Elektrische wagens

Ik denk dat het daar toch simpeler is: afremmen met de rem = remlichten, afremmen op motor = geen remlichten. Ik vond mijn vorige Mercedes op dat vlak overigens wel vrij agressief afremmen eigenlijk, zodat ik zeker was dat die ook automatisch remde, dus mét remlichten.
Al kan je eigenlijk op een ICE motor toch ook nog redelijk wat vertragen puur door af te remmen op de motor, en zou een remlicht daar ook wel zinvol zijn. Vaak afgevraagd, maar nooit getest (en nu is het te laat :p).
Logisch, uiteraard. Maar ik bedoel dat het soms moeilijk voelbaar is of die aan het remmen is op de motor of met de remmen zelf. Natuurlijk dat het bij zwaar remmen op de remmen is maar dat gebeurd zelden op de autostrade (waar je ACC dus het meest gebruikt).
't Is maar dat die anders vrij veel de remlichten zou doen branden waar ik anders, moest ik zelf gas geven, amper mijn remmen zou aanraken omdat ik anders anticipeer dan de sensoren.

Bij een EV is het natuurlijk nog een heel ander verhaal. Tijdens mijn testrit van 45min met de Tesla M3 heb ik ook amper de remmen aangeraakt, ik veronderstel dat er sensoren zijn die de kracht van afremmen meet om zo te bepalen of de remlichten moeten werken of niet.

Ik geloof nooit dat er geen remlicht brandt als het op motor is. Als je in zwaarste recup mode rijdt, remt die zo even hard als veel auto's met hun remmen.

We hadden het over ICE voertuigen he. Zie al mijn post ervoor waar we het over EV hebben en waar ik ook zeg dat volgens mij afhankelijk van de hoeveelheid recup de remlichten wel of niet branden.

We hadden het over ICE voertuigen he. Zie al mijn post ervoor waar we het over EV hebben en waar ik ook zeg dat volgens mij afhankelijk van de hoeveelheid recup de remlichten wel of niet branden.
Ah oké, ik was niet meer mee. Op een ICE is dat inderdaad gewoon een contact achter de rempedaal ofzo.

Logisch, uiteraard. Maar ik bedoel dat het soms moeilijk voelbaar is of die aan het remmen is op de motor of met de remmen zelf. Natuurlijk dat het bij zwaar remmen op de remmen is maar dat gebeurd zelden op de autostrade (waar je ACC dus het meest gebruikt).

Mijn vorige Mercedes remde toch vrij sterk af in veel situaties, ook op de snelweg. Bvb wanneer je de ACC onmiddellijk van bvb naar 130 naar 110 verlaagde. Dat was zonder twijfel met de remmen en niet op de motor.
Maar ook 2 situaties die frequent voorkwamen en aan de remkracht te voelen zonder twijfel ook met de remmen was, en dus met remlichten en ongetwijfeld enorme ergernis van wie achter mij reed. 1) je voegt in in het snellere vak links van je, wagen gaat in de remmen omdat ineens de afstand tot voorligger te klein is. 2) omgekeerd, iemand voegt van links of rechts in zodat hij voor jou terecht komt, idem, wagen remt om terug voldoende afstand te houden. Zonder ACC zorg je gewoon geleidelijk voor wat grotere afstand, gewoon door het gas wat te lossen, maar mijn ACC ging zonder enige twijfel in de remmen in die situaties.
Om die reden overigens totaal geen fan van ACC (behalve in de file).

Mijn vorige Mercedes remde toch vrij sterk af in veel situaties, ook op de snelweg. Bvb wanneer je de ACC onmiddellijk van bvb naar 130 naar 110 verlaagde. Dat was zonder twijfel met de remmen en niet op de motor.
Maar ook 2 situaties die frequent voorkwamen en aan de remkracht te voelen zonder twijfel ook met de remmen was, en dus met remlichten en ongetwijfeld enorme ergernis van wie achter mij reed. 1) je voegt in in het snellere vak links van je, wagen gaat in de remmen omdat ineens de afstand tot voorligger te klein is. 2) omgekeerd, iemand voegt van links of rechts in zodat hij voor jou terecht komt, idem, wagen remt om terug voldoende afstand te houden. Zonder ACC zorg je gewoon geleidelijk voor wat grotere afstand, gewoon door het gas wat te lossen, maar mijn ACC ging zonder enige twijfel in de remmen in die situaties.
Hangt er ook van af of het een hybride of een EV is he. Uw recupererende remkracht is maximaal gelijk aan uw vermogen (haal je in praktijk nooit, maar wel recht evenredig). Bij een EV is die elektromotor vaak 300PK, bij bvb een C300e is dat 129PK. Dat geeft een heel groot verschil in remkracht he.

Als ik de iX3 in "one pedal mode" zet, en ik laat in eens de gas los, dan remt die ook zodanig hard dat je blij bent dat je een gordel aan hebt. Maar dat is toch enkel de motor.

het is nog niet perfect bij mijn BMW, maar die houdt in situatie 2 wel rekening met het feit dat de auto die jou inhaalt sneller gaat, en dat de afstand dus vanzelf gaat groeien. Bij die situatie remt hij dus niet/nauwelijks.

Was vroeger ook mijn grote frustratie bij ACC, maar nu is dat wel al grotendeels opgelost. Ik vermoed dat dat bij een Tesla oid gewoon perfect werkt

Ik denk dat het daar toch simpeler is: afremmen met de rem = remlichten, afremmen op motor = geen remlichten. Ik vond mijn vorige Mercedes op dat vlak overigens wel vrij agressief afremmen eigenlijk, zodat ik zeker was dat die ook automatisch remde, dus mét remlichten.
Al kan je eigenlijk op een ICE motor toch ook nog redelijk wat vertragen puur door af te remmen op de motor, en zou een remlicht daar ook wel zinvol zijn. Vaak afgevraagd, maar nooit getest (en nu is het te laat :p).

