Elektrische wagens

Een collega heeft er recent nog bijna dubbel zo lang over gereden voor een trip naar Frankrijk, vooral omdat de navigatie hem naar laadpalen stuurde die afgesloten waren. Zoals dus ook een Lidl op een afgesloten parking, of naar tragere snelladers. Ook nog eens verschillende apps moeten installeren/accounts aanmaken omdat de laadpas niet werkte. Hij had niks van route voorbereiding gedaan en vertrouwde volledig op de navigatie... Met 5% SoC toekomen aan een laadpaal achter een afgesloten poort lijkt mij niet de meest fijne ervaring :unsure:

Een collega heeft er recent nog bijna dubbel zo lang over gereden voor een trip naar Frankrijk, vooral omdat de navigatie hem naar laadpalen stuurde die afgesloten waren. Zoals dus ook een Lidl op een afgesloten parking, of naar tragere snelladers. Ook nog eens verschillende apps moeten installeren/accounts aanmaken omdat de laadpas niet werkte. Hij had niks van route voorbereiding gedaan en vertrouwde volledig op de navigatie... Met 5% SoC toekomen aan een laadpaal achter een afgesloten poort lijkt mij niet de meest fijne ervaring :unsure:
En daarom dat ik iedereen adviseer om ABRP te gebruiken, dan rij je zorgeloos rond
Of koop je een Tesla en gebruik alleen de Tesla superchargers, dan heb je dat ook niet voor

Nenee, nu zijn het goeie/logische vragen :).
Maar je eerste vraag vond ik toch ook een beetje in de aard van 'is het nuttig van thuis Internet te hebben' of 'is een microgolf oven nuttig' :D. 't Is toch alleszins een gemak als je die dingen hebt ja :p.

Op zich toch niet want je kan je auto ook gewoon opladen zonder een laadpaal te hebben :p

Maar allé je kan ook je eten warmen zonder microgolf I guess

Typisch, eerst met veel lawaai een plan aankondigen en pas na heel wat tijd beseffen dat ze die verloren accijnzen niet zo gemakkelijk kunnen compenseren. En dan spreken we nog alleen maar over de bedrijfswagens, wacht tot die verplichting van Europa voor alle nieuwe wagens er door komt...

Van mij mogen ze die regel hier ook wel laten vallen. Er gaan nog steeds genoeg zakelijke EV's bijkomen aangezien het verschil qua belastingen dag en nacht is tov ICE.
Maar die enkelingen waarbij het toch echt niet haalbaar is (zonder gigantisch grote batterij of regelmatig tijdverlies om bij te laden), vind ik niet dat zij verplicht moeten worden.

Van mij mogen ze die regel hier ook wel laten vallen. Er gaan nog steeds genoeg zakelijke EV's bijkomen aangezien het verschil qua belastingen dag en nacht is tov ICE.
Maar die enkelingen waarbij het toch echt niet haalbaar is (zonder gigantisch grote batterij of regelmatig tijdverlies om bij te laden), vind ik niet dat zij verplicht moeten worden.
Het wordt ook niet verboden om een ICE te geven he. De aftrekbaarheid valt gewoon volledig weg...

Aftrekbaarheid 0 en VAA torenhoog. Da's bijna verbieden he :laugh:
Maar aangezien de aftrekbaarheid van EV's ook gaat dalen, moet je het wel naar 0 brengen om het verschil te behouden. Natuurlijk komt dat in praktijk neer op verbieden, maar die regel tot verbod is er in België dus helemaal niet.

Natuurlijk gewoon belachelijk om een echo-wetgeving niet door te voeren omdat het minder gaat opbrengen voor de overheid... Dan liggen uw prioriteiten serieus verkeerd.

Die laadpaal pakt ook zijn vermogen gewoon uit de elektriciteitskast. Je kan dat rechtstreeks via zo'n 3fa stopcontact doen, of via een laadpaal. Maar de laadpaal is dus geen must om dat vermogen te hebben..
Dus indien je het goedkoop wil houden dan hang je gewoon een 3FA stopcontact maar dan laad je altijd op vol vermogen (tenzij je auto dit afregelt)?

