat we thuis zijn, in de woonkamer/keuken en badkamer, behalve mid december tot mid januari waar de thermostaat aan het flippen was en 24/7 zorgde voor 22°C.

In wezen doen we niets speciaals om dit verbruik te halen.

Maar zelfs jullie elektriciteitsverbruik is laag. We hebben een standby verbruik wat zo hoog is als het totale verbruik van jullie…
 
Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vierkante meter @langun te verwarmen heeft en hoeveel elektrische apparaten er staan. Zonder deze parameters is het vinger in de lucht en is het nogal makkelijk te zeggen of je meer of minder verbruikt en daar verbaasd over te zijn.
 
Maar het feit is dat een verbruik
Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel vierkante meter @langun te verwarmen heeft en hoeveel elektrische apparaten er staan. Zonder deze parameters is het vinger in de lucht en is het nogal makkelijk te zeggen of je meer of minder verbruikt en daar verbaasd over te zijn.
Akkoord, maar 1339 kWh elektriciteit, dat moet dan toch icm zonnepanelen zijn. En het gasverbuik is inderdaad heel straf…
 
Voor 11 maanden ga ik dus €76,1 €176,1 krijgen (€694,03 effectief betaald - €219,42 - €550,71) terwijl ik 1339kwh aan elektriciteit en 2558kwh aan gas heb verbruikt.
Nice, jullie gasverbruik is wel zeer laag!
Hier een appartement van +/- 80 m² met rechts- en onder ons buren en EPC van 220.
202020212022
Elektriciteit123512021032
Gas485947813117

Elektriciteitsverbruik is vermoedelijk vooral gedaald door minder thuiswerk (5d -> 2d/week) & van 4 resterende gloeilampen (badkamermeubel & dampkap) -> 1 (oven) gloeilamp in huis. En sluimerverbruik aangepakt: 's nachts gaan Telenet modem, TV/Chromecast & laptops volledig uit.
Gasverbruik zal dit jaar wss wel wat stijgen. Vorig jaar zijn we (te) zuinig geweest (+/- 18°C binnen).
 
@exCite @HUSKE @Green Mamba @StevenL @jorn184

Om wat concreter te antwoorden:
appartement van 105m², woonkamer/keuken zou zo'n 40m² zijn (niet nagemeten), badkamer is aangenaam groot zonder balzaal te zijn (8-10m²?). Dit zijn de twee ruimtes die verwarmd worden, thermostaat hangt in de woonkamer/keuken en staat ingesteld op 21°C op momenten dat we thuis zijn en wakker zijn.

EPC E53, zijnde 76kwh/m², geen zonnepanelen.

De elektrische toestellen zijn van 2016 (bouw appartement), 2017 (toen ik alleen ben gaan wonen, toen in een ander huurappartement) of nieuwer.

Wat draait permanent: gasboiler, inbouwkoelkast (vervangen december 2021, de vorige was defect, sindsdien wel een aanzienlijke daling van energieverbruik), diepvries (staand model, 160x60cm), ventilatie type c (enkel toilet en badkamer), modem. Daarnaast staan mijn Philips hue lampen permanent in standbye, wekkerradio

Wat hebben we nog van toestellen: tv (geen digibox, wel chromecast), Nintendo switch, vaatwas, oven, microgolf, inductievuur, droogkast, wasmachine, strijkijzer, ...

Zoals aangegeven woon ik samen met mijn vriendin, wij doen geen speciale zaken om energie te besparen behalve wat mij logisch lijkt vanuit mijn opvoeding: geen ruimtes verwarmen die je niet gebruikt of waar geen verwarming nodig is (bvb slaapkamer), geen lichten laten aanstaan als je niet in de ruimte bent, verwarming sturen in functie van aanwezigheid, telefoonladers niet in het stopcontact laten zitten als ze niet moeten worden opgeladen, ... Bij het gebruik is dit voor mij niet opletten, ik let wel op wat ik koop, zo heb ik bewust een appartement gezocht met lage energiebehoefte en koop ik bewust toestellen die minder verbruiken indien die de eventuele meerkost verantwoorden.

In een gemiddelde week zou ik rekening houden dat er minimaal 7u iemand aanwezig en wakker is per dag, in het weekend minimaal 8u. Het is dus ook niet dat we permanent buitenshuis zijn, en of er 1 iemand naar het tv zit te kijken of 2 personen maakt het verschil niet qua verbruik.

Mijn schijnbaar laag verbruik, gecombineerd met gevoelsmatig 0 inspanning doen om dat te halen verklaart vermoedelijk waarom ik snel achterover val wanneer ik andere mensen hun verbruik hoor/lees.
 
Ik heb het hier net even nagerekend. Door alle premies enzovoort zou ik de afgelopen 8 maanden (start contract op dit adres) 47 euro per maand betaald hebben aan elektriciteit en gas :unsure: .

Dat geld had toch anders besteed moeten worden.
 
Net mijn elektriciteitsafrekening gehad. De overheidssteun dekt bijna mijn volledige prosumententarief waardoor ik dit jaar 3 euro per maand elektriciteit heb betaald. :unsure:
 
Ik ben het ook niet eens met HOE dat geld werd gegeven, maar de totale stijging van de jaarlijkse afrekening zal ruimschoots het "cadeautje" overstijgen voor VEEL van de Belgische huishoudens die niet konden rekenen op sociaal tarief. De mensen die er "winst" mee hebben gedaan, zijn de uitzondering. En laat ons op BG globaal genomen nu wel met een groep zitten die echt wel tot die uitzondering behoort alleen al omdat een hoger inkomen de kans op een energiezuinige woning drastisch vergroot.

Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen? Ik denk dat de Nationale bank ze nodig heeft om hun conclusies te herzien...
 
Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen? Ik denk dat de Nationale bank ze nodig heeft om hun conclusies te herzien...
Goh, bel eens naar Brussel, volgens mij hebben ze daar wel 1 en ander uitgezocht vooraleer ze besloten de staatskas verder te plunderen. Alez, vermoed ik toch, hè? :unsure:
 
Heb je ook cijfers om dat te onderbouwen? Ik denk dat de Nationale bank ze nodig heeft om hun conclusies te herzien...
Ik heb in december verwarmd op 19 graden en dat heeft me met engie easy 630 euro gekost. (Nieuwbouw van net geen 3 jaar oud)
Nu met engie direct moet ik slechts 150 euro per maand betalen voor op 20 graden te stoken .(januari en februari)
Mijn schoonbroer had engie direct en moest in december net geen 200 euro betalen (nieuwbouw van 7jaar oud ) terwijl hij net niet hetzelfde als mij verbruikt had.
Ik betaal dus 3x zoveel omdat ik easy ipv direct had bij engie in q4 van 2022.


Als ik niet op dit forum zat was ik veel meer kwijt geweest. Laat staan iemand met een oud huis en geen verstand van energiecontracten of zonder digitale meter .

Ik ken koppels die al 2500 euro mochten bijbetalen.

Niet elke Vlaming woont in een nieuwbouw en zit elke dag op een forum te kijken wat het beste contract van de maand is. Laat staan dat men weet hoe het werkt. (Bv pro rata als je switch naar een goedkopere Luminus Optifix)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan