Energieleveranciers

Ik denk dat ik ongemakkelijk aan het worden ben.
Mijn huidige Luminus Optifix loopt maar af op 26/10 maar op aanraden toch al ingetekend opnieuw voor Optifix maar met de huidige bedragen.
Elektriciteit gaat maandelijks van 65€ naar 150€ en gas van 50€ naar 270€, dus van 115€/maand naar 420€/maand :eek2: 😫
Ik ga ze wel nog moeten contacteren want momenteel zou dit nieuwe bedrag al ingaan op 10/09 en ik wil het maar laten ingaan vanaf einde contract 26/10.
 
Voor elektriciteit betaal ik momenteel 8.06 c/kwh (nacht) en 10,9 c/Kwh (dag). (Tarief september 2021)
Contract tem 31 dec 2024. Ik herinner niet meer wie mij hier op beyondgaming de tip/hint gegeven heeft eind september, maar wie het ook alweer was, héél hard bedankt. :clap:

Voor gas inderdaad 8.8 c/Kwh (Tarief maart 2022). Contract tem april 2024.

Ik mag niet zagen en klagen en ik weet nu al, wat te doen vanaf dat ik de indexatie op mijn salaris krijg, in januari.
--> Elke maand een beetje opzij leggen voor de winter van 2024 (De periode gas -april tem oktober- overleef ik wel) en voor het jaar 2025.
Dat contract van elektriciteit loopt dan toch maar t.e.m. 31 dec 2023? Anders heb je een 3-jarig contract afgesloten?
 
Dat contract van elektriciteit loopt dan toch maar t.e.m. 31 dec 2023? Anders heb je een 3-jarig contract afgesloten?
Ik heb nog easy3 vast kunnen nemen voor elektriciteit, mijn contract loopt van 1 januari 2022 tem 31 december 2024.
Voor gas is het inderdaad een 2 jarig contract tem 31 maart 2024.

Het is misschien wel een beetje jammer, dat ik voor gas -toen dit nog mogelijk was- geen easy3 heb genomen, maar goed toen was de oorlog nog niet begonnen, en ik kon ook niet voorspellen dat het zo erg zou worden hé. Niemand heeft een glazen bol staan.

+ Ik ben qua huidige tarieven gemiddeld nog altijd beter af dan 99% van alle Belgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog easy3 vast kunnen nemen voor elektriciteit, mijn contract loopt van 1 januari 2022 tem 31 december 2024.
Voor gas is het inderdaad een 2 jarig contract tem 31 maart 2024.

Het is misschien wel een beetje jammer, dat ik voor gas -toen dit nog mogelijk was- geen easy3 heb genomen, maar goed toen was de oorlog nog niet begonnen, en ik kon ook niet voorspellen dat het zo erg zou worden hé. Niemand heeft een glazen bol staan.

+ Ik ben qua huidige tarieven gemiddeld nog altijd beter af dan 99% van alle Belgen.
Dan heb je een gouden zaak gedaan. :p
 
Ik ben Easy 3 geworden op 7/12/2021, de dag dat de Vlaamse Energieleverancier failliet gegaan is. Op dat moment was ik enorm teleurgesteld, mijn maandelijkse tarief in één klap maal twee.

Had ik toen geweten dat ik daardoor nog tot 12/2024 veiliggesteld ben in deze heksenketel, mijn reactie zou wel anders geweest zijn.
 
Ik denk dat ik ongemakkelijk aan het worden ben.
Mijn huidige Luminus Optifix loopt maar af op 26/10 maar op aanraden toch al ingetekend opnieuw voor Optifix maar met de huidige bedragen.
Elektriciteit gaat maandelijks van 65€ naar 150€ en gas van 50€ naar 270€, dus van 115€/maand naar 420€/maand :eek2: 😫
Ik ga ze wel nog moeten contacteren want momenteel zou dit nieuwe bedrag al ingaan op 10/09 en ik wil het maar laten ingaan vanaf einde contract 26/10.
50 naar 270? Welke tarieven zijn dat dan want gas hier is van 50 naar 90 gegaan (2.x naar 11.x)
 
50 naar 270? Welke tarieven zijn dat dan want gas hier is van 50 naar 90 gegaan (2.x naar 11.x)
Gas is ondertussen veel duurder geworden dan in maart/april…
Binnen 2 jaar hangen we er ook aan ze aan die hoge prijzen. Tenzij het plots een duik neemt terug wat ik betwijfel. Maar kan altijd.

