Energieleveranciers

Als ik uitga van een dag/nacht meter met exclusief nacht voor de elektrische verwarming:
dag: 2500kWh
nacht: 2500kWh
exclusief nacht: 15000kWh

Dan zal het rond de 10k draaien.
Familielid heeft 17000 kw aan stroom verbruikt. Zitten nu aan voorschotten van 590 euro en mega stelde zelfs voor om naar 900 per maand te gaan. Goe zot
 
Hier ecopower voor elektriciteit, dus dat is 50 per maand.

Voor gas slechts 650m3 per jaar, en vtest zegt 1600/jaar :woohoo: oi22
 
Collega komt mij zonet vrolijk vertellen dat hij alsnog voor variabel is gegaan (contract begint te lopen vanaf september)

- Vast was duurder op mijnenergie dus zijn variabel moet nog stijgen alvorens het slechter is dan vast
- Hoeveel harder kan het nog stijgen
- De overheid zal wel iets doen

Ik denk dat hij niet gaat meedoet met secret santa komende kerst :D
 
Ik weet wat voor nieuwjaarscadeau ik ga vragen
3-DDD63-B7-60-D4-4-F6-A-8-E43-A8-F584-E6-FB58.jpg
 
Collega komt mij zonet vrolijk vertellen dat hij alsnog voor variabel is gegaan (contract begint te lopen vanaf september)

- Vast was duurder op mijnenergie dus zijn variabel moet nog stijgen alvorens het slechter is dan vast
- Hoeveel harder kan het nog stijgen
- De overheid zal wel iets doen

Ik denk dat hij niet gaat meedoet met secret santa komende kerst :D

Leveranciers zullen ook in de vaste contracten toch al een serieuze marge ingerekend hebben.
 
Dan moet je alleenstaande zijn, een koppel dat dopt verdient nog net te veel voor een sociaal tarief!
Mogelijkheden genoeg: https://www.creg.be/nl/consumenten/...ef#toc-wie-heeft-recht-op-het-sociaal-tarief-
Anders zou je niet aan 1 miljoen gezinnen komen die het sociaal tarief krijgen.

Voor de grap eens de v-test gedaan voor een "standaard verbruik" voor een gezin van 3 personen wat volgens de vreg blijkbaar dit is:
elektriciteit dag: 1431 kWh
elektriciteit nacht: 2003 kWh
gas: 16262 kWh

Met het sociale tarief krijg je dan een korting van 3981 euro tegenover het goedkoopste tarief op dit moment, wat de totale rekening voor de bewuste 1 miljoen gezinnen op 3,98 miljard euro brengt.
Heel kort door de bocht ga ik er dan vanuit dat die rekening via allerhande taxen / belastingen bij de overige 4 miljoen gezinnen terecht komt, wat een mooie 995 euro per gezin betekent.

Ach, het kan er allemaal nog wel bij zeker...
 
Mogelijkheden genoeg: https://www.creg.be/nl/consumenten/...ef#toc-wie-heeft-recht-op-het-sociaal-tarief-
Anders zou je niet aan 1 miljoen gezinnen komen die het sociaal tarief krijgen.

Voor de grap eens de v-test gedaan voor een "standaard verbruik" voor een gezin van 3 personen wat volgens de vreg blijkbaar dit is:
elektriciteit dag: 1431 kWh
elektriciteit nacht: 2003 kWh
gas: 16262 kWh

Met het sociale tarief krijg je dan een korting van 3981 euro tegenover het goedkoopste tarief op dit moment, wat de totale rekening voor de bewuste 1 miljoen gezinnen op 3,98 miljard euro brengt.
Heel kort door de bocht ga ik er dan vanuit dat die rekening via allerhande taxen / belastingen bij de overige 4 miljoen gezinnen terecht komt, wat een mooie 995 euro per gezin betekent.

Ach, het kan er allemaal nog wel bij zeker...
De lijst was korter als ze hadden opgesomt wie geen sociaal tarief kreeg
 
Heel kort door de bocht ga ik er dan vanuit dat die rekening via allerhande taxen / belastingen bij de overige 4 miljoen gezinnen terecht komt, wat een mooie 995 euro per gezin betekent.
Amai zo erg had ik het niet verwacht!
En dan hebben ze nog het lef om te overwegen om de rest extra te gaan belasten om ons verbruik omlaag te krijgen.
 
