Elektrische wagens

Hier ook een i4 M50 besteld in maart 2022. Zou initieel maar geleverd worden in maart 2024 (en er was geen echte haast bij voor mij), maar is tot mijn vreugde vorige week geleverd :-).

Iemand enig idee hoeveel je nog moet tanken met een nissan qashqai e power? Hoe ver zou je gemiddeld rijden met een volle naftbak?

op het autosalon gisteren rondgekeken, toch serieus moeten slikken. Elektrisch rijden is ongelooflijk duur, bijna alles valt kwa prijs in het segment van de premiummodellen naar mijn mening. 50k om 350 km te kunnen bollen, als ik dat ooit zelf ga moeten bekostigen :crazy:

mja, hoe praktisch is dat als je een gezin hebt of ruimte moet hebben om dingen te vervoeren. die tesla y heeft veel ruimte, en dat was ongeveer de goedkooptste wagen met iet ofwat range. Wel serieus moeten slikken bij die ID.3 van volkswagen, das een kleine golf en dat kost dan 50k ook...

Ik hoor toch heel vreemde zaken over levertijden momenteel. Iemand in mijn team wacht ook al anderhalf jaar op haar BMW i4, maar tegelijk hoor ik via collega's van mijn vrouw dat de levertijd voor nieuwe i4 bestellingen reuze meevallen :unsure:

Andere kameraad ook al ongeveer anderhalf jaar in de wacht voor z'n Skoda Enyac terwijl een aantal collega's al geleverd zijn. ZIjn laatste ETA is nu september 2023.
Hangt er vanaf welke versie i4. Voor de "long range" i4 40 is het 14 maanden wachten momenteel, het kleinere broertje i4 35 (qua batterij & vermogen) is de levertijd max 6 maanden volgens ik vandaag van BMW begrepen heb op autosalon.

mja, hoe praktisch is dat als je een gezin hebt of ruimte moet hebben om dingen te vervoeren. die tesla y heeft veel ruimte, en dat was ongeveer de goedkooptste wagen met iet ofwat range. Wel serieus moeten slikken bij die ID.3 van volkswagen, das een kleine golf en dat kost dan 50k ook...
Niet getreurd, dat prijsverschil verdien je volgens sommigen terug met het goedkoper onderhoud :biglaugh:

op het autosalon gisteren rondgekeken, toch serieus moeten slikken. Elektrisch rijden is ongelooflijk duur, bijna alles valt kwa prijs in het segment van de premiummodellen naar mijn mening. 50k om 350 km te kunnen bollen, als ik dat ooit zelf ga moeten bekostigen :crazy:
Dan kan je best wegblijven van sportwagens, daar betaal je vaak nog een pak meer om nog minder kilometers te kunnen doen op 1 tank. :D

Na heel wat research en dagje autosalon staan er nog een paar mogelijkheden op mijn shortlist:
  • bmw ix3: testrit mee gedaan, rijdt heel aangenaam. Ik vind het interieur wel wat gedateerd en ben helemaal geen fan van idrive. Was aanvankelijk zeker dat het deze ging worden maar testrit heeft mij doen twijfelen.
  • Model Y: testrit geboekt. Was aanvankelijk daar niet echt in geinteresseerd maar met prijsdaling en even ingezeten in autosalon wordt deze toch wat aantrekkelijker. Wel redelijk spartaans afgewerkt, testrit zal bepalend worden.
  • Polestar 3: eigenlijk net iets buiten mijn budget maar kan zijn dat ik toch nog de buidel opentrek. Heeft alles wat ik in een EV zoek maar jammer genoeg kan je die nog niet testrijden. Zijn ook geen echte reviews van dus toch redelijk risicovol om dan ineens 100k er tegen te smijten

Mijn huidig leasing contract loopt af eind 2023 dus heb nog wel wat tijd. Hopelijk binnenkort mogelijk om PS3 te testrijden al denk ik dat dat pas voor eind dit jaar zal zijn.

Gelukkig worden ICE wagens ook belachelijk duur, voor de meest basic Golf betaal je ook al 30k. Met een automaat, wat meer PK's en enkele opties en je zit vlotjes aan de 40K.

De Polestar 2 heeft zijn eerste facelift

meer PK
achterwiel aandrijving
meer range
sneller laden

Beetje aan het balen dat ik de mijne nog maar net heb :headshake:

meer PK
achterwiel aandrijving
meer range
sneller laden

Ik kwam speciaal naar hier om het te posten!

Overzichtartikel in Autoweek:

Die long range versie zou met 83 kWh een rijbereik tot 635 km halen. Neem nu nog dat er 500 kilometer van overschiet, dat is toch al een indrukwekkende range. Met 2 snellaadbeurten geraak je in het zuiden van Frankrijk.

meer PK
achterwiel aandrijving
meer range
sneller laden

Dat zijn indrukwekkende wijzigingen en ook wel broodnodig om de concurrentie met Tesla aan te gaan. Wel spijtig dat ze de grille aangepast hebben, de pre-facelift vond ik knapper.

...

meer PK
achterwiel aandrijving
meer range
sneller laden

Ach, prijs jezelf gelukkig dat je die van jou al hebt, met de huidige levertermijnen zou het toch nog een heel eind duren vooraleer je met die facelift kan rondrijden ;)
En bij de standard zijn de verbeteringen niet zo spectaculair (bv. +10% range, dat is merkbaar maar niet gigantisch)

Bij de long range varianten wel een serieuze verbetering qua range, wat toch een redelijk zwak punt was vergeleken met de directe concurrenten.

Leverdatum staat op aug/sep 2023 voor facelift van polestar 2. Dat is toch zo slecht niet? Uiteraard niet te vgl met Tesla…
De standard range wel december 2023 – januari 2024.
Het zou me verbazen dat ze in september de long range al effectief leveren.

Terug
Bovenaan