Elektrische wagens

Mijn nonkel is blijkbaar overgestapt van een XC90 diesel naar een Audi Etron, in oktober zou hij hem hebben.

Ik ben eens benieuwd naar de skireis in december.
Volgens dat ik lees heeft die maar 400km autonomie, in de winter nog wat minder.

Onze eerste stop is in Luxemburg (Remerschen) en dat is iets van 365km, ik vrees er al voor dat we dat gaan halen als hij er met 4 volwassenen en bagage in zit.

Ik had eerder gedacht dat hij naar een XC60 Recharge ging gaan, dan kun je toch wat verder doorrijden.

Nu was dat in Luxemburg terug volgooien en vervolgens tot in Oostenrijk rijden maar dat gaat dus niet meer lukken.
Wij stoppen om de 3u eens een minuutje of 10-15 maar nu gaat dat wel langer duren.

1 voordeel is wel: als hij zoals nu eens een zwak momentje heeft en aan 140 gaat rijden moeten we ons niet haasten, 400km verder staat hij daar toch :p

Laatst bewerkt:
Mijn nonkel is blijkbaar overgestapt van een XC90 diesel naar een Audi Etron, in oktober zou hij hem hebben.

Volgens dat ik lees heeft die maar 400km autonomie, in de winter nog wat minder.

Onze eerste stop is in Luxemburg (Remerschen) en dat is iets van 365km, ik vrees er al voor dat we dat gaan halen als hij er met 4 volwassenen en bagage in zit.

Ik had eerder gedacht dat hij naar een XC60 Recharge ging gaan, dan kun je toch wat verder doorrijden.

Nu was dat in Luxemburg terug volgooien en vervolgens tot in Oostenrijk rijden maar dat gaat dus niet meer lukken.
Wij stoppen om de 3u eens een minuutje of 10-15 maar nu gaat dat wel langer duren.

1 voordeel is wel: als hij zoals nu eens een zwak momentje heeft en aan 140 gaat rijden moeten we ons niet haasten, 400km verder staat hij daar toch :p
Ik denk dat met 4 man in de wagen en bij temperaturen onder 0°C 300 km al mooi gaat zijn als resultaat, bij 120 km/h.

Vergeet die stop in Luxemburg zonder bij te laden al maar. Ik doe bij 20 á 25 graden zo’n 320 km bij 120 km/h. Nu is er intussen een update geweest die de range zou vergroten, maar dat zou eerder 10-15 km extra zijn.

In de winter gok ik op zo’n 285 km range, maar ik heb dat nog niet uitgetest bij vriestemperaturen.

Bovendien is de batterij gans leegrijden niet ideaal, dan duurt het terug opladen langer. Beter is om tussen de pakweg 20 en 80 % lading te blijven, al is de e-tron nu net een auto die daar wel nog redelijk goed mee om gaat.

Vergeet die stop in Luxemburg zonder bij te laden al maar. Ik doe bij 20 á 25 graden zo’n 320 km bij 120 km/h. Nu is er intussen een update geweest die de range zou vergroten, maar dat zou eerder 10-15 km extra zijn.

In de winter gok ik op zo’n 285 km range, maar ik heb dat nog niet uitgetest bij vriestemperaturen.
Verschil kan ook nog groter zijn hoor, tussen winter en zomer.
e-tron heeft volgens mij wel een warmtepomp, maar -5°C kan al goed 20% range kosten.

En dan moet die nonkel ook nog een e-tron 55 besteld hebben en geen e-tron 50, want dan gaat ie nog minder ver kunnen rijden.

Klopt blijkbaar, ik heb eens onze route ingegeven via A Better Routeplanner en die geeft aan om halverwege Brussel en Luxemburg al 10min bij te laden omdat je dan aan 19% batterij zou zitten.

Op een traject van een kleine 900km geeft hij 4 laadbeurten aan, voor in totaal 1u36min en ongeveer 100 euro.

Best triestig voor een auto van +80k €’s eigenlijk.
Voor mijn diesel zou dat maar 1 bak en een kwartje zijn, 5min duren en ongeveer 85 euro kosten:p

Volgens dat ik hoorde spraken ze over 400km rijbereik (in theorie) dus ik vermoed wel dat ze de 55 besteld hebben.