Ik lees hier net dat een gemiddeld gezin aankijkt tegen 6000 euro energie per jaar. 😲
Als ik in september een contract afsluit dan is dat tegen 6300€ / jaar
(Momenteel betaal ik zo'n 3000€ dankzij vaste contracten, dus ik ga dat niet doen).

Dus ik geloof dat cijfer wel.
 
Ons energiecontract loopt af op 6 november. ( gas en elektriciteit vast bij Engie)
Zou ik nu al een Optifix contract bij Luminus kunnen vastleggen met startdatum op 6 november?
 
Hier gezien dat ik 2 jaar kan intekenen op een optifix aan 250 per maand.

Mss toch maar doen.

Edit: fuck das voor de gas alleen. Met elek erbij komt het op 4,5k ondanks zonnepanelen
 
Laatst bewerkt:
Vraag bij zo een meerjarige vaste (nog nooit gehad): moet je ook jaarlijks je meterstand doorgeven en moet je jaarlijks bijpassen/terugkrijgen of wordt dat pas na einde contract bekeken?
 
Ik vraag me echt af hoe de meeste gezinnen (laat staan alleenstaanden) dit gaan kunnen betalen?

Als ik de artikels over spaarvermogen mag geloven zijn er heel wat die geen paar honderd op overschot hebben?
 
Afrekening gebeurt jaarlijks. (of bij een analoge meter nog eens tussentijds als de netbeheerder de standen komt opnemen)

Zelf ook ingetekend op optifix, startend in oktober. Ik gok dat mijn huidig variabel contract in september nog wel goedkoper zal zijn dan optifix.
Normaal staan de tarieven nu op het laagste punt over een jaar gekeken, dus ik verwacht dat ze vanaf nu enkel nog maar gaan stijgen. Als ze toch zouden dalen kan ik optifix opzeggen op eender welk moment en intekenen op een goedkoper contract.

Mijn voorschot is nu gegaan van 110 per maand naar 440 per maand voor gas en elektriciteit samen. Dat is een serieuze stijging, maar is nog genoeg te betalen. Met een vast contract voorkom ik toch dat het in de komende 2 jaar naar echt belachelijke hoogtes zou kunnen stijgen.
 
Ik vraag me echt af hoe de meeste gezinnen (laat staan alleenstaanden) dit gaan kunnen betalen?

Als ik de artikels over spaarvermogen mag geloven zijn er heel wat die geen paar honderd op overschot hebben?
In 2016 was ik alleenstaande. Mijn ex had ik net uitgekocht, dus het spaargeld was compleet op. De lening was ondertussen relatief zwaar om alleen te dragen, en niet te vergeten: alle andere kosten moesten ineens alleen betaald worden. Als ik toen 200 euro per maand over had was ik content.

Ik moet er niet aan denken dat ik toen de huidige energieprijzen had moeten betalen. Dan waren het letterlijk bokes met choco geweest.
 
Ik ben alleenstaand... Ik zie eerlijk gezegd niet goed in hoe ik alles betaald ga krijgen en ik besef heel goed dat er mensen zijn die nog veel minder verdienen.

De overheid laat het makkelijk uitschijnen. Investeer in warmtepomp, in zonnepanelen, ... Ik zit hier in een huurhuis zonder al die dingen met zelfs alleen dagtarief.

Ik ga toch goed opletten deze winter. Verwarming minimaal aanzetten, kaarsjes om't wat gezellig te maken in plaats van de staanlamp, geen thuiswerk.
 
Ik ben alleenstaand... Ik zie eerlijk gezegd niet goed in hoe ik alles betaald ga krijgen en ik besef heel goed dat er mensen zijn die nog veel minder verdienen.

De overheid laat het makkelijk uitschijnen. Investeer in warmtepomp, in zonnepanelen, ... Ik zit hier in een huurhuis zonder al die dingen met zelfs alleen dagtarief.

Ik ga toch goed opletten deze winter. Verwarming minimaal aanzetten, kaarsjes om't wat gezellig te maken in plaats van de staanlamp, geen thuiswerk.
Steek in de staanlamp een LED en laat die gewoon aan, ik denk dat dit minder gaat kosten dan kaarsen, en dan heb je het brandrisico en de luchtvervuiling niet.
 
Terug
Bovenaan