Energieleveranciers

Enige heeft hier de verrekening gemaakt voor die subsidie.
Wat een vreemd systeem toch :unsure:... Mijn voorschot van 175 euro per maand is betaald voor maart. Ik krijg nog 415 euro teruggestort én volgens mijn eigen berekeningen ga ik ongeveer nog een 500 euro terugtrekken na mijn eindafrekening deze maand...
 
Laatst bewerkt:
Enige heeft hier de verrekening gemaakt voor die subsidie.
Wat een vreemd systeem toch :unsure:... Mijn voorschot van 175 euro per maand is betaald voor maart. Ik krijg nog 415 euro teruggestort én volgens mijn eigen berekeningen ga ik ongeveer nog een 500 euro terugtrekken na mijn eindafrekening deze maand...

De energie crisis hakt erin...

We betalen hier nu in jan: 70 gas + 70 elektriciteit (ze hebben nog niet door dat we panelen hebben) maar krijgen meer energie steun. Ik vermoed dat we in januari ook nog eens 50 euro teruggestort krijgen van PV injectie...

Zinvolle energiesteun. Money well spent en een broodnodige en zeer gerichte ingreep !
 
Zinvolle energiesteun. Money well spent en een broodnodige en zeer gerichte ingreep !

90% van de woningen heeft geen A-label en 95% van de appartementen. De doorsnee niet-BG-er zal dus zeker geen "winst" gepakt hebben op de steunmaatregelen...
 

90% van de woningen heeft geen A-label en 95% van de appartementen. De doorsnee niet-BG-er zal dus zeker geen "winst" gepakt hebben op de steunmaatregelen...

Wel, de prijzen staan al een pak lager dan voor de oorlog. Dus jan feb maa zijn weggepist geld. Tenzij we ervan overtuigd zijn dat de overheid telkens de prijzen ZAKKEN, er steun moet uitgedeeld worden?
 
2 weken terug eind factuur gekregen van de gas.

Voor periode van 12/02/2022 tot 26/12/2022
-13.416kwh = €2.701,42 in totaal (tijdelijk huurhuis. Comfort laag)
-€2.701,42 / 13.416kwh= €0,20/kwh gemiddeld (dit is niet enkel energieprijs, maar all in)

Vorig eind factuur periode van 01/02/2021 tot 09/02/2022
-11.768kwh = €483,18 in totaal (vorige woonst, comfort hoog)
-€483,18 / 11.768kwh = €0,04/kwh gemiddeld (dit is niet enkel de energieprijs, maar all in)

Dat was toch een serieuze sprong. Prijs x5 gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Hier alleszins nog niks gekregen. Ben precies wel de enige?
Overgestapt naar Luminus (Optifix) in december 2022 (aangevraagd in augustus).

Also: blijkbaar betaal ik sinds Optifix Maart via domiciliëring. Kan met niet herinneren dat ik die keuze voorgeschoteld kreeg. Kan ik dat terug aanpassen, want Mijn Klantenzone vind ik daar niet direct iets over terug. Ik kan enkel het rekeningnummer wijzigen.
Dat staat standaard aangevinkt als je een nieuw contract aangaat. Je moet het echt bewust uitvinken om los te kunnen betalen. Enkel via een berichtje aan de klantendienst kan je onder de domiciliëring uit.
 
De energie crisis hakt erin...

We betalen hier nu in jan: 70 gas + 70 elektriciteit (ze hebben nog niet door dat we panelen hebben) maar krijgen meer energie steun. Ik vermoed dat we in januari ook nog eens 50 euro teruggestort krijgen van PV injectie...

Zinvolle energiesteun. Money well spent en een broodnodige en zeer gerichte ingreep !
Vorig jaar (2022)een variabel contract bij Engie.
10 maand geen voorschotfactuur gehad voor stroom, afrekening gekregen van +500€
Eens gekeken, ik kan zomaar een afbetalingsplan krijgen van 24! Maand voor n goei 22€ dacht ik. Zonder intrest te moeten betalen.

Intussen zijn de prijzen terug gezakt en ons voorschot ook.
De overheid betaald momenteel dus mijn voorschot van 2022 en gedeeltelijk 2023.