Eigenlijk kan hij beter zijn Volvo bijhouden voor de reizen als het wat vooruit moet gaan :unsure:

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen die een EV kopen eigenlijk nog kijken naar WLTP waarden? Als je een beetje interesse hebt in wat je koopt, zou je toch al moeten weten dat het bereik volgens WLTP totaal niet de werkelijkheid aangeeft.
Tenzij je langdurig aan lage snelheden kan rijden.
Eigenlijk zouden ze met nieuwe meetmethodes moeten komen voor EV's.

Wat een horror verhaal. Zit hier met een dochter dus no way dat we ons daaraan zullen wagen in de drukste periodes van het jaar.

Zal voor de autovakantie in de zomer volgend jaar dus ruilen met een ICE collega worden.

Heb je a better routeplanner gebruikt?
Horror is nu misschien ook overdreven. De kinderen hadden geen probleem met de langere pauze om te laden. Drie keer op ~850km rijden is nu ook geen ramp. De file was natuurlijk wel minder. Dit jaar vond ik het nog te doen maar met in het achterhoofd de massa nieuwe EVs die er aankomen...
Aangezien Frankrijk blijft inzetten op kernenergie, zou ik er niet van verbaasd zijn dat er in Frankrijk wel snel massale investeringen zijn om op grote schaal snelladers uit te rollen, net om het toerisme te ondersteunen. En zoals al eerder gezegd, 350 kW laders zijn gewoon pure overkill, accutechnologie die dat soort laadvermogen gaat kunnen voor meer dan enkele minuten is nog ver weg. Het zou beter zijn om die 4 x 350 kW te poolen en dan dynamisch te verdelen over pakweg 10-15 laadpalen. Met de meeste wagens zak je toch onder de 100 kW eens je de 50% passeert.
Wanneer je het verhaal van @DSK vergelijkt met mijn ervaring van twee weken geleden (nergens moeten wachten om te laden), bevestigt dat mijn keuze voor een Tesla (en hun snelladernetwerk).
Tesla zou volgend jaar dat snellaadnetwerk openzetten voor andere EV's dus vrees ik dat dat voordeel maar van korte duur gaat zijn.
Ik denk nu ook niet dat alle Ionity laders tegelijk 350kW kunnen leveren op één locatie. Daar zal wel wat overdimensionering en load balancing bijzitten. Mochten nu alle laders goed onderhouden worden en er komt een deftige Ionity concurrent dan lijkt het me te doen om deze trip comfortabel te maken.

Ik denk dat met 4 man in de wagen en bij temperaturen onder 0°C 300 km al mooi gaat zijn als resultaat, bij 120 km/h.

Met de iX3 met 2 volwassenen en 2 kinderen plus bagage (niet echt overdreven gezien ik graag nog door de achterruit kan kijken) was een afstand van 320km in ideale omstandigheden (23-24graden, wind min of meer in het voordeel, aan max. 120km/h) net doenbaar.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me eigenlijk af hoeveel mensen die een EV kopen eigenlijk nog kijken naar WLTP waarden? Als je een beetje interesse hebt in wat je koopt, zou je toch al moeten weten dat het bereik volgens WLTP totaal niet de werkelijkheid aangeeft.
Hetzelfde al bij ICE's he.
Je kan dat theoretisch gebruiken om wagens onderling te vergelijken. Maar bij EV's is er wel meer effect van de efficiëntie bij bepaalde snelheden. Daarom dat de ene wagen met 300km wltp bereik toch minder ver geraakt dan de andere...

In mijn ervaring komt WLTP perfect overeen met normaal gebruik vanaf +- 20°C. Wanneer ik op de autosnelweg rijd, haal ik dat bereik niet, maar dat is ook niet de bedoeling van die WLTP-rating.

Hetzelfde al bij ICE's he.
Je kan dat theoretisch gebruiken om wagens onderling te vergelijken. Maar bij EV's is er wel meer effect van de efficiëntie bij bepaalde snelheden. Daarom dat de ene wagen met 300km wltp bereik toch minder ver geraakt dan de andere...
Onderling is dat toch niet zomaar te vergelijken hoor.
Tesla doet het bijvoorbeeld een pak beter dan Mercedes als je kijkt naar de verhouding tussen WLTP waarden en realistische waarden.

