Elektrische wagens

Goed zonder meer, als je de ID serie gewend bent, dan komt het op hetzelfde neer qua functies en dashboard, alleen dus minder aerodynamisch en een halfvolle laadruimte met dus gewicht. Al ben ik nooit in een ID serie gestapt, laat staan in een concessie geweest om de modellen te bekijken, en heb ik m'n aankoop net als voor m'n Tesla puur gebaseerd op YouTube video reviews en natuurlijk geschreven reviews.

Nog geen echte lange afstanden gedaan ermee behalve eens heen en weer naar Liedekerke, maar donderdag wordt het eens Gent + Brussel en terug naar de kust. Wellicht zal ik eens in Wetteren een beetje moeten bijladen, om dan thuis verder te doen.

Ik kom van een VW T5 van 2012 zonder al teveel assist opties behalve normale cruise control, dus wat een droom met Adaptive Cruise Control, Lane Assist en dus gecombineerd 'Travel Assist'. Filerijden was nog nooit zo *kuch* 'plezant'. Maar met een Tesla is dat natuurlijk nog een ander hoger niveau.

De ladder en het dakimperiaal die ik vroeger op het dak van de T5 had laat ik bewust achterwege, ik wil echt het maximum range halen.

Het is gewoonweg een andere stijl, waarom heeft men al die onnodige luxe en materialen nodig? Afin, ieder z'n stijl natuurlijk, maar ik heb voldoende met een Tesla waarmee ik al tot de uiteindes van Europa mee ben gereden zonder al teveel stress. Volgend jaar misschien eens Kroatië, en als de oorlog gedaan is misschien eens terug Wit-Rusland om de familie van m'n vriendin te bezoeken, maar dit jaar sowieso weer Zwitserland en Zuid-Frankrijk.
Ik ben wel benieuwd naar het echte verbruik van de Buzz, want erg aerodynamisch is het niet. Mocht je er tijdje mee gereden hebben en je wil je verbruik hier eens posten, graag :)

Ik ben wel benieuwd naar het echte verbruik van de Buzz, want erg aerodynamisch is het niet. Mocht je er tijdje mee gereden hebben en je wil je verbruik hier eens posten, graag :)
26.8 kWh was m'n laatste gemiddelde. Maar in 't begin push je altijd wat de limieten, net zoals toen met de Tesla, dus ik veronderstel dat dit wat lager zal worden richting de 22.
Woensdagavond laad ik 'm weer eens op naar 100% tegen donderdag ochtend, om dan zoveel mogelijk zonder tussentijds laden de batterij leeg te rijden tot thuis (indien mogelijk natuurlijk).

Wat was de reden om zo'n Buzz te kopen? Heel leuk speelgoed, maar toch belachelijk duur? Zeker als je vergelijkt met een gewone lichte vracht die ook 100% fiscaal aftrekbaar is.

Ik vind dat eigenlijk wel een onderschat model momenteel. Ja, het is wat minder goed afgewerkt dan een BMW. Maar een i4M50 stàrt wel 20k duurder. Dat is echt een enorm en onverklaarbaar verschil imo.
Simpelweg kosten als je de winstmarges mag geloven. Betere bouwkwaliteit, betere materialen, meer keuze om je bestelling naar eigen hand te zetten en ik vermoed dat er relatief veel meer personeel bij te kijken komt bij de traditionele merken, waar Tesla gewoon online hun wagens verkoopt. En zo een Tesla is alleen in een rechte lijn performanter ook, rijgedrag kost ook wat R&D. Die i4 is ook een 'nieuw' model terwijl elke Tesla nu al jaren meedraait. De S is nu pas recent opgefrist, maar die draait precies al bijna 10 jaar mee. Dat scheelt ook wel wat natuurlijk. Als het niet de zuivere kost van je nieuw model ontwerpen en in de markt brengen is, dan is het wel de 'meerwaarde' van een nieuw model op de markt te kunnen brengen.

En zo een Model 3/Y ziet er ook wel wat uit als speelgoed tegenover een deftige i4...

