Energieleveranciers

Ik snap hier toch een en ander niet.
Ik heb een Luminus Optifix contract voor gas en elektriciteit lopende van in 2020. In oktober dit jaar loopt dit contract ten einde.
Maar als ik de prijzen van toen en nu vergelijk is het verschil absurd.

2020 :
Elektriciteit (2-voudige meter) :
Dag - 7,93c€/kWh
Nacht - 5,31c€/kWh
Gas - 2,14c€/kWh

2022:
Elektriciteit (2-voudige meter) :
Dag - 58,90c€/kWh
Nacht - 45,60c€/kWh
Gas - 23,76c€/kWh

Dus 'Dag elektriciteit' is x7,5, 'Nacht Elektriciteit' is x8,5 en Gas is x11!!
Momenteel betaal ik maandelijks 115€ en volgens de website is mijn voorschotbedrag zelfs iets hoger dan ze zelf voorstellen.

Als ik de berekening doe via VREG V-Test zou het mij als ik bij Optifix blijf kosten :
Gas - 2440,44€ (delen door 12 is dan 203,37€)
Elektriciteit - 1931,18€ (delen door 12 is dan 160,93€)
Totaal maandelijks zou dat dan 364,3€ zijn.
Dat is dan 3,16 keer meer dan ik nu maandelijks betaal.
Hoe komt het dan als ik de tarieven op de site vergelijk tussen 2020 en 2022 dat het laagste veelvoud x7,5 is? Mis ik hier iets?
 
Welja zijn punt blijft hé, het zijn enkel de kosten per kWh of m³ die stijgen. Door de nogal complexe manier om de factuur te berekenen in België met distributietarieven en taksen is dat misschien 50% van je factuur die wordt vermenigvuldigd.
Ok, complexe materie dus. Het is dan niet simpelweg de prijs van de kWh die je rekening mee moet houden.
Moest dit effectief wel zo zijn zou ik naar een factuur gaan van +-1000€/maand maar volgens VREG en de energievergelijker op de Luminus site zelf zou het op ongeveer 370€/maand komen (bij VREG is dit voor Optifix en bij Luminus voor Comfy.
 
Amai, aan dit tempo zal mijn energiefactuur hoger zijn dan mijn lening vanaf 01/05/24

Tzijn de hoge energieprijzen die de inflatie aanwakkeren die uw loon doen stijgen die uw aflossing van uw lening in sneltempo steeds minder van uw inkomen doen uitmaken.
Kleine troost voor mensen met een lening.
 
Tzijn de hoge energieprijzen die de inflatie aanwakkeren die uw loon doen stijgen die uw aflossing van uw lening in sneltempo steeds minder van uw inkomen doen uitmaken.
Kleine troost voor mensen met een lening.
Die met een vaste rentevoet, die met variabele zal ook een surplus krijgen vroeg of laat.
Alsook, de indexeringen van ons loon, mijn vriendin en ik werken beide bij de overheid dus ze gebeuren vrij snel, coveren niet alle prijsstijgingen van brandstof, energie en voedsel.
 
Die met een vaste rentevoet, die met variabele zal ook een surplus krijgen vroeg of laat.
Alsook, de indexeringen van ons loon, mijn vriendin en ik werken beide bij de overheid dus ze gebeuren vrij snel, coveren niet alle prijsstijgingen van brandstof, energie en voedsel.
Variabele kan maar max verdubbelen tov de oorspronkelijke rentevoet in Belgie, die de laatste jaren enorm laag waren, dus zo heel veel verschil gaat dat niet maken, de inflatie/indexering van de lonen is daar doorgaans een veelvoud van de extra terugbetaling.
 
