Energieleveranciers

Mijn contract voor gas loopt af mid November en elektriciteit begin December.
Heb naar optifix gekeken en dat zou me momenteel 750 euro per maand kosten voor beide, waar dat nu 175 euro is (contract van 2020).

Een variabel contract is op dit moment 0ngeveer de helft goedkoper, maar vermoed dat daar nog wel wat bijkomt in de komende maanden.
Kan je intekenen en voor het ingaat alsnog veranderen?
 
Zou het veel helpen als je alle toestellen die je niet gebruikt uit het stopcontact trekt ?

Dan heb ik het over koffiezetaparaat - wasmachine - droogkast - (hier thuis) loopband - nachtlampjes..
Die dingen hebben geen standby knop zoals de tv of de digibox dus verbruiken die dan effectief iets op jaarbasis ?
 
Zou het veel helpen als je alle toestellen die je niet gebruikt uit het stopcontact trekt ?

Dan heb ik het over koffiezetaparaat - wasmachine - droogkast - (hier thuis) loopband - nachtlampjes..
Die dingen hebben geen standby knop zoals de tv of de digibox dus verbruiken die dan effectief iets op jaarbasis ?
Als die werkelijk uit gaan, en er niet een of andere LED-indicator blijft branden lijkt me dat die niets gaan verbruiken. Bij veel elektronica zoals een tv is het gewoon dat die geen echte uitknop meer hebben.
 
Mijn contract voor gas loopt af mid November en elektriciteit begin December.
Heb naar optifix gekeken en dat zou me momenteel 750 euro per maand kosten voor beide, waar dat nu 175 euro is (contract van 2020).

Een variabel contract is op dit moment 0ngeveer de helft goedkoper, maar vermoed dat daar nog wel wat bijkomt in de komende maanden.
Kan je intekenen en voor het ingaat alsnog veranderen?
Dat is toch gewoon niet meer te betalen voor heel veel mensen. Genoeg alleenstaanden die al 700 euro huur betalen en dan nog eens 750 euro aan energie erbij per maand. Los het maar op he.
 
Zou het veel helpen als je alle toestellen die je niet gebruikt uit het stopcontact trekt ?

Dan heb ik het over koffiezetaparaat - wasmachine - droogkast - (hier thuis) loopband - nachtlampjes..
Die dingen hebben geen standby knop zoals de tv of de digibox dus verbruiken die dan effectief iets op jaarbasis ?
Digiboxen slurpen nog wel wat stroom in standby.
Elke normale wasmachine, droogkast, koffiezet staan wel echt uit. Tenzij je van die smart home toestellen hebt.
 
Als die werkelijk uit gaan, en er niet een of andere LED-indicator blijft branden lijkt me dat die niets gaan verbruiken.

Helaas is dat niet altijd het geval.
Zowel wasmachine als droogkast hier geven 0,5W aan, terwijl je geen lampje of scherm aan ziet.
Aangezien ik de droogkast tegenwoordig maar een paar keer per jaar gebruik, gaat de stekker er hier uit. Bij de wasmachine hangt het er wat vanaf of ik de volgende dagen al dan niet een was ga draaien.
Veel maakt het voor 1 toestel nu ook niet uit 0,5W * 24h * 365d = 4,38 kWh per jaar. Anderzijds, met een kleine 5 miljoen gezinnen in Belgie tikt dat toch aardig aan. Da's een hoop gas...
Microgolfoven geeft wel 0,0W aan (heeft dus geen klokje oid)

(gemeten met een Quigg energieverbruiksmeter van den aldi)
 
Dat is toch gewoon niet meer te betalen voor heel veel mensen. Genoeg alleenstaanden die al 700 euro huur betalen en dan nog eens 750 euro aan energie erbij per maand. Los het maar op he.