Simpelweg kosten als je de winstmarges mag geloven. Betere bouwkwaliteit, betere materialen, meer keuze om je bestelling naar eigen hand te zetten en ik vermoed dat er relatief veel meer personeel bij te kijken komt bij de traditionele merken, waar Tesla gewoon online hun wagens verkoopt. En zo een Tesla is alleen in een rechte lijn performanter ook, rijgedrag kost ook wat R&D. Die i4 is ook een 'nieuw' model terwijl elke Tesla nu al jaren meedraait. De S is nu pas recent opgefrist, maar die draait precies al bijna 10 jaar mee. Dat scheelt ook wel wat natuurlijk. Als het niet de zuivere kost van je nieuw model ontwerpen en in de markt brengen is, dan is het wel de 'meerwaarde' van een nieuw model op de markt te kunnen brengen.

En zo een Model 3/Y ziet er ook wel wat uit als speelgoed tegenover een deftige i4...
Deels waar maar ik vind dat je Tesla serieus onderschat en de "premium" merken overschat. Tesla voert constant verbeteringen uit en wacht niet tot ze met een facelift uitkomen en dan niet enkel voor de software. De kwaliteit is tegenwoordig gewoon goed en valt imo niet veel op aan te merken.
De huidige MS is dag en nacht verschil met die van 10 jaar geleden. De reviews dat ik onlangs gezien heb sprak zelf van dat het aanvoelt als een totaal nieuwe wagen!

Smaken zeker maar ik vind zo'n i4 niet echt een mooie wagen. Die front grille van de nieuwe modellen is echt niet mooi.
Ok, een Tesla ziet er ook niet spannend uit maar dat hoeft ook niet. Die ziet er uit als een normale wagen terwijl veel merken hun EV's veel te "speciaal" willen maken?

Akkoord dat het allemaal wat minder goed aanvoelt, maar 20k als startprijs verschil is wel écht heel veel. En zo slecht is een Model3/Y vanbinnen nu ook niet hoor...

Wat was de reden om zo'n Buzz te kopen? Heel leuk speelgoed, maar toch belachelijk duur? Zeker als je vergelijkt met een gewone lichte vracht die ook 100% fiscaal aftrekbaar is.
Ik was al een poosje aan het uitkijken naar een vervanger voor de VW T5, de chinese Maxus eDeliver3 had ik overwogen en testrit mee gedaan, maar de bouwkwaliteit (onderstel) en robustheid leek me echt maar zeer pover tegenover bv. het VW ID platform. Dus besliste ik maar te wachten en als één van de eerste eerste een ...

Dus puur om ecologische redenen + een enorm hoge TCO op lange termijn tegenover elektrisch en voorlopig 0 belastingen (BIV & VB).

Bv. m'n VW T5, aankoopprijs in 2012 was +/- 25K afgerond excl. BTW.
Wel ik heb eind vorig jaar gewoon eens uit interesse alle onderhoudskosten opgeteld tussen 2012 en 2023. Ik kwam op +/- 20K, ja erbovenop, bon dat is ook incl. manuele maar ook handcarwashes, jaarlijkse keuringen en de vervanging van banden, maar dit was dan nog het minste want ook herstelling- & onderhoudskosten zoals een nieuwe turbo, olie verversen, lampen, radio enz. kostten nog het meest.
En dat ZONDER brandstofkosten!

Ik durf puur de brandstofkosten niet eens te vergelijken en dus de brandstofkost per km tussen de VW T5 en de Tesla Model 3.
Natuurlijk zal dat met een recentere gelijkaardige dinosaurus wat minder zijn, maar het verschil blijft navenant.

Dus belachelijk duur?