Terwijl het voor ons x5 is aan 21% btw is dat voor anderen x12 aan 21% btw. Vergeet niet dat de affiches nu nog altijd maar 6% tonen.

En nogmaals. Niet enkel gas wordt pokkeduur. Het is gewoon alles. Hout, pellets, elektriek, naft, gas, voedsel, de mensen hun lening als ze variabel hebben genomen, vrijetijdsbesteding..

Waar zit kris peeters met zijn quote dat we allemaal boven onze stand leven.

Tis gewoon fucking crazy, ik zit nog ok in onze situatie. Maar ik voorspel u grote dramas vanaf na februari- maart. Ik moet nu (procentueel) gezien een groter deel van ons loon afdragen om te leven. Er gaan er veel zijn die niet meer kunnen rondkomen.

Ene dak ken draagt 1200!!! Euro af alleen voor zijn lening. Dan komen de facturen snel af ze als je ze alleen moet betalen. We zullen dan nog es babbelen als ge denkt dat em maar moet investeren in isolatie, veel ruimte om te investeren is er niet meer he. Hij is vooral blij dat hij zijn facturan kan betalen tout court.
 
Laatst bewerkt:
Luminus Optifix. Contract van 2020 was van 2,14c€/kWh naar 23,76c€/kWh in 2022.
Dan nog lijkt me dat niet * 5 van totaalfactuur.
Uw verbruik zou hetzelfde moeten zijn als bij ons ongeveer (7000kwh).
Als ik snel reken ga je dus van 12 euro naar 140 euro per maand zonder alle taksen/belastingen maar die zouden hetzelfde moeten zijn gebleven dus max 180 en geen 270
 
Dan nog lijkt me dat niet * 5 van totaalfactuur.
Uw verbruik zou hetzelfde moeten zijn als bij ons ongeveer (7000kwh).
Als ik snel reken ga je dus van 12 euro naar 140 euro per maand zonder alle taksen/belastingen maar die zouden hetzelfde moeten zijn gebleven dus max 180 en geen 270
Gaat gij het zeggen tegen Luminus ;)
Ik zeg maar wat op mijn klantenzone staat als voorgesteld voorschot.
Ons gasverbruik is ongeveer 9500kWh.
Ik kan natuurlijk ook mijn voorgesteld voorschot verlagen maar dan gaat de eindafrekening gewoon veel hoger zijn.

Verleden maand had ik de simulatie op hun site ook al eens gedaan en dan stond het op 270€ ongeveer (gas en elektriciteit) als ik mij goed kan herinneren. Stom geweest van te blijven afwachten want op zo'n korte tijd is het dus nog een pak gestegen.
 
Allez, ik heb ook de overstap gemaakt naar Luminus optifix 2 jaar vast voor electriciteit en gas.
Ik zit nu nog bij Elegant, maar het type contract dat ik nu heb, wordt afgeschaft vanaf 1 oktober, ik was aan het twijfelen wat ik ging doen, maar het zijn de posts van @parabellum hier die mij uiteindelijk doen beslissen hebben om toch maar voor een vast contract te gaan.
Ik betaal nu 115 euro per maand en vanaf 1 oktober wordt dat 263 euro :wtf:, dat is een serieuze stijging.
Eigenlijk hoop ik dat de prijzen stabiliseren, en dat we de winter relatief gemakkelijk doorkomen, en dan ga ik is goed aan @parabellum zijn oren komen trekken (en een pint betalen 🍺 ;)), maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat dit er in zit.
 
Gaat gij het zeggen tegen Luminus ;)
Ik zeg maar wat op mijn klantenzone staat als voorgesteld voorschot.
Ons gasverbruik is ongeveer 9500kWh.
Ik kan natuurlijk ook mijn voorgesteld voorschot verlagen maar dan gaat de eindafrekening gewoon veel hoger zijn.