Die zullen wel wat minder energie verbruiken en die zijn niet met 5.
Verbruik:
- 2000kWh elektriciteit dag
- 2000kWh elektriciteit nacht
- 26000kWh gas (330m2 woning waarvan 250 m2 actief verwarmd)

We hebben een 30 jaar oud huis van 330m2 te verwarmen (250m2 wordt effectief verwarmd).
Daarnaast nog een 4000kWh elektriciteitsverbruik.
Mss kan alles wel wat minder door nietmeer op 21,5 graad te verwarmen, radiatoren boven wat knijpen, nietmeer door de dag verwarmen door terug meer op kantoor te werken etc...
Dan gaat de elektriciteitsfactuur omhoog door de EV, maar die reken ik niet mee want wordt gecompenseerd door werkgever.

Het eerste jaar valt dan nog wel mee, want we betalen altijd 125 euro per maand teveel en hebben dus een reserve van 2500 euro opgebouwd die we gereserveerd hebben voor de prijsstijging.
Maar daarna zal het voornamelijk pijn doen aan de spaarmogelijkheden.

We hebben ook nog een open haard, maar al dat stof dat dat meebrengt... Ik gebruik die liever niet.
 
In 2016 was ik alleenstaande. Mijn ex had ik net uitgekocht, dus het spaargeld was compleet op. De lening was ondertussen relatief zwaar om alleen te dragen, en niet te vergeten: alle andere kosten moesten ineens alleen betaald worden. Als ik toen 200 euro per maand over had was ik content.

Ik moet er niet aan denken dat ik toen de huidige energieprijzen had moeten betalen. Dan waren het letterlijk bokes met choco geweest.

Ik ken ook zo iemand. Die had zelfs geen 200 euro meer over. Die had het geluk dat hij elke dag nog bij zijn moeder of zijn zuster kon gaan eten.

Ben ooit bij een koppel geweest waar de radiatoren in de winter ijskoud stonden. Die hadden hun tv in de slaapkamer staan. Wanneer die thuis waren kropen die onder de dekens en keken maar tv. Dat was toen nog met de goedkope prijzen. Voor dergelijke mensen maakt het dan eigenlijk niet veel uit dat de prijzen nu zo hoog zijn. Die verwarmden toen ook al niet.
 
Ik ken ook zo iemand. Die had zelfs geen 200 euro meer over. Die had het geluk dat hij elke dag nog bij zijn moeder of zijn zuster kon gaan eten.

Ben ooit bij een koppel geweest waar de radiatoren in de winter ijskoud stonden. Die hadden hun tv in de slaapkamer staan. Wanneer die thuis waren kropen die onder de dekens en keken maar tv. Dat was toen nog met de goedkope prijzen. Voor dergelijke mensen maakt het dan eigenlijk niet veel uit dat de prijzen nu zo hoog zijn. Die verwarmden toen ook al niet.

Wie nu vooral gezien is, is de alleenstaande werkende met een laag loon, die geen aanspraak kan maken op sociaal tarief. Hun stijging van energiekosten is in veel gevallen meer dan wat ze in normale omstandigheden per maand konden sparen.

Hopen op een zachte winter...
 
Ik vraag me echt af hoe de meeste gezinnen (laat staan alleenstaanden) dit gaan kunnen betalen?
Kraantjeswater drinken;
4/7 brood eten;
Op de tast gaan in het donker thuis;
Vroeger in bed kruipen of langer uitslapen;
Niets voor de vrije tijdsbesteding kopen;
1x per week wassen;
Direct met koud water wassen na het klaargemaakte voedsel;
Koud douchen voor een dikke minuut;
Maag 'verkleinen' door minder te eten;
Kaarsen;
Hopen dat je niet wordt ontslagen;
Verwarming op max. 17-18°C zetten in de winter;
...

In het algemeen tevreden stellen met zo min mogelijk. Je moet natuurlijk wel de correcte (sombere) mind-set hebben en dat is niet iedereen gegeven.
 
Die zullen wel wat minder energie verbruiken en die zijn niet met 5.
Verbruik:
- 2000kWh elektriciteit dag
- 2000kWh elektriciteit nacht
- 26000kWh gas (330m2 woning waarvan 250 m2 actief verwarmd)

....

