Elektrische wagens

Night pakket moet nieuw zijn, want kon ik destijds (mei 2022) niet aanvinken. Elektrische zetels waren ook niet mogelijk wegens chiptekorten, waar ik wel zwaar op gevloekt heb. Idem voor losse dodehoekassistent: ik moest direct het hele Driver Assistance Pack nemen terwijl ik die ACC wellicht nooit ga gebruiken.
En Adaptieve Vering was toen enkel mogelijk in combinatie met de Edition One lijn.

Al bij al was de optielijst vrij kort (ook vandaag als ik de online Configurator zie). Serieus contrast met wat ik bij BMW of Audi zag. Voordeel was: weinig stress want ik kon bijna alles aanvinken :).
Nightpakket is enkel te combineren met AMG line. Ik heb in juli besteld en heb heel die driver assistance pack genomen omdat ik absoluut die ACC wou hebben. Adaptieve vering kon ik ook bestellen maar ik heb voor het panoramadak gekozen, en toen was het optiebudget erdoor :)

De i4 vond ik standaard al vrij compleet maar de Q4 was echt belachelijk hoeveel zaken daar standaard niet op zitten. Puur op basis van aankoopprijs had ik een heel dikke Q4 moeten kunnen pakken maar blijkbaar is de EQB heel gunstig in leasing.
Voor een iX3 moest ik opleggen en dat vond ik persoonlijk het geld niet waard.

Nightpakket is enkel te combineren met AMG line. Ik heb in juli besteld en heb heel die driver assistance pack genomen omdat ik absoluut die ACC wou hebben. Adaptieve vering kon ik ook bestellen maar ik heb voor het panoramadak gekozen, en toen was het optiebudget erdoor :)

De i4 vond ik standaard al vrij compleet maar de Q4 was echt belachelijk hoeveel zaken daar standaard niet op zitten. Puur op basis van aankoopprijs had ik een heel dikke Q4 moeten kunnen pakken maar blijkbaar is de EQB heel gunstig in leasing.

Ik heb een i4 in bestelling staan maar ik vind persoonlijk niet dat die standaard "vrij compleet" is uitgerust, tenzij het vergelijkt met de Q4.
Wat krijg je standaard:
  1. spiegel pakket (dimmen en wegklappen)
Dat is het zo wat? Tenzij je 3-zone airco nog zou meerekenen

Ik kon maar 2 opties aanvinken :(

een schuifdak, en 20" velgen, al de rest zat standaard op de EV6. Maar die is natuurlijk niet zo premium hé :lol:

Ik heb een i4 in bestelling staan maar ik vind persoonlijk niet dat die standaard "vrij compleet" is uitgerust, tenzij het vergelijkt met de Q4.
Wat krijg je standaard:
  1. spiegel pakket (dimmen en wegklappen)
Dat is het zo wat? Tenzij je 3-zone airco nog zou meerekenen
Goh ja geen ACC vond ik wel een dealbreaker (ik had 0 optiebudget) maar het hoogstnodige zat er toch wel op.
Die Q4 heeft standaard zelfs geen basic cruise control of een achteruitrijcamera. In 2022, in een auto van bijna 60k.

Lijkt wel of we een vergelijkbare keuze hadden.
Mijn voorkeur ging eigenlijk naar iX3, waar ik ook kleine opleg zonder optiebudget voor had. Maar de Inspiring kwam standaard al redelijk uitgerust (bvb. pano dak). Maar rest van het gezin was meer voor de EQB.
De i4 was wel mooiste en sportiefste van de hoop maar weer bijna geen optiebudget. Afknapper daar was de binnenruimte. Ik ben ook niet meer van jongste en magerste en in- en uitstappen was toch wat moeizaam vergeleken met een SUV, en met ouder wordende tieners is ook de ruimte achteraan vrij krap. Op dat vlak is de EQB wel super, met die schuivende achterbank. Daardoor ook vrij grote koffer.
En idd, Mercedes zeer interessant qua leasing. Keerzijde is natuurlijk dat VAA berekend wordt op catalogusprijs zonder kortingen.
EDIT: eens gekeken naar de prijslijst toen en nu. Nightpakket was blijkbaar altijd al mogelijk bij AMG Line. Maar volgens mij is Adaptief Onderstel niet mogelijk met Luxury Line. Die kan je enkel kiezen bij 20” velgen, en die zijn niet mogelijk in Luxury Line.

Laatst bewerkt:
Grootste nadeel aan de EQB vind ik toch het bereik en laadsnelheid. Gevoelig minder dan de Q4 40 en iX3.

Als je EV Database mag geloven, valt dat in realiteit nog mee. Range zo’n 15% lager. Laadsnelheid zo’n 5% lager. Was eerlijk gezegd ook mijn grootste bekommernis, maar buiten lange vakantietrips, ga ik daar nooit iets van ondervinden, denk ik (famous last words :) ).
Vakantietrips worden nog bang afwachten, want dan zit ik met een volgeladen wagen én dakkoffer, wat nefast gaat zijn voor de range, maar dat zal evenzeer bij andere merken zijn.

