Energieleveranciers

amai heb die Luminus Optifix van maart tov nu eens vergeleken.. gas ondertussen quasi x3 en elektriciteit toch ook goed gestegen..
bedankt voor de tips hier! zit dus gelukkig nog redelijk ok tot 04/2024..
 
Ik heb in februari Optifix genomen bij Luminus (voor 2 jaar) en voor stroom ben ik op de variabele formule gebleven (Essential Elektriciteit). Verkeerde beslissing voor elektriciteit blijkbaar.
Nu ja, mijn stroomverbruik is redelijk laag en hoofdzakelijk voor de laadpaal, maar het zal toch een stuk duurder worden.

Ik heb bij Luminus nu ook wel maandelijkse afrekeningen gevraagd, dat systeem met die voorschotten is niet duidelijk genoeg nu de prijzen zo schommelen.
 
Ik heb bij Luminus nu ook wel maandelijkse afrekeningen gevraagd, dat systeem met die voorschotten is niet duidelijk genoeg nu de prijzen zo schommelen.
Als je zelf geregeld je meterstanden invoert op hun site stellen ze telkens een voorschot bedrag voor dat meer in lijn ligt met je verbruik. Het is dan nog steeds aan jou de keuze of je het bedrag aanpast of niet.
 
Als je zelf geregeld je meterstanden invoert op hun site stellen ze telkens een voorschot bedrag voor dat meer in lijn ligt met je verbruik. Het is dan nog steeds aan jou de keuze of je het bedrag aanpast of niet.
Zo deed ik het, maar dan zat ik die meterstanden telkens te updaten en dan schommelt het voorschot- en afrekeningsbedrag. Nu is het gewoon een maandelijkse afrekening voor wat ik verbruik.
 
Zo deed ik het, maar dan zat ik die meterstanden telkens te updaten en dan schommelt het voorschot- en afrekeningsbedrag. Nu is het gewoon een maandelijkse afrekening voor wat ik verbruik.
Aja ok. Nu betaal je dan voor wat je effectief verbruikt hebt in de maand als ik het goed begrijp.
 
Variabele tarieven nemen prijsstijgingen altijd met wat vertraging op. Het niveau van optifix ligt ondertussen onder het verwachte prijsniveau voor de variabele tarieven voor volgende winter.
Als luminus optifix in september nog aanbiedt zal er weer een klets bijkomen.
Dat dacht ik nu toch ook. Zelfs de nieuwe methodologie van de V-Test loopt toch al weer achter veronderstel ik?
Hun gehanteerde forward prijzen zijn intussen ook al bijna een maand oud. Bv. voor Engie Easy Indexed gas hanteren ze een TTF103 van +-170 €/MWh. Kantelpunt voor Optifix lijkt me +-210 €/MWh waar we intussen ook al mooi boven zitten, dus dan lijkt die laatste me intussen voorlopig alweer de veilige keuze.
 
Welk contract heb je bij Elegant?
Ik zit zelf ook bij Elegant en betaal nu 150 euro in de maand.
Ben zelf ook een beetje aan het rondkijken, ik vind ze bij Elegant niet altijd even overzichtelijk.
Ik had een contract onbepaalde duur Lokale groene stroom & Aardgas, variabel per kwartaal.

En vanaf 1 oktober bieden ze mij een jaarcontract Be smart stroom en aardgas aan.

Ik ben ongeveer 10 jaar klant bij Elegant, ik was gecharmeerd door hun no nonsens aanpak met 1 type contract zonder addertjes onder het gras.
Deze zin in hun mail typeert hun vrij goed: "Zoals u weet houdt Elegant het graag eenvoudig. Het nieuwe product waarnaar u zal worden overgezet, is het enige tarief dat Elegant aanbiedt. Dit tarief is voor u dan ook het goedkoopste equivalent product bij Elegant."
 
Dat dacht ik nu toch ook. Zelfs de nieuwe methodologie van de V-Test loopt toch al weer achter veronderstel ik?
Hun gehanteerde forward prijzen zijn intussen ook al bijna een maand oud. Bv. voor Engie Easy Indexed gas hanteren ze een TTF103 van +-170 €/MWh. Kantelpunt voor Optifix lijkt me +-210 €/MWh waar we intussen ook al mooi boven zitten, dus dan lijkt die laatste me intussen voorlopig alweer de veilige keuze.
Volgens V-Test zou ik 365€/maand betalen voor Optifix. Uiteindelijk bij Luminus zelf is het 420€/maand geworden.
 
Mijn voorschot lag ervoor niet te laag, zelfs iets hoger want ik kreeg elk jaar terug bij de eindafrekening.
Hopelijk ligt het nieuwe te hoog maar dat is wat ze mij hebben voorgesteld.