En ze kunnen toch op z'n minst wel realistischere bereiken meegeven. Bij een EV is dat ook zo veel belangrijker om te weten dan bij een ICE.
Als je kijkt naar allerhande reviews, dan zie je toch wel dat ze meestal gelijkaardige schattingen meegeven van hoe groot je bereik is.
En zeker met Bjorn Nyland zijn excelsheets kan je al heel goed achterhalen hoeveel bereik de auto's hebben. Idem voor ABRP.
In mijn ervaring komt WLTP perfect overeen met normaal gebruik vanaf +- 20°C. Wanneer ik op de autosnelweg rijd, haal ik dat bereik niet, maar dat is ook niet de bedoeling van die WLTP-rating.
Wat is de bedoeling dan? Als dat echt de bedoeling niet is, mogen ze dat ook wel zo communiceren eigenlijk.
De autodealer van Tesla is tot nu toe de enige die ik gehoord heb die zei dat WLTP niet realistisch is en dat ze zelf zeiden hoeveel realistisch is.
De andere dealers die ik gesproken heb zeiden allemaal dat WLTP het echte bereik is.

Alles boven de 100-110km/u in deze temperaturen nekt mijn batterij. Daarboven mag ik rekening houden met 0.75km afstand / km op de radius en +135km/u is het al helemaal om zeep :p
Maar mijn dagelijks verkeer is altijd tussen de 50-90km/u, ideaal voor een EV dus. Soms doe ik 6km en ben ik maar 1-2km op de radius kwijt (als ik in de brake functie rij)

De enige die een beetje realistisch is in mijn ogen is Tesla.

Alles boven de 100-110km/u in deze temperaturen nekt mijn batterij. Daarboven mag ik rekening houden met 0.75km afstand / km op de radius en +135km/u is het al helemaal om zeep :p
Maar mijn dagelijks verkeer is altijd tussen de 50-90km/u, ideaal voor een EV dus. Soms doe ik 6km en ben ik maar 1-2km op de radius kwijt (als ik in de brake functie rij)

De enige die een beetje realistisch is in mijn ogen is Tesla.

Tesla hun bereik is ook helemaal niet zo realistisch hoor. Vraag dat maar vooral eens aan Model X eigenaars.

Tesla doet het zeker niet beter in real range / WLTP ten opzichte van andere merken. Ze blijven wel gewoon een grotere range dan de concurrenten hebben. De producent die het beste scoort in real range/WLTP is Porsche dacht ik

Tesla doet het zeker niet beter in real range / WLTP ten opzichte van andere merken. Ze blijven wel gewoon een grotere range dan de concurrenten hebben. De producent die het beste scoort in real range/WLTP is Porsche dacht ik
Mercedes doet het wel beduidend slechter dan Tesla, ik heb niet vergeleken met andere merken. Best jammer wel, want ik vond die ook wel nog interessant.

En svoor ICE wagens is WLTP wel realistisch?

Toch wel grappig die tweestrijd hier. De eigenaars van zeggen dat het allemaal wel meevalt. Terwijl vele andere dat toch allesbehalve zo zien.

WLTP is een gestandardiseerde norm om de uitstoot van een wagen te berekenen.
Er zijn meer dan voldoende bronnen om meer gedetailleerde informatie te bekomen
Toch wel grappig die tweestrijd hier. De eigenaars van zeggen dat het allemaal wel meevalt. Terwijl vele andere dat toch allesbehalve zo zien.
Het zijn inderdaad vooral mensen die geen EV hebben die weten dat een EV helemaal niet praktisch is en onbruikbaar is. Ik merk amper een verschil in mobiliteit.
Er is echter één voordeel van een EV dat heel weinig mensen vatten : je stopt dus (zo goed als) nooit meer aan een tankstation om te tanken (wanneer je een eigen laadpaal hebt). Gewoon wanneer je 's avonds thuis komt even laadkabel inpluggen. Nooit vieze handen die stinken naar de diesel. Schoenen die stinken naar de diesel. Nooit in de koude buiten staan terwijl je aan 't tanken bent.

