Elektrische wagens

Vraagje over het laden van de iX3 (of gelijk welke EV)
Ik heb al tegenstrijdige dingen gelezen en gehoord .

Volgens de dealer , elke keer bij thuiskomst insteken (dus altijd laden naar 100%), ook al heb je nog 90% batterij.

Op internet/facebook : steeds tussen 20-80% laten, nooit tot 100% tenzij je lange tochten maakt..

Wat is nu de beste manier?
Hangt af van het merk en model.
Bij Audi en Porsche mag je tot 100% laden (die hebben een grote buffer over, wanneer een e-tron 100% acculading aangeeft is dat eigenlijk maar 85%)
Bij de meeste andere merken tot 80% of 90% laden, maar ook daar is het niet altijd gelijk. Bij de goedkoopste Tesla (Model 3 SR+) mag je gewoon tot 100% laden wanneer die in China is geproduceerd, en 90% wanneer hij uit Fremont (California) komt. Is een ander type accu.

Ideaal voor de accu is de State of Charge op 50% houden, en zo weinig mogelijk snel te laden.

EQS lijkt blijkbaar wel zijn beloftes qua range min of meer in te lossen. Er is een magazine dat als test van München naar Berlijn is gereden (634 km) en aankwam op bestemming met 48 km remaining range. Gemiddelde snelheid over heel het traject : 104 km/h (dan rijd je op de autosnelweg minstens 120 km/h)

Ik doe altijd vanaf 30% tot aan 80%, meer heb ik niet nodig voor het dagelijks verkeer.
Voor een langere trip die gepland is zou ik eens naar 100% gaan, gewoon om een beter gevoel te hebben :p

Kan je dat op de wagen/paal instellen tot waar je wil laden? En aan welk vermogen?
Ik rij voorlopig PHEV en let daar dus nooit op, gewoon volladen die handel. Maar ik heb ook weinig goesting om daar zelf op te gaan letten.

Kan je dat op de wagen/paal instellen tot waar je wil laden? En aan welk vermogen?
Ik rij voorlopig PHEV en let daar dus nooit op, gewoon volladen die handel. Maar ik heb ook weinig goesting om daar zelf op te gaan letten.
Ik kan dat in de wagen en op de app. Ik vermoed dat dat met de meeste wagens vergelijkbaar is

Je zet die gewoon standaard in op 80 of 90% , verder niet op letten. Alleen wanneer je op verlof gaat even naar 100% brengen

The bullet is through the church

Het wordt de I4. Vrouwlief had ook inspraak en vond het design van de I4 iets aantrekkelijker dan de EV6. Morgen bevestigen voor mooi uitgeruste I4 40.

The bullet is through the church

Het wordt de I4. Vrouwlief had ook inspraak en vond het design van de I4 iets aantrekkelijker dan de EV6. Morgen bevestigen voor mooi uitgeruste I4 40.
Mooi! Ik ben wel benieuwd naar hoe die eigenlijk gaat rijden.!

Het BG EV wagenpark breidt uit! Toch al enkele i4's, iX3's, Tesla's, e-tron... :)
Eigenlijk wil dat vooral zeggen dat de overheid hier (voor de verandering :p) eens een goede stap gezet heeft. Je merkt hier al enorm dat er veel meer op EV's gefocust wordt dan vroeger.

Eigenlijk wil dat vooral zeggen dat de overheid hier (voor de verandering :p) eens een goede stap gezet heeft. Je merkt hier al enorm dat er veel meer op EV's gefocust wordt dan vroeger.
Ik had thans altijd begrepen dat onze infrastructuur daar helemaal niet klaar voor is?

Ik had thans altijd begrepen dat onze infrastructuur daar helemaal niet klaar voor is?
Ik vrees dat dat nog steeds wel een beetje zo is hoor... Maar dat zullen we binnenkort dan wel zien zeker. Maar zolang het enkel over bedrijfswagens blijft gaan, en vooral mensen met een oprit met laadpaal of laadpalen op het werk, zal die impact nog beperkt blijven he.