Elektriciteit :
kvtbGUG.png


Gas :
ADtWp9I.png
Als uw voorschotten 12 maand zijn:
50*12 = 600 en 600 + 1316 = 1916
269 * 12 = 3228


Dus je gaat toch pak teveel betalen nu (1300 euro) :unsure:
 
Ga seffes ook maar intekenen op optifix, hoe pijnlijk 700-750€ per maand ook is. Zal de realiteit zijn voor een hele tijd.
Hopelijk gaat het volgend jaar wat naar beneden en stap ik over, anders zit ik 2 jaar ‘safe’.
 
Mijn voorschot lag ervoor niet te laag, zelfs iets hoger want ik kreeg elk jaar terug bij de eindafrekening.
Hopelijk ligt het nieuwe te hoog maar dat is wat ze mij hebben voorgesteld.

Elektriciteit :
kvtbGUG.png


Gas :
ADtWp9I.png
De getoonde eindafrekening klopt niet bij Luminus. Bij de vorige afrekening moesten we volgens de app 100€ voor elektriciteit bijbetalen en +300€ voor gas.
Uiteindelijk hebben we zelfs 120€ voor elektriciteit teruggetrokken en +-100€ voor gas bijbetaald.
Op dit moment staat er +500€ & +700€. We zullen wel een beetje moeten bijbetalen..maar ik geloof nooit dat het 1200€ gaat zijn. Mss eerder richting 200-300€.

Edit: en ik vulde mijn verbruik er wekelijks in.
 
Ik ben de Luminus Comfy aangegaan, dat is vast voor onbepaalde tijd? Of is de optifix de “betere” oplossing? Ben al geschakeld van variabel naar vast.
 
Noorwegen gaat mogelijk 160 miljard euro aan de hoge gasprijzen verdienen, maar hun staatsfonds heeft de eerste jaarhelft 170 miljard euro verloren…
Achter de schermen wordt momenteel gedebatteerd over eventuele verdeling van de winsten die Noorwegen op aardgas haalt, en zo de gasprijzen te drukken. Een recessie in Europa zou hun staatsfonds nog meer de dieperik in doen gaan. Het feit dat Noorwegen zoveel verdient en mogelijk gaat delen is mogelijk iets wat de hoge gasprijzen wat kan gaan temperen. Niemand die echt weet wat gaat gebeuren. Momenteel gebruiken de gezinnen nog bijna geen gas, maar in de loop van eind september-oktober gaat het stookseizoen van start en dan zijn de gasprijzen pas echt van tel. Als de gasprijzen dan nog hoog staan of nog hoger gaan, dan wordt het tegelijk koud en warm voor degene die een variabel contract heeft.
 
Als uw voorschotten 12 maand zijn:
50*12 = 600 en 600 + 1316 = 1916
269 * 12 = 3228


Dus je gaat toch pak teveel betalen nu (1300 euro) :unsure:
Ik vermoed dat dit voorgesteld bedrag nog niet definitief is. Mijn huidige contract loopt in principe tot 26/10 en dan stond mijn voorschotbedrag met 115€ zelfs nog iets te hoog. Kort na het aanvragen van een verlenging van Optifix stond het al op die nieuwe waardes. Ik vermoed dus dat dit bedrag zal zijn om de resterende maanden bij te betalen tot de nieuwe eindafrekening en dat ik het daarna weer zal kunnen laten zakken.
Ik ben er nog mee bezig, Luminus is al gecontacteerd maar door het weekend heb ik nog geen antwoord gehad. Volgende week zal mijn vrouw ook proberen bellen, ten eerste om het nieuwe contract maar te laten starten op 26/10 en ten 2de om een uitleg vanwaar dit hoge bedrag vandaan komt.
 
Ik vermoed dat dit voorgesteld bedrag nog niet definitief is. Mijn huidige contract loopt in principe tot 26/10 en dan stond mijn voorschotbedrag met 115€ zelfs nog iets te hoog. Kort na het aanvragen van een verlenging van Optifix stond het al op die nieuwe waardes. Ik vermoed dus dat dit bedrag zal zijn om de resterende maanden bij te betalen tot de nieuwe eindafrekening en dat ik het daarna weer zal kunnen laten zakken.
Ik ben er nog mee bezig, Luminus is al gecontacteerd maar door het weekend heb ik nog geen antwoord gehad. Volgende week zal mijn vrouw ook proberen bellen, ten eerste om het nieuwe contract maar te laten starten op 26/10 en ten 2de om een uitleg vanwaar dit hoge bedrag vandaan komt.
Waarom zou je daarvoor bellen? Je kan dat gewoon simpel zelf aanpassen
 
Waarom zou je daarvoor bellen? Je kan dat gewoon simpel zelf aanpassen
Die startdatum? Ik heb het alleszins niet zien staan, intekenen was direct na 21 kalenderdagen starten aan het tarief van het nieuwe contract.