Is dit een goed/slim idee of heeft dit grote nadelen?

Dus indien je het goedkoop wil houden dan hang je gewoon een 3FA stopcontact maar dan laad je altijd op vol vermogen (tenzij je auto dit afregelt)?

Is dit een goed/slim idee of heeft dit grote nadelen?
dat kan perfect. En in de meeste auto's kan je gewoon de laadsnelheid bepalen.

Nadelen, vooral naar afzonderlijke facturatie/teller

onnozel vraag, maar met dat regeneratief remmen bij de meeste EV's, vanaf wanneer gaan de remlichten aan?

Volgens mij niet 🤣 ik heb mij dat ook al afgevraagd
Ik denk het wel, en ik denk eigenlijk vanaf de moment dat je dus uw gas loslaat. In het geval van de BMW heb je rechts vanonder in uw cluster zo'n meter om te zien hoe hard hij regenereert, en ik denk vanaf dat daar iets staat dat de remlichten aan gaan.

Ik denk het wel, en ik denk eigenlijk vanaf de moment dat je dus uw gas loslaat.
dat zéker niet. Ik heb al heel vaak proberen testen, en ook met mijn vrouw achter mij (in een andere auto ;)) en het is nog nooit gelukt om ze te doen branden zonder mijn rem aan te raken. Mss als je in "B" modus echt volledig je pedaal loslaat, maar dat is echt niveautje noodingreep, dus het zou wel sneller mogen.

Ik dacht overigens dat het wettelijk ook verplicht is bij een bepaalde deceleratie. Nogal logisch ook want zelfs puur op regen kan je al behoorlijk hard afremmen. Omgekeerd wil je niet altijd de remlichten aandoen, want als je gewoon een beetje gas lost, en daarop dus een beetje regenereert en vertraagt, is dat totaal onnodig. Anders wordt het al rap een kerstboom.

Overigens is dat dus eigenlijk wel veel beter/veiliger dan vroeger. Vroeger kon ik een gatplakker al sneller van me afschudden: gewoon met je linkervoet heel lichtjes rempedaal aanraken zodat de remlichten aan gingen terwijl mijn wagen totaal niet vertraagde :D. Met hedendaagse auto's moet je dat niet meer proberen :p.

Ik vraag mij dat zelfs al af bij mijn niet-elektrische wagen als ik op Adaptive Cruise Control rijd. Je voelt ook niet altijd wanneer die remt op de motor en wanneer met de remmen.

Ik vraag mij dat zelfs al af bij mijn niet-elektrische wagen als ik op Adaptive Cruise Control rijd. Je voelt ook niet altijd wanneer die remt op de motor en wanneer met de remmen.

Ik denk dat het daar toch simpeler is: afremmen met de rem = remlichten, afremmen op motor = geen remlichten. Ik vond mijn vorige Mercedes op dat vlak overigens wel vrij agressief afremmen eigenlijk, zodat ik zeker was dat die ook automatisch remde, dus mét remlichten.
Al kan je eigenlijk op een ICE motor toch ook nog redelijk wat vertragen puur door af te remmen op de motor, en zou een remlicht daar ook wel zinvol zijn. Vaak afgevraagd, maar nooit getest (en nu is het te laat :p).

Ik denk dat het daar toch simpeler is: afremmen met de rem = remlichten, afremmen op motor = geen remlichten. Ik vond mijn vorige Mercedes op dat vlak overigens wel vrij agressief afremmen eigenlijk, zodat ik zeker was dat die ook automatisch remde, dus mét remlichten.
Al kan je eigenlijk op een ICE motor toch ook nog redelijk wat vertragen puur door af te remmen op de motor, en zou een remlicht daar ook wel zinvol zijn. Vaak afgevraagd, maar nooit getest (en nu is het te laat :p).
Ik geloof nooit dat er geen remlicht brandt als het op motor is. Als je in zwaarste recup mode rijdt, remt die zo even hard als veel auto's met hun remmen.

Terug
Bovenaan