Je kan het ook positief bekijken...250 m2 verwarmen naar 21.5 graden, ik zie direct de mogelijkheden om je verbruik naar beneden te krijgen.

Een koude winter zou trouwens het verbruik hoger stuwen, zelfs met besparingsmaatregelen. Frank zal maar beter niet beginnen over zijn witte kerst...
 
Als die werkelijk uit gaan, en er niet een of andere LED-indicator blijft branden lijkt me dat die niets gaan verbruiken. Bij veel elektronica zoals een tv is het gewoon dat die geen echte uitknop meer hebben.

Digiboxen slurpen nog wel wat stroom in standby.
Elke normale wasmachine, droogkast, koffiezet staan wel echt uit. Tenzij je van die smart home toestellen hebt.
Gaan inderdaad gewoon allemaal uit
Decoder van Orange vind ik niet meteen iets terug op het toestel zelf. Online vind ik (van 2021) een cijfer van 9.6W in standby of 84kWh op jaarbasis

Helaas is dat niet altijd het geval.
Zowel wasmachine als droogkast hier geven 0,5W aan, terwijl je geen lampje of scherm aan ziet.
Aangezien ik de droogkast tegenwoordig maar een paar keer per jaar gebruik, gaat de stekker er hier uit. Bij de wasmachine hangt het er wat vanaf of ik de volgende dagen al dan niet een was ga draaien.
Veel maakt het voor 1 toestel nu ook niet uit 0,5W * 24h * 365d = 4,38 kWh per jaar. Anderzijds, met een kleine 5 miljoen gezinnen in Belgie tikt dat toch aardig aan. Da's een hoop gas...
Microgolfoven geeft wel 0,0W aan (heeft dus geen klokje oid)

(gemeten met een Quigg energieverbruiksmeter van den aldi)
Dat is op zich voor een gezin niet de grootste kost.
Bepaalde zaken zijn te moeilijk om telkens uit te trekken (ingebouwde oven, microgolf..) of gaat niet (diepvries - koelkast)

Misschien ook eens zo'n toestel halen als ze nog eens in de aldi komen en eens kijken.
Op zich is ons verbruik zeker niet hoog, maar als je zo 3 toestellen hebt als een digicorder die ja 40€ per jaar kosten is het zonde (84kWh aan 50€c)
 
Je kan het ook positief bekijken...250 m2 verwarmen naar 21.5 graden, ik zie direct de mogelijkheden om je verbruik naar beneden te krijgen.

Een koude winter zou trouwens het verbruik hoger stuwen, zelfs met besparingsmaatregelen. Frank zal maar beter niet beginnen over zijn witte kerst...
Binnenkort is het goedkoper een huisje in het buitenland te huren om te overwinteren dan hier de verwarming op te zetten
 
Gaan inderdaad gewoon allemaal uit
Decoder van Orange vind ik niet meteen iets terug op het toestel zelf. Online vind ik (van 2021) een cijfer van 9.6W in standby of 84kWh op jaarbasis


Dat is op zich voor een gezin niet de grootste kost.
Bepaalde zaken zijn te moeilijk om telkens uit te trekken (ingebouwde oven, microgolf..) of gaat niet (diepvries - koelkast)

Misschien ook eens zo'n toestel halen als ze nog eens in de aldi komen en eens kijken.
Op zich is ons verbruik zeker niet hoog, maar als je zo 3 toestellen hebt als een digicorder die ja 40€ per jaar kosten is het zonde (84kWh aan 50€c)

Bij mij steekt alles van de tv in een verdeeldoos met schakelaar. Met die schakelaar staat alles meteen uit en hoef je niks uit te trekken. Bij de computer idem want als ik die gewoon afsluit dan blijven de lichtjes van het keyboard branden dus dat blijft allemaal stroom verbruiken.
 
Mijn contract voor gas loopt af mid November en elektriciteit begin December.
Heb naar optifix gekeken en dat zou me momenteel 750 euro per maand kosten voor beide, waar dat nu 175 euro is (contract van 2020).