Dit staat in het contract :

DUUR VAN UW CONTRACT:
Voor leverpunten in het Vlaams of Waals Gewest, heeft het contract een duurtijd van 2 jaar en
wordt het automatisch verlengd met opeenvolgende perioden van 2 jaar.
Indien u een nieuwe klant van ons bent, dan begint de duurtijd van dit contract op de startdatum
van levering. Indien u reeds gasklant van ons bent voor het Leverpunt en in overeenstemming met
artikel 11.4 van de Algemene Voorwaarden wenst over te gaan op het contract Luminus Optifix
Gas, dan start het nieuwe contract 21 kalenderdagen na tekendatum, tenzij in samenspraak met
ons een andere datum wordt afgesproken
.
Artikel 4.3 van de Algemene Voorwaarden blijft ongewijzigd bestaan
 
Allez, ik heb ook de overstap gemaakt naar Luminus optifix 2 jaar vast voor electriciteit en gas.
Ik zit nu nog bij Elegant, maar het type contract dat ik nu heb, wordt afgeschaft vanaf 1 oktober, ik was aan het twijfelen wat ik ging doen, maar het zijn de posts van @parabellum hier die mij uiteindelijk doen beslissen hebben om toch maar voor een vast contract te gaan.
Ik betaal nu 115 euro per maand en vanaf 1 oktober wordt dat 263 euro
:wtf:
, dat is een serieuze stijging.
Eigenlijk hoop ik dat de prijzen stabiliseren, en dat we de winter relatief gemakkelijk doorkomen, en dan ga ik is goed aan @parabellum zijn oren komen trekken (en een pint betalen
🍺
), maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat dit er in zit.

Ik zou heel graag mis zijn, in de betekenis van prijzen die uiteindelijk toch een duik nemen.

Maar qua vast versus fix kan je eigenlijk niet verkeerd kiezen door voor vast te gaan. Er is een asymmetrisch risico: ofwel dalen de prijzen en verlies je een beetje omdat je even afwacht om te bekijken of de daling structureel is (als de markt 5 euro onder je vaste prijs duikt moet je natuurlijk nog niet veranderen van contract, de daling moet aanzienlijk zijn en structureel lijken). Ofwel stijgen de prijzen en doe je gewoon je contract uit, je potentiële winst is enkele duizenden euro’s.
Dus: vaste prijs geeft momenteel een kans op beperkt verlies en een grote winst.

Ik raad al jaren aan om vaste prijzen te klikken omwille van die reden. In een normale markt was dat asymmetrisch risico al een probleem voor leveranciers, nu zeker. Het verbaast me dus dat Luminus een vast contract blijft aanbieden. Ze zijn dan ook de enige.

Als ik bij Luminus simuleer is Optifix iets duurder dan het vaste comfort contract. Iemand een idee waar het verschil kan liggen? Kortere loopduur contract misschien? Niet zo duidelijk op hun website..

Zal net geen 1000 eur per maand zijn, 750 na aftrek terugbetaling EV laadkosten.

Als je toch voor een vaste prijs gaat kan je direct beter voor 2 jaar vastklikken. En nog beter voor 3 jaar, maar zo zijn er geen contracten meer.
Ik heb in maart of april nog met heel veel moeite zo eentje vastgekregen voor m’n ouders bij Engie (kon enkel nog maar telefonisch). Daarvoor heb ik hun interessante huidige vaste prijs een maand vroeger moeten stopzetten omdat Engie maar x aantal maanden ver het nieuwe contract kon laten starten. Maar die ene maand ‘verliezen’ woog niet op tegen het risico van nog een maand afwachten.

Dat dacht ik nu toch ook. Zelfs de nieuwe methodologie van de V-Test loopt toch al weer achter veronderstel ik?
Hun gehanteerde forward prijzen zijn intussen ook al bijna een maand oud. Bv. voor Engie Easy Indexed gas hanteren ze een TTF103 van +-170 €/MWh. Kantelpunt voor Optifix lijkt me +-210 €/MWh waar we intussen ook al mooi boven zitten, dus dan lijkt die laatste me intussen voorlopig alweer de veilige keuze.

Geen idee hoe vaak ze de prijzen ‘verversen’. In principe kunnen ze die na elke werkdag updaten, maar daarvoor is hun IT-systeem vermoedelijk niet flexibel genoeg.
Outlook voor TTF103 voor het komende jaar zal ergens rond de 250 + BTW zitten. Kan morgenavond alweer 230 of 270 zijn.
 
Terug
Bovenaan