En svoor ICE wagens is WLTP wel realistisch?

Bij een ICE wagen maakt dat een pak minder uit. Heb je mensen al horen klagen dat ze maar 900km op een tank rijden ipv 1000km?
Als je maar 250km doet met een EV en je verwachting was dat je 350km ging doen, dat kan wel eens pijnlijk worden als je in Limburg woont en gedacht had dat je een retour naar de kust ging kunnen doen.
WLTP is een gestandardiseerde norm om de uitstoot van een wagen te berekenen.
Er zijn meer dan voldoende bronnen om meer gedetailleerde informatie te bekomen
Inderdaad, heb ik ook al meermaals aangegeven.
Het zijn inderdaad vooral mensen die geen EV hebben die weten dat een EV helemaal niet praktisch is en onbruikbaar is. Ik merk amper een verschil in mobiliteit.
Er is echter één voordeel van een EV dat heel weinig mensen vatten : je stopt dus (zo goed als) nooit meer aan een tankstation om te tanken (wanneer je een eigen laadpaal hebt). Gewoon wanneer je 's avonds thuis komt even laadkabel inpluggen.
Doel je op mij? Want ik ben nu aan het kijken voor een EV. En ik kies sowieso een EV. Waarschijnlijk de Enyaq.
Het jammere is dat ik geen Tesla LR kan kiezen omdat die ongelofelijk duur zijn in lease.
Want ik doe soms wel eens grotere afstanden en de Enyaq zal die wellicht niet volledig kunnen halen zonder onderweg te moeten bijladen.

Doel je op mij? Want ik ben nu aan het kijken voor een EV. En ik kies sowieso een EV. Waarschijnlijk de Enyaq.
Het jammere is dat ik geen Tesla LR kan kiezen omdat die ongelofelijk duur zijn in lease.
Want ik doe soms wel eens grotere afstanden en de Enyaq zal die wellicht niet volledig kunnen halen zonder onderweg te moeten bijladen.
Neen, ik doel helemaal niet op jou hoor. Mijn advies naar jou is je niet te veel zorgen te maken over die overstap, zeker niet wanneer je thuis een laadpaal hebt.
En dat laden is ook echt geen drama hoor, zeker naarmate er meer laadpalen ter beschikking komen.

Indien je echt grotere afstanden moet doen is het misschien interessant om te controleren of een i4 niet in je budget past. Die gaat volgens mij in de buurt van de Model 3 uitkomen qua range (want geen 4WD volgens mij?)
En ja, Tesla Model 3 is zeker niet de goedkoopste. Ik ben één van de eerste EV - rijders bij ons op het werk, en ik heb meerdere collega's die me advies hebben gevraagd. Collega's die eerst absoluut een Tesla Model 3 gingen nemen zijn uiteindelijk beland bij een EQC, EQA en iX3 omdat de Model 3 een pak duurder was in lease.

Er is echter één voordeel van een EV dat heel weinig mensen vatten : je stopt dus (zo goed als) nooit meer aan een tankstation om te tanken (wanneer je een eigen laadpaal hebt). Gewoon wanneer je 's avonds thuis komt even laadkabel inpluggen.

Hier zie ik wel het voordeel van, aan de andere kant is het niet dat tanken zo lang duurt.

Nooit vieze handen die stinken naar de diesel. Schoenen die stinken naar de diesel. Nooit in de koude buiten staan terwijl je aan 't tanken bent.

Dit zijn toch geen "echte" problemen? Allez, de laatste keren dat ik een pomp vastnam die vol hing met diesel of dat ik in een natte plas diesel stond, ik kan het me eerlijk gezegd niet herinneren. Kan me echt niet voor de geest halen dat ik de laatste 10 jaar ook maar iets gemerkt heb van stinkende handen of schoenen.

Ik ben overigens overtuigd van de alledaagse bruikbaarheid van een EV. Alleen wanneer je verhalen als die van DSK leest wordt mijn idee toch enigszins bevestigd dat ik daar (nog) niet op reis mee wil. Dus een ICE als tweede wagen in het gezin waarmee wel op reis kan gegaan worden is wel een must voor mij.

Terug
Bovenaan