Ik ga morgen mogelijks voor de eerste keer moeten snelladen. En ik verwacht dat dat de enige keer zal zijn in het komende jaar.

Nee, wil vooral zeggen dat er hier een aantal goedverdienende consultants zitten die quasi verplicht een 100% fiscaal voordelige auto nemen en het persoonlijke VAA van een dure auto niet willen dragen :lol:

Nee, wil vooral zeggen dat er hier een aantal goedverdienende consultants zitten die quasi verplicht een 100% fiscaal voordelige auto nemen en het persoonlijke VAA van een dure auto niet willen dragen :laugh:
Dat is toch exact wat ze wouden bereiken door de aftrekbaarheid van ICE's zo fel te beperken en de VAA omhoog te trekken?

Nee, wil vooral zeggen dat er hier een aantal goedverdienende consultants zitten die quasi verplicht een 100% fiscaal voordelige auto nemen en het persoonlijke VAA van een dure auto niet willen dragen :laugh:
Waarom zou je dat VAA 'willen' dragen als er fiscaalvriendelijke alternatieven zijn?

Because petrolhead?
Dat is een discussie die hier nog regelmatig gaat terugkomen he. Maar imo staat de huidige generatie EV's daar wat naast (buiten een paar uitzonderingen). Ik rij liever met een EV elke dag naar het werk zonder daar fiscaal op afgestraft te worden, en koop dan nog iets bij voor in het weekend etc, dan dat ik continu word afgestraft om uiteindelijk "saaie autostradekm's te rijden".

Mensen vergeten ook echt wel hoeveel VAA ze zouden betalen op een sportwagen.
Een gewone Carrera met geen overdreven opties komt rond de 130k€ uit.
Dat geeft een VAA van 1600€/maand. En dat is dan een "Simpele" 911 he, als ge een Targa 4S neemt, dan kom je rond 170k€ uit en 2185€/maand

Turbo S cabrio komt ge op 3342€/maand :P

Om maar een idee te geven dat "moest ik het geld hebben" écht niet over die 130k€ gaat, maar voor een groot stuk over de belastingen er rond.
(en om een idee te geven, een kale Boxster uit 2018 zou u 400€ VAA kosten)

De dealer gevraagd om me te laten weten als de testwagens geleverd worden. Als dat tegenslaat is het te laat maar verwacht dat niet en dan weet ik al waar ik me aan moet verwachten.

Die EQE spreekt nog iets meer aan maar de prijzen zijn nog niet bekend. Volgens eerste berichten zou de auto starten rond 70k.

Papier ondertekend, het wachten kan starten.

Zijn er die meer weten of ervaringen kunnen delen over het M adaptief onderstel? Ik heb dat op goed geluk gekozen in de hoop dat comfort nog beter is dan zonder adaptief onderstel.

De dealer gevraagd om me te laten weten als de testwagens geleverd worden. Als dat tegenslaat is het te laat maar verwacht dat niet en dan weet ik al waar ik me aan moet verwachten.

Die EQE spreekt nog iets meer aan maar de prijzen zijn nog niet bekend. Volgens eerste berichten zou de auto starten rond 70k.

Papier ondertekend, het wachten kan starten.

Zijn er die meer weten of ervaringen kunnen delen over het M adaptief onderstel? Ik heb dat op goed geluk gekozen in de hoop dat comfort nog beter is dan zonder adaptief onderstel.
Heel eerlijk: dat was waarschijnlijk een domme zet (maar jij bent niet zelfstandige zeker?).
Je kan in de nieuwe BMW's dat softwarematig laten activeren, dus je kon dat nadien bijkopen om te testen. Dan kon je beide eens proberen...

Maar, als het binnen budget past, waarom niet he. Met het M-onderstel kan je volgens mij gewoon in de sport modus instellen hoe hard hij moet zijn? Terwijl het met de gewone adaptieve een vaste instelling is per modus.

Geen zelfstandige.

Volgens mij heeft de auto standaard geen adaptief onderstel en kan je alleen het M adaptief onderstel kiezen als optie samen met variabele sport steering.

Terug
Bovenaan