Energieleveranciers

Bedankt voor de tip. Dat wist ik niet van die 14 dagen.

En enig idee als dit ook mogelijk is na 6 maand? Stel dat de prijzen zakken tegen april/mei, kan ik dan Optifix stoppen en direct terug een Optifix nemen met lagere prijs?
Daar heb ik geen idee van, die vraag stelde ik me een tijdje geleden ook toen ik dacht dat de injectietarieven vast waren bij Optifix. Is toen geen antwoord op gekomen hier, dus ik vermoed dat niemand echt het antwoord hierop weet.
 
Daar heb ik geen idee van, die vraag stelde ik me een tijdje geleden ook toen ik dacht dat de injectietarieven vast waren bij Optifix. Is toen geen antwoord op gekomen hier, dus ik vermoed dat niemand echt het antwoord hierop weet.
Daar heb ik wel al eens op geantwoord hoor, die tarieven zijn maandelijks variabel.
Er staat letterlijk in de tarieffiche:
Tariefformule voor de vergoeding van geïnjecteerde energie (indien op u van toepassing) (excl. BTW):
Index (excl. BTW): Belpex = 321,33 €/MWh; Dag (dagmeter) = 0,1008 x Belpex - 2,0500; Dag (dag- en nachtmeter) = 0,1098 x Belpex - 2,0500; Nacht = 0,0749 x Belpex - 2,0500; Vermelde bedragen zijn afgerond. Uw tarief wordt maandelijks geïndexeerd.
Dus ik snap niet goed waar je verwarring vandaan komt...
 
Daar heb ik wel al eens op geantwoord hoor, die tarieven zijn maandelijks variabel.
Er staat letterlijk in de tarieffiche:

Dus ik snap niet goed waar je verwarring vandaan komt...
Dat was idd al duidelijk, maar had het over de vraag die @MorGo7h stelde. Die had ik ook al eerder gesteld:

En enig idee als dit ook mogelijk is na 6 maand? Stel dat de prijzen zakken tegen april/mei, kan ik dan Optifix stoppen en direct terug een Optifix nemen met lagere prijs?
 
Je kan je energiecontract in Belgie opzeggen zonder verbrekingsvergoeding:

Moet ik extra kosten betalen als ik van energieleverancier verander vóór het aflopen van mijn contract?​


Nee, gezinnen en kmo’s kunnen gratis veranderen van leverancier. Alleen grote professionele klanten (met een elektriciteitsverbruik en een aardgasverbruik van meer dan 99.999 kWh) moeten hun contractuele voorwaarden respecteren.
Opgelet: sommige leveranciers rekenen wel de jaarlijkse vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan als u minder dan een jaar klant blijft.


Kan ik onmiddellijk overstappen naar een nieuwe leverancier?​


U mag als gezin of kmo op eender welk moment een nieuw energiecontract afsluiten met een nieuwe leverancier. Maar u moet altijd rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Als u dus vandaag een nieuw energiecontract afsluit, zal dat ten vroegste binnen een maand starten. U moet er wel bij stilstaan dat als aan uw contract bepaalde kortingen verbonden zijn, u die meestal enkel krijgt als u een volledig jaar klant blijft. Sommige leveranciers rekenen de jaarlijkse vergoeding (een soort administratiekost om bvb. uw factuur op te maken, …) voor een heel jaar aan, ook al bent u maar een half jaar klant.

Ingeval van Optifix is die vaste vergoeding, eveneens klaar en duidelijk vermeld op diezelfde tarieffiche, 17,09 euro.
 
Mensen zijn dat alleen niet zo gewoon denk ik van binnen het jaar te switchen, omdat dat in voorgaande jaren zelden rendabel was omdat je dan kortingen misliep. Nu er zo goed als geen kortingen gegeven worden en de variabele prijzen het grote verschil maken (en niet alle leveranciers op dezelfde manier de variabele prijzen indexeren!), is dat ineens wel een stuk aantrekkelijker om tijdens het eerste jaar al te shoppen voor iets beters.
 
Je kan je energiecontract in Belgie opzeggen zonder verbrekingsvergoeding:


Ingeval van Optifix is die vaste vergoeding, eveneens klaar en duidelijk vermeld op diezelfde tarieffiche, 17,09 euro.
Ik denk dat ze eerder bedoelen of je kan uw huidige contract vroegtijdig afsluiten om dezelfde tariefformule ( optifix dus) opnieuw over te nemen. Dus van optifix naar optifix gaan maar met de andere tariefkaarten van de geldende maand.
 
Bedankt voor de tip. Dat wist ik niet van die 14 dagen.