Goei zaken 😄
 
Vorig jaar (2022)een variabel contract bij Engie.
10 maand geen voorschotfactuur gehad voor stroom, afrekening gekregen van +500€
Eens gekeken, ik kan zomaar een afbetalingsplan krijgen van 24! Maand voor n goei 22€ dacht ik. Zonder intrest te moeten betalen.

Intussen zijn de prijzen terug gezakt en ons voorschot ook.
De overheid geeft lening voormijn voorschot van 2022 en gedeeltelijk 2023.

Goei zaken 😄
FTFY.
Wie denkt dat men volgend jaar niet op de deur komt kloppen om dit bij uw personenbelasting terug te vorderen die dwaalt.
 

90% van de woningen heeft geen A-label en 95% van de appartementen. De doorsnee niet-BG-er zal dus zeker geen "winst" gepakt hebben op de steunmaatregelen...
Ik ga die steunmaatregelen hier gewoon in de kost van nieuwe ramen en een deur steken. Money well spent.

Daarna vraag ik nog een premie aan om nog wat extra in de ton te grabbelen.
 
Iemand hiermee al ervaring?
Zou een platform moeten zijn om gemakkelijker aan energiedelen te kunnen doen zodat je als prosument een hogere vergoeding zou moeten krijgen voor uw injectie.
 
Iemand hiermee al ervaring?
Zou een platform moeten zijn om gemakkelijker aan energiedelen te kunnen doen zodat je als prosument een hogere vergoeding zou moeten krijgen voor uw injectie.
Kan je dat niet zelf doen via je fluvius portaal?
 
Iemand die weet hoe energiedelen werkt?
Ik heb 2500kwh per jaar overschot zonnepanlen. Mijn broer heeft ook een digitale meter en verbruikt slechts 2000kwh per jaar. Kan hij dan volledig via mijn overschot zichzelf voorzien?
Of wordt dat per maand of per kwartier(kwartierwaarden) of per dag bekeken?

Als het per jaar is is dat uiteraard perfect voor onze situatie.
 
Iemand die weet hoe energiedelen werkt?
Ik heb 2500kwh per jaar overschot zonnepanlen. Mijn broer heeft ook een digitale meter en verbruikt slechts 2000kwh per jaar. Kan hij dan volledig via mijn overschot zichzelf voorzien?
Of wordt dat per maand of per kwartier(kwartierwaarden) of per dag bekeken?

Als het per jaar is is dat uiteraard perfect voor onze situatie.
Per kwartier, dus min of meer "real-time". Daarmee ook dat een digitale meter een vereiste is.
Let op: sommige energieleveranciers rekenen hiervoor een "administratieve kost". Luminus bijvoorbeeld € 150 per jaar per klant dus in het rendement al snel niet meer zo hoog.
 
Iemand die weet hoe energiedelen werkt?
Ik heb 2500kwh per jaar overschot zonnepanlen. Mijn broer heeft ook een digitale meter en verbruikt slechts 2000kwh per jaar. Kan hij dan volledig via mijn overschot zichzelf voorzien?
Of wordt dat per maand of per kwartier(kwartierwaarden) of per dag bekeken?

Als het per jaar is is dat uiteraard perfect voor onze situatie.
Het is per kwartier. Dus alles wat jij op een kwartier op het net zet, kan hij binnen dat kwartier verbruiken aan het goedkopere tarief.

Ik vraag me trouwens ook af hoe dat energiedelen werkt als je een variabel injectietarief hebt. Stel dat ik nu verkoop voor 0.20euro/kWh, ga ik verlies doen als het injectie tarief daarboven stijgen.
Kun je maandelijks een nieuwe prijs instellen? Of kun je een tariefformule invullen waarom de prijs berekend is?
 
Per kwartier, dus min of meer "real-time". Daarmee ook dat een digitale meter een vereiste is.
Let op: sommige energieleveranciers rekenen hiervoor een "administratieve kost". Luminus bijvoorbeeld € 150 per jaar per klant dus in het rendement al snel niet meer zo hoog.
Bij engie niet zag ik.
Maar als dat per kwartier is, dan is het toch niet zo interessant?

Ik heb per jaar meer dan genoeg kWh om mijn broer van stroom te voorzien.
Maar in december is er bijvoorbeeld niks opbrengst en zal hij dus elk kwartier geen stroom van mij krijgen?
Enkel in de zomer wekt ge per kwartier genoeg op om misschien voor 2 man stroom te voorzien.
 
Terug
Bovenaan