Op lange termijn denk ik net van niet, er zijn immers veel lagere onderhoudskosten voor een elektrisch voertuig. Tenzij natuurlijk je batterij net buiten de garantietermijn kapot gaat... Maar het is bewezen dat batterijen net veel langer mee gaan dan verwacht. Een Tesla in Duitsland heeft al meer dan 1.700.000 km achter de rug.
It's important to note that Gemmingen has had the Model S' battery pack replaced at least twice, which isn't bad considering 1 million miles. In addition, he's on his eighth electric motor. However, the car has stood the test of time, and if Gemmingen gets his way, it will set many more records in the future.

Ik rij nu al sinds 2019 elektrisch, en naast het feit dat elektriciteit toch wel goedkoper is, vooral als je zonnepanelen hebt, wat ik jammer genoeg nog niet heb. Is de TCO toch al bij al op lange termijn veel lager.

Het enige wat er tot nu toe aan m'n Tesla vervangen/onderhouden is :
1) 2020 Nieuwe achterruit wegens barst, vervangen onder garantie (was toen bij Tesla Barcelona langsgeweest, maar ze hebben het dan uiteindelijk in België besteld en vervangen)
2) 2022 Linker voorwiel arm, een stuk die begon te piepen, ze hebben in Italië meteen onder garantie de 2 armen links en rechts vervangen onder garantie
3) 2022 Koplamp links, vervangen onder garantie
4) Eerste periodieke keuring afgekeurd en mocht ik natuurlijk m'n koplampen gaan laten afstellen, gelukkig nog meteen mogen terugkeren, en 15€ ofzoiets bijbetaald, niks verschuldigd aan Tesla en ze zeiden dat ik best voor de koplampen vooraf eens binnen spring voor iedere keuring.

Ik kan me niet inbeelden dat ik jaarlijks 100en à 1000en euro's moet uitgeven voor een elektrisch voertuig.

Deels waar maar ik vind dat je Tesla serieus onderschat en de "premium" merken overschat. Tesla voert constant verbeteringen uit en wacht niet tot ze met een facelift uitkomen en dan niet enkel voor de software. De kwaliteit is tegenwoordig gewoon goed en valt imo niet veel op aan te merken.
De huidige MS is dag en nacht verschil met die van 10 jaar geleden. De reviews dat ik onlangs gezien heb sprak zelf van dat het aanvoelt als een totaal nieuwe wagen!

Smaken zeker maar ik vind zo'n i4 niet echt een mooie wagen. Die front grille van de nieuwe modellen is echt niet mooi.
Ok, een Tesla ziet er ook niet spannend uit maar dat hoeft ook niet. Die ziet er uit als een normale wagen terwijl veel merken hun EV's veel te "speciaal" willen maken?
Ik heb al wel wat tijd in Tesla's gespendeerd en ik vind ze gewoon nog niet even degelijk aanvoelen als de traditionele premiums. Al heb je absoluut gelijk dat ze constant verbeteren. Maar desondanks rijd je rond in een stokoud design, zelfs de nieuwe S (die ik wel geslaagd vind) is amper anders. Dat komt vast de productieprijs ten goede, maar veel mensen hebben liever wat anders.

Uiterlijk is natuurlijk zuivere goesting, maar ik vind zo een Model 3 en Y er gewoon saai uitzien.

Ik heb al wel wat tijd in Tesla's gespendeerd en ik vind ze gewoon nog niet even degelijk aanvoelen als de traditionele premiums. Al heb je absoluut gelijk dat ze constant verbeteren. Maar desondanks rijd je rond in een stokoud design, zelfs de nieuwe S (die ik wel geslaagd vind) is amper anders. Dat komt vast de productieprijs ten goede, maar veel mensen hebben liever wat anders.

Uiterlijk is natuurlijk zuivere goesting, maar ik vind zo een Model 3 en Y er gewoon saai uitzien.
Saai ok, elk z'n eigen smaak, maar het 'strakke' vind ik net eens wat anders tegenover al die onnodige troep en knoppekes voor dit en dattes die je voor je neus krijgt. Ik ben meer op m'n gemak in een elektrisch voertuig, en dan vooral nog meer in een Tesla vs nu b.v. m'n VW ID Buzz Cargo.

