Energieleveranciers

Als je nu op optifix wil intekenen, kan dat gewoon tot 31/08 aan deze prijs, of moet je rekening houden met wat dagen verwerking?
 
Als je nu op optifix wil intekenen, kan dat gewoon tot 31/08 aan deze prijs, of moet je rekening houden met wat dagen verwerking?

Ik gok dat je, waar je ook inschrijft, moet opgeven vanaf een bepaalde datum dat je wenst dat je contract start. Als die datum valt ten laatste op 31/08, moeten ze de tarieffiche van augustus hanteren, DENK ik (please correct me if I'm wrong).
 
Als ik nu het tarief voor mij doen bij Luminus Optifix doe kom ik op een dubbele prijs tov het variabele contract.
Sluiten jullie effectief dit af? Een verdubbeling is toch al wel veel. Ik wil niet zeggen dat die prijzen serieus de hoogte in gaan. maar een verdubbeling en om dan die prijs vanaf nu al te gaan betalen vind ik precies toch veel. Niet?
 
Als ik nu het tarief voor mij doen bij Luminus Optifix doe kom ik op een dubbele prijs tov het variabele contract.
Sluiten jullie effectief dit af? Een verdubbeling is toch al wel veel. Ik wil niet zeggen dat die prijzen serieus de hoogte in gaan. maar een verdubbeling en om dan die prijs vanaf nu al te gaan betalen vind ik precies toch veel. Niet?
het is maal hoeveel gegaan het laatste jaar? x 10?
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu het tarief voor mij doen bij Luminus Optifix doe kom ik op een dubbele prijs tov het variabele contract.
Sluiten jullie effectief dit af? Een verdubbeling is toch al wel veel. Ik wil niet zeggen dat die prijzen serieus de hoogte in gaan. maar een verdubbeling en om dan die prijs vanaf nu al te gaan betalen vind ik precies toch veel. Niet?
Voor heel de huidige Oekraine crisis was de gasprijs 3-4 centen met 21% BTW. Nu staat de gasprijs 11-12 cent met 6% BTW. En met alle doemberichten van gastekorten etc. denk jij dat 23 cent onrealistisch is? Ze zeggen dat deze crisis gemakkelijk tot 2025 kan duren he...
Het zou kunnen dat het allemaal een storm in een glas water blijkt, maar dan is er die euvel in de belgische wetgeving die je toelaat snel je contract op te zeggen, dus maakt het op zich niet veel uit, want als de variabele prijzen effectief terug hard zakken switch je gewoon als het je veilig lijkt.
De indices stonden voor de huidige variabele prijzen rond de 100-150 euro / MWh. Nu zijn ze al rond de 200-250. Een effectieve verdubbeling lijkt me wel mogelijk. hoe lang die aanhoudt en hoe veel je daar last van ondervindt is een andere vraag. De enige manier om je verlies te beperken is je verbruik sterk in te perken.

Velen hier (denk ik) hebben in maart-april voor 8-10 cent ingetekend op Optifix. Die zitten nu al in hun handjes te wrijven natuurlijk.
 
Voor heel de huidige Oekraine crisis was de gasprijs 3-4 centen met 21% BTW. Nu staat de gasprijs 11-12 cent met 6% BTW. En met alle doemberichten van gastekorten etc. denk jij dat 23 cent onrealistisch is? Ze zeggen dat deze crisis gemakkelijk tot 2025 kan duren he...
Het zou kunnen dat het allemaal een storm in een glas water blijkt, maar dan is er die euvel in de belgische wetgeving die je toelaat snel je contract op te zeggen, dus maakt het op zich niet veel uit, want als de variabele prijzen effectief terug hard zakken switch je gewoon als het je veilig lijkt.
De indices stonden voor de huidige variabele prijzen rond de 100-150 euro / MWh. Nu zijn ze al rond de 200-250. Een effectieve verdubbeling lijkt me wel mogelijk. hoe lang die aanhoudt en hoe veel je daar last van ondervindt is een andere vraag. De enige manier om je verlies te beperken is je verbruik sterk in te perken.

