Logisch, uiteraard. Maar ik bedoel dat het soms moeilijk voelbaar is of die aan het remmen is op de motor of met de remmen zelf. Natuurlijk dat het bij zwaar remmen op de remmen is maar dat gebeurd zelden op de autostrade (waar je ACC dus het meest gebruikt).Ik denk dat het daar toch simpeler is: afremmen met de rem = remlichten, afremmen op motor = geen remlichten. Ik vond mijn vorige Mercedes op dat vlak overigens wel vrij agressief afremmen eigenlijk, zodat ik zeker was dat die ook automatisch remde, dus mét remlichten.
Al kan je eigenlijk op een ICE motor toch ook nog redelijk wat vertragen puur door af te remmen op de motor, en zou een remlicht daar ook wel zinvol zijn. Vaak afgevraagd, maar nooit getest (en nu is het te laat).
't Is maar dat die anders vrij veel de remlichten zou doen branden waar ik anders, moest ik zelf gas geven, amper mijn remmen zou aanraken omdat ik anders anticipeer dan de sensoren.
Bij een EV is het natuurlijk nog een heel ander verhaal. Tijdens mijn testrit van 45min met de Tesla M3 heb ik ook amper de remmen aangeraakt, ik veronderstel dat er sensoren zijn die de kracht van afremmen meet om zo te bepalen of de remlichten moeten werken of niet.
).

.
.