Als je de ingebouwde navigatie gebruikt om een snellader te zoeken gaat de batterij opgewarmd worden waardoor hij bijna onmiddellijk aan 110kWh gaat laden en zelfs met 80% SoC gaat hij nog aan 75kWh laden, dus dat is op zich niet zo slecht.
De EQB heeft ook een warmtepomp dus invloed met koud weer valt ook goed mee.
Lading heeft amper invloed, grootste impact is snelheid en die dakkoffer. Aan 120km/u met een dakkoffer moet je niet schrikken als de range naar 250km gaat :)

Als je de ingebouwde navigatie gebruikt om een snellader te zoeken gaat de batterij opgewarmd worden waardoor hij bijna onmiddellijk aan 110kWh gaat laden en zelfs met 80% SoC gaat hij nog aan 75kWh laden, dus dat is op zich niet zo slecht.
Dat opwarmen heeft wel een tijdje nodig ook. En bij de Enyaq (wellicht dan ook bij Audi) zou het laadvermogen nog naar 175kW gebracht worden in de nabije toekomst. Wat toch wel een significant laadverschil oplevert.

De EQB heeft ook een warmtepomp dus invloed met koud weer valt ook goed mee.
Dit kan toch wel eens heel vies tegenvallen, Tesla heeft zowat het beste warmtepomp systeem en het verlies dat je hebt in de winter is toch echt serieus.

Dit kan toch wel eens heel vies tegenvallen, Tesla heeft zowat het beste warmtepomp systeem en het verlies dat je hebt in de winter is toch echt serieus.
Bjorn Nyland heeft de EQA in winter en zomer vergeleken en het verschil is ongeveer 20%, met winterbanden stijgt het verbruik sowieso al. Blijft uiteraard wel een stevig verlies maar daar hebben alle EV's last van.

Bjorn Nyland heeft de EQA in winter en zomer vergeleken en het verschil is ongeveer 20%, met winterbanden stijgt het verbruik sowieso al. Blijft uiteraard wel een stevig verlies maar daar hebben alle EV's last van.

Op lange afstanden akkoord.
Als ik met de iX3 korte afstanden afleg is het verbruik echt hoog.

Toch pure waanzin in feite.
Als daar 3 wagens staan te laden dan heb je dus een halve megawatt instant vermogen nodig. Dat moet ook van ergens komen natuurlijk.
Ergens vermoed ik toch dat daar wat gelijktijdigheid op genomen is.
Er spelen ook wel variabelen mee. Wat kan de auto laden, hoever is de auto geladen (laad niet linear op vol vermogen op) en als het in een uniek geval 3x max vermogen is kunnen die palen wss wel downthrottlen.

Ergens heb je gelijk. Maar het zal wel een vereiste zijn om het 'leefbaar' te houden op drukke momenten.
Dat snap ik.
Maar langs de andere kant vermoed ik wel dat je daar de hoofdprijs voor zult moeten betalen.
Dus kan u al afvragen of die tijdswinst u bedroeg x waard is.

Dat snap ik.
Maar langs de andere kant vermoed ik wel dat je daar de hoofdprijs voor zult moeten betalen.
Dus kan u al afvragen of die tijdswinst u bedroeg x waard is.
Wat bedoel je met de hoofdprijs? De prijs per kWh?
Want dan is het tegengestelde waar. In Frankrijk betaal je hoofdzakelijk per minuut oid, dus hoe trager je laadt hoe kostelijker.
En zelfs al betaal je niet per minuut, de prijs is dan hetzelfde of je nu aan 100kW of aan 175kW laadt, maar je doet er wel tijdwinst mee.

Welke apps of websites gebruiken jullie om voor langere trips op voorhand te zien waar er (snel)laders zijn?
Als ik zie wat een gedoe het nu al is om tankstations van het juiste merk te vinden in bepaalde Waalse provincies...

Er is misschien toch nog hoop! Ik heb midden mei 2022 mijn ID.4 besteld, een collega van mij de zijne een dikke maand later. Hij heeft ondertussen al bericht gekregen dat zijn wagen is toegekomen. Ook op internet zie ik meer en meer berichten voorbij komen van geleverde wagens die rond dezelfde periode besteld zijn geweest. Mijn collega heeft wel een Pro besteld (ik een Pro Performance) wat misschien de vroegere levering kan verklaren.
Ik heb hem nog niet en ik kan het ook niet opvolgen. De fleetmanager besteld bij Arval aan de hand van je functie (wij krijgen weinig keuze). De app wordt niet up to date gehouden heb ik al vernomen. Ik krijg pas telefoon als ik hem kan gaan ophalen.

Veel hangt af van je opties lees ik her en der. De 360 camera zou voor de meeste vertraging zorgen (zit er bij mij niet op).

Collega heeft ID.4 Pure besteld in september 2021, levering is voor de 3de keer uitgesteld. Nu naar januari.
De Enyaq die ik bestelde is nog steeds niet in productie. De dealer denkt deze maand. Om dan in november geleverd te worden.
Dat wordt dan 14 maand tijd tussen bestelling en levering.

Kleine update, ik heb een paar weken terug telefoon gekregen van de verkoper dat mijn wagen ondertussen in productie is. Oorspronkelijke leverdatum was maart 2023.

Terug
Bovenaan