En enig idee als dit ook mogelijk is na 6 maand? Stel dat de prijzen zakken tegen april/mei, kan ik dan Optifix stoppen en direct terug een Optifix nemen met lagere prijs?
Je kan dat zelf op website Luminus (duurt wel 3-4 weken voor nieuwe actief is). Heb dat onlangs gedaan omdat bij automatisch vernieuwen ze tarieven van 2-3 maand ervoor hadden genomen (die hoger waren). Heb daar voor gebeld en toen hebben ze me dat medegedeeld dat het zo het snelst zou gaan
Eigenlijk schandalig, je zou verwachten dat ze tarieven van op moment dat nieuwe ingaat nemen
 
Je kan dat zelf op website Luminus (duurt wel 3-4 weken voor nieuwe actief is). Heb dat onlangs gedaan omdat bij automatisch vernieuwen ze tarieven van 2-3 maand ervoor hadden genomen (die hoger waren). Heb daar voor gebeld en toen hebben ze me dat medegedeeld dat het zo het snelst zou gaan
Eigenlijk schandalig, je zou verwachten dat ze tarieven van op moment dat nieuwe ingaat nemen
Super, good to know. Thanks!
 
En het is nog geen winter he.. kiezen voor een vast contract lijkt me geen slechte keuze. Mochten de prijzen zakken, verander je gewoon.
Lijkt me inderdaad het beste, gewoon die optifix aanvragen.

Kan je eigenlijk ook je contract afsluiten en een ander aangaan voor het is begonnen (in mijn geval nu december)
 
Ik zit al zwaar onder het vlaamse gemiddelde qua verbruik van gas, en ik heb zonnepanelen liggen maar als ik nu de v-test doe van de vreg... holy shit. 3600 euro is mijn goedkoopste optie.

Er gaan VEEL mensen in de shit geraken. En zwaar. :(

Er gaan ook veel mensen in de kou zitten deze winter omdat ze hun chauffage gewoon gaan afzetten.
 
ik woon recentelijk alleen en moet echt dubbel kijken of deze prijzen wel kloppen. Heb op dit moment mijn meterstanden niet op het werk dus ik heb gewoon een schatting genomen op V-test.

Ik zou uitkomen voor luminus basic gas en elec +- 268e per maand als alleenstaande..... What ..... The ..... Fuck (+- 3216 per jaar)

Kga een voorraad vaseline aankopen want ik ga elke maand hard genaaid worden aan deze prijzen!!
 
3200 euro hier. Deze winter ga ik toch zo lang mogelijk uitstellen om mijn verwarming op te zetten.
Elektrisch bijverwarmingske op zonnepanelen voor den bureau als we werken en s'avonds de stoof aan. Houtprijzen zijn ook wel serieus aan het opslaan. Vroeger een 200 euro voor 2m³, nu 290euro.
 
vraagje voor de kenners hier. Sinds 12 juli zijn wij eigenaar van onze nieuwe woning, maw zou ons contract moeten starten vanaf die datum voor gas + elektriciteit. Nu de vorige eigenaar is te slordig om het overnameformulier met ons deftig in te vullen en te ondertekenen, dus heeft Engie (leverancier die ik gekozen heb), ons contract laten ingaan van eind april dit jaar - dit is de datum waarop de vorige bewoners (lees: huurders) hun contract hebben stopgezet en dus moest overgaan op de vorige eigenaar van het huis. Maw mei, juni en een deel van juli was er amper gasverbruik maar hebben de zonnepanelen wel volop zitten injecteren.

Als ik op de Engie app kijk heb ik voor mei en juni alleen al 100 euro twv injectie, samen met een deel april en juli goed voor 130 euro in mijn voordeel eigenlijk. Nu komt mijn vraag:

- Is die app correct in die prijzen; ik heb mijn contract in juli afgesloten (Engie direct variabel voor zowel gas als elektriciteit) - past hij dan de prijzen geldig in juli toe op april, mei en juni? (Dit contract heeft maandelijks herzienbare prijzen).

- De vaste vergoeding is redelijk laag bij dit contract (46 euro per jaar voor gas en elektriciteit samen) - maw voor de periode dat ik dan "klant" zou zijn vanaf eind april ipv 12 juli zou ik 9 euro meer vaste vergoeding moeten betalen. Dit weegt totaal niet op tov de 100+ euro in mijn voordeel van die periode.

Zie ik iets over het hoofd of klopt mijn redenering en moet ik gewoon verder alsof doen dat ik klant ben van eind april?
Niemand die kan bevestigen dat ik niets over het hoofd zie?
 
Terug
Bovenaan