Verleden maand had ik de simulatie op hun site ook al eens gedaan en dan stond het op 270€ ongeveer (gas en elektriciteit) als ik mij goed kan herinneren. Stom geweest van te blijven afwachten want op zo'n korte tijd is het dus nog een pak gestegen.
Het is nochtans simpele wiskunde.
Of uw voorschot lag vroeger te laag en/of uw huidige ligt nu te hoog als uw verbruik hetzelfde blijft
 
Het is nochtans simpele wiskunde.
Of uw voorschot lag vroeger te laag en/of uw huidige ligt nu te hoog als uw verbruik hetzelfde blijft
Mijn voorschot lag ervoor niet te laag, zelfs iets hoger want ik kreeg elk jaar terug bij de eindafrekening.
Hopelijk ligt het nieuwe te hoog maar dat is wat ze mij hebben voorgesteld.

Elektriciteit :
kvtbGUG.png


Gas :
ADtWp9I.png
 
Laatst bewerkt:
Allez, ik heb ook de overstap gemaakt naar Luminus optifix 2 jaar vast voor electriciteit en gas.
Ik zit nu nog bij Elegant, maar het type contract dat ik nu heb, wordt afgeschaft vanaf 1 oktober, ik was aan het twijfelen wat ik ging doen, maar het zijn de posts van @parabellum hier die mij uiteindelijk doen beslissen hebben om toch maar voor een vast contract te gaan.
Ik betaal nu 115 euro per maand en vanaf 1 oktober wordt dat 263 euro :wtf:, dat is een serieuze stijging.
Eigenlijk hoop ik dat de prijzen stabiliseren, en dat we de winter relatief gemakkelijk doorkomen, en dan ga ik is goed aan @parabellum zijn oren komen trekken (en een pint betalen 🍺 ;)), maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat dit er in zit.
Een vast contract van 2 jaar is blijkbaar niet meer mogelijk bij Luminus.
De naam is blijkbaar ook veranderd van Optifix naar Comfy+.

Wij betalen nu 90 euro/maand en dit zal bij ingang van het nieuwe contract naar 188 euro/maand gaan.
Valt al bij al nog mee aangezien we zonnepanelen hebben die het volledige verbruik dekken + nog een terugdraaiende teller.
Gasverbruik is ongeveer 8000 kWh/jaar.
Plan is wel om deze winter de inbouwhaard, die de laatste 3 jaar niet meer gebruikt is, terug gaan te gebruiken om zo het verbruik nog wat te laten zakken. En hopen op een zachte winter zeker....
 
Als ik bij Luminus simuleer is Optifix iets duurder dan het vaste comfort contract. Iemand een idee waar het verschil kan liggen? Kortere loopduur contract misschien? Niet zo duidelijk op hun website..

Zal net geen 1000 eur per maand zijn, 750 na aftrek terugbetaling EV laadkosten.
 
Allez, ik heb ook de overstap gemaakt naar Luminus optifix 2 jaar vast voor electriciteit en gas.
Ik zit nu nog bij Elegant, maar het type contract dat ik nu heb, wordt afgeschaft vanaf 1 oktober, ik was aan het twijfelen wat ik ging doen, maar het zijn de posts van @parabellum hier die mij uiteindelijk doen beslissen hebben om toch maar voor een vast contract te gaan.
Ik betaal nu 115 euro per maand en vanaf 1 oktober wordt dat 263 euro :wtf:, dat is een serieuze stijging.
Eigenlijk hoop ik dat de prijzen stabiliseren, en dat we de winter relatief gemakkelijk doorkomen, en dan ga ik is goed aan @parabellum zijn oren komen trekken (en een pint betalen 🍺 ;)), maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat dit er in zit.
Welk contract heb je bij Elegant?
Ik zit zelf ook bij Elegant en betaal nu 150 euro in de maand.
Ben zelf ook een beetje aan het rondkijken, ik vind ze bij Elegant niet altijd even overzichtelijk.
 
Terug
Bovenaan