Elektrische wagens

Vandaag meegereden in een e-tron GT RS. Nu weet ik wat jullie bedoelen met misselijk worden van het optrekken, miljaar 😅
Instant Torque Rules, maar teveel is gewoon teveel van het goede. En die vermogenswedloop lijkt gewoon niet te stoppen, jammerlijk. Ik zie zelf al reviews verschijnen waar wagens die in 7-8 s van 0 naar 100 km/h versnellen als 'traag' omschreven worden.

Instant Torque Rules, maar teveel is gewoon teveel van het goede. En die vermogenswedloop lijkt gewoon niet te stoppen, jammerlijk. Ik zie zelf al reviews verschijnen waar wagens die in 7-8 s van 0 naar 100 km/h versnellen als 'traag' omschreven worden.
Ik snap dat ook niet goed, 6-7 seconden is echt heel vlot. Alle "gezinswagens" die sneller optrekken zijn wel eens leuk, maar nodig is dat echt niet...
En tussen 3 en 4s is dat inderdaad gewoon misselijkmakend voor passagiers, zeker bij een EV.

@yode92 heb je de Kia e-Niro al bekeken? Laat je niet vangen door de term "SUV"; de afmetingen van de Kia e-Niro zijn bijna helemaal gelijk aan die van de VW ID.3. https://www.carsized.com/en/cars/compare/kia-niro-2016-suv-vs-volkswagen-id3-2019-5-door-hatchback/
Als je die e-Niro ziet rondrijden of op foto's ziet lijkt dat toch helemaal anders. Bizar, misschien inderdaad ook terug overwegen :)
Ik snap je hoor, ik zou zelfs niet dood willen terug gevonden worden in een SUV.
Ik had hem voorgesteld omdat je ook de mokka-e en de MX-30 in je lijstje besprak.
Klopt, de Mokka-e had ik niet verwacht dat hij zo SUV/crossover achtig was in het echt. Heb hem ook alleen maar bekeken in de Opel garage toen ik de Corsa-e ging testen. En de MX-30 stond vooral eerst in het lijstje omdat ze veel van te vinden zijn. Maar ik apprecieer het meedenken :)

Ik snap dat ook niet goed, 6-7 seconden is echt heel vlot. Alle "gezinswagens" die sneller optrekken zijn wel eens leuk, maar nodig is dat echt niet...
En tussen 3 en 4s is dat inderdaad gewoon misselijkmakend voor passagiers, zeker bij een EV.
De iX3 gaat in 6.4 naar de 100 (real world testen) en voor iedereen die meerijd, is dat al niet aangenaam na een paar keren. Ik rijd dan altijd in eco-mode en trek traag op als ik niet alleen ben.

Waarom zou je op dit moment privé een EV willen? Die meerprijs ga je echt niet snel terugverdienen denk ik.

Denk dat de EV markt een serieuze vertraging gaat kennen de komende 5 jaar, zeker bij particulieren.

Ze zijn duur, en met de huidige stroomprijzen kosten ze meer in verbruik.

Niet waar.

Al tig keer heel duidelijk gemaakt met een paar simpele voorbeelden. De enige ICE die minder kost in verbruik is een Lupo 3L
Ook met het huidig tarief van 0,79€/kwh-0,90€/kwh?
Mijn hybride opladen gaat zelfs meer kosten dan gewoon te gaan tanken.

Een werkgever betaalt momenteel zijn werknemer 45cent/kwh terug voor thuisladen. Enkel particulieren die recent een nieuw energie contract zijn aangegaan betalen 80cent/kwh. Merendeel zal rond de 45 cent betalen.

Een werkgever betaalt momenteel zijn werknemer 45cent/kwh terug voor thuisladen. Enkel particulieren die recent een nieuw energie contract zijn aangegaan betalen 80cent/kwh. Merendeel zal rond de 45 cent betalen.
Dan spreek je over de vaste contracten?

Aan 45 cent was het opladen voor mij nog net voordeliger, aan 79 cent, 90 cent gaat de stekker er niet meer in.

Ik heb trouwens (nog) geen zonnepanelen.

Mijn gemiddeld verbruik tot nu toe met mijn wagen : 145 Wh/km. Tel daar de laadverliezen bij op, en je komt op 170 Wh/km uit.
Prijs bij mijn leverancier voor augustus was 0.6 €/kWh (injectie 0.22 €/kWh)

Ik kom dus uit op 17 kWh/100 km *0.6 EUR / kWh= 10.2 € /100 km

Maar > 50% van de energie die ik laad is eigen productie zonnepanelen (57.33% om precies te zijn).
Dus is mijn kost = 17*50%*0.6 + 17*50%*0.22 = 7 €/100 km
Ik weet dat die vogel niet voor iedereen opgaat. Dus dit gaat niet voor iedereen op, maar voor mij dus wel. En dat is dus voor een wagen met > 400 pk.

Ik laad echt uitzonderlijk niet bij mij thuis op. Alleen op vakantie en een occasionele businesstrip ...

En mijn wagen heeft ondertussen bijna 40 000km gedaan. Onderhoudskost tot nu toe : 0 EUR.

Volgens de vreg was het gemiddelde prijs per kWh in juli 47 cent maar voor augustus al 62 cent. De meesten zitten gewoon met een variabel tarief hoor.

Hebben de wat grotere bedrijven ook niet één of ander hoogspanningstarief ofzo? Veel goedkopere prijzen per kWh dacht ik.

Hebben de wat grotere bedrijven ook niet één of ander hoogspanningstarief ofzo? Veel goedkopere prijzen per kWh dacht ik.
Ja, maar die moet je dan inkopen op voorhand voor een zelf te bepalen %. Anders betaal je gewoon de dagprijs onder grootverbruikers tarief.
Weinige die nu nog een weekprijs, laat staan maandprijs aanbieden.
Ik spreek nu van een grotere KMO.

Als je het zo mag uitreken is het voor onze PHEV:
5,6L/100km * 1,60 EUR/L Euro95 = 8,96 EUR / 100km
11,3kWh/50km * 2 * 0,42 EUR/kWh = 9,49 EUR / 100km

Die 0,42 was nog een ouder tarief, ik weet niet wat ik nu voor augustus zal betalen.
Geen zonnepanelen.

Terug
Bovenaan