Variabele kan maar max verdubbelen tov de oorspronkelijke rentevoet in Belgie, die de laatste jaren enorm laag waren, dus zo heel veel verschil gaat dat niet maken, de inflatie/indexering van de lonen is daar doorgaans een veelvoud van de extra terugbetaling.
De indexering coverd niet alles wat gestegen is. I
 
De indexering coverd niet alles wat gestegen is. I
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat de indexering van je loon doorgaans veel meer dan de gestegen variabele afbetaling van je lening dekt, gewoonweg omdat je lening max 1-2% rente increase kent (wat ook maar de helft of minder van je maandelijks betaald bedrag inhoudt, de rest is aflossing van het kapitaal zelf, wat natuurlijk niet onderhevig is aan de rentestijgingen) en je loon meestal een veelvoud is van je maandelijkse aflossing en deze gaat voor iedereen begin 2023 met een goede 8-9% gestegen zijn over de voorbije twee jaar.
 
Variabele kan maar max verdubbelen tov de oorspronkelijke rentevoet in Belgie, die de laatste jaren enorm laag waren, dus zo heel veel verschil gaat dat niet maken, de inflatie/indexering van de lonen is daar doorgaans een veelvoud van de extra terugbetaling.
Zoals nu bij ons dus. Is toch ook weer 300 euro per maand extra voor de volgende 36 maanden..
 
Ok, complexe materie dus. Het is dan niet simpelweg de prijs van de kWh die je rekening mee moet houden.
Moest dit effectief wel zo zijn zou ik naar een factuur gaan van +-1000€/maand maar volgens VREG en de energievergelijker op de Luminus site zelf zou het op ongeveer 370€/maand komen (bij VREG is dit voor Optifix en bij Luminus voor Comfy.

Merk op: VREG rekent sinds een tijdje niet meer gewoon aan de huidige marktprijs, maar houdt rekening met de verwachte evolutie van de energieprijzen komend jaar. Maar geen idee welke aannames ze gebruiken, of ze uitgaan van extra stijging of juist dat het op een jaar tijd serieus zakt.
 
Ok, complexe materie dus. Het is dan niet simpelweg de prijs van de kWh die je rekening mee moet houden.
Moest dit effectief wel zo zijn zou ik naar een factuur gaan van +-1000€/maand maar volgens VREG en de energievergelijker op de Luminus site zelf zou het op ongeveer 370€/maand komen (bij VREG is dit voor Optifix en bij Luminus voor Comfy.
idd complexe materie, maar pin er u niet zo veel op vast....

ik zit ook al jaren met een variabel contract, en ocharme, als ik mijn afrekening bekeek van 2 maand terug,
stel ik vast dat ik ipv 60 euro voor gas & electriciteit per maand,
nu 80 euro voor gas en electriciteit per maand betaal.

Tja is een stijging met 33 %, maar als je een zuinige woning hebt en niet extreem verbruikt, valt dit allemaal nog wel mee.
 
  • Wow
Waarderingen: asmo
idd complexe materie, maar pin er u niet zo veel op vast....

ik zit ook al jaren met een variabel contract, en ocharme, als ik mijn afrekening bekeek van 2 maand terug,
stel ik vast dat ik ipv 60 euro voor gas & electriciteit per maand,
nu 80 euro voor gas en electriciteit per maand betaal.

Tja is een stijging met 33 %, maar als je een zuinige woning hebt en niet extreem verbruikt, valt dit allemaal nog wel mee.
Hoeveel verbruiken jullie dan per jaar?
 
Wat zouden jullie doen? Momenteel klant bij Engie direct; gas is in augustus 13,7 cent/kWh en elektriciteit 37,6 cent/kWh afname en 29,837 cent/kWh injectie. Deze tarieven zijn gebaseerd op index waardes van juli.

Als ik de huidige prijsindexen voor gas en elektriciteit bekijk in augustus verwacht ik geen grote stijging en zal in september Engie direct nog altijd goedkoper zijn dan luminus optifix (gas 23,76 cent/kWh, elektriciteit 51,61 cent/kWh afname en 30,35 cent/kWh injectie).

Er mee rekening houdend dat hef effect van de indexen op de variabele contracten vertraagd zijn, intekenen op luminus optifix met datum 1 oktober, ervanuitgaande dat de prijzen dan veel gestegen zijn? Of zelfs 1 november?

Moeilijk ...
 
Terug
Bovenaan