Wat was de reden om zo'n Buzz te kopen? Heel leuk speelgoed, maar toch belachelijk duur? Zeker als je vergelijkt met een gewone lichte vracht die ook 100% fiscaal aftrekbaar is.
Ik was al een poosje aan het uitkijken naar een vervanger voor de VW T5, de chinese Maxus eDeliver3 had ik overwogen en testrit mee gedaan, maar de bouwkwaliteit (onderstel) en robustheid leek me echt maar zeer pover tegenover bv. het VW ID platform. Dus besliste ik maar te wachten en als één van de eerste eerste een ...
Dus puur om ecologische redenen + een enorm hoge TCO op lange termijn tegenover elektrisch en voorlopig 0 belastingen (BIV & VB).
Bv. m'n VW T5, aankoopprijs in 2012 was +/- 25K afgerond excl. BTW.
Wel ik heb eind vorig jaar gewoon eens uit interesse alle onderhoudskosten opgeteld tussen 2012 en 2023. Ik kwam op +/- 20K, ja erbovenop, bon dat is ook incl. manuele maar ook handcarwashes, jaarlijkse keuringen en de vervanging van banden, maar dit was dan nog het minste want ook herstelling- & onderhoudskosten zoals een nieuwe turbo, olie verversen, lampen, radio enz. kostten nog het meest.
En dat ZONDER brandstofkosten!
Ik durf puur de brandstofkosten niet eens te vergelijken en dus de brandstofkost per km tussen de VW T5 en de Tesla Model 3.
Natuurlijk zal dat met een recentere gelijkaardige dinosaurus wat minder zijn, maar het verschil blijft navenant.
Dus belachelijk duur?
Op lange termijn denk ik net van niet, er zijn immers veel lagere onderhoudskosten voor een elektrisch voertuig. Tenzij natuurlijk je batterij net buiten de garantietermijn kapot gaat... Maar het is bewezen dat batterijen net veel langer mee gaan dan verwacht. Een Tesla in Duitsland heeft al meer dan 1.700.000 km achter de rug.
It's important to note that Gemmingen has had the Model S' battery pack replaced at least twice, which isn't bad considering 1 million miles. In addition, he's on his eighth electric motor. However, the car has stood the test of time, and if Gemmingen gets his way, it will set many more records in the future.
We figured this was inevitable, as this Tesla owner has been keeping the world apprised of his Model S mileage over the years. What an epic achievement.
insideevs.com
Ik rij nu al sinds 2019 elektrisch, en naast het feit dat elektriciteit toch wel goedkoper is, vooral als je zonnepanelen hebt, wat ik jammer genoeg nog niet heb. Is de TCO toch al bij al op lange termijn
veel lager.
Het enige wat er tot nu toe aan m'n Tesla vervangen/onderhouden is :
1) 2020 Nieuwe achterruit wegens barst, vervangen onder garantie (was toen bij Tesla Barcelona langsgeweest, maar ze hebben het dan uiteindelijk in België besteld en vervangen)
2) 2022 Linker voorwiel arm, een stuk die begon te piepen, ze hebben in Italië meteen onder garantie de 2 armen links en rechts vervangen onder garantie
3) 2022 Koplamp links, vervangen onder garantie
4) Eerste periodieke keuring afgekeurd en mocht ik natuurlijk m'n koplampen gaan laten afstellen, gelukkig nog meteen mogen terugkeren, en 15€ ofzoiets bijbetaald, niks verschuldigd aan Tesla en ze zeiden dat ik best voor de koplampen vooraf eens binnen spring voor iedere keuring.
Ik kan me niet inbeelden dat ik jaarlijks 100en à 1000en euro's moet uitgeven voor een elektrisch voertuig.