Elektrische wagens

Gisteren nog een discussie over gehad.
In hoeverre kan een autobouwer zijn prijs artificieel optrekken als de overheden mensen verplichten om elektrisch te rijden.
Akkoord er is vraag en aanbod en als ze hun prijzen te hoog maken koopt niemand nog een wagen maar ik vraag me toch af als de overheid elektrisch rijden verplicht dit geen invloed heeft op wat een autobouwer wil vragen voor een wagen. Ik vermoed dat die wel met hogere winstmarges zitten dan bij een normale wagen.

Laatst bewerkt:
Gisteren nog een discussie over gehad.
In hoeverre kan een autobouwer zijn prijs artificieel optrekken als de overheden mensen verplichten om elektrisch te rijden.
Akkoord er is vraag en aanbod en als ze hun prijzen te hoog maken koopt niemand nog een wagen maar ik vraag me toch af als de overheid elektrisch rijden verplicht dit geen invloed heeft op wat een autobouwer wil vragen voor een wagen.
Dan staan er voldoende Chinese (start-ups) klaar om die extra wagens wél te verkopen

Aziaten redeneren anders. Ook Hyundai en Kia gaan in eerste instantie aan marktdominantie denken (en lange termijn rendabiliteit), voor de korte termijn rendabiliteit (dus eerst concurrentie wegspelen, en zelf competitieve schaalvergroting realiseren).
Ze zouden zo'n opportuniteit dus gewoon gebruiken om de markt in te palmen.

Dan staan er voldoende Chinese (start-ups) klaar om die extra wagens wél te verkopen

Aziaten redeneren anders. Ook Hyundai en Kia gaan in eerste instantie aan marktdominantie denken (en lange termijn rendabiliteit), voor de korte termijn rendabiliteit (dus eerst concurrentie wegspelen, en zelf competitieve schaalvergroting realiseren).
Ze zouden zo'n opportuniteit dus gewoon gebruiken om de markt in te palmen.
Start ups dienen dan wel weer een langere weg af te leggen om hun wagens op de Europese markt verkocht te krijgen.
Zij het door de crashtests of door de aversie van de europese koper om iets anders dan de gevestigde waarden te kopen. Het zal miss nog komen dat ze een bredere basis kunnen leggen op de europese markt maar dat zal nog een tiental jaar duren.

Hier (weliswaar de amerikaanse data) de vergelijking batterijprijs vs wagenprijs.
https://datawrapper.dwcdn.net/Tqv5u/3/
Allez R&D gewijs is een EV nu niet echt moeilijker dan een hoogefficiente verbrandingsmotor.
Batterijen, speedcontroller, motor, BMS. De andere componenten lopen gelijkaardig met ICE wagens. Misschien het chassis ook nog dat iets anders opgebouwd is.

Tesla ondertussen ook superchargers opengesteld in Denemarken en Duitsland trouwens.
Ik zou eerder zeggen
"Tesla heeft ondertussen ook enkele superchargers opengesteld in Denemarken en Duitsland', want wanneer ik de chargermap van Tesla bekijk, is het echt maar een fractie van de laadpalen in Duitsland (en Denemarken) die beschikbaar zijn voor andere merken.

Welk kleur is dat?
Arctic Silver.

Wat een topbak is het eigenlijk. Ik ben nog veel meer onder de indruk dan in de showroom en testrit, de sportline is ook zoveel mooier dan gewone Enyaq. Heel tevreden over mijn keuze. Ook ideale wagen voor mijn familie, voor ons wel een verademing na 6 jaar 4-reeks.

Ik was vrij sceptisch over elektrisch rijden maar dat was praktisch onmiddelijk weggevaagd.

Laatst bewerkt:
Arctic Silver.

Wat een topbak is het eigenlijk. Ik ben nog veel meer onder de indruk dan in de showroom en testrit, de sportline is ook zoveel mooier dan gewone Enyaq. Heel tevreden over mijn keuze. Ook ideale wagen voor mijn familie, voor ons wel een verademing na 6 jaar 4-reeks.

Ik was vrij sceptisch over elektrisch rijden maar dat was praktisch onmiddelijk weggevaagd.