Een variabel contract is op dit moment 0ngeveer de helft goedkoper, maar vermoed dat daar nog wel wat bijkomt in de komende maanden.

Gelijkaardige situatie hier, optifix simuleert +/- 775EUR. Vast contract loopt af in november.
 
Binnenkort is het goedkoper een huisje in het buitenland te huren om te overwinteren dan hier de verwarming op te zetten

Ons 'weekrecord' (ja, zelfs zonder digitale meter log ik plichtsgetrouw elke week ons verbruik, beroepsmisvorming zeker) ligt op 1794 kWh gas tijdens een erg koude periode vorig jaar (de enige winterprik die er toen geweest is) waarin we beiden moesten thuiswerken.

Zal ons toen zo'n 80 euro gekost hebben. Zou ons komende winter zo'n 230 euro kosten. Zou ons, als ik huidige prijzen even als referentie neem, zo'n 450 euro kosten bij variabel contract.
Een worst case van een nieuwe polaire vortex, variabel tarief & niet al te goed geïsoleerd huis zal het voor sommige mensen misschien inderdaad goedkoper maken om dan even op hotel te gaan.
 
Ons 'weekrecord' (ja, zelfs zonder digitale meter log ik plichtsgetrouw elke week ons verbruik, beroepsmisvorming zeker) ligt op 1794 kWh gas tijdens een erg koude periode vorig jaar (de enige winterprik die er toen geweest is) waarin we beiden moesten thuiswerken.

Zal ons toen zo'n 80 euro gekost hebben. Zou ons komende winter zo'n 230 euro kosten. Zou ons, als ik huidige prijzen even als referentie neem, zo'n 450 euro kosten bij variabel contract.
Een worst case van een nieuwe polaire vortex, variabel tarief & niet al te goed geïsoleerd huis zal het voor sommige mensen misschien inderdaad goedkoper maken om dan even op hotel te gaan.
Ik betwijfel dat serieus hoor.

Het lijkt mij dat stoken om ervoor te zorgen dat geen van de leidingen kunnen bevriezen en u gewoon deftig warm aankleden goedkoper gaat zijn dan uw verwarming af te zetten, uw leidingen te laten bevriezen en dan ook nog eens op hotel te gaan.
 
Tenzij je de ramen openzet gaan de leidingen natuurlijk niet bevriezen, ook niet na een koude week. Bon soit, ik heb een vaste prijs tot april 2025. Geen goedkope prijs, maar een koopje in vergelijking met de huidige prijzen.
Sowieso hou ik mij niet bezig met serieus te overwegen om op hotel te gaan om mijn factuur naar beneden te krijgen. Maar puur als denkoefening is het interessant om te zien dat het bij sommige mensen in bepaalde situaties niet eens zo'n gek idee zou zijn, afhankelijk van de verdere prijsevolutie.
 
Mij gaat het vooral of ik moet intekenen op de hoge vaste prijs of toch maar variabel moet gaan. 750 euro/maand doet wel wat pijn, maar is voor ons nog wel te betalen. Daar kan gerust zowel bij elektriciteit en gas wel wat kWh af, maar aan de oude prijzen bracht dat niet op. Of je nu 175 of 130 per maand moest betalen maakte niet zoveel.

Maar niemand weet het antwoord op wat de gasprijs gaat doen, hoeveel kan die nog hoger en hoelang duurt die miserie...
Op een gegeven moment gaat die zo hoog dat de vraag terugvalt en de prijs wel ergens zal stabiliseren zeker.

Vraag me ook af waarom de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld is terwijl er maar een klein deeltje op gas geproduceerd wordt...
 
Ons 'weekrecord' (ja, zelfs zonder digitale meter log ik plichtsgetrouw elke week ons verbruik, beroepsmisvorming zeker) ligt op 1794 kWh gas tijdens een erg koude periode vorig jaar (de enige winterprik die er toen geweest is) waarin we beiden moesten thuiswerken.
Hoe kan zoiets per week ?
Groot en ouder huis ? Zelfs met thuiswerken toch een groot verbruik voor 1 week.
 
Terug
Bovenaan