Bij een ICE remmen op de motor = uitbollen eventueel in combinatie met terugschakelen; in beide gevallen activeert dat de remlichten niet ;)

In diezelfde context al een paar keer gehad dat ik (niet op de motor rem) voor een zebrapad, automaat schakelt terug waardoor het waarschijnlijk voor die voetgangers klinkt alsof ik gas bijgeef. Gelukkig nog geen schrikreacties daarop gekregen.

Hangt er ook van af of het een hybride of een EV is he. Uw recupererende remkracht is maximaal gelijk aan uw vermogen (haal je in praktijk nooit, maar wel recht evenredig). Bij een EV is die elektromotor vaak 300PK, bij bvb een C300e is dat 129PK. Dat geeft een heel groot verschil in remkracht he.

Mijn vorige Mercedes was een pure diesel automaat ;).

In diezelfde context al een paar keer gehad dat ik (niet op de motor rem) voor een zebrapad, automaat schakelt terug waardoor het waarschijnlijk voor die voetgangers klinkt alsof ik gas bijgeef. Gelukkig nog geen schrikreacties daarop gekregen.

Doet me denken aan lang geleden toen ik eens afremde op de motor om een oud vrouwtje op de fiets voorbij te rijden en ze bij het voorbij rijden teken deed dat ik het wat rustiger aan mocht doen :D.

bij de mijne vanaf 0.19G vertraging dacht ik. (ook al gevraagd aan mijn madam om achter mij te rijden en te zeggen of mijn lichten aangaan of niet :D )
Vraagt ze dan de volgende keer eens om een meter mee te nemen die de G krachten meet, dan zijn we zeker. :p

On a serious note: elke GSM heeft een accelerometer en kan dus g-krachten meten. Genoeg apps daarvoor ook. Is bvb ook eens fun om te gebruiken in een rollercoaster :).

Bij Tesla kan je zien wanneer de remlichten aangaan op het scherm of in het donker in de reflectie van je achterruit. Het is duidelijk vanaf een bepaalde g-kracht qua deceleratie, voor mij is die acceptabel.
Er zijn nog cruise controls geweest met remfunctie die bij het minste al de remlichten aandeden, dat was pas een ramp.

Bij 'mijn' elektrische BMW zie op het cluster wanneer de remlichten aan staan. Ik rij altijd in B en die springen zo goed als direct aan wanneer de gas volledig los. Klinkt dus logisch dat het vanaf X deacceleratie geactiveerd wordt. (Bij mijn model toch)

Testrit met de model Y performance is me goed bevallen, ga denk ik bestellen :)

edit: Zo'n Tesla Wall Conenctor is dat de moeite om bij te bestellen ? Of toch beter ff wachten en een laadpaal zetten.

Laatst bewerkt:
Testrit met de model Y performance is me goed bevallen, ga denk ik bestellen :)

edit: Zo'n Tesla Wall Conenctor is dat de moeite om bij te bestellen ? Of toch beter ff wachten en een laadpaal zetten.
Is de moeite want iets goedkoper dan conventionele laadpalen, maar zelf ben ik voor een Wallbox Copper SB Socket 22kW gegaan wegens net ietsje meer instelmogelijkheden. Ook al kan ik technisch momenteel maar het maximum van 7,4kW aan op 2x230V 32A, wanneer er ooit 3x400V komt, meteen future proof.

Intussen staat er naast een model 3 al 2 weken een VW ID Buzz Cargo voor de deur. Een van de eerste in de provincie aldus de garage.

Hoe bevalt die?
Goed zonder meer, als je de ID serie gewend bent, dan komt het op hetzelfde neer qua functies en dashboard, alleen dus minder aerodynamisch en een halfvolle laadruimte met dus gewicht. Al ben ik nooit in een ID serie gestapt, laat staan in een concessie geweest om de modellen te bekijken, en heb ik m'n aankoop net als voor m'n Tesla puur gebaseerd op YouTube video reviews en natuurlijk geschreven reviews.

Nog geen echte lange afstanden gedaan ermee behalve eens heen en weer naar Liedekerke, maar donderdag wordt het eens Gent + Brussel en terug naar de kust. Wellicht zal ik eens in Wetteren een beetje moeten bijladen, om dan thuis verder te doen.

Ik kom van een VW T5 van 2012 zonder al teveel assist opties behalve normale cruise control, dus wat een droom met Adaptive Cruise Control, Lane Assist en dus gecombineerd 'Travel Assist'. Filerijden was nog nooit zo *kuch* 'plezant'. Maar met een Tesla is dat natuurlijk nog een ander hoger niveau.

De ladder en het dakimperiaal die ik vroeger op het dak van de T5 had laat ik bewust achterwege, ik wil echt het maximum range halen.

Ik vind dat eigenlijk wel een onderschat model momenteel. Ja, het is wat minder goed afgewerkt dan een BMW. Maar een i4M50 stàrt wel 20k duurder. Dat is echt een enorm en onverklaarbaar verschil imo.
Het is gewoonweg een andere stijl, waarom heeft men al die onnodige luxe en materialen nodig? Afin, ieder z'n stijl natuurlijk, maar ik heb voldoende met een Tesla waarmee ik al tot de uiteindes van Europa mee ben gereden zonder al teveel stress. Volgend jaar misschien eens Kroatië, en als de oorlog gedaan is misschien eens terug Wit-Rusland om de familie van m'n vriendin te bezoeken, maar dit jaar sowieso weer Zwitserland en Zuid-Frankrijk.

Terug
Bovenaan