Elektrische wagens

idd. start stop als in remmen en optrekken.
ik zie mijn verbruik bij zelfs heel traag optrekken vaak pieken naar 90+kwh/100km.
ja, fysica geldt ook gewoon bij EV's hé... een mastodont van 2200kilo van stilstand in beweging brengen (= versnelling) is altijd minder zuinig dan een constante (lage snelheid) aanhouden hé

Ik zou nu geen ICE nieuw meer kopen, tenzij je van plan bent om die op te rijden.

Particulier: yep.
Zelfstandige: sowieso geen gewone ICE, wel PHEV, maar dan ook met de mindset van oprijden (of toch 7-8 jaar minstens).

Ik denk dat er dit jaar nog relatief veel zelfstandigen een PHEV gaan kopen.

Particulier: yep.
Zelfstandige: sowieso geen gewone ICE, wel PHEV, maar dan ook met de mindset van oprijden (of toch 7-8 jaar minstens).

Ik denk dat er dit jaar nog relatief veel zelfstandigen een PHEV gaan kopen.
Maar ook als zelfstandige blijft het interessant om een auto voor veel geld terug te kunnen verkopen.

we zitten ook in dubio : auto is afgeschreven. Op zich is die nog goed.
Maar met die wachttijden gaan we sowieso in nieuw systeem vallen mochten we nu nieuwe auto kopen tenzij volledig EV.

Nu de deftige EV zijn wel een stuk duurder dan ICE. PHEV zijn ook wel een stuk duurder.

Idd, ik ben benieuwd wat de evolutie gaat worden van de specialere wagens.
Er zijn er zo een paar waarvan je wel aanvoelt dat die gegeerd gaan zijn (GT4RS, Emira, Yaris GR, ...). Vooral de wagens waarbij de fabrikant nog eens "all out" lijkt te zijn gegaan als zwanenzang.
Dat de gemiddelde Golf Diesel niet meer waardevast gaat zijn, dat lijkt me nogal logisch :p.
Maar veel gaat afhangen van de evolutie van verkeersbelasting ook. Als dat schuift naar een kilometerheffing, dan worden al die auto's plots heel interessant, want dat zijn toch geen auto's waar je 100-en km's autostrade mee gaat doen...

Hoeveel energie spaar je uit door trager te rijden met een elektrische wagen? En hoeveel minder tijd verlies je dus aan een laadpaal? Mobiliteitsclub VAB stuurde twee mensen naar het zuiden, met twee identieke wagens. De één reed 100 km per uur, de andere reed overal de toegelaten maximumsnelheid. De “traagste” auto bleek 36 euro goedkoper af … én sneller ter bestemming.

Allemaal goed en wel, zo’n elektrische auto. Maar wat als je in de zomer naar het zuiden van Frankrijk wil rijden? Sukkel je dan niet van laadpauze naar laadpauze? Dat is de vraag die VAB Magazine wilde beantwoorden. Ze stuurden meteen twee auto’s op pad, maar slechts één mocht zo snel rijden als toegelaten. Die reed 130 in Frankrijk en 120 in België, de andere beperkte zich overal tot 100 km per uur – een snelheidslimiet die de koopkracht moet helpen verhogen.

De rit naar huis vanuit Montélimar, een stadje langs de Rhône tussen Lyon en Marseille, werd een wedstrijd waar een programma als Top gear spannende tv van zou kunnen maken. De snelste wagen kon tijdens het rijden dan wel telkens kilometers voorsprong bij elkaar rijden, maar moest die steeds weer afstaan tijdens het laden. Drie keer stonden ze broederlijk naast elkaar aan de snellader, en op het einde won... “Team Traag”.

En dat met dank aan de pitstopstrategie. De snelste auto moest liefst zes keer stoppen om in totaal meer dan 200 kWh bij te laden, de traagste auto kwam ervan af met vier laadbeurten van samen net geen 160 kWh. De droge cijfers: 12 uur onderweg voor 930 km, en daarmee 10 minuten sneller dan de snelle auto. Kostprijs voor de trage, met die dure snelladers langs de snelweg: 101,87 euro. Ruim 36 euro minder dan de zogezegd snellere collega.

“Elektrisch op reis gaan kan, maar met een plan”, zegt Mich Vergauwen van VAB. “We raden daarom echt aan om de maximumsnelheid te beperken tot 100 km per uur als je met een elektrische wagen op reis vertrekt. Er zijn nog te weinig snelladers voor het aantal elektrische auto’s, dus zeker tijdens de drukke vakantieweekends spaar je het best zo veel mogelijk laadbeurten uit. Je bent dan sneller ter plaatse én vermijdt dat je moet wachten.”

En wat als je met een volgetankte diesel- of benzinewagen zou gaan? Ben je dan sneller? Waarschijnlijk wel: in theorie doe je 9 uur en 15 minuten over de afgelegde afstand, al zijn de eet-, plas- en tankpauzes daar natuurlijk nog niet in meegerekend.

“We moeten afstappen van het idee om zo snel mogelijk op de bestemming te geraken”, zegt Mich Vergauwen. “Als je je niet haast onderweg, kom je uitgerust toe, omdat je om de 2 à 3 uur moest stoppen. Het is een mindset die moet veranderen. Ook met een benzine- of dieselwagen verbruik je trouwens minder als je trager rijdt. Maar dat is een verschil van 10 procent, bij de elektrische wagens ging het om 40 procent verschil.”

