Energieleveranciers

Ne mens krijgt het toch zo al warm als hij betaald door het gevoel dat je oekraine ermee helpt😅

We zijn vooral de Rus aan het rijk maken met deze marktprijzen. Ze verdienen meer met deze tarieven en de 20% gas dat ze maar naar europa sturen dan aan de 100% load pre oekraineoorlog aan de toenmalige tarieven.

Daar krijg ik dan eerder het koud zweet van.
 
Als je nu mijnenergie.be gebruikt om prijzen te vergelijken kom je heel bedrogen uit.
Daar werken de contracten nog met +/- 100 Eur/MWh terwijl we al + 200eur staan.

Dus de V-test is hierin wel een pak beter.

Is dat zo?

Ik kom het volgende uit voor gas en elec luminus comfy. De optifix staat er bij MijnEnergie niet bij

V-Test: 6.034,84 €
MijnEnergie: 8.837,07 €

Terwijl ik zou verwachten dat V-test dan duurder is. Stevig verschil dit, maar wat moet ik nu geloven.
 
- Is die app correct in die prijzen; ik heb mijn contract in juli afgesloten (Engie direct variabel voor zowel gas als elektriciteit) - past hij dan de prijzen geldig in juli toe op april, mei en juni? (Dit contract heeft maandelijks herzienbare prijzen).

- De vaste vergoeding is redelijk laag bij dit contract (46 euro per jaar voor gas en elektriciteit samen) - maw voor de periode dat ik dan "klant" zou zijn vanaf eind april ipv 12 juli zou ik 9 euro meer vaste vergoeding moeten betalen. Dit weegt totaal niet op tov de 100+ euro in mijn voordeel van die periode.

Zie ik iets over het hoofd of klopt mijn redenering en moet ik gewoon verder alsof doen dat ik klant ben van eind april?

Neen, de parameter van de betreffende maand zal gebruikt worden om het verbruik in af te rekenen. Dus de prijzen van april worden gebruikt voor het verbruik van april, die van mei voor het verbruik van mei, ...

Je praat over 100+ over je injectie. Heb je hier al rekening mee gehouden met je afname? Stel dat de meterstand op 12/07 10.000 was en stel dat je nu ingeschreven bent vanaf 30/04 met een meterstand van 9500. Je zal dan 500 kWh meer aangerekend krijgen dan dat je zou moeten. 500 kWh aan een gemiddelde kost van 0,30 euro is 150 euro. Met je injectie van 100 euro heb je dan nog steeds een nadeel van 50 euro.
 
Is dat zo?

Ik kom het volgende uit voor gas en elec luminus comfy. De optifix staat er bij MijnEnergie niet bij

V-Test: 6.034,84 €
MijnEnergie: 8.837,07 €

Terwijl ik zou verwachten dat V-test dan duurder is. Stevig verschil dit, maar wat moet ik nu geloven.

Bij mij is het omgekeerd hoor: 5500€ op mijnenergie en 8500€ op de V-Test. Ouch.
 
Ik zit al zwaar onder het vlaamse gemiddelde qua verbruik van gas, en ik heb zonnepanelen liggen maar als ik nu de v-test doe van de vreg... holy shit. 3600 euro is mijn goedkoopste optie.

Er gaan VEEL mensen in de shit geraken. En zwaar. :(

Er gaan ook veel mensen in de kou zitten deze winter omdat ze hun chauffage gewoon gaan afzetten.
Idem hier en wij zitten zo net onder of net boven de 10.000kWh
Maar gij krijgt nog iets van injectie voor uw zonnepanelen of is dat er al afgetrokken ?
 
Eindafrekening ontvangen.
€160 bijbetalen, valt nog mee gezien de huidige prijzen. Wel nog €350 korting eraf door vorig contract. Nu nieuw contract via Engie, opnieuw variabel (reeds ingetekend begin juni).

Huidig verbruik:
Dag: 1350 kWh
Nacht: 1600 kWh
Gas: 506 m³

Als ik de V-test moet geloven zit ik aan een +- €2600 voor heel volgend jaar met hetzelfde verbruik. Geen zonnepanelen. Vraag me af of het de moeite is om over te schakelen naar een pellet kachel bv.
 
Neen, de parameter van de betreffende maand zal gebruikt worden om het verbruik in af te rekenen. Dus de prijzen van april worden gebruikt voor het verbruik van april, die van mei voor het verbruik van mei, ...

Je praat over 100+ over je injectie. Heb je hier al rekening mee gehouden met je afname? Stel dat de meterstand op 12/07 10.000 was en stel dat je nu ingeschreven bent vanaf 30/04 met een meterstand van 9500. Je zal dan 500 kWh meer aangerekend krijgen dan dat je zou moeten. 500 kWh aan een gemiddelde kost van 0,30 euro is 150 euro. Met je injectie van 100 euro heb je dan nog steeds een nadeel van 50 euro.

De 100+ euro waarover ik het heb is het "netto"-bedrag, maw de afname in rekening reeds gebracht.

Er wordt gesproken dat de gastarieven weer de pan uitvliegen. Is er ergens een site waar ik dit kan opvolgen? Zodat ik weet of ik al dan niet moet inschrijven op die optifix? Mijn huidig contract bij Engie volgt de ZIG DAM index maar ik kan nergens de dagelijkse waardes opvolgen (waarschijnlijk omdat die pas op het einde van de maand kunnen berekend worden) - maar dan nog zou het handig zijn om ergens de dagelijkse evolutie te zien.
 
Laatst bewerkt:
Prijzen van elektriciteit op de Belgische spotmarkt kan je hier checken: https://my.elexys.be/MarketInformation/SpotBelpex.aspx. Prijzen de afgelopen dagen/weken staan trouwens echt waanzinnig hoog voor in de zomer te zitten met een deel fabrieken nog op lagere capaciteit door verlof, hoge opbrengst zonnepanelen, en geen verbruik voor verwarming. Komt deels door problemen met lage waterstanden en te warme rivieren maar ik vrees nogal voor de prijzen deze winter.

Vorig jaar eind augustus mijn huidig tariefblad gekregen van Eneco zon & wind vast (aan 12,32c vast dus die zijn aan mij zwaar hun broek aan het scheuren :unsure:). Zullen ze dat vast contract nog willen verlengen en enig idee tegen welk tarief dat zou zijn?Ik zie die formule alleszins niet meer bij hun huidige tariefkaarten. Bij VREG V-test zie ik dat enkel Luminus nog vaste contracten aanbiedt aan rond de 50c/kWh. :thinking:


Die elexys website heeft ook data en grafieken van evolutie van de gasprijs, maar de NL TTF volgen lijkt daar beter voor de recentste informatie.
 
Benieuwd wat mijn ouders gaan betalen met hun +20.000Kwh per jaar (woning van jaren 90' met elektrische verwarming)
Als ik uitga van een dag/nacht meter met exclusief nacht voor de elektrische verwarming:
dag: 2500kWh
nacht: 2500kWh
exclusief nacht: 15000kWh

Dan zal het rond de 10k draaien.
 
Benieuwd wat mijn ouders gaan betalen met hun +20.000Kwh per jaar (woning van jaren 90' met elektrische verwarming)

Als ik uitga van een dag/nacht meter met exclusief nacht voor de elektrische verwarming:
dag: 2500kWh
nacht: 2500kWh
exclusief nacht: 15000kWh

Dan zal het rond de 10k draaien.

Met andere woorden, die kunnen al beter gaan overwinteren in Andalusië.
Of ze moeten zien dat ze in aanmerking komen voor sociaal tarief.
 
Terug
Bovenaan