Velen hier (denk ik) hebben in maart-april voor 8-10 cent ingetekend op Optifix. Die zitten nu al in hun handjes te wrijven natuurlijk.
Optifix zit al aan 23,76€c hoor op dit moment incl BTW
Mijn vorig contract was bij Engie en stond toen 4,47€c incl BTW (en dan krijg ik nog 40% korting op de Energieprijs dus ik betaalde (de 1e maanden wat variabel) maar 2,68€c)

Intussen prijs dus maal 8
x2 in de toekomt is dus maar een kleintje hé
 
Ik gok dat je, waar je ook inschrijft, moet opgeven vanaf een bepaalde datum dat je wenst dat je contract start. Als die datum valt ten laatste op 31/08, moeten ze de tarieffiche van augustus hanteren, DENK ik (please correct me if I'm wrong).
Hier contract getekend 30 september 2021 voor electriciteit, contract gestart op 1 januari 2022.
Ik heb gewoon het tarief van september gekregen.
 
Voor de mensen die nog twijfelen of de tarieven verder gaan stijgen: https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5419234

Elke dag nieuwe records, de winter komt er aan...
T'is nog niet eens herfst. Ik zie momenteel gewoon mensen die speculeren op de olie en gasbeurs, en proberen om een centje bij te verdienen.
Ik verwacht nog wel, dat het een paar keer terug (een beetje) naar beneden gaat (En dat zijn dan mensen die hun winsten gaan cashen).

De vraag is: Wanneer gaat het naar omhoog en gaan we geen daling meer zien? Eens dat die echte stijging is ingezet, dan vrees ik dat de prijs nog veel hoger zal gaan. :S

Voor de mensen die nog twijfelen of de tarieven verder gaan stijgen: https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data?marketId=5419234

Elke dag nieuwe records, de winter komt er aan...
Hier zie je ook nog wat grafiekskes

 
Laatst bewerkt:
Voor heel de huidige Oekraine crisis was de gasprijs 3-4 centen met 21% BTW. Nu staat de gasprijs 11-12 cent met 6% BTW. En met alle doemberichten van gastekorten etc. denk jij dat 23 cent onrealistisch is? Ze zeggen dat deze crisis gemakkelijk tot 2025 kan duren he...
Het zou kunnen dat het allemaal een storm in een glas water blijkt, maar dan is er die euvel in de belgische wetgeving die je toelaat snel je contract op te zeggen, dus maakt het op zich niet veel uit, want als de variabele prijzen effectief terug hard zakken switch je gewoon als het je veilig lijkt.
De indices stonden voor de huidige variabele prijzen rond de 100-150 euro / MWh. Nu zijn ze al rond de 200-250. Een effectieve verdubbeling lijkt me wel mogelijk. hoe lang die aanhoudt en hoe veel je daar last van ondervindt is een andere vraag. De enige manier om je verlies te beperken is je verbruik sterk in te perken.

Velen hier (denk ik) hebben in maart-april voor 8-10 cent ingetekend op Optifix. Die zitten nu al in hun handjes te wrijven natuurlijk.
In april was optifix even 14 cent
 
Velen hier (denk ik) hebben in maart-april voor 8-10 cent ingetekend op Optifix. Die zitten nu al in hun handjes te wrijven natuurlijk.
Voor elektriciteit betaal ik momenteel 8.06 c/kwh (nacht) en 10,9 c/Kwh (dag). (Tarief september 2021)
Contract tem 31 dec 2024. Ik herinner niet meer wie mij hier op beyondgaming de tip/hint gegeven heeft eind september, maar wie het ook alweer was, héél hard bedankt. :clap:

Voor gas inderdaad 8.8 c/Kwh (Tarief maart 2022). Contract tem april 2024.

Ik mag niet zagen en klagen en ik weet nu al, wat te doen vanaf dat ik de indexatie op mijn salaris krijg, in januari.
--> Elke maand een beetje opzij leggen voor de winter van 2024 (De periode gas -april tem oktober- overleef ik wel) en voor het jaar 2025.
 
Laatst bewerkt:
Zouden we hier mooi door geraken als de prijzen nog stijgen en aanhouden tot 2025/2026?

Ik denk dat 3 maand verwarmingsprovisie aanleggen dan maar klein bier gaat zijn. Niettemin goed idee natuurlijk.
 
i v m dat tarieven bij vastleggen contract in de toekomst.

Juni heeft dus mijn engie contract van vast door hun naar variabel easy gezet.(vaste kwartaalprijs) ze sturen altijd 3 maand ervoor nieuwe voorwaarden en de tarieven.

Toen ik het verschil eens wou bezien in juli waren er 2 andere formules flow en direct maandelijks) die toch redelijk goedkoper waren.

Ondertussen is de easy natuurlijk goedkoper geworden dan de andere 2

Vraag me nu af of die 3 maand pas loopt aan tarief toen (juni)vanaf 17/9 voor 3 maand of dat het dan het tarief van september zal zijn
 
Als ik nu het tarief voor mij doen bij Luminus Optifix doe kom ik op een dubbele prijs tov het variabele contract.
Sluiten jullie effectief dit af? Een verdubbeling is toch al wel veel. Ik wil niet zeggen dat die prijzen serieus de hoogte in gaan. maar een verdubbeling en om dan die prijs vanaf nu al te gaan betalen vind ik precies toch veel. Niet?

Variabele tarieven nemen prijsstijgingen altijd met wat vertraging op. Het niveau van optifix ligt ondertussen onder het verwachte prijsniveau voor de variabele tarieven voor volgende winter.
Als luminus optifix in september nog aanbiedt zal er weer een klets bijkomen.

T'is nog niet eens herfst. Ik zie momenteel gewoon mensen die speculeren op de olie en gasbeurs, en proberen om een centje bij te verdienen.
Ik verwacht nog wel, dat het een paar keer terug (een beetje) naar beneden gaat (En dat zijn dan mensen die hun winsten gaan cashen).

De vraag is: Wanneer gaat het naar omhoog en gaan we geen daling meer zien? Eens dat die echte stijging is ingezet, dan vrees ik dat de prijs nog veel hoger zal gaan. :S

Ik vrees dat het wat naief is om prijsstijgingen toe te schrijven aan marktspelers die zich long zetten. Dat zou impliceren dat ze op een bepaald moment hun hedges moeten unwinden en de prijzen significant zouden dalen.
De prijzen zijn zo gestegen omdat je met een complete disruptie zit van je vraag- en aanbodcurve.
Ik heb me deze lente vaak genoeg gefrustreerd in politici die met grote trom in de media verkondigden dat we zelf de kraan moesten dichtdraaien, of dat Europa Rusland eigenlijk niet nodig had. Iedereen met kennis van zaken weet: zonder Russische import klopt de rekening gewoon niet. En ja, je kan altijd zonder Russisch gas, maar niet zonder dat het bijzonder pijnlijk wordt voor je bevolking.

Ondertussen is de easy natuurlijk goedkoper geworden dan de andere 2

Don’t get me wrong maar het is nutteloos om te proberen arbitreren tussen de verschillende types variabele contracten (tenzij je misschien echt elke maand de analyse wil maken en elke maand van contract wil veranderen). Je kan de prijsevoluties niet voorspellen dus je zal pas achteraf weten wat het meest interessante was geweest.
 
Ik vrees dat het wat naief is om prijsstijgingen toe te schrijven aan marktspelers die zich long zetten. Dat zou impliceren dat ze op een bepaald moment hun hedges moeten unwinden en de prijzen significant zouden dalen.
Als je de internationale markten bekijkt is dat deels toch ook zo?

Maar ik ben niet naïef, ik besef dat de prijsstijgingen maar voor een klein stukje / deel te wijten is aan speculanten. De prijs zal tegen de winter nog veel hoger komen te liggen. (zoals ik hierboven al aangeef)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan