Energieleveranciers

Ik vind dat verhaal bs.
Dat het alweer Mega is dat negatief in het nieuws komt, is natuurlijk weer geen goeie publiciteit voor hun.

Ik kan het hele artikel niet lezen ..

Maar even nadenken: Contract Oud Vast --> Contract Nieuw Variabel ??
50€ per maand * 12 = 600€ per jaar + 13xx € bijbetalen = +-2k per jaar.
Prijzen x 3 ?? = 6k per jaar / 12 = 500€/maand

Het toont natuurlijk wel alweer aan, hoe absurd de prijzen gestegen zijn.
 
Één alternatief zou kunnen zijn, ik zeg naar wat, isoleren, een trui aandoen, niet stoken met je raam open, de thermostaat wat lager zetten, kortere douches nemen, de chauffage in bepaalde kamers gewoon afzetten (vb bureau waar je weinig komt, slaapkamer, ...).

Of je kunt je gedrag van vroeger behouden en dan zagen dat je factuur de pan uitswingt....
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Één alternatief zou kunnen zijn, ik zeg naar wat, isoleren, een trui aandoen, niet stoken met je raam open, de thermostaat wat lager zetten, kortere douches nemen, de chauffage in bepaalde kamers gewoon afzetten (vb bureau waar je weinig komt, slaapkamer, ...).

Of je kunt je gedrag van vroeger behouden en dan zagen dat je factuur de pan uitswingt....
Kan allemaal best zijn, maar zelfs als je al die dingen doet zal je energiefactuur nog de pan uitswingen als je een variabel contract hebt. En dan leef je als een armzalige stakker terwijl je dag in dag uit werkt om geld te verdienen zodat je je energiefactuur kan betalen. Mensen hebben het recht om erover te klagen. Het is door onze overheid en de EU dat we nu in de problemen zitten en energiearmoede tegemoet gaan, niet door de bevolking.

Ik denk trouwens dat een groot deel van de bevolking in de winter al een trui droeg, de chauffage al uitzette in ruimtes waar ze niet waren, niet stookte met de ramen open (tenzij mensen die panisch waren voor covid), ... Isoleren deed een groot deel ook al op z'n eigen tempo, maar als je de prijzen van isolatie de laatste jaren bekijkt is dat ook niet iets wat je zomaar effe doet (en ook niet even evident in elk huis).

De enige reden waarom wij ons wooncomfort de komende 2 jaar zullen kunnen behouden is door de held (heb eigenlijk geen idee meer wie dit was) die iedereen hier er op attent maakte dat er nog een relatief goedkoop 2 jaarlijks contract te krijgen was in maart. En omdat we al langer isolatieplannen hadden en deze nu iets sneller hebben uitgevoerd dan origineel gepland (door het zelf te doen btw, want een aannemer vinden die dit snel kan doen is ook onbegonnen werk). Als ik dat Optifix contract niet had afgesloten, had ik me ook fameus genaaid gevoeld door de overheid en had ik ook met recht geklaagd. Ik zal dus ook niemand scheef aankijken die erover klaagt.
 
De enige reden waarom wij ons wooncomfort de komende 2 jaar zullen kunnen behouden is door de held (heb eigenlijk geen idee meer wie dit was) die iedereen hier er op attent maakte dat er nog een relatief goedkoop 2 jaarlijks contract te krijgen was in maart.
De eerste keer dat iemand mij erop attent maakte op dit forum dat ik beter zo snel mogelijk van energiecontract zou veranderen was in september / oktober vorig jaar. Een paar attente mensen hier, die de energiemarkt in het oog houden, hadden de energieramp zien aankomen. (bedankt daarvoor!)

Helaas heb ik toen alleen voor elektriciteit geluisterd naar de goede raad en heb ik dit voor gas niet gedaan (om dit in maart alsnog te doen). Maar goed, je kan niet alles hebben. Maar toen daarna stilletjes aan, meer en meer mensen er last van begonnen krijgen is de hint binnengestroomd dat als je (lichtjes) TE laat waart, je via Optifix de schade nog kon beperken.

Helaas als ik zo rond mij hoor, zijn mensen op beyondgaming nog altijd bij de snelsten (en helaas niet iedereen want elke week hoor ik nog iemand hier posten van 'damned wat moet ik nu doen. Ben ik te laat?". Dwz dat de grote meerderheid van de bevolking pas tijdens de zomer nu stilletjes aan door heeft, dat het goed 'fout' zit. (En sommige mensen die nog met een vast contract zitten hebben dit volgens mij nog steeds niet door)
 
Laatst bewerkt:
De eerste keer dat iemand mij erop attent maakte op dit forum dat ik beter zo snel mogelijk van energiecontract zou veranderen was in september / oktober vorig jaar. Een paar attente mensen hier, die de energiemarkt in het oog houden, hadden de energieramp zien aankomen. (bedankt daarvoor!)

Helaas heb ik toen alleen voor elektriciteit geluisterd naar de goede raad en heb ik dit voor gas niet gedaan (om dit in maart alsnog te doen). Maar goed, je kan niet alles hebben. Maar toen daarna stilletjes aan, meer en meer mensen er last van begonnen krijgen is de hint binnengestroomd dat als je (lichtjes) TE laat waart, je via Optifix de schade nog kon beperken.

Helaas als ik zo rond mij hoor, zijn mensen op beyondgaming nog altijd bij de snelsten (en helaas niet iedereen want elke week hoor ik nog iemand hier posten van 'damned wat moet ik nu doen. Ben ik te laat?". Dwz dat de grote meerderheid van de bevolking pas tijdens de zomer nu stilletjes aan door heeft, dat het goed 'fout' zit. (En sommige mensen die nog met een vast contract zitten hebben dit volgens mij nog steeds niet door)
Volgens mij hebben er ook een heel deel geanticipeerd op dat 'het wel zal zakken in de zomer'.

Maar dat die gasprijzen nu nog mile-high staan terwijl wij bv maar 10% verbruiken in juli van wat we in december verbruiken doet mij het ergste vermoeden nu.

Blij dat ik ook preventief (zij het net iets te laat, april) ben overgestapt (naar Optifix Vast voor Elek+Gas)
 
Laatst bewerkt:
Voor gas ben ik gelukkig ook overgestapt naar Optifix in maart.
Voor elektriciteit ben ik niet zo slim geweest 'goh, die prijs kan niet zo hoog blijven' dacht ik :laugh:

Mja, ik verbruik momenteel maar 60eur elektriciteit p/m. Dus geen ramp..
Ik verwacht een rampzalige winter. Thermisch ondergoed wordt mss geen slechte aankoop. :unsure: (you heard it here first folks)
 
Een familielid valt eind september ook zonder vast contract en vraagt mij nu ook wat te doen. Ik vind het tbh toch een moeilijke keuze.

Gezien de recente jump in de Optifix-prijzen leek me dat in eerste instantie geen nobrainer meer. Echter als ik zie wat de ENDEX en gasprijzen de voorbije 1-2 weken hebben gedaan... is het misschien alsnog niet zo'n slechte zet, althans toch om voorlopig te 'schuilen'.
ENDEX cal23 +50% in augustus, gas ook fors omhoog...

Iemand andere inzichten?
Ik heb de berekeningen nog niet gedaan, bovenstaande is voorlopig gewoon op gevoel. Ben dus nog niet gaan kijken hoe Optifix augustus zich verhoudt tot de variabele tarieven.
 
ik zou momenteel me niet vastpinnen op een vaste tarief. Het is en blijft allemaal een gok . Vtest doen en de goekoopste nemen zeker?

Die vaste tarief is ook nie echt goekoop natuurlijk
 
Een familielid valt eind september ook zonder vast contract en vraagt mij nu ook wat te doen. Ik vind het tbh toch een moeilijke keuze.

Gezien de recente jump in de Optifix-prijzen leek me dat in eerste instantie geen nobrainer meer. Echter als ik zie wat de ENDEX en gasprijzen de voorbije 1-2 weken hebben gedaan... is het misschien alsnog niet zo'n slechte zet, althans toch om voorlopig te 'schuilen'.
ENDEX cal23 +50% in augustus, gas ook fors omhoog...

Iemand andere inzichten?
Ik heb de berekeningen nog niet gedaan, bovenstaande is voorlopig gewoon op gevoel. Ben dus nog niet gaan kijken hoe Optifix augustus zich verhoudt tot de variabele tarieven.
Je kan ook gewoon dat vast tarief nemen om voorbereid te zijn op het ergste, en uitstappen als je ziet dat het duur blijkt vergeleken met de concurrentie. Hoeveel betaal je uiteindelijk om zo'n Optifix te verbreken?
 
Als je nu mijnenergie.be gebruikt om prijzen te vergelijken kom je heel bedrogen uit.
Daar werken de contracten nog met +/- 100 Eur/MWh terwijl we al + 200eur staan.

Dus de V-test is hierin wel een pak beter.
 
Je kan ook gewoon dat vast tarief nemen om voorbereid te zijn op het ergste, en uitstappen als je ziet dat het duur blijkt vergeleken met de concurrentie. Hoeveel betaal je uiteindelijk om zo'n Optifix te verbreken?
Daar zit ik ook aan te denken. Voor ons is het wel enkel voor elektriciteit, maar die prijzen zijn ook serieus gestegen in augustus en ik hou me vast voor de winter.
Ik zou nu voor 0.67kWh (all in) Comfy (Shine) vast kunnen nemen om wat zekerheid te hebben naar de winter toe. Maar kan ik dan dat contract na de winter opzeggen en terug opnieuw nemen aan het lagere tarief indien de prijzen dan gezakt zijn? Of ben ik verplicht eerst over te gaan naar een andere contract of andere leverancier voordat ik terug datzelfde vast contract kan nemen aan de nieuwe prijs?

De vaste kosten zijn 60euro zag ik en je dient daarvan de helft te betalen als je de eerste 6 maand opzegt, dus dat valt wel mee.
 
Als je nu mijnenergie.be gebruikt om prijzen te vergelijken kom je heel bedrogen uit.
Daar werken de contracten nog met +/- 100 Eur/MWh terwijl we al + 200eur staan.

Dus de V-test is hierin wel een pak beter.
Omdat sommige variabele contract een 3 maandelijkse herziening hebben en die herziening pas voorzien is voor eind september?

En de op het eerste zicht, goedkoopste contracten die je ziet staan op mijnenergie, als ik even snel kijk, zijn natuurlijk die variabele contracten. Dus dan zie je nog de tarieven staan van begin juli.

Op mijnenergie kan je echter ook de volgende optie aanvinken
"Volgens de toekomstige waarden op de termijnmarkt"
Als je dat aanvinkt, zie je al realistischer prijzen staan

Tov vorige maand is het voor mijn verbruik alweer ruim 300€ per jaar gestegen. Het is toch zomer right ???
 
Laatst bewerkt:
V-test zonet ook eens gedaan

Goedkoopste stroom: Luminus Basic met een geschatte prijs van € 1.275,64 (44,81€c dagtarief en 36,75€c nachttarief)
Goedkoopste vaste stroom : Total Energies met een prijs van € 1.441,19 (52.51€c dagtarief en 39,69€c nachttarief)
Verschil van 165,55€ op jaarbasis

Goedkoopste gas : Luminus Basic met een geschatte prijs van € 1.731,50(19€c per kWh)
Goedkoopste vaste stroom : Luminus Optifix met een prijs van € 2.126,22 (23,76€c per kWh)
Verschil van 394,72€ op jaarbasis

Vast tarief samen zou zo toch ook op bijna 300€ p/m komen en dit is nog vrij laag geschat van verbruik (+-50€ per maand voor zekerheid helaas)
Huidig tarief loopt af in december dus maar best zo snel mogelijk vast leggen gok ik
 
Vaste kosten bij variabele contracten worden pro rata berekend vanaf 6 maand. Bij vaste contracten is dat pas na een jaar.
Ik las in Luminus hun voorwaarden dat bij vroegtijdige opzeggen er 50% van de vaste kosten moest betaald worden indien het contract binnen de 6 maand werd opgezegd. Maar zelfs al moet ik de volle pot betalen, is het nog altijd een win situatie als de tarieven genoeg dalen.

Alleen vraag ik me dus af: kan ik een een vast contract vroegtijdig stoppen om opnieuw in te tekenen op dezelfde vast formule aan een gunstiger tarief?
 
Het slimste lijkt me gewoon om enkele dagen voor het einde van de maand Optifix vast te leggen. Dan kijk je de maand erna (paar dagen erna) of de prijzen gestegen of gezakt zijn in de nieuwe tarieffiche. Gezakt: stop gratis binnen de 14 dagen je contract en teken ergens op het einde van de maand opnieuw in voor Optifix. Gestegen: houd het contract dat je afgesloten hebt. Dat herhaal je tot de prijzen niet meer zakken. Maar ik vermoed dat je niet 1x zal moeten opzeggen, want de prijzen zullen nog wel even blijven stijgen.
 
Het slimste lijkt me gewoon om enkele dagen voor het einde van de maand Optifix vast te leggen. Dan kijk je de maand erna (paar dagen erna) of de prijzen gestegen of gezakt zijn in de nieuwe tarieffiche. Gezakt: stop gratis binnen de 14 dagen je contract en teken ergens op het einde van de maand opnieuw in voor Optifix. Gestegen: houd het contract dat je afgesloten hebt. Dat herhaal je tot de prijzen niet meer zakken. Maar ik vermoed dat je niet 1x zal moeten opzeggen, want de prijzen zullen nog wel even blijven stijgen.
Bedankt voor de tip. Dat wist ik niet van die 14 dagen.

En enig idee als dit ook mogelijk is na 6 maand? Stel dat de prijzen zakken tegen april/mei, kan ik dan Optifix stoppen en direct terug een Optifix nemen met lagere prijs?
 
vraagje voor de kenners hier. Sinds 12 juli zijn wij eigenaar van onze nieuwe woning, maw zou ons contract moeten starten vanaf die datum voor gas + elektriciteit. Nu de vorige eigenaar is te slordig om het overnameformulier met ons deftig in te vullen en te ondertekenen, dus heeft Engie (leverancier die ik gekozen heb), ons contract laten ingaan van eind april dit jaar - dit is de datum waarop de vorige bewoners (lees: huurders) hun contract hebben stopgezet en dus moest overgaan op de vorige eigenaar van het huis. Maw mei, juni en een deel van juli was er amper gasverbruik maar hebben de zonnepanelen wel volop zitten injecteren.

Als ik op de Engie app kijk heb ik voor mei en juni alleen al 100 euro twv injectie, samen met een deel april en juli goed voor 130 euro in mijn voordeel eigenlijk. Nu komt mijn vraag:

- Is die app correct in die prijzen; ik heb mijn contract in juli afgesloten (Engie direct variabel voor zowel gas als elektriciteit) - past hij dan de prijzen geldig in juli toe op april, mei en juni? (Dit contract heeft maandelijks herzienbare prijzen).

- De vaste vergoeding is redelijk laag bij dit contract (46 euro per jaar voor gas en elektriciteit samen) - maw voor de periode dat ik dan "klant" zou zijn vanaf eind april ipv 12 juli zou ik 9 euro meer vaste vergoeding moeten betalen. Dit weegt totaal niet op tov de 100+ euro in mijn voordeel van die periode.

Zie ik iets over het hoofd of klopt mijn redenering en moet ik gewoon verder alsof doen dat ik klant ben van eind april?
 
Terug
Bovenaan