Vermoedelijk had die dame i.v.m. die aanrijding met een trein, met een Tesla net wel nog van de sporen kunnen gaan door de simpliciteit tegenover haar gesofisticeerde premium waar ze mee reed. Afin, asumpties...

Maar traditionele premiums voelen na enkele jaren ook niet meer aan als 'premiums' hoor. M'n opa kocht destijds enkel nieuwe BMW serie 5 breaks, en na enkele jaren gebruik blijft er van de 'nieuwe' robustheid behalve de looks, nog maar de helft van over.

Ieder voertuig slijt als een ander.

Een deel van de meerkost van een merk zoals BMW zit in de betere bouwkwaliteit, afwerking en materialen maar een groot deel zit ook in:
- grotere overhead zoals marketing (BMW: alleen al in de VS 250 à 300 miljoen dollar per jaar)
- minder efficiënte productie setup (BMW: 31 productie-en assemblage fabrieken voor 2,5 miljoen auto's in 2021; Tesla: 6 fabrieken voor 0,9 miljoen auto's in 2021)
- de kost van de supply chain en productie om veel meer verschillende modellen en 100+ optiecombinaties aan te bieden
- EV R&D kosten over 4 keer minder auto's gespreid, ook hogere R&D kost in totaal vermoed ik wegens meer verschillende modellen, aandrijflijnen,...
- de kost van heel dat dealernetwerk
- ...

Ik verkies nu wel persoonlijk een i4 boven een Model 3/Y, maar van het prijsverschil is imho maar een deel(tje) te verklaren door "meer kwaliteit" te krijgen voor dat extra geld :)

Vermoedelijk had die dame i.v.m. die aanrijding met een trein, met een Tesla net wel nog van de sporen kunnen gaan door de simpliciteit tegenover haar gesofisticeerde premium waar ze mee reed. Afin, asumpties...

Gesofisticeerde premium... niet zeveren he. Mensen zoeken weer de belachelijkste redenen. HLN moest er zelfs een heel artikel aan wijden.
Feit is dat ze gewoon nog in neutraal stond en maar gas aan het geven was, en dit dus totaal niet doorhad (door paniek wellicht). Dat ga je voorhebben met eender welke ICE wagen, premium of niet. Of de wagen vanzelf handrem aanzet, of in neutraal zet, maakt zelfs weinig uit. (Het handrem argument al ettelijke keren gelezen wat onzin is, want een Mercedes lost vanzelf de handrem als je wil wegrijden).

Ik ken Tesla niet, maar ik vermoed dat zelfs een Tesla in D moet gezet worden vooraleer hij begint te bollen bij het indrukken van het gaspedaal. Of heb je daar geen neutraal/park en enkel D en R ? Door de pure one-pedal drive is dat in principe wel een mogelijkheid, al lijkt het me ook ietwat gevaarlijk als de wagen altijd begint te rijden wanneer je het gaspedaal indrukt.

mocht ik nu carte blanche krijgen van de werkgever, ik ruilde mijn iX3 in voor een ID Buzz.

De enige Volkswagen/Audi ever die ik voor zou nemen op een BMW.

mocht ik nu carte blanche krijgen van de werkgever, ik ruilde mijn iX3 in voor een ID Buzz.

De enige Volkswagen/Audi ever die ik voor zou nemen op een BMW.
Heel veel minder range he. Anders zou ik dat ook echt wel overwegen, ik vind die ID Buzz echt iets geinig :D

In welke zin dan? De tijd dat BMW en Mercedes echt hout gebruikten in het interieur is ook al lang gepasseerd, het meeste is ook gewoon plastic.
De "lederen" vegan zetels worden in premium merken ook gebruikt, al heb je daar wel nog de keuze om extra te betalen en voor betere kwaliteit leder te gaan.
Het design gaat idd al een tijdje mee maar op zich is het wel tijdloos. De minimale facelifts die ze gekregen hebben maken het toch weer wat frisser aanzien.

Dat een M3 en MY er wat saai uitzien zal ik niet ontkennen maar mij persoonlijk stoort het niet.