Welke versie? een sportline iV80?

wat verbruikt een EV eigenlijk in de file? Iemand dat ooit al es zitten bekijken?
Verwaarloosbaar zou ik zeggen. Gebaseerd op eigen gevoel en ervaring, zonder cijfers.
Donderdag nog een eeuwigheid staan schuiven rond Antwerpen en ik merk dat eigenlijk niet in mijn gemiddeld verbruik. Maar ik zit het ook niet te monitoren dus zal er volgende keer eens in detail op letten 😁

Vanochtend 65km met de remorque gedaan. Grotendeels snelweg aan 110-120 km/h, gesloten remorque van +-2m hoog, dubbele as, niet geremd. Gemiddeld verbruik 281 Wh/km, toch nog iets hoger dan ik had gedacht.

Verwaarloosbaar zou ik zeggen. Gebaseerd op eigen gevoel en ervaring, zonder cijfers.
Donderdag nog een eeuwigheid staan schuiven rond Antwerpen en ik merk dat eigenlijk niet in mijn gemiddeld verbruik. Maar ik zit het ook niet te monitoren dus zal er volgende keer eens in detail op letten 😁

Vanochtend 65km met de remorque gedaan. Grotendeels snelweg aan 110-120 km/h, gesloten remorque van +-2m hoog, dubbele as, niet geremd. Gemiddeld verbruik 281 Wh/km, toch nog iets hoger dan ik had gedacht.

Vraag me dat eigenlijk af, ze zeggen altijd dat een elektrisch voertuig in file zo ongelofelijk zuinig is.

maar aan mijn gemiddelde snelheid te zien in mijn woonwerkverkeer ga ik een miljoenmiljard km kunnen doen met 1 lading :lol:

Vraag me dat eigenlijk af, ze zeggen altijd dat een elektrisch voertuig in file zo ongelofelijk zuinig is.

maar aan mijn gemiddelde snelheid te zien in mijn woonwerkverkeer ga ik een miljoenmiljard km kunnen doen met 1 lading :lol:

Je hebt natuurlijk wel alle systemen aanstaan, DRL's die branden, ventilatie/verwarming/airco etc.
Maar de aandrijving verbruikt op dat moment niet heel veel.
Mijn 2.0 TDI verbruikt stationair 0,7l/uur wat overeenkomt met 7kW aan energie. Als je wilt bewegen moet je eerst de koppeling enzo nog overwinnen wat ook meer energie verbruikt dan een direct drive van een EV etc.

wat verbruikt een EV eigenlijk in de file? Iemand dat ooit al es zitten bekijken?
In de file niet, maar als ik in de zomer de klimaatregeling een half uur laat bollen lijkt er ongeveer een procent van de batterij weg te zijn. Als ik dan terug in de auto stap gaat het entertainmentsysteem heel snel terug aan, dus ik veronderstel dat heel dat gedoe gewoon op de achtergrond aan blijft staan dan. Dan is er volgens mij niet veel verschil meer met stilstaan in de file.

Heel ruw gerekend vertaalt die procent op een half uur zich dus naar 0,9 kWh verbruik op dat half uur, of dus een constant verbruik van zo'n 1,8 kW.

Qua rijden gaat een EV in de file een pak minder verbruiken dan dat je datzelfde stuk aan 120 km/h zou rijden.

In de file niet, maar als ik in de zomer de klimaatregeling een half uur laat bollen lijkt er ongeveer een procent van de batterij weg te zijn. Als ik dan terug in de auto stap gaat het entertainmentsysteem heel snel terug aan, dus ik veronderstel dat heel dat gedoe gewoon op de achtergrond aan blijft staan dan. Dan is er volgens mij niet veel verschil meer met stilstaan in de file.

Heel ruw gerekend vertaalt die procent op een half uur zich dus naar 0,9 kWh verbruik op dat half uur, of dus een constant verbruik van zo'n 1,8 kW.

Qua rijden gaat een EV in de file een pak minder verbruiken dan dat je datzelfde stuk aan 120 km/h zou rijden.

Dus in theorie, als je véél in de file staat, gaat je rijbereik een pak omhoog?

ok grote noob vraag hier, maar een HYBRIDE wagen, dat is deels electrisch, deels brandstof ?

hoe zit dat dan met 2035 , als alles met brandstof zal verboden worden?
dan hybride ook verboden, of niet?

Terug
Bovenaan