Elektrische wagens

Yaris GR was nieuw vanaf 35k te krijgen.
Als je op mobile.de kijkt staat elk tweedehands exemplaar nu tussen 45 en 55000.

Ik dacht: "wow, die gaat stevig"

en toen besefte ik dat ik naar de powermeter rechts aan het kijken was :( :lol:

EV's met voorwielaandrijving en veel PK's zoals bvb een Polestar 2 single motor of die Megane geven geen 100% power vanaf stilstand hoor. Dan krijg je zelfs bij een droog wegdek al wheelspin.

Thans is 8s van 0-100 niet trager dan een Enyaq iV80/Q4 40 bvb.
Op enkele online reviews laten sommige merken dat hij "ok" optrekt, maar niet mega rap is.. Het probleem is dat ik dan denk "Maar met wat vergelijken ze dat? Waar rijden ze dagelijks mee?"
Want 7.5-8s van 0-100...als ik dat vergelijk met mn 116D die er 10.5s over doet...ga ik een enorm verschil merken? Of is het verwaarloosbaar?

Vind de buitenkant er wel ferm uitzien. Binnenkant mwah..
Heb hem al in het echt gezien (op een transportwagen) en het was eigenlijk een gespierde clio qua afmetingen.

Dat verschil ga je zeker merken in dagelijks gebruik. Dat snel optrekken, hoe vaak doe je dat eigenlijk. Ik doe dat bvb zelden, meestal is het ook maar tot 50 of 70km/h en dat is alles behalve volgas. Als ik een inschatting moet maken is dat rond de 15s effectief naar 100 km/h ofzo.

Het niet terugschakelen, geen turbo die moet opspinnen en geen verlies op de aandrijflijn, maar wel instant max koppel zijn de dingen die je wel degelijk merkt. Ook in normaal verkeer, nadat je een straat bent ingeslagen, eens iemand voorbij wil etc. Daar rijdt een EV gewoon vele malen aangenamer. Die 4-500pk kan eens leuk zijn, maar imo niet nodig voor een daily ride.

Want 7.5-8s van 0-100...als ik dat vergelijk met mn 116D die er 10.5s over doet...ga ik een enorm verschil merken? Of is het verwaarloosbaar?

Zelfs met gelijke 0-100 voelt dat bij een EV sneller aan. Is volgens mij omdat je direct het volle koppel en vermogen hebt en dus direct in je stoel geduwd wordt. Heb zelf nog maar enkel proefgereden, wat als voordeel heeft dat ik EV nog niet gewend ben :). Ik was ook aangenaam verrast van de 'hernemingen'... Je rijdt 100 en moet even rap iemand voorbij ? Gewoon directe versnelling die veel sneller voelt dan met een ICE voor de redenen die @HUSKE al aanhaalt.

EV's met voorwielaandrijving en veel PK's zoals bvb een Polestar 2 single motor of die Megane geven geen 100% power vanaf stilstand hoor. Dan krijg je zelfs bij een droog wegdek al wheelspin.
Maar dat doet TC voor u. En het stijgt wel sneller dan dat metertje ze :p

Maar dat doet TC voor u. En het stijgt wel sneller dan dat metertje ze :p
Ik had begrepen dat bij Mercedes en VAG (en wellicht nog andere klassieke merken), dat vermogen veel gedoseerder gegeven wordt.
Want anders krijg je zo'n praktijken als bij Tesla, waarbij je als passagier misselijk wordt van al dat vermogen die direct vrij komt.

Wel benieuwd naar hun Scenic E-tech.

Hopelijk houden ze vast aan het design.

1-Renault-Scenic-Vision-Concept.jpg

komt wel goed denk ik als je de concept van de Megane EV ziet.

4-2020%20-%20M%C3%A9gane%20eVision_0.jpeg

Ik vind hun toekomstvisie wel knap.

Die Scenic concept heeft een 40kWh batterij voor de lokale km (woonwerk en zo) maar daarnaast ook een brandstofcel met waterstof (tanken op de snelweg voor langere trajecten)

Dus lokaal geen gedoe met gepaste waterstoftankstations te zoeken (en te bouwen) maar grotere hubs langs de snelwegen.

Ik had begrepen dat bij Mercedes en VAG (en wellicht nog andere klassieke merken), dat vermogen veel gedoseerder gegeven wordt.
Want anders krijg je zo'n praktijken als bij Tesla, waarbij je als passagier misselijk wordt van al dat vermogen die direct vrij komt.
Maar dat is toch raar? Zeker in de "sport"-stand... Oke, je wordt misselijk als je volgas geeft, maar je moet geen volgas geven he :p

Dat is zeggen dat je een 700pk auto maar max 300pk laat leveren omdat hij anders toch snel is :p

Maar dat is toch raar? Zeker in de "sport"-stand... Oke, je wordt misselijk als je volgas geeft, maar je moet geen volgas geven he :p

Dat is zeggen dat je een 700pk auto maar max 300pk laat leveren omdat hij anders toch snel is :p
Misschien ook gewoon omdat ze de mensen niet vertrouwen?

Misschien ook gewoon omdat ze de mensen niet vertrouwen?
Het heeft ook te maken met voltage sag. Als je de motor van 0% naar 100% brengt in een fractie van een seconde, trekt die zoveel stroom dat de spanning in de batterij kortstondig inzakt. Daar wordt de batterij niet zo blij van dacht ik, al zal het ene merk er geruster in zijn dan het andere merk. Tesla heeft al zoveel ervaring met sportieve EV's dat ze wel zullen weten hoe ver ze kunnen gaan.

Terug
Bovenaan