In welke zin dan? De tijd dat BMW en Mercedes echt hout gebruikten in het interieur is ook al lang gepasseerd, het meeste is ook gewoon plastic.
De "lederen" vegan zetels worden in premium merken ook gebruikt, al heb je daar wel nog de keuze om extra te betalen en voor betere kwaliteit leder te gaan.
Het design gaat idd al een tijdje mee maar op zich is het wel tijdloos. De minimale facelifts die ze gekregen hebben maken het toch weer wat frisser aanzien.

Dat een M3 en MY er wat saai uitzien zal ik niet ontkennen maar mij persoonlijk stoort het niet.
Het is nu niet dat een A4 of C-klasse er zo cool uit zien imo. Dat zijn toch evengoed saai ogende auto's. Ik ben geen enorme fan van het minimalistische interieur, en het is kwalitatief wel iets minder. Maar het verschil is absoluut geen 20k waard.

Zo tijdloos vind ik dat design niet hoor, is gewoon sec. Maar dat is al een pak minder opwindend dan toen ik er voor het eerst in zat. Echter, dat is volledig maar wat je er zelf van vindt natuurlijk.

Die i4 M50 is wel al gewoon standaard mooi afgewerkt. Build quality is nog steeds een ding. Beter en beter, maar toch...

En zeker gebruiken de traditionele premiums plastic, maar er is een groot verschil in welke kunststoffen men gebruikt.

Maar zoals @anders. zegt is het niet voldoende om 20k verschil te overbruggen. Een paar 1000 euro in hoogwaardigere materialen en QC, maar de rest is betalen voor een snellere refresh, extra randbalast qua distributiekosten enzovoort.

Ik ben geen enorme fan van het minimalistische interieur, en het is kwalitatief wel iets minder.
Dat begrijp ik, dit is echt love it or hate it.
Maar net daardoor vind ik het net kunnen dat het materiaal misschien niet even goed is als bij de Duitse premiums, je hebt geen knopjes die goedkoop kunnen aanvoelen en voor de rest hoef je het dashboard niet aan te raken. Ok, de middenconsole heb je ook nog en daar kon het idd misschien net ietsje beter. Maar imo maar een klein detail als je het prijsverschil bekijkt.
Zo tijdloos vind ik dat design niet hoor, is gewoon sec.
Net daarom, het is geen design dat super opvallend is maar gewoon simpele strakke lijnen.

bij de mijne vanaf 0.19G vertraging dacht ik. (ook al gevraagd aan mijn madam om achter mij te rijden en te zeggen of mijn lichten aangaan of niet :D )
Zo een dure wagens en geen G meter standaard?? Shame on you😁
9-DD52-F8-A-0566-41-B5-B219-D28-DFA414656.png

Ik zou een 2e wagen willen wegdoen voor een EV maar serieus die prijzen partikulier.
Als hondafreak de honde-e 41k mooie wagen maar kleine range.
+ is dan geen biv en jaarlijkse 486 euro biv die wegvale
Ioniq 5 vind ik mooi 60k 🙄
Cupra born is hier voorbijgekomen en die vind ik ook mooi ,vanaf 46K

Denk dat ik nog wa voortdoe met de ICE hier

Zo een dure wagens en geen G meter standaard?? Shame on you😁
9-DD52-F8-A-0566-41-B5-B219-D28-DFA414656.png

Ik zou een 2e wagen willen wegdoen voor een EV maar serieus die prijzen partikulier.
Als hondafreak de honde-e 41k mooie wagen maar kleine range.
+ is dan geen biv en jaarlijkse 486 euro biv die wegvale
Ioniq 5 vind ik mooi 60k 🙄
Cupra born is hier voorbijgekomen en die vind ik ook mooi ,vanaf 46K

Denk dat ik nog wa voortdoe met de ICE hier
Ja bij Honda zetten ze die G-meters standaard omdat die maar tot 0.2G moeten kunnen gaan, dat kost niks :D

Terug
Bovenaan