10 minuten op 12 uur reistijd, lijkt me ook niet een spectaculair, statistisch relevant verschil om nu te zeggen dat het sneller is. Maar wel een interessante praktijktest die aantoont dat je met een EV niet echt tijd wint door sneller te rijden, omdat je dat weer verliest aan extra laadtijd. Alternatieve conclusie: pauzeer je liever om de 2 uur, kan je beter doorrijden; pauzeer je liever maar om de 3 uur om bij te laden, kan je beter aan 100 km/u rijden :smile:

En inderdaad dure snelladers, qua kostprijs per km komt dat duurder uit dan de meeste diesels en benzines, zelfs aan de huidige brandstofprijzen...

10 minuten op 12 uur reistijd, lijkt me ook niet een spectaculair, statistisch relevant verschil om nu te zeggen dat het sneller is. Maar wel een interessante praktijktest die aantoont dat je met een EV niet echt tijd wint door sneller te rijden, omdat je dat weer verliest aan extra laadtijd. Alternatieve conclusie: pauzeer je liever om de 2 uur, kan je beter doorrijden; pauzeer je liever maar om de 3 uur om bij te laden, kan je beter aan 100 km/u rijden :smile:

En inderdaad dure snelladers, qua kostprijs per km komt dat duurder uit dan de meeste diesels en benzines, zelfs aan de huidige brandstofprijzen...

Ja was daar ook van verschoten.
Onlangs een testvideo gezien van de ANWB waarbij ze naar de Vogezen gereden zijn. Tankkosten waren zotjes.

Die ene was 101 euro kwijt aan de snelladers op weg naar de vogezen, enkel. 500km ver reden ze, dus niet in het noorden van NL vertrokken.

True, als je weinig anders dan snelladers bezigt is het niet noodzakelijk goedkoper. Al is het in deze tijden ook niet noodzakelijk duurder.
100km @ 22kwh verbruik aan 0.70 EUR/ kwh = 15.4 EUR
100km aan 6l verbruik diesel (2,318) = 13.908 EUR
100 km aan 8l benzine 95 (2.486) = 19.888

Moet wel zeggen dat ik zelf 90-95% aan thuislader hang, en dan is het een ander verhaal.
Als je veel aan snelladers hangt, kan je ook beter een vast abonnement nemen. Dan zakt bvb. de prijs bij Ionity (via etron abo) van 0.7 naar 0.3 EUR, wat nog 6.6 EUR is voor 100km. Moet je wel je maandelijks abo (15EUR ongeveer) nog tellen, maar dat haal je er dan ook wel met gemak uit.

10u in de wagen? Dan neem ik liever een trein of vliegtuig. Ik word al ongemakkelijk na 1,5u - dan begin ik echt raar te doen 😄

Er zijn er zo een paar waarvan je wel aanvoelt dat die gegeerd gaan zijn (GT4RS, Emira, Yaris GR, ...). Vooral de wagens waarbij de fabrikant nog eens "all out" lijkt te zijn gegaan als zwanenzang.
Dat de gemiddelde Golf Diesel niet meer waardevast gaat zijn, dat lijkt me nogal logisch :p.
Maar veel gaat afhangen van de evolutie van verkeersbelasting ook. Als dat schuift naar een kilometerheffing, dan worden al die auto's plots heel interessant, want dat zijn toch geen auto's waar je 100-en km's autostrade mee gaat doen...

Yaris gr.. lijkt me toch niet in dat lijstje te passen :p

Daar vind ik nu persoonlijk echt niets aan eerlijk gezegd. Zou ik nog geen 10k aan geven.

*Edit: op de koop toe nog eens toyota reclame aan mijn rekker door dat nog eens op te zoeken :p

Yaris gr.. lijkt me toch niet in dat lijstje te passen :p

Daar vind ik nu persoonlijk echt niets aan eerlijk gezegd. Zou ik nog geen 10k aan geven.

Die zou ik toch best wel willen hoor. Dik ding. 1300kg, 260pk, 4wd en in 5 sec naar 100. Heeft niet veel meer gemeen met een Yaris, mss de lichtblokken :lol:

Ja ik snap wel dat dat een leuke wagen is voor sommigen. maar om die nu gegeerd te gaan vinden...

Doe mij dan maar een mini JCW als het zo iets moet zijn. En als de cijfers belangrijk zijn, koop dan bv een solide rs3 ofzo? Lijkt me al veel leuker. En het ziet er niet uit als een Playmobil auto

Ja ik snap wel dat dat een leuke wagen is voor sommigen. maar om die nu gegeerd te gaan vinden...

Doe mij dan maar een mini JCW als het zo iets moet zijn. En als de cijfers belangrijk zijn, koop dan bv een solide rs3 ofzo? Lijkt me al veel leuker. En het ziet er niet uit als een Playmobil auto

Rs3 is gewoon snel en luid. Denk dat zo een GR die rallygewijs compleet de vernieling inrijdt.

Ja dat kan zijn hoor, maar wie gaat daar rally gewijs mee door de straten scheuren? En pas op, dat zal wel op zijn manier een technisch huzarenstuk zijn, en leuk dat ze de effort doen om dat eens te ontwikkelen. Maar dat gaat toch geen gegeerde wagen worden in de context waar het hier over ging denk ik.

Dat er ergens een niche markt voor is, dat is zeker.

Ja dat kan zijn hoor, maar wie gaat daar rally gewijs mee door de straten scheuren? En pas op, dat zal wel op zijn manier een technisch huzarenstuk zijn, en leuk dat ze de effort doen om dat eens te ontwikkelen. Maar dat gaat toch geen gegeerde wagen worden in de context waar het hier over ging denk ik.

Dat er ergens een niche markt voor is, dat is zeker.
I prove you wrong:

Het is de laatste homologatie special die gebouwd gaat worden. En dat gaat meespelen. Er is een reden dat quasi alle eigenaars van die youtubekanelen er eentje hebben gekocht ;)

Terug
Bovenaan