Energieleveranciers

Mij gaat het vooral of ik moet intekenen op de hoge vaste prijs of toch maar variabel moet gaan. 750 euro/maand doet wel wat pijn, maar is voor ons nog wel te betalen. Daar kan gerust zowel bij elektriciteit en gas wel wat kWh af, maar aan de oude prijzen bracht dat niet op. Of je nu 175 of 130 per maand moest betalen maakte niet zoveel.

Maar niemand weet het antwoord op wat de gasprijs gaat doen, hoeveel kan die nog hoger en hoelang duurt die miserie...
Op een gegeven moment gaat die zo hoog dat de vraag terugvalt en de prijs wel ergens zal stabiliseren zeker.
Daar zit ik ook wel wat mee.. Hoe lang kan dit nog duren en hoeveel erger kan het nog worden
Langs de andere kant, wil ik echt weten en het risico nemen
 
Mij gaat het vooral of ik moet intekenen op de hoge vaste prijs of toch maar variabel moet gaan. 750 euro/maand doet wel wat pijn, maar is voor ons nog wel te betalen. Daar kan gerust zowel bij elektriciteit en gas wel wat kWh af, maar aan de oude prijzen bracht dat niet op. Of je nu 175 of 130 per maand moest betalen maakte niet zoveel.

Maar niemand weet het antwoord op wat de gasprijs gaat doen, hoeveel kan die nog hoger en hoelang duurt die miserie...
Op een gegeven moment gaat die zo hoog dat de vraag terugvalt en de prijs wel ergens zal stabiliseren zeker.

Vraag me ook af waarom de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld is terwijl er maar een klein deeltje op gas geproduceerd wordt...
Idem hier, zit met exact hetzelfde probleem.

De varialbele lag rond de 320 per maand, de vaste op 740. Dat is meer dan het dubbel. Als de vaste nu onder de 500 bleef, was het een no brainer, maar 700+ per maand? WTF, je word niet goed als je dat bedrag leest.
 
Engie zet mijn easy vast contract op 17-9 over op easy variabel
Als ik mijn verbruik v verleden jaar simuleer
Ik betaal nu 199 euro maandelijks
Elec dag 3176kWh nacht 3293 en gas 16153 kWh
Kom ik op
-direct variabel (maandelijks index) 484 euro
-easy variabel (3 maandelijks index) 432 (hun voorstel)
-flow variabel (maandelijks index ) 554
Nu heb ik door de zonnepanelen die we ondertussen hebben (5,2 kW) Eens elec dag 2000 en nacht 2500 genomen wat me reeel lijkt. ( zonder injectie )
Gas zelfde.
Kom ik op
- Direct variabel aan 398
- Easy variabel aan 361
- flow variabel aan 470
Maar zolang ze de DM niet komen plaatsen ga ik niet aan die 2000 en 2500 kwh komen
 
Idem hier, zit met exact hetzelfde probleem.

De varialbele lag rond de 320 per maand, de vaste op 740. Dat is meer dan het dubbel. Als de vaste nu onder de 500 bleef, was het een no brainer, maar 700+ per maand? WTF, je word niet goed als je dat bedrag leest.
Volgens mij doe je iets verkeerd, bij mij is het verschil maar 22% ipv 131%.
 
Mij gaat het vooral of ik moet intekenen op de hoge vaste prijs of toch maar variabel moet gaan. 750 euro/maand doet wel wat pijn, maar is voor ons nog wel te betalen. Daar kan gerust zowel bij elektriciteit en gas wel wat kWh af, maar aan de oude prijzen bracht dat niet op. Of je nu 175 of 130 per maand moest betalen maakte niet zoveel.

Maar niemand weet het antwoord op wat de gasprijs gaat doen, hoeveel kan die nog hoger en hoelang duurt die miserie...
Op een gegeven moment gaat die zo hoog dat de vraag terugvalt en de prijs wel ergens zal stabiliseren zeker.

Vraag me ook af waarom de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld is terwijl er maar een klein deeltje op gas geproduceerd wordt...
Ik heb het hier al gezegd: wat kost het je uiteindelijk om dat vast contract te verbreken als blijkt dat de prijzen (onverwacht) laag blijven? Je zal wat meer betalen per maand voor enkele maanden en je vaste kost. Ik zie dat als een verzekering tegen exploderende prijzen in geval van een variabel contract.
 
Kunt ook wat speculeren en spelen met uw vooraf betalingen natuurlijk naarmate je de prijs in het oog blijft houden en je het kan betalen

Als Luminus zegt 5000€ per jaar of 450€ per maand.
Betaal de eerste maanden 250€ ofzo, zie je dat het zakt stap je uit en krijg je een vervroegde afrekening

Als je nog niet de duurste maanden hebt gehad kan die afrekening ook nog wel wat meevallen.
Ik denk dat afgelopen jaar ook wel duidelijk heeft gemaakt, zeker niet te hoge voorschotten te betalen aan leveranciers.
 
Volgens mij doe je iets verkeerd, bij mij is het verschil maar 22% ipv 131%.
Ik herinnerde me het idd mis, het was niet 320, maar 380.

1660826411891.png
 
Verdubbelen lijkt me toch wel straf want ik kwam begin van de week nog dit als uitkomst op de V-test

Goedkoopste stroom: Luminus Basic (44,81€c dagtarief en 36,75€c nachttarief)
Goedkoopste vaste stroom : Total Energies (52.51€c dagtarief en 39,69€c nachttarief)

Goedkoopste gas : Luminus Basic (19€c per kWh)
Goedkoopste vaste gas : Luminus Optifix (23,76€c per kWh)

Dan kan je toch nie aan een verdubbeling komen ?
 
Verdubbelen lijkt me toch wel straf want ik kwam begin van de week nog dit als uitkomst op de V-test

Goedkoopste stroom: Luminus Basic (44,81€c dagtarief en 36,75€c nachttarief)
Goedkoopste vaste stroom : Total Energies (52.51€c dagtarief en 39,69€c nachttarief)

Goedkoopste gas : Luminus Basic (19€c per kWh)
Goedkoopste vaste gas : Luminus Optifix (23,76€c per kWh)

Dan kan je toch nie aan een verdubbeling komen ?

Dat zeiden we 6 maand geleden ook, ondertussen zitten we al aan x4.
 
Hoe kan zoiets per week ?
Groot en ouder huis ? Zelfs met thuiswerken toch een groot verbruik voor 1 week.

Groot en ouder huis inderdaad. Hoewel het onze 90's veranda-aanbouw is (die deel uitmaakt van de keuken, dus niet afsluitbaar) die vermoedelijk verantwoordelijk is voor heel wat van ons verbruik. Gemiddelde in de koudste wintermaanden ligt eerder rond de 1000 kWh/week.

Mij gaat het vooral of ik moet intekenen op de hoge vaste prijs of toch maar variabel moet gaan. 750 euro/maand doet wel wat pijn, maar is voor ons nog wel te betalen. Daar kan gerust zowel bij elektriciteit en gas wel wat kWh af, maar aan de oude prijzen bracht dat niet op. Of je nu 175 of 130 per maand moest betalen maakte niet zoveel.

Maar niemand weet het antwoord op wat de gasprijs gaat doen, hoeveel kan die nog hoger en hoelang duurt die miserie...
Op een gegeven moment gaat die zo hoog dat de vraag terugvalt en de prijs wel ergens zal stabiliseren zeker.

Vraag me ook af waarom de elektriciteitsprijs aan de gasprijs gekoppeld is terwijl er maar een klein deeltje op gas geproduceerd wordt...

Teken in op de vaste prijs. Daalt de markt, dan stap je over (niet als het 5 of 10 euro per MWh naar beneden is natuurlijk, maar substantieel naar beneden). Stijgt de markt, dan blijf je zitten. Ik verkondig dat hier, en op het oude forum, trouwens al jaren.
Optifix was serieus gestegen in tarief tussen juli en augustus. Luminus had duidelijk de risk premium naar omhoog geschopt. Maar ondertussen is hun nieuw tarief ook weer ingehaald door de stijgende markt.

"Experts" denken dat het nog es kan verdubbelen.

Uncharted territory. Koude, donkere, droge en windstille herfst gevolgd door een winterprik in december en het Europese systeem zal aan de rand van de afgrond staan. Maar er zijn meer factoren die de markt kunnen verstoren dan kalmeren...


Ik denk dat afgelopen jaar ook wel duidelijk heeft gemaakt, zeker niet te hoge voorschotten te betalen aan leveranciers.

Self-fulfilling prophecy? Je leverancier gaat dan gewoon moeten prefinancieren. Als alle klanten dat doen komt de leverancier daadwerkelijk in de problemen. Waarna de klanten dan kunnen zeggen: 'ziede wel dat ik mijn voorschotten te laag moest leggen!'

Dat zou dan nog meevallen, want als ik hier bereken komt het vaste tarief nu op dubbele van variabel.

Heb hier ooit eens een lange post gemaakt over hoe 'variabel' een verzamelterm is voor een hele hoop indexeringsmechanismen, allemaal met een ander karakter.
Wat ze gemeen hebben is dat bij allen, behalve bij de day-ahead indexed contracten, er een vertragingsmechanisme zit waardoor prijsstijgingen pas later in het tarief doorsijpelen. Als de markt stabiel zou blijven (wat ze, voor de duidelijkheid, al meer dan een jaar niet meer doet), dan zal je variabel tarief ongeveer even duur uitkomen als de Optifix van Luminus nu.
 
Ik bedoel dan kan je nu toch niet uitkomen op een verdubbeling tussen vast en variabel
De prijs is niet het dubbel per eenheid
Zie de berichten hierboven, v-test doet tegenwoordig een schatting naar de toekomstige prijs bij variabele tarieven ipv het huidige tarief te gebruiken voor het hele jaar.
 
De huidige tarieffiche van Eneco vermeldt dat ze indexeren met de TTFDAW-RLP parameter. In hun indexatieparameter fiche staat deze nochtans niet ingevuld in vanaf april. Misschien printte Excel de grote getallen niet meer omdat ze overflowde, maar he moet iemand dan zijn indexatie berekenen? Bestaat deze index ook al niet meer zoals de vorige TTFDAW-S41 of is hun parametersfiche niet up to date?
 
Hun fiche zal niet up to date zijn. Heb even niet de exacte onderliggende index bij de hand maar reken op €100 voor het tweede kwartaal. En met de helft van Q3 voorbij, waarbij we aannemen dat de huidige prijs zich doortrekt, een outlook van €215 voor het derde kwartaal.
 
Hier nog cheap-ass 2020 contract tot maart '23, dan is de winter zo goed als voorbij, dus dan hopen dat tegen september 2023 de prijzen iets of wat gezakt zijn, want dit is toch wel erg extreem.